Gå til innhold

Abort er mord


AnonymBruker

Er?  

133 stemmer

  1. 1. Er?

    • Abort er mord!
    • Nei det er ikke mord..


Anbefalte innlegg

Det er mange som sier det, hva synes dere? Jeg synes kvinner burde få velge selv hva de vil

Anonymkode: 157af...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som sier det, hva synes dere? Jeg synes kvinner burde få velge selv hva de vil

Anonymkode: 157af...584

Det er selvbestemt abort her i landet. Men hvor "selvbestemt" den er, kan nok diskuteres. Ofte er det en partner som presser på abort. Uansett hvordan man ser på abort, er det en kjensgjerning at man dreper spiren til det som kunne blitt et barn.

Endret av Arabella
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rozes skrev:

På ingen måte et mord. Et mord krever et levende vesen, ikke en celleklump. 

Men er ikke det et levende vesen?

Anonymkode: 157af...584

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er helt greit og opp til hver enkelt å bestemme selv. Klart folk vil ha friske barn. Jeg og min partner er klar for abort hvis det en gang skulle vise seg å ikke være friskt.:)

Anonymkode: 0f46a...528

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Abort er helt greit og opp til hver enkelt å bestemme selv. Klart folk vil ha friske barn. Jeg og min partner er klar for abort hvis det en gang skulle vise seg å ikke være friskt.:)

Anonymkode: 0f46a...528

Hva med å adoptere bort? Mange der ute som vil adoptere :) 

Anonymkode: 157af...584

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, abort er drap. Men det er legalisert drap.

Anonymkode: 30c00...205

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å adoptere bort? Mange der ute som vil adoptere :) 

Anonymkode: 157af...584

Hva med å adoptere bort? Mange der ute som vil adoptere :) 

Anonymkode: 157af...584

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å adoptere bort? Mange der ute som vil adoptere :) 

Anonymkode: 157af...584

Uaktuelt for oss.

Anonymkode: 0f46a...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rozes
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det et levende vesen?

Anonymkode: 157af...584

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rozes skrev:

Nei

Jo, det er det. Selv om det er i et tidlig stadie.

Anonymkode: 30c00...205

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Abort er helt greit og opp til hver enkelt å bestemme selv. Klart folk vil ha friske barn. Jeg og min partner er klar for abort hvis det en gang skulle vise seg å ikke være friskt.:)

Anonymkode: 0f46a...528

Her kommer vi inn på et viktig tema. Alle vil vel ha friske barn, men hva legger du egentlig i "frisk"? Hvor går grensen her? 


Jeg syns ikke abort er drap, men mange tar for lett på det. Og noen burde kanskje vurdert muligheten for abort fremfor å masseprodusere barn når man ikke har muligheten til å forsørge dem selv. Hjertet begynner forsåvidt allerede å slå i uke 5, så selv om det blir betegnet som "celleklump", så er det levende liv.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celleklumper yaddayadda. Da kan vi ikke plukke blomster/planter også kan vi bli breatharians. Sånne som lever på luft og skubber bakken foran så vi ikke tråkker på insekter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sidestiller ikke abort med drap.

Og når det gjelder det der "barnet har rettigheter, adopter det heller bort!!!!"-argumentet som så mange er så glad i å trekke frem, så skulle jeg likt å visst hvor mange av disse som selv har adoptert, eller ville gjort det, i stedet for å få biologiske barn. Er allerede nok av barn her på jorda som trenger en familie.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Snøfall skrev:

Man tar et liv. Så det er drap. 

Det blir kanskje mer påbegynnende liv, enn levende liv. Jeg kan godt forstå at noen syns det er mord, samtidig som jeg syns det blir helt feil å sidestille det med drap. Nå avhenger det jo av når aborten tar sted i forhold til hvor langt utviklingen har gått, men uansett hvordan man vender og vrir på det, så er fosteret langt fra levedyktig når en abort utføres. 

Hadde det vært mord hadde vi blitt dømt til fengsel.

Endret av 2shy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min kan man kalle det hva man vil. Jeg heller vel mot at det pr. definisjon er å anse som et levende vesen, og det blir jo forsåvidt tatt livet av.

Men jeg er sterk tilhenger av selvbestemt abort likevel, og synes ikke det er noe moralsk galt i det. Hva som er et barn og ikke er et spørsmål om språk, det er ikke et spørsmål om allmenngyldig moral. Jeg ser at abort kanskje kan falle innenfor enkelte språklig definisjoner av ordet drap, men det forandrer ikke på hva jeg synes om abort. Nemlig at det er greit.

Jeg er for ordens skyld mann, så jeg skal aldri direkte ta stilling til dette selv. Men jeg støtter altså retten til selvbestemt abort, enten du velger å kalle det celleklumpfjerning eller barnedrap.

Anonymkode: 02f3b...ec2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange som skulle ha sett video snutten der en professor tar UL under en kirurgisk abort av et foster, jeg husker ikke nøykatig uke men tror det var i 8-9 uke, hvor lille spire fikk kjempe høy hjertebank når de tinga va på vei borti den, og den sprellet febrilsk med pittesmå hender og bein og det kunne bevises som real frykt:tristbla:

Jeg har ikke sagt jeg er imot abort men mener det ikke burde bli tatt så lett på, det burde være tungtveiende grunner til å gjennomføre. Mener JEG og forventer ikke at alle er enig.

Anonymkode: e9259...2c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje kalles en parasitt? Den lever, men kan ikke leve uten mor. 
Abort gjør man om man vil, jeg har tatt abort en gang, føler meg ikke som en morder. 

Anonymkode: bc502...69f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det et levende vesen?

Anonymkode: 157af...584

Vi kan argumentere med at alle mitokondriene i kroppen vår er levende vesener. De har sitt eget DNA og styrer på selv. Det er en teori at mitokondriene levde selvstendig utenfor kroppen før. Vet du hvor mange mitokondrier du har i kroppen din og at de dør når en celle dør? Altså er du en morder dersom du skjærer deg og cellene dør, for da dør mitokondriene også. Så mener du at et foster før uke 16 blir drept om det blir abortert, må du også mene det er drap å kutte seg i fingeren

Anonymkode: 08206...c86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan kanskje kalles en parasitt? Den lever, men kan ikke leve uten mor. 
Abort gjør man om man vil, jeg har tatt abort en gang, føler meg ikke som en morder. 

Anonymkode: bc502...69f

Parasitt = 2 arter
Menneske = 1 art

For eksempel en orm som lever inne i en hund blir kalt parasitt. Eller en orm som lever inne i en gresshoppe blir kalt parasitt. Når en menneske blir født inne i et menneske. Så er dette ikke en parasitt. Parasitt er når en art lever inne i en annen art.

For eksempel 2 arter.
Greshoppe = egen art
Orm = egen art
Ormen lever inne i Gresshoppe = Parasitt

Parasitter spiser verten sin innenfra. En baby får overført mat fra mor til baby. Babyen er ikke en kannibal Zombie heller. Her har du et eksempel på en parasitt. Når det gjelder magesekken. Magesekken er et egghinne for babyen. Husk at du kommer fra en Sperm + Egg = Baby. Mennesker kommer fra egget. Morshinnen er et utvikling fra hard eggskjell til myke eggskjell. En orm som lever inne i en gresshoppe og spiser den innenfra er en parasitt. Babyer er ikke parasitter.

 

Endret av Sikkerhetsjenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...