Gå til innhold

ABC klinikken på Ullevål. Erfaringer?


Fiberhusk

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang, og lurer på om det er noen her som har erfaringer med ABC Klinikken på Ullevål som førstegangsfødende? Hvordan var opplevelsen for deg? Var du redd? Gikk det bra, eller måtte du flyttes? Hvordan var tankene rundt det å ikke bruke smertelindrende? 

Er ikke mye å hente fra Google-søkene som jeg har fiklet med i en time nå... 

Dere som har vært der - Når burde man søke? Er jeg for langt på vei? Og BMI - regner de den utifra da du ble gravid, eller når du skal inn for å føde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde søke tidlig, hvor langt er du på vei? BMI regnes fra før du ble gravid.

Fødsel er så utrolig individuelt, så om akkurat du vil få en god eller dårlig opplevelse av naturlig fødsel er umulig å si. Personlig forberedte jeg meg med akkurat det utgangspunktet: jeg var åpen for alt, også å ha smertestillende tilgjengelig. Jeg syntes det var best, man kan heller se om man klarer seg uten. 

Det blir helt opp til deg, men akkurat smerten og hvordan fødselen blir kan man ikke forberede seg på rett og slett. 

Anonymkode: 2aee7...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg prøvde å følge denne tråden, men det funket visst ikke. Lurer på det samme, da jeg også har lyst til å føde naturlig og uten smertestillende. Egentlig ville jeg føde hjemme, men på grunn av tidligere sykdom tør jeg ikke det. Er også førstegangsgravid. Håper du får masse svar, TS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte der med min første og skal føde der snart igjen. Kan virkelig anbefale det! Du går til oppfølging hos jordmor på avdelingen fra ca uke 24. Opplevelsen ble veldig fin. Jeg ble tatt i mot av samme jordmor som jeg hadde vært på kontroll hos tidligere. De gjorde klar badekaret hvor jeg fødte. Jordmor var hos meg omtrent hele tiden og hjalp meg med å puste gjennom de tøffeste riene. Jeg var aldri redd for jordmor var så rolig og hadde full kontroll. Hun hadde lest fødebrevet mitt og skjønte hvordan hun skulle motivere og berolig meg hele veien. 

Jeg mistet mye blod etter at morkaken var ute så de trillet meg over på "vanlig" fødeavdeling for overvåkning gjennom natten. Dagen etter fikk jeg komme tilbake for barselopphold på ABC. 

Søk så tidlig som mulig! Du må sende søknaden selv (trenger ikke bekreftelse fra lege), i søknaden skriver du hvorfor du ønsker å føde på ABC. 

Du skal ha veldig høy BMI for at du ikke kan føde på ABC, det er ikke snakk om noen kilo for mye. 

Jeg gikk på gravid yoga for å forberede meg på å bruke pusten til å jobbe gjennom smertene. Jeg gikk inn med åpent sinn, hvis det skulle oppstå komplikasjoner eller du trenger smertestillende triller de deg bare over til vanlig avdeling. 

 

Anonymkode: 5d4ac...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fiberhusk skrev:

Jeg er gravid for første gang, og lurer på om det er noen her som har erfaringer med ABC Klinikken på Ullevål som førstegangsfødende? Hvordan var opplevelsen for deg? Var du redd? Gikk det bra, eller måtte du flyttes? Hvordan var tankene rundt det å ikke bruke smertelindrende? 

Er ikke mye å hente fra Google-søkene som jeg har fiklet med i en time nå... 

Dere som har vært der - Når burde man søke? Er jeg for langt på vei? Og BMI - regner de den utifra da du ble gravid, eller når du skal inn for å føde? 

Fantastisk sted! Fødte der som førstegangsfødende, men ble dessverre flyttet over til observasjon etter 13 timer, da fostervannet var missfarget.Fikk akupunktur ogvarmw bad som smertelindring. Jordmor Liv Marit fulgte mg gjennom hele svangerskapet og også under fødsel. Føltes veldig trygt og godt! Lite sykehuspreg og rolige omgivelser. Blir jg gravid igjen skal jg søk der på nytt. Det er et populært tilbud så vær tidlig ute...jg søkte i uke 8.

Anonymkode: c9877...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble visst anonym i svaret mitt over her ;-) Bmi regnes fra når du blir gravid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Sunhands skrev:

Jeg prøvde å følge denne tråden, men det funket visst ikke. Lurer på det samme, da jeg også har lyst til å føde naturlig og uten smertestillende. Egentlig ville jeg føde hjemme, men på grunn av tidligere sykdom tør jeg ikke det. Er også førstegangsgravid. Håper du får masse svar, TS. :)

Siden du er i risikogruppe, får du ikke føde på ABC. Du må føde på vanlig fødeavdeling. 

Anonymkode: d90e6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til TS: Du kan glemme å få plass på ABC dersom du søker nå, så langt som 17 uker på vei. Du måtte søkt før nesten før positiv graviditetstest, i hvert fall raskt etter, for å ha håp om å få tildelt plass der.

Anonymkode: d90e6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er i risikogruppe, får du ikke føde på ABC. Du må føde på vanlig fødeavdeling. 

Anonymkode: d90e6...5cd

Jeg er ikke i noen risikogruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Sunhands skrev:

Jeg er ikke i noen risikogruppe.

Hadde du ikke vært i risikogruppe, kunne du født hjemme. Kriteriene for hjemmefødsel og fødsel på ABC er tilnærmet helt like.

Anonymkode: d90e6...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du ikke vært i risikogruppe, kunne du født hjemme. Kriteriene for hjemmefødsel og fødsel på ABC er tilnærmet helt like.

Anonymkode: d90e6...5cd

Herreminhatt. Jeg er i ingen risikogruppe, og jeg kan føde hjemme hvis jeg vil. Jeg skrev at jeg ikke tør det, men det er rent psykisk, at jeg ønsker mer trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til/hørt om som har født på ABC har bare positive ting å si.

Jeg fødte på vanlig avdeling, og har selv veldig positiv erfaring med det. Ble veldig godt ivaretatt og synes alt var rolig selv om det var endel "styr" ifbm igangsetting/sugekoppforløsning.

Men dere som var på barsel på ABC: har man enerom på barsel der? Jeg var veldig misfornøyd med barsel/pasienthotellet på Ullevål og særdeles ammehjelp(dvs: omtrent ingen). Det er egentlig min hovedbegrunnelse for å søke ABC, virker som alle føler seg ivaretatt hele veien der. Men kanskje er ikke forskjellen så stor på barseloppholdet?

 

Anonymkode: 5f4e6...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jeg kjenner til/hørt om som har født på ABC har bare positive ting å si.

Jeg fødte på vanlig avdeling, og har selv veldig positiv erfaring med det. Ble veldig godt ivaretatt og synes alt var rolig selv om det var endel "styr" ifbm igangsetting/sugekoppforløsning.

Men dere som var på barsel på ABC: har man enerom på barsel der? Jeg var veldig misfornøyd med barsel/pasienthotellet på Ullevål og særdeles ammehjelp(dvs: omtrent ingen). Det er egentlig min hovedbegrunnelse for å søke ABC, virker som alle føler seg ivaretatt hele veien der. Men kanskje er ikke forskjellen så stor på barseloppholdet?

 

Anonymkode: 5f4e6...0f7

Ja, du får eget rom inne på ABC avdelingen med dobbeltseng og bad. Så det er de samme jordmødrene du går til kontroll hos og tar i mot barnet som følger opp på barsel. Veldig fornøyd med oppfølgingen på barsel, var alltid tilgjengelige og kom innom for å sjekke hvordan det gikk med oss. Hun som tok i mot barnet vårt kom innom dagen etter, gikk gjennom fødselen (en slags debrief), skravlet litt om alt og ingenting og beundret baby'n vår :) veldig koselig, jeg følte at de virkelig brydde seg om oss

Anonymkode: 5d4ac...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har født der, følte meg trygg og godt ivaretatt. Synes det er deilig at det små forhold, rolig og ikke så sykehuspreget. Bra oppfølging i svangerskapet og på barsel (men det kan være travelt der som andre steder). Men man må jo være innstilt på å føde uten smertestillende og vite at du kan bli flyttet til vanlig fødeavd hvis det blir nødvendig. Av de jeg kjenner som har hatt plass der, har bare halvparten endt med å føde der, de andre trengte epidural/keisersnitt. 

man bør søke tidlig, men hvis du ønsker plass så bare ring dem og hør om det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du får eget rom inne på ABC avdelingen med dobbeltseng og bad. Så det er de samme jordmødrene du går til kontroll hos og tar i mot barnet som følger opp på barsel. Veldig fornøyd med oppfølgingen på barsel, var alltid tilgjengelige og kom innom for å sjekke hvordan det gikk med oss. Hun som tok i mot barnet vårt kom innom dagen etter, gikk gjennom fødselen (en slags debrief), skravlet litt om alt og ingenting og beundret baby'n vår :) veldig koselig, jeg følte at de virkelig brydde seg om oss

Anonymkode: 5d4ac...aac

Jo, men jeg lurte på om du fikk enerom på barsel? Eller om en deler med andre?

Har de egen barselavdeling? Eller flyttes man over på vanlig barsel?

Det jeg trenger er noen som kan følge opp ordentlig med ammeproblemer - ikke bare skravle litt løst og fast slik jeg opplevde jordmoren gjorde under oppfølging på helsestasjon. Det var jo koselig nok det, men jeg opplevde vel mest at det ikke var mulig å få noen oppfølging om man strevde med ting og tang. De prioriterte enkelte som hadde tatt KS - mens vi andre ble overlatt til oss selv uansett hvilken form vi var i dårlig eller god.

Får litt inntrykk av at de som er fornøyde generelt hadde en grei fødsel/ingen spesielle startproblemer, så jeg var litt ute etter erfairnger rundt de som har hatt behov for ekstra oppfølging :) Eller om en vet noe om andre som lå der samtidig med ekstra behov.

Anonymkode: 5f4e6...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men jeg lurte på om du fikk enerom på barsel? Eller om en deler med andre?

Har de egen barselavdeling? Eller flyttes man over på vanlig barsel?

Det jeg trenger er noen som kan følge opp ordentlig med ammeproblemer - ikke bare skravle litt løst og fast slik jeg opplevde jordmoren gjorde under oppfølging på helsestasjon. Det var jo koselig nok det, men jeg opplevde vel mest at det ikke var mulig å få noen oppfølging om man strevde med ting og tang. De prioriterte enkelte som hadde tatt KS - mens vi andre ble overlatt til oss selv uansett hvilken form vi var i dårlig eller god.

Får litt inntrykk av at de som er fornøyde generelt hadde en grei fødsel/ingen spesielle startproblemer, så jeg var litt ute etter erfairnger rundt de som har hatt behov for ekstra oppfølging :) Eller om en vet noe om andre som lå der samtidig med ekstra behov.

Anonymkode: 5f4e6...0f7

Mulig jeg var litt uklar... Barselopphold er på samme avdeling som du føder. De har føderom og barselrom på samme sted. Du får eget rom, med dobbeltseng og dusj hvor mannen din kan overnatte. Storesøsken kan også komme på besøk. All den oppfølging du trenger får du på samme sted, så det blir ikke mange mennesker du må forholde deg til. Jordmor hjelper til og påser at ammingen går fint. Jeg fikk hjelp til å finne riktig stilling både liggende og sittende før vi dro hjem. Jeg hadde noen spørsmål etter at vi dro hjem, da ringte jeg bare og fikk snakke med jordmor igjen Jeg kjenner til at noen har fått ligge ekstra døgn om de har hatt behov for det. 

Jeg kan anbefale deg å ta en telefon til ABC, er ganske sikker på at du kan få en omvisning på avdelingen før du evt. søker. 

Anonymkode: 5d4ac...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var førstegangs og fødte på ABC :)

Jeg søkte plass der allerede i uke 8, via e-post, som står oppgitt på ullevål sine nettsider. Jeg gikk fast til jordmor-kontroll på avdelingen var uke 23-25 ish. Første timen med jordmor var en time og da fikk vi også omvisning på avdelingen. De har fødestuer og barselsrom. Så du oppholder deg i samme etasje under barselstiden der. Det er jordmødrene som tok i mot barnet ditt som også hjelper deg på barsel :) 

Jeg fikk super oppfølging under svangerskap og under fødsel. Hadde en lang fødsel, så var jordmorbytter flere ganger, men det gjorde ikke noe. Barselstiden derimot ble litt mer stress da det kom en bølge med fødende og de hadde sykdom med de ansatte. Følte meg litt til bry og slet med ammingen. Maks uflaks for vår del, da inntrykket vårt er noe annet :) Ville føde der igjen om det ble en nr. 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg var litt uklar... Barselopphold er på samme avdeling som du føder. De har føderom og barselrom på samme sted. Du får eget rom, med dobbeltseng og dusj hvor mannen din kan overnatte. Storesøsken kan også komme på besøk. All den oppfølging du trenger får du på samme sted, så det blir ikke mange mennesker du må forholde deg til. Jordmor hjelper til og påser at ammingen går fint. Jeg fikk hjelp til å finne riktig stilling både liggende og sittende før vi dro hjem. Jeg hadde noen spørsmål etter at vi dro hjem, da ringte jeg bare og fikk snakke med jordmor igjen Jeg kjenner til at noen har fått ligge ekstra døgn om de har hatt behov for det. 

Jeg kan anbefale deg å ta en telefon til ABC, er ganske sikker på at du kan få en omvisning på avdelingen før du evt. søker. 

Anonymkode: 5d4ac...aac

Det skal jeg gjøre, jeg gruer meg nemlig skikkelig til et nytt barselopphold der.

Men, jeg prøver også å bli gravid sånn at jeg skal ha termin på sommeren - og det er jo høysesong sånn sett.

Jeg fikk forsåvidt hjelp til et par stillinger, men slet såpass med ammingen at jeg egentlig bare burde vært henvist til ammeklinikken med en gang - det er jo også en mulighet.

Jeg kan forsåvidt gjerne være på barselhotellet også, men det er den manglende oppfølgingen på ammeproblemer jeg sliter med der. Kanskje man som alternativ kan få time før man drar hjem om man egentlig bare ønsker "oppfølgingsdelen" ved ABC - selve fødingen vet jeg jo at kan gå alle veier uten garanti for å kunne føde der.

Anonymkode: 5f4e6...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta en telefon til abc og snakke med dem, du kan sikkert også få en omvisning. Jeg opplevde å få god hjelp etter fødsel, men måtte si fra og spørre selv, de henger ikke over deg hele tiden for å si det sånn. Men veldig greit at alt er på ett sted og alltid noen å spørre om råd. Hvis du har fødeplass der og må over på vanlig fød underveis, kan man visst ofte få være på barsel på abc likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Da har jeg blitt så inspirert av tråden din at jeg har skrevet søknad som er klar til å bli sendt, TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...