Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 timer siden, Asti skrev:

Vet ikke om denne er delt her tidligere "Barnas privatliv selges til høystbydende": https://voxpublica.no/2018/05/barnas-privatliv-selges-til-hoystbydende/?

Den er som et ekko av debatten her inne. Flott at stadig flere bryr seg om de mindreåriges rett til privatliv og autonomi. Hentet fra linken:

Sitat

"Et kjapt googlesøk på mitt navn gir 163 resultater. Et søk på navnet til et av de mest kjente bloggerbarna gir svimlende 25 400 resultater. Hun er 4 år, og helt uvitende om alle bildene og informasjonen som ligger tilgjengelig for alle og enhver. Det er som The Truman Show, hvor bloggerbarna spiller hovedrollen i et realityshow, uten å være klar over det selv."

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ultiva skrev:

Den er som et ekko av debatten her inne. Flott at stadig flere bryr seg om de mindreåriges rett til privatliv og autonomi. Hentet fra linken:

 

:Nikke:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig @Ultiva og @Asti - studenten som har forfattet innlegget har garantert frekventert Rampelyset, og leser antakelig denne tråden, for dette var gjenkjennelige argumenter. :) 

Fint å se at fagmiljøer på universitetene tar opp den samme problematikken, og stiller samme spørsmål som oss her inne! Forhåpentligvis innevarsler det at en bred debatt om tematikken snart blir legitim å føre på bredere plattformer i offentligheten, og at medieforskere omsider tar fatt i spørsmålene både gjennom forskning og i offentlig debatt.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som et apropos til CBE-tråden og tråden på Ris og ros om denne, der den potensielle konflikten mellom foreldres og barns interesser blir trukket frem. 

«When parents share information about their children online, they do so without their children’s consent. These parents act as both gatekeepers of their children’s personal information and as narrators of their children’s personal stories. This dual role of parents in their children’s online identity gives children little protection as their online identity evolves. (...).»

Kilde: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2711442

«Child advocates in both the medical and behavioral arenas recognize that childhood well-being is not limited to traditional notions of health. Indeed, children who grow up with a sense of privacy, coupled with supportive and less controlling parents, fare better in life. Studies report these children have a greater sense of overall well-being and report greater life satisfaction than children who enter adulthood having experienced less autonomy in childhood. (...).

Kilde:

https://www.google.no/amp/s/www.theatlantic.com/amp/article/502757/

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, adm.

 

Endret av Edie
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er på tide at bloggbarna skal få slippe å jobbe. Slippe å bli påkledd og oppstilt for å bli avfotografert på en blogg eller andre kanaler for at foreldrene skal tjene penger på de. Om de er reklameplakater eller med for klikk spiller ingen rolle, de bør få slippe! 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå flere og flere eksperter innen ulike felt som advarer mot eksponering av barn, men det som later til å ha størst effekt på de som lever av slik blogging er om andre kjente medieaktører fordømmer virksomheten.

Bloggerne må gjerne slamre med dører, gråte og kjefte når de får slik berettiget kritikk, men når de ikke kan forsvare utleveringen av egne barn på ordentlig måte så burde de ha skam nok i livet til å finne seg noe annet å tjene penger på.

Dessverre så vil det ikke endre på det faktum at mor eller far solgte de forsvarsløse barnas identitet på nett, for akkurat dét og konsekvensene av det er noe de alle må leve med for resten av livet. 

😞

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at Mads Hansens IG -post om bloggerbarn vil medføre at debatten blir nå blir tatt ordentlig - på et seriøst nivå, 

https://ig.me/bcrpzUYpQv7Rc5

Og med seriøst nivå mener jeg med andre motargumenter enn «du er slem og mobber!» 

Det er på tide at barns rettigheter blir tatt på alvor. NÅr man leser kommentarene under Mads’ IG-post, så er det skremmende mange som hevder st foreldre står helt fritt til å bestemme hva de vil bruke ungene sine til eller hvordan de blir fremstilt. Det er fikk som i fullt alvor hevder at den syvåring skjønner hva det innebærer å bli avbildet om omtalt i foreldrenes SoMe-kanaler. 

Det er ikke greit å utlevere barns privatliv for titusenvis av helt ukjente folk. Det er ikke greit å bruke ungene som lekkert tilbehør på flotte bilder isolnedgang, i eplehagen, på stranden eller hjemme, det er ikke greit å bruke ungene sine som underholdning for vilt fremmede. Det er ikke greit å bruke ungene som en slags forlenget utgave av seg selv. Det er ikke greit å fotografere intetanende barn i alle mulige situasjoner i dagliglivet for så å 

dele med titusener av folk man ikke vet noe som helst om. Mange synes ungene er søte, mange får tilfredsstilt et kikkerbehov, mange tenker at de også skulle ønske st livet deres var så vakkert og striglet som andre fremstiller sitt i SoMe. Noen har overhodet ikke uskyldige grunner til å se på bilder av andres barn, men misbruker og manipulerer bilder og deler på darkweb. 

I tillegg kommer det faktum at deres digitale identitet er formet ved hjelp av et voldsomt antall bilder og omtaler på nett utført av foreldrene. Innlegg som er sett millioner av ganger. Så når dagen kommer at man skal ut i verden, skape seg sin egen identitet, så er du allerede massivt eksponert i en sånn grad at det vil prege og sikkert hemme, hvordan du selv kan skape deg en identitet. 

 

Det faktisk sånn at det å familiebilder på en privat, lukket konto, fortsatt er som å lage et album. Riktignok kan bildene bli stjålet, men man har en viss kontrolløikevel. Hvis man velger å publisere bildene sine på hver lyktestolpe og oppslagstavle og i tillegg lokker folk til å komme for å se på bildene man har publisert helg uten å ha kontroll på hvem som ser dem, er det faktisk noe helt annet. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet @pøbelsara, og gledelig at debatten blir tatt i stadig bredere fora.

Jeg vil også legge til at det kommersielle siktemålet rosablogger har gjør eksponering av barn i SoMe enda et hakk mer problematisk enn det "vanlige" foreldre bedriver i andre åpne kanaler på nett.

Når navngitte barn brukes jevnlig i foreldrenes kommersielle SoMe-kanaler til å enten reklamere for produkter eller til å bygge opp en kanal for annonsesalg, da tas objektiveringen til et nytt nivå. Det hjelper ikke at barna er gamle nok til å samtykke heller. Kanskje gjør det saken verre, egentlig, for da er de også gamle nok til å skjønne at deres bidrag er nødvendig for å sikre familiens inntektsgrunnlag. Vi får en suppe av lojalitet, pliktfølelse og press som de involverte partene, altså bloggerban og -foreldre, muligens er de siste til å oppdage, både fordi alt blir en vane og normalisert, og fordi konsekvensene av å innse hva man holder på med blir så store mht livsvalg og økonomi.

Jeg synes dette aspektet er avgjørende fordi det svekker argumentet fra bloggere om at "alle" poster bilder av barna sine på FB og IG nå tildags. Ja, mange gjør det, og noen alt for ukritisk, men bloggerbarn i kommersielle blogger står faktisk i en særstilling når det gjelder å bli brukt av foreldrene sine.

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berga
10 minutter siden, Aricia skrev:

Veldig bra skrevet @pøbelsara, og gledelig at debatten blir tatt i stadig bredere fora.

Jeg vil også legge til at det kommersielle siktemålet rosablogger har gjør eksponering av barn i SoMe enda et hakk mer problematisk enn det "vanlige" foreldre bedriver i andre åpne kanaler på nett.

Når navngitte barn brukes jevnlig i foreldrenes kommersielle SoMe-kanaler til å enten reklamere for produkter eller til å bygge opp en kanal for annonsesalg, da tas objektiveringen til et nytt nivå. Det hjelper ikke at barna er gamle nok til å samtykke heller. Kanskje gjør det saken verre, egentlig, for da er de også gamle nok til å skjønne at deres bidrag er nødvendig for å sikre familiens inntektsgrunnlag. Vi får en suppe av lojalitet, pliktfølelse og press som de involverte partene, altså bloggerban og -foreldre, muligens er de siste til å oppdage, både fordi alt blir en vane og normalisert, og fordi konsekvensene av å innse hva man holder på med blir så store mht livsvalg og økonomi.

Jeg synes dette aspektet er avgjørende fordi det svekker argumentet fra bloggere om at "alle" poster bilder av barna sine på FB og IG nå tildags. Ja, mange gjør det, og noen alt for ukritisk, men bloggerbarn i kommersielle blogger står faktisk i en særstilling når det gjelder å bli brukt av foreldrene sine.

 

🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@pøbelsara og @Aricia 👌

Jeg håper også noen tar tak MH sin Instapost. Jeg ble for øvrig mørkeredd av å lese kommentarfeltet der. Utrolig at det er så komplett umulig for enkelte å se hva det egentlig dreier seg om. "La mammaen gjøre som hun vil, det er hennes liv" er en gjenganger. Men det ER jo ikke mammaen sitt liv som blir kritisert - det er avgjørelsene hun tar på vegne av BARNA sitt liv som kritiseres.

Endret av FruJohansen
Anonymiserte litt
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, FruJohansen said:

@pøbelsara og @Aricia 👌

Jeg håper også noen tar tak MH sin Instapost. Jeg ble for øvrig mørkeredd av å lese kommentarfeltet der. Utrolig at det er så komplett umulig for enkelte å se hva det egentlig dreier seg om. "La mammaen gjøre som hun vil, det er hennes liv" er en gjenganger. Men det ER jo ikke mammaen sitt liv som blir kritisert - det er avgjørelsene hun tar på vegne av BARNA sitt liv som kritiseres.

Uff, det verste er når man leser mødre som sier de har spurt ungene om det var ok å legge ut. En 4-åring fatter liksom ikke konsekvensen av det. Jeg pleide å lese bloggen til Rebekka Mæla, før hun sluttet sa hun at hun var sjokkert da hun bladde seg bakover i bloggen og så hva slags og hvor mange bilder hun hadde delt av barna. Hun slette mange, og virket som hun fikk seg en ordentlig aha-opplevelse. Hun brukte fremdeles barna som levende reklame, men hun virket i hvertfall litt mer reflektert enn den jevne mammablogger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

Jeg sitter og leser inne hos et par bloggere og begge to har til felles at dem har mistet barna sine. Det må være det verst tenkelige for foreldre og miste det kjæreste di eier. Jeg hadde blitt knust hvis noe hadde hendt barnet mitt. 

Den ene bloggeren mistet barnet sitt da barnet var ung og den andre bloggeren mistet barnet sitt i en ulykke i en alder av 24 år. Begge to har opplevd det verste som foreldre kan oppleve.

Bloggeren som mistet barnet sitt i ung alder la ut bilder av barnet på bloggen sin og et bilde av barnet i kisten men den andre bloggeren som også har opplevd og miste barnet sitt reagerer på at den andre bloggeren viste bilde av barnet sitt i kisten. Hva er det og krangle om? Begge to har opplevd noe grusomt :( 

Hva mener dere andre om bloggere som viser frem døde barn på bloggene sine i kisten for eksempel? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sobril
1 time siden, Carina Maria skrev:

Jeg sitter og leser inne hos et par bloggere og begge to har til felles at dem har mistet barna sine. Det må være det verst tenkelige for foreldre og miste det kjæreste di eier. Jeg hadde blitt knust hvis noe hadde hendt barnet mitt. 

Den ene bloggeren mistet barnet sitt da barnet var ung og den andre bloggeren mistet barnet sitt i en ulykke i en alder av 24 år. Begge to har opplevd det verste som foreldre kan oppleve.

Bloggeren som mistet barnet sitt i ung alder la ut bilder av barnet på bloggen sin og et bilde av barnet i kisten men den andre bloggeren som også har opplevd og miste barnet sitt reagerer på at den andre bloggeren viste bilde av barnet sitt i kisten. Hva er det og krangle om? Begge to har opplevd noe grusomt :( 

Hva mener dere andre om bloggere som viser frem døde barn på bloggene sine i kisten for eksempel? 

 

 

Egentlig i samme gate som å eksponere barn generelt. Den døde har definitivt ingen stemme.

Når det er sagt så er nok dette med å vise frem bildet av det døde barnet en del av sorgprosessen, så jeg synes man skal være forsiktig med å kritisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sobril skrev:

Egentlig i samme gate som å eksponere barn generelt. Den døde har definitivt ingen stemme.

Når det er sagt så er nok dette med å vise frem bildet av det døde barnet en del av sorgprosessen, så jeg synes man skal være forsiktig med å kritisere.

Jeg er veldig enig med deg i alt du sier. Tenker også at det er en viss forskjell, fordi det det vil ikke ha noen konsekvenser for det døde barnet senere "i livet" (Det høres så feil ut, men håper dere skjønner hva jeg mener. Vil på ingen måte såre eller krenke noen med en uttalelse) på samme måte som det har for bloggerbarna som blir "brukt" kommersielt og som inntektskilde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...