Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Evans
Et øyeblikk siden, MinnaMilanda skrev:

@Evans Jeg er litt usikker på hva du egentlig vil at jeg skal svare på? Du vet jo svaret på det du spør om, eller hva? :)

Som du skriver er det gode råd Datatilsynet kommer med. Det er også mitt poeng og svar til @Lammelåret , som spør etterlyser prinsipper som kan fungere som veiledere, samt spør om det er nulltoleranse for bilder av barn.

Nei, ikke egentlig jeg er ikke så oppdatert om det har kommer inn noen reaksjonsmuliheter, men så var det også litt retorisk kanskje :)  jeg fikk svar av @LilleSnupp og visste ikke at datatilsynet kan kreve det slettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Inocybe skrev:

Hvor går grensen for å dele "barn" på SoMe? Nå tenker jeg høyt og godt mulig meningen min vil forandres etterhvert som det kommer fler kloke betraktninger i tråden her. 

Jeg tenker grensen går ved dem man kjenner godt. Man kan dele med familie, venner og nære kolleger. De samme som man ellers kunne ha funnet på å vise et bilde av barnet eller fortelle en hendelse til.

Bildet eller hendelsen kan i tillegg ikke være på noen som helst måte kompromiterende for barnet hvis det legges på nett (inkludert lukket gruppe på Facebook). Så ingen bilder av nakenhet, sykdom, dobesøk eller andre ubehagelige situasjoner. På Internett vet man ikke om bildene/historiene havner på avveie. 

Legger bare ved noen lenker som kanskje kan svare på dette. Håper det er greitt. :)

http://www.nrk.no/norge/legger-du-ut-bilder-av-barna-dine-pa-facebook_-da-kan-du-bli-saksokt-1.12830845

https://www.datatilsynet.no/globalassets/global/04_veiledere/i_beste_mening_bokmaal_nettversjon.pdf (ny lenke)

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for brukerdebatt og samtlige svar til dette

Nordvesta, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans
5 minutter siden, Asti skrev:

(Jeg får ikke siste linken til å funke). 

Datatilsynet sier de savner praksis, så da er det kanskje veldig uklart hvor mye som skal til før datatilsynet krever at du fjerner bildet/informasjon. Regner nesten med at det ville blitt gjort for enkelte rene mammabloggere om de faktisk førte tilsyn med dette. 

Hele mammablogg konseptet vil vel kunne forsvinne slik vi kjenner det i dag. Det går også an å ha en blogg om barna sine hvor man anonymiserer de og ikke utleverer detaljer om barna sin, det blir bare litt annerledes enn hva vi nå er vant med :) Hadde vært spennende om det var en blogger som slang seg på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Evans skrev:

(Jeg får ikke siste linken til å funke). 

Datatilsynet sier de savner praksis, så da er det kanskje veldig uklart hvor mye som skal til før datatilsynet krever at du fjerner bildet/informasjon. Regner nesten med at det ville blitt gjort for enkelte rene mammabloggere om de faktisk førte tilsyn med dette. 

Hele mammablogg konseptet vil vel kunne forsvinne slik vi kjenner det i dag. Det går også an å ha en blogg om barna sine hvor man anonymiserer de og ikke utleverer detaljer om barna sin, det blir bare litt annerledes enn hva vi nå er vant med :) Hadde vært spennende om det var en blogger som slang seg på det! :)

Glem det. Virket ikke... Rart og synd du ikke får opp lenken. 

Tilføyelse: Virker ikke hos meg heller nå. Jeg som kopierte "urlen".

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cement
37 minutter siden, Evans skrev:

Nei, ikke egentlig jeg er ikke så oppdatert om det har kommer inn noen reaksjonsmuliheter, men så var det også litt retorisk kanskje :)  jeg fikk svar av @LilleSnupp og visste ikke at datatilsynet kan kreve det slettet :)

Det kan hende du finner denne lenken interessant. Den omhandler en sak der Barneombudet ber Datatilsynet om å vurdere et konkret tilfelle av eksponering av barn på internett. Jeg har selv ikke lest alt som står der, men registrerer at drøftingen tar opp noen sentrale poeng som nok har relevans utover denne konkrete saken.

http://thirdseconds.org/datatilsynet-eksponering-av-barn-pa-internett/

Endret av MinnaMilanda
Føyd til en setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg har sett igjennom alle vedtak og tilsynsrapporter som er gjort av datatilsynet, og ikke ett av dem omhandler barn i sosiale medier. Det er litt overraskende egentlig. Enten så fører de faktisk ikke tilsyn i det hele tatt, eller så har de absolutt null praksis - skulle tro de hadde litt i hvert fall, og kunne ta seg av noe om ikke de tilfelle de finner veldig vanskelig av ulike grunner. 

https://www.datatilsynet.no/Regelverk/Tilsynsrapporter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
11 minutter siden, MinnaMilanda skrev:

Det kan hende du finner denne lenken interessant. Den omhandler en sak der Barneombudet ber Datatilsynet om å vurdere et konkret tilfelle av eksponering av barn på internett. Jeg har selv ikke lest hele saken.

http://thirdseconds.org/datatilsynet-eksponering-av-barn-pa-internett/

Skummet den og ble først paff, men begrunnelsen de gir etterhvert, gir mening (tror jeg, må tygge litt på det)

Tar med et sitat fra lenken, som kan være av interesse for vår debatt.

Det er også forutsatt fra lovgiver at tilsynsmyndighetene bare skal gripe inn i de mest alvorlige tilfellene , hvor foreldrene har opptrådt klanderverdig . Det må bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle . Etter vår oppfatning er det relevant å ta hensyn til om foreldrene publiserer opplysninger om det aktuelle barnets uttalte vilje , og om foreldrene publiserer opplysninger om barnet for å fremme sine egne interresser eller rettigheter ( f.eks i forbindelse med en barnefordelingssak ). 

 

Her er vi inne på det jeg mener er veldig viktig, nemlig foreldrenes egeninteresse i forbindelse med blogging. Når foreldrene tjener penger på eller er avhengig av å eksponere barnet for å tjene til livets opphold, da er det deres interesser som fremmes, ikke barnets. 

Endret av CecilieX
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, CecilieX skrev:

Skummet den og ble først paff, men begrunnelsen de gir etterhvert, gir mening (tror jeg, må tygge litt på det)

Tar med et sitat fra lenken, som kan være av interesse for vår debatt.

Det er også forutsatt fra lovgiver at tilsynsmyndighetene bare skal gripe inn i de mest alvorlige tilfellene , hvor foreldrene har opptrådt klanderverdig . Det må bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle . Etter vår oppfatning er det relevant å ta hensyn til om foreldrene publiserer opplysninger om det aktuelle barnets uttalte vilje , og om foreldrene publiserer opplysninger om barnet for å fremme sine egne interresser eller rettigheter ( f.eks i forbindelse med en barnefordelingssak ). 

 

Her er vi inne på det jeg mener er veldig viktig, nemlig foreldrenes egeninteresse i forbindelse med blogging. Når foreldrene tjener penger på eller er avhengig av å eksponere barnet for å tjene til livets opphold, da er det deres interesser som fremmes, ikke barnets. 

Leste det på samme måten som deg, @CecilieX

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. mars 2016 at 10.48, pøbelsara skrev:

Det er vanskelig å skrive om bloggernes barn på KG. Enhver referanse til navngitte barn, blir moderert vekk. Enhver referanse til en navngitt bloggers barns blir moderert bort Det gjør det vanskelig å diskutere temaet, men jeg starter denne tråden, så får vi se hva vi får til. Jeg tenker at alt må holdes på generelt nivå uten å nevne navn hvis vi skal kunne ta denne debatten – som jeg mener må tas.

Det er noen barn her i landet som vokser opp i blogger.

Felles for dem er at foreldrene har blogger som leses av titusenvis av folk hver dag. De er ofte omtalt fra før de ble født, de blir stadig avbildet i bloggene og i andre sosiale medier, de genererer masse likes og treff i bloggene.

Leserne skriver ting som «det er så hyggelig at du lar oss følge med på [barnets navn]» eller «h*n er så skjønn!» Så hvorfor de skal slutte å blogge om ungene sine, er sikkert ikke så lett for dem å se – de lever jo av å blogge om hverdagene sine, og der er jo ungene helt sentrale.

Jeg har ingen grunn til å tro at ikke bloggerforeldrene er gode foreldre på svært mange vis. Men jeg tror at det å vokse opp i en blogg, hvor folk vet hva du heter, hva du liker å spise, hvilken disneyfigur som er favoritten – hva du er redd for, hvem er den eneste som får lov å flette håret ditt, hva du har med deg i barnehagen, hva mammaen din har på seg under påskefrokosten i barnehagen, er en helt spesiell greie. Jada – vi har hatt kjendisunger før også – men tradisjonen har jo vært at berømte foreldre har prøvd å beskytte ungene fra rampelyset.

Barnemodeller og –skuespillere er beskyttet av arbeidsmiljøloven. Bloggerbarna er på jobb hele tiden. Ikke engang morgenkos i sengen med mamma og pappa er privat. Eller ferieturer. Eller bursdagsselskap. Eller første skitur. Eller mammas kjærlighetsliv.

Jeg skjønner at det er fristende med millioninntekter for å blogge om hverdagen sin. Men hvordan tenker man at dette er en god ting for barna?

Innlegg ryddet for utsagn som kan identifisere enkeltbarn

Nordvesta, mod.

Har også disse tankene, Pøbel. Veldig bra skrevet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Asti skrev:

Takk Asti :)

Vi er litt på upløyd mark her. Ingen av bloggbarna har blitt store nok til å fortelle om barndommen sin blottet for privatliv. Ennå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan legge til at jeg mener det burde bli satt en regel rimelig fort angående dette.

Det har blitt til at folk lager blogg fordi de venter/har barn, og ikke at barna blir inkludert i en blogg om deres eget liv. Det er latterlig mange blogger der ute som heter ting som har "mamma" eller "pappa" i adressen. Da er ikke lenger bloggen om mor eller far og deres tanker om livet. Man får ikke et større behov for å dele bare fordi man får barn.

Og de som sier at dette ikke handler om penger - hva handler det om da? Hvorfor velger du å eksponere barnet ditt på denne måten om det ikke handler om penger? 
Har sett flere si at de ønsker å hjelpe andre i lik situasjon, men det de gjør er jo bare å være en trivelig reklame for å bli ung gravid. Det virker heller som de ønsker seg en fanbase fordi de har havnet i en situasjon hvor de føler at de skal "bevise" at de gjør en god jobb som mor, og er så egoistiske at de setter dette over barnets beste. Jeg snakker nå først og fremst om ungmammablogger.

Det er også vanskelig for meg å akseptere at mødre lager blogger basert på et sykt barn sitt liv. Her ser vi barn som er koblet opp til alt mulig av ledninger i en liten sykehusseng. Er det greit fordi det er et barn? Aldri i verden om man hadde lagt ut bilde av en venninne eller en mor slik. Hvorfor er det annerledes?!

Endret av mjauritz
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inocybe skrev:

Takk Asti :)

Vi er litt på upløyd mark her. Ingen av bloggbarna har blitt store nok til å fortelle om barndommen sin blottet for privatliv. Ennå. 

Men noen er tenåringer, og sier fra. Jeg pleide å lese en tidlig amerikansk mammablogg, som het notes from the trenches, og der husker jeg at det kom et innlegg om at det eldste barnet hadde bedt om ikke å bli omtalt på bloggen lenger. Samme mener jeg å huske fra pias blogg her hjemme?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Amafalathiel skrev:

Men noen er tenåringer, og sier fra. Jeg pleide å lese en tidlig amerikansk mammablogg, som het notes from the trenches, og der husker jeg at det kom et innlegg om at det eldste barnet hadde bedt om ikke å bli omtalt på bloggen lenger. Samme mener jeg å huske fra pias blogg her hjemme?

 

Flott at de sier i fra. Men det fjerner dessverre ikke alt det som allerede ligger ute om dem på Internett :dry: Hvordan skal man få bloggforeldrene til å forstå at de tar store irreversible valg om sitt barns privatliv når de holder på slik? Kjenner jeg blir litt hissig bare ved å tenke på det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 time siden, mjauritz skrev:

Jeg kan legge til at jeg mener det burde bli satt en regel rimelig fort angående dette.

Det har blitt til at folk lager blogg fordi de venter/har barn, og ikke at barna blir inkludert i en blogg om deres eget liv. Det er latterlig mange blogger der ute som heter ting som har "mamma" eller "pappa" i adressen. Da er ikke lenger bloggen om mor eller far og deres tanker om livet. Man får ikke et større behov for å dele bare fordi man får barn.

Og de som sier at dette ikke handler om penger - hva handler det om da? Hvorfor velger du å eksponere barnet ditt på denne måten om det ikke handler om penger? 
Har sett flere si at de ønsker å hjelpe andre i lik situasjon, men det de gjør er jo bare å være en trivelig reklame for å bli ung gravid. Det virker heller som de ønsker seg en fanbase fordi de har havnet i en situasjon hvor de føler at de skal "bevise" at de gjør en god jobb som mor, og er så egoistiske at de setter dette over barnets beste. Jeg snakker nå først og fremst om ungmammablogger.

Det er også vanskelig for meg å akseptere at mødre lager blogger basert på et sykt barn sitt liv. Her ser vi barn som er koblet opp til alt mulig av ledninger i en liten sykehusseng. Er det greit fordi det er et barn? Aldri i verden om man hadde lagt ut bilde av en venninne eller en mor slik. Hvorfor er det annerledes?!

Dette er definitivt et av kjernespørsmålene foreldrebloggere bør bli stilt. Veldig bra, @mjauritz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...