Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Man kan jo stille et helt enkelt spørsmål: Er det til barnas beste at de eksponeres?

 

Hvis svaret er nei, er løsningen like enkel - man LAR VÆRE å gjøre det. 

Som foreldre skal man ta vare på og beskytte ungene sine. Beste måten å beskytte dem mot uønsket oppmerksomhet på er å ikke vise dem frem slik at ingen vet hvem de er. SÅ enkelt. Ikke bruke dem som rekvisitter i happy-family-fotoshooten. Ikke dele hva de skriver på sine personlige morsdagskort. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kombinasjon av å være uintelligent og egoistisk er livsfarlig! Merker meg også at å diskutere med akademikere er givende og utviklende, mens å diskutere med dumme folk er umulig😉

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Undreguri skrev:

Kombinasjon av å være uintelligent og egoistisk er livsfarlig! Merker meg også at å diskutere med akademikere er givende og utviklende, mens å diskutere med dumme folk er umulig😉

Dumme folk finnes overalt og utdanning er ikke en garanti for høyere intelligens.. Men er enig i at det er umulig å diskutere med dumme mennesker. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Zeitgeist skrev:

Ang. innlegget som diskuteres: Usmakelig. Pinlig. Uforskammet. Vemmelig. Billig. Billig. Billig!

Syns det mangler ett ord her: unødvendig. 

Bloggere og andre kan beskrive morskjærlighet og hvor glade de er for morsdagen og bla, bla helt uten å vise frem barna sine eller dele private historier fra hva som skjer innenfor husets, og soverommets, fire vegger. 

Har merket meg at enkelte bloggere har argumentert med at ettersom barna er en del av bloggernes liv, er det naturlig å vise frem barna. Nei, det er faktisk hverken naturlig eller nødvendig. Det går fint an å blogge om det å være mor uten å eksponere barna sine. Forstår ikke at det skal være så himla vanskelig. 

Noen forsker på hvordan farlige sykdommer, og enkelte andre kan ikke en gang forstå hvordan tjener til livets opphold uten å selge unga sine. Det er helt utrolig at vi er så forskjellig, og så langt fra hverandre i tankegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

«Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch, sier til VG at foreldre generelt bør tenke seg svært godt om dersom de ønsker å eksponere barna i sosiale medier» https://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler

Videre sier han at jo mer traffikk bloggen har jo mer forsiktig bør bloggeren være med å utlevere mindreårige da skadeomfanget må vurderes. Da «bloggerbarna» og deres foreldre blir diskutert på et av Norges største forum vil jeg si at skadeomfanget er meget stort. Eksponering av barn er også blitt diskutert i aviser. Hva skal til for at bloggerne som selger egne barn for klikk og salg skal innse at de utsetter barna for fare, omsorgssvikt? Må BV komme inn i bildet sammen med rette instanser (eks, Kripos) for å lære bloggerne om hva sosiale medier er? 

«Barna blir utsatt for trakassering, trusler, vold og erting. Det må ikke nødvendigvis være negative reaksjoner utenfra, men at barnet selv blir flaue og misliker å bli eksponert, for eksempel i en blogg, sier han.» (samme kilde). 

Det hadde vært interessant å se hvilke tanker fansen har angående dette og spiller ballen videre til dere. 

Endret av Snaskesnusken
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

 

«Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch, sier til VG at foreldre generelt bør tenke seg svært godt om dersom de ønsker å eksponere barna i sosiale medier» https://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler

Videre sier han at jo mer traffikk bloggen har jo mer forsiktig bør bloggeren være med å utlevere mindreårige da skadeomfanget må vurderes. Da «bloggerbarna» og deres foreldre blir diskutert på et av Norges største forum vil jeg si at skadeomfanget er meget stort. Eksponering av barn er også blitt diskutert i aviser. Hva skal til for at bloggerne som selger egne barn for klikk og salg skal innse at de utsetter barna for fare, omsorgssvikt? Må BV komme inn i bildet sammen med rette instanser (eks, Kripos) for å lære bloggerne om hva sosiale medier er? 

«Barna blir utsatt for trakassering, trusler, vold og erting. Det må ikke nødvendigvis være negative reaksjoner utenfra, men at barnet selv blir flaue og misliker å bli eksponert, for eksempel i en blogg, sier han.» (samme kilde). 

Det hadde vært interessant å se hvilke tanker fansen har angående dette og spiller ballen videre til dere. 

Jeg tror det må en lovendring til. Slik det er nå er det opp til foreldrene å vurdere hva som er til barnets beste. Politikerne vil ikke tre inn foreldrenes sfære, og så lenge de ikke ønsker det så vil vi fortsatt ha det slik det er nå på akkurat det området. 

Datatilsynet er imidlertid ganske tøffe, og en lovendring på akkurat det punktet, som også omfatter barn, vil kanskje være en lettere vei å gå. 

Flere kjendiser baner vei og velger å verne ungen sin (logisk nok) fra sosiale medier, og man kan jo håpe at fler og fler tar etter slik at det rett og slett ikke er sosialt akseptert lenger. Mens vi venter på en lovendring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zeitgeist skrev:

@Peaky Blinders: Du har helt rett. Unødvendig tilhører definitivt. 

Ser forøvrig på IGen til datteren av en av Norges største kjendiser at moren takkes for å ha vernet om privatlivet. Men datteren skriver også hvor frustrerende det var å måtte dele moren med offentligheten. 

https://www.instagram.com/p/BtsvRS0C8av/

 

Det burde vært ord til ettertanke for flere bloggere... :(

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Jeg tror det må en lovendring til. Slik det er nå er det opp til foreldrene å vurdere hva som er til barnets beste. Politikerne vil ikke tre inn foreldrenes sfære, og så lenge de ikke ønsker det så vil vi fortsatt ha det slik det er nå på akkurat det området. 

Datatilsynet er imidlertid ganske tøffe, og en lovendring på akkurat det punktet, som også omfatter barn, vil kanskje være en lettere vei å gå. 

Flere kjendiser baner vei og velger å verne ungen sin (logisk nok) fra sosiale medier, og man kan jo håpe at fler og fler tar etter slik at det rett og slett ikke er sosialt akseptert lenger. Mens vi venter på en lovendring. 

Jeg tror nok at du har rett i at et lovverk er det eneste som vil sette en stopper for eksponeringen av mindreårige i kommersiell bloggvirksomhet. Forferdelig trist at foreldrene selv ikke evner å forstå hva de holder på med. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Jeg tror nok at du har rett i at et lovverk er det eneste som vil sette en stopper for eksponeringen av mindreårige i kommersiell bloggvirksomhet. Forferdelig trist at foreldrene selv ikke evner å forstå hva de holder på med. 

Enig i at det er veldig trist. Tror dessverre ikke vi kan forvente en lovendring med det første. Det kommer nok til å ta lang tid er jeg redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Peaky Blinders skrev:

Enig i at det er veldig trist. Tror dessverre ikke vi kan forvente en lovendring med det første. Det kommer nok til å ta lang tid er jeg redd. 

Er redd for at du har rett der også. Barn er rettsløse i Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Orly skrev:

Kan man diskutere influencere her også eller kun bloggere?

 

 

Blogger er jo også påvirkere, så det tenker jeg må være helt innafor :) Tråden startet kanskje da bloggere var de verste, men nå har tidene utviklet seg og vi har påvirkere som kanskje bare er på insta/snap, og ikke har en blogg. Jeg ser i hvert fall ikke at det skal være noe feil, så kom med det du mener :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Peaky Blinders skrev:

Det burde vært ord til ettertanke for flere bloggere... :(

Når «dark room» ikke skremte vannet av bloggerne og de fortsetter med idiotiet sitt på tross av advarsler fra bla Kripos, antar jeg at evnen til å ta innover seg informasjon er mangelfull. Internett er ikke regnbuer og enhjørninger..

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Orly skrev:

Kan man diskutere influencere her også eller kun bloggere?

 

 

Å diskutere Influencere/bloggere generelt som eksponerer mindreårige blir naturlig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Når «dark room» ikke skremte vannet av bloggerne og de fortsetter med idiotiet sitt på tross av advarsler fra bla Kripos, antar jeg at evnen til å ta innover seg informasjon er mangelfull. Internett er ikke regnbuer og enhjørninger..

Nei, herregud, så sant. Internett er et ganske fælt sted for å være ærlig. Misforstå meg rett: jeg elsker internett, og har mange gode venner gjennom internett, hadde ikke klart meg uten. Samtidig vet jeg at det er veldig mange mennesker som figurer på nettet som har alt annet en gode hensikter, og at man derfor bør være varsom. 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Peaky Blinders skrev:

Nei, herregud, så sant. Internett er et ganske fælt sted for å være ærlig. Misforstå meg rett: jeg elsker internett, og har mange gode venner gjennom internett, hadde ikke klart meg uten. Samtidig vet jeg at det er veldig mange mennesker som figurer på nettet som har alt annet en gode hensikter, og at man derfor bør være varsom. 

Nettopp! Nettvett er en nødvendighet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snaskesnusken skrev:

Nettopp! Nettvett er en nødvendighet. 

Det ironiske er jo at disse menneskene lever livet sitt, og tjener pengene for livsopphold, gjennom nettopp internett: også er de så blåste på nettvett. 

Eller: så vet de alle farene, men velger å ta den risikoen fordi det gir penger i kassa. Jeg tror nok dessverre en del faller i siste kategori her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peaky Blinders skrev:

Det ironiske er jo at disse menneskene lever livet sitt, og tjener pengene for livsopphold, gjennom nettopp internett: også er de så blåste på nettvett. 

Eller: så vet de alle farene, men velger å ta den risikoen fordi det gir penger i kassa. Jeg tror nok dessverre en del faller i siste kategori her. 

Ikke sant? De som lever av sosiale medier kan åpenbart minst om hva sosiale medier egentlig er. De kjenner bare til profitt biten av det.. så stopper det tydeligvis helt opp.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Ikke sant? De som lever av sosiale medier kan åpenbart minst om hva sosiale medier egentlig er. De kjenner bare til profitt biten av det.. så stopper det tydeligvis helt opp.

Ja, enten det, eller så bryr de seg rett og slett ikke. Det er faktisk verre: å forstå og vite om farene, men allikevel utsette barna sine for den faren og de konsekvensene eksponering kan få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...