Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

6 timer siden, inox skrev:


Drar fram denne igjen jeg, det var noe i dette debattinnlegget som hang seg fast i meg og har murra i bakhodet:

"Jeg hadde en mamma-blogg, og fikk forespørsel om jeg ville motta et par baby-flasker i bytte mot bilder på Instagram. Ville jeg motta smokker i bytte mot bilder på Instagram? Ville jeg motta noen klær, mot at jeg la ut bilder på bloggen? Ja, takk, hvorfor ikke? Tenkte jeg."

Altså, bedrifter _tar selv kontakt_ med bloggere - i den hensikt at barn skal eksponeres for å reklamere for produktene deres. Dette er jo hårreisende mangel på etisk praksis, fra de som kjøper seg reklameplass i kanaler _nettopp fordi barns privatliv utleveres_ der. Det gjør reklamene deres mer effektiv. 

Er det kanskje en mer effektiv vinkling, å sette fokus på de norske små og store bedrifter som spyr millioner inn i en tvilsom industri, der lovverk både strekkes i det lengste og brytes? Dette er jo noe de i høyeste grad fortjener kritikk for, å bevisst oppsøke og betaler for at barns rettigheter og barnekonvensjonen skal brytes - for noe så simpelt som reklameplass og fremming av sitt produkt.  

Det er veldig bekymringsverdig at enkelte foresatte sier ja til den type avtaler.. Hva tenker de med egentlig??

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, Emmy_H skrev:

De store bedriftene har et management som kontakter annonsører også. Så her er det mange ledd i denne praksisen. 

Ja, jeg syns absolutt bedriftene også har et ansvar og jeg kjenner at jeg i flere tilfeller blir kritisk til produsenter basert på hvordan de er villige til å markedsføre seg. Dessverre er det vel slik at denne type markedsføring igjennom influencere er svært effektiv. Vi har lært oss å i stor grad klare å filtrere ut vanlig reklame. Mens kjøp i forhold til antall klikk/views kan være helt enorm om man finner en influencer som treffer det rette publikumet for produktet. For da får vi både en følelse av at det ikke er reklame, vi får bekreftelse på at noen vi ser opp til synes at produktet er bra og det er jo også gjerne presentert på en måte som gjør at produktet blir enda finere enn om vi så det i en butikkhylle. Det er jo en hel industri rundt dette, med apper der ulike produsenter presenterer produktet sitt og hvilken eksponering de ønsker og så kan ulike influencere søke om å få være med i kampanjene. Og PR-lister der man får tilsendt produkter før lansering slik at man kan lage videoer og bloggposter om dem før alle andre influencere kan kjøpe dem på butikken slik at man kan være først, men dersom man omtaler et produkt negativt kan man fort ende opp med å bli kuttet fra listene. Så det er en diger markedsføringsindustri med mye penger og folk som sitter bak og trekker i trådene. Det hadde ikke overrasket meg om det var det samme med SoMe-foreldre som bruker barna i markedsføringen, at de har et ganske sterkt press på seg på å være med i kampanjer og vise frem produkt fra markedsføringsbransjen, for å få tilbud om flere kampanjer senere. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 22.53, Carina Maria skrev:

Jeg sa ikke at den er feil men FN sin barne konvensjon  er ikke norsk lov som vi følger her i Norge. I Norge er vi under lagt norsk lov. FN barne konvensjon rettighet for barna. Det er stor forskjell. 

Feil.

Sakset fra regjeringens nettsider:

”De aller fleste landene i verden følger barnekonvensjonen. Norge bestemte seg for å følge den i 1991. Fra 2003 gjelder barnekonvensjonen som norsk lov, og den har en spesiell status ved at den går foran andre norske lover dersom de står mot hverandre. På den måten har Norge sørget for at alle, myndigheter, enkeltpersoner og organisasjoner, følger bestemmelsene i barnekonvensjonen.”

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/fns-barnekonvensjon/fns-konvensjon-om-barnets-rettigheter/id2511390/

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 23.04, Carina Maria skrev:

Det står like vel ikke noe om at det er straff bart og for blogg foreldre og legge ut bilder av sine barn (eksponering) og foreldre bestemmer selv over sine egne barn og ikke noen som sitter på sin høye hest og tror dem vet best for andre. 

Barnekonvensjonen artikkel 16: “Alle barn har rett til privatliv”. Dette bryter bloggerforeldre hver gang de legger ut bilder av eller  tekst om identifiserbare barn.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen her som følger løvemammaen på snap? Jeg kom over dem nylig og det er skummelt hvor mye de deler om barna sine. 

Poenget med snappen er jo å dele hverdagen med et multihandikappet barn, men jeg syns det går for langt, altfor langt. 

Trist å se på. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Celaeno skrev:

Er det noen her som følger løvemammaen på snap? Jeg kom over dem nylig og det er skummelt hvor mye de deler om barna sine. 

Poenget med snappen er jo å dele hverdagen med et multihandikappet barn, men jeg syns det går for langt, altfor langt. 

Trist å se på. 

Man kan trygt si vi har hatt samtalen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Celaeno skrev:

Er det noen her som følger løvemammaen på snap? Jeg kom over dem nylig og det er skummelt hvor mye de deler om barna sine. 

Poenget med snappen er jo å dele hverdagen med et multihandikappet barn, men jeg syns det går for langt, altfor langt. 

Trist å se på. 

Henne har jeg også reagert på..  Her blir absolutt alt lagt ut

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vipser skrev:

Blogger nekter å slutte å skrive om barnet sitt selv om niåringen ber om det. Får heldigvis motbør på internett. 

https://www.buzzfeednews.com/article/stephaniemcneal/mommy-blogger-refuses-stop-writing-daughter?utm_source=dynamic&utm_campaign=bffbbuzzfeed&ref=bffbbuzzfeed

Legger merke til at denne blogger-mammaen bruker akkurat samme argumenter for å fortsette eksponeringen som de norske mammabloggerne. Det er MINE barn, en naturlig del av MITT liv, JEG ønsker å fortsette og JEG ser ikke det problematiske i det. Alle disse mammabloggerne har en helt ekstrem form for egosentrisme. Ikke engang barna deres får komme før deres behov for penger og bekreftelser. Her burde så godt som alle norske mammabloggere føle seg truffet. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

Godt nytt år til dere her. I julen tok jeg meg tid til og lese det dere har skrevet på tråden og jeg har endret mitt stand punkt når det gjelder influencere og måten dem bruker barna sine for og tjene penger. Når jeg tenker på måten Anna Rasmussen har brukt barna sine til og tjene penger på bloggingen sin forstår jeg hva dere mener.

Det er stor forskjell på og dele ett og annet uskyldig bilde på facebook av barnet sitt som ikke er ment for og tjene penger og til daglig og brette ut alt om hva som skjer i barnets private liv. 

Barnet mitt er med som modell for strikkede kles merker på strikkeoopskrifter men nå begynner jeg og bli redd for at det er grovt overtramp. 

Jeg har endret min mening om disse influencerne som bruker barna sine til egen vinning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Carina Maria skrev:

Godt nytt år til dere her. I julen tok jeg meg tid til og lese det dere har skrevet på tråden og jeg har endret mitt stand punkt når det gjelder influencere og måten dem bruker barna sine for og tjene penger. Når jeg tenker på måten Anna Rasmussen har brukt barna sine til og tjene penger på bloggingen sin forstår jeg hva dere mener.

Det er stor forskjell på og dele ett og annet uskyldig bilde på facebook av barnet sitt som ikke er ment for og tjene penger og til daglig og brette ut alt om hva som skjer i barnets private liv. 

Barnet mitt er med som modell for strikkede kles merker på strikkeoopskrifter men nå begynner jeg og bli redd for at det er grovt overtramp. 

Jeg har endret min mening om disse influencerne som bruker barna sine til egen vinning. 

Veldig kjekt du deler dette. Flott skrevet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Carina Maria skrev:

Godt nytt år til dere her. I julen tok jeg meg tid til og lese det dere har skrevet på tråden og jeg har endret mitt stand punkt når det gjelder influencere og måten dem bruker barna sine for og tjene penger. Når jeg tenker på måten Anna Rasmussen har brukt barna sine til og tjene penger på bloggingen sin forstår jeg hva dere mener.

Det er stor forskjell på og dele ett og annet uskyldig bilde på facebook av barnet sitt som ikke er ment for og tjene penger og til daglig og brette ut alt om hva som skjer i barnets private liv. 

Barnet mitt er med som modell for strikkede kles merker på strikkeoopskrifter men nå begynner jeg og bli redd for at det er grovt overtramp. 

Jeg har endret min mening om disse influencerne som bruker barna sine til egen vinning. 

jeg har stor respekt for mennesker som tør å endre et standpunkt.

Forøvrig synes jeg ikke det noe galt med at et barn har modelloppdrag. Som modell er barnet anonymt, og det får ikke sin person og sitt privatliv eksponert. Det er en helt annen situasjon enn den vi drøfter under overskriften "bloggerbarna".

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor skam av tv2 å sende bloggerene på tv. De filmer barna på ferie i Disney land. Ikke noe er skjermet eller privat. Godt jeg IKKE skal se det programmet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Carina Maria skrev:

Godt nytt år til dere her. I julen tok jeg meg tid til og lese det dere har skrevet på tråden og jeg har endret mitt stand punkt når det gjelder influencere og måten dem bruker barna sine for og tjene penger. Når jeg tenker på måten Anna Rasmussen har brukt barna sine til og tjene penger på bloggingen sin forstår jeg hva dere mener.

Det er stor forskjell på og dele ett og annet uskyldig bilde på facebook av barnet sitt som ikke er ment for og tjene penger og til daglig og brette ut alt om hva som skjer i barnets private liv. 

Barnet mitt er med som modell for strikkede kles merker på strikkeoopskrifter men nå begynner jeg og bli redd for at det er grovt overtramp. 

Jeg har endret min mening om disse influencerne som bruker barna sine til egen vinning. 

Godt nyttår til deg også. Så bra at du har brukt tid på refleksjon over dette temaet! :tommelopp:

Når det gjelder dette med å bruke barn som modeller, så synes jeg det er ok så lenge det kun er relevante bilder som deles, som ikke er tatt i barnets private sfære, og det ikke følger med informasjon om barnet. Det må være produktet, f.eks strikkeprodukter, som jeg mener å huske er aktuelt for ditt vedkommende, som er i fokus, og ikke barnet. :)

Endret av Malum
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Carina Maria skrev:

Godt nytt år til dere her. I julen tok jeg meg tid til og lese det dere har skrevet på tråden og jeg har endret mitt stand punkt når det gjelder influencere og måten dem bruker barna sine for og tjene penger. Når jeg tenker på måten Anna Rasmussen har brukt barna sine til og tjene penger på bloggingen sin forstår jeg hva dere mener.

Det er stor forskjell på og dele ett og annet uskyldig bilde på facebook av barnet sitt som ikke er ment for og tjene penger og til daglig og brette ut alt om hva som skjer i barnets private liv. 

Barnet mitt er med som modell for strikkede kles merker på strikkeoopskrifter men nå begynner jeg og bli redd for at det er grovt overtramp. 

Jeg har endret min mening om disse influencerne som bruker barna sine til egen vinning. 

Står stor respekt av mennesker som setter seg inn i ting og som kan endre standpunkt om det viser seg at man har tatt feil eller at man ser ting på en annen måte etter å ha fått mer kunnskap om emnet. Du overrasker positivt 😊👍

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
4 timer siden, Leselusa skrev:

Står stor respekt av mennesker som setter seg inn i ting og som kan endre standpunkt om det viser seg at man har tatt feil eller at man ser ting på en annen måte etter å ha fått mer kunnskap om emnet. Du overrasker positivt 😊👍

Jeg leste meg skikkelig opp hvem disse bloggbarna er og de har ikke ikke et privat liv som blogger mammaene deres holder på å leverer dem ut på nettet. Noe er av privat karakter. Anna Rasmussen er en blogger mamma som jeg syntes har vert den verste med å utlevere barna sine. Der er det utlevering med stor U og det for at hun skal tjene nok penger. 

I sommer så jeg en voksen blogger i 40 årene.. Bloggern la ut et flere bilder av barna sine og jeg husker et par bilder av datteren hennes som var 10 - 11 års alderen i badedrakt og bikini. I mange innlegg hadde hun navngitt barna sine med fult navn. Hun bloggern hadde en ærlig blogg og hun fortalte at hun slet med og sovne av om morgenen og få barna på skolen til rett tid. Du skriver ikke slikt på en blogg og ikke når dem har barne vernet på nakken. 

Hun hadde fått barne vernet på nakken og dem hadde hun på nakken flere ganger fordi noen hadde sendt bekyrmings melidng til barne vernet. I blogg innleggene hun skrev hang hun ut barne vern og rektor på skolen hvor barna gikk. 

Etter jeg leste meg opp på tråden i juleferien og tenke på bloggen til den bloggern så forstår jeg godt hva tråden handler om og det fikk meg til og endre mine synspunkt på dem inflencerne som går langt over streken i og utlevere barna sine. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmy_H
4 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg leste meg skikkelig opp hvem disse bloggbarna er og de har ikke ikke et privat liv som blogger mammaene deres holder på å leverer dem ut på nettet. Noe er av privat karakter. Anna Rasmussen er en blogger mamma som jeg syntes har vert den verste med å utlevere barna sine. Der er det utlevering med stor U og det for at hun skal tjene nok penger. 

I sommer så jeg en voksen blogger i 40 årene.. Bloggern la ut et flere bilder av barna sine og jeg husker et par bilder av datteren hennes som var 10 - 11 års alderen i badedrakt og bikini. I mange innlegg hadde hun navngitt barna sine med fult navn. Hun bloggern hadde en ærlig blogg og hun fortalte at hun slet med og sovne av om morgenen og få barna på skolen til rett tid. Du skriver ikke slikt på en blogg og ikke når dem har barne vernet på nakken. 

Hun hadde fått barne vernet på nakken og dem hadde hun på nakken flere ganger fordi noen hadde sendt bekyrmings melidng til barne vernet. I blogg innleggene hun skrev hang hun ut barne vern og rektor på skolen hvor barna gikk. 

Etter jeg leste meg opp på tråden i juleferien og tenke på bloggen til den bloggern så forstår jeg godt hva tråden handler om og det fikk meg til og endre mine synspunkt på dem inflencerne som går langt over streken i og utlevere barna sine. 

 

 

Det er flere enn Anna som eksponerer unødvendig, som foreks CBE og Funky. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...