Gå til innhold

Bloggerbarna


pøbelsara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skulle ønske jeg kunne like dette innlegget hundre ganger! Veldig bra skrevet :) 

Jeg får vondt inni meg av dette. Barna forstår det jo ikke - enda. Men en vakker dag blir de store nok til å forstå at all informasjon om dem ligger blottet på store, skumle Internett. Vet med meg selv at jeg IKKE hadde likt det noe særlig om min mor/far hadde gjort noe slikt. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest floure

Kanskje de voksne bloggerbarna om mange år, lager blogger om sine gamle blogger foreldre, der de ligger gamle og hjelpeløs på aldershjem. Kan ikke se at de skulle ha noe imot det :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

5 timer siden, Sly skrev:

Ja, det var jammen godt anonymisert og veldig generelt. Sikkert ingen som skjønner hvem du mener her, siden du ikke nevner navn...

Selvsagt vet alle at det gjelde et utvalg av de mest lest bloggerne - men litt av poenget er jo at vi skal kunne debattere dette på generelt nivå -selv om vi vet hvem disse barna er. Det gjelder jo flere av toppbloggerne.

Innlegg ryddet for utsagn som kan identifisere enkeltbarn

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dypvik

Jeg er så enig med deg at jeg smiler stort her jeg sitter. Jeg finner det svært uforståelig og uforsvarlig at de bloggmødrene ikke klare og tenke lengre enn nesen sin eller at egoistiskedelen demmes bare på tjerne på barnan sine pga enkelte ikke gidder og ta seg en utdannelse å få seg en vanlig jobb som alle andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Klopp

Synes så jævlig synd på barna og her burde barnevernet gjort noe! Det er umulig bra for barn og ha det sånn for foreldrene kun tenker på seg selv og at de vil være "kjendiser" og bruker BARNA sine for å bli det. Hvor er vettet blitt av? Det verste er at de legger ut bilder av barna hele tiden på nett. Her er det ikke bare venner og kjente som ser det. Tenker ikke på hva som kan skje. Synes ikke sånt viser tegn til gode foreldre. Burde være lover om sånt. Hadde jeg visst at min mor holdt på sånn når jeg var unge.. Brukt meg for å bli kjendis. Jeg hadde kuttet ut kontakten! Hadde kokt av sinne. Hvorfor skal uskyldige barn bli offer for denne gale bloggverden??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dacini

Jeg beklager om dette innlegget bryter reglene for en generell diskusjon, da artikkelen jeg linker til omhandler en spesifikk blogger. I så fall er det bare å rapporter det inn. Grunnen til at jeg linker til denne artikkelen er innspillet til advokatfullmektig Sara Eline Grønvold som har svært gode poeng når det kommer til eksponering av barn på sosiale medier.

http://www.abcnyheter.no/livet/2014/03/21/196058/laget-instagram-profil-til-toaringen-sin

"Dette blir å frata barnet rettigheter til senere å kunne forvalte sin digitale identitet. Dette gjelder også uavhengig av om bildene deles på forelderens profil, eller barnets «egen», dog med den viktige forskjellen i at bildene lettere vil kunne knyttes til barnet dersom profilen har barnets navn, sier Grønvold."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at barn av bloggere burde få ha sitt privatliv i fred.

Innlegg ryddet for utsagn som kan identifisere enkeltbarn

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IG-bilder med barn gir flere klikk, det ser vi tydelig, gjerne 1-2000 flere for en av de store bloggerne. Do the math. 

Endret av Francis
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dacini skrev:

Jeg beklager om dette innlegget bryter reglene for en generell diskusjon, da artikkelen jeg linker til omhandler en spesifikk blogger. I så fall er det bare å rapporter det inn.

jeg tenker at vi har lov å diskutere navngitte bloggere, og det fenomenet at barn blir eksponert på bloggene for penger eller likes. Det vi IKKE skal diskutere er det enkelte barn. Eksempel: Det må være lov å kritisere at bloggeren Anna Caroline bruker sitt barn til å posere med barberhøvler eller teddybjørner for å tjene penger. Det er derimot ikke lov å diskutere om barnet er pen på bildet, eller ser ukomfortabel ut eller andre ting som handler om barnet selv.

 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at barnevernet blir helt feil – de er jo godt ivaretatt, disse ungene virker det som – bortsett fra at de altså er på utstilling hele tiden. Men jeg tenker at en styrking av barns rett til privatliv, er høyaktuelt.

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Amafalathiel skrev:

jeg tenker at vi har lov å diskutere navngitte bloggere, og det fenomenet at barn blir eksponert på bloggene for penger eller likes. Det vi IKKE skal diskutere er det enkelte barn. Eksempel: Det må være lov å kritisere at bloggeren Anna Caroline bruker sitt barn til å posere med barberhøvler eller teddybjørner for å tjene penger. Det er derimot ikke lov å diskutere om barnet er pen på bildet, eller ser ukomfortabel ut eller andre ting som handler om barnet selv.

 

Ja. Akkurat. På dette :pekeropp: grunnlaget er et jeg ønsker å diskutere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig vanskelig debatt å ta.

På den ene siden har man jo lyst til å trekke frem enkelteksempler for å tydeliggjøre handlinger man mener kan være skadelig for barn, men samtidig så må vi jo ikke glemme at å diskutere navngitte foreldre også kan være belastende for barna.

Jo mer kritikk blogger X får for sine handlinger, desto mer oppmerksomhet får både bloggen og barna, noe som øker sjansen for at dette kommer til å påvirke barna når de blir eldre.

Hovedansvaret ligger jo selvfølgelig hos forelderen som eksponerer barna sine, men samtidig så blir jeg litt uvel av å lese diverse tråder på Rampelys-forumet her inne hvor det står side opp og side ned med alle mulige detaljer som gjør X til en dårlig mor.

Jeg er for det meste enig i kritikken, men jeg blir litt undrende over de som sitter og skriver dette og samtidig mener at de ønsker det beste for disse barna. Jeg forstår veldig godt at folk engasjerer seg mot denne utleveringen, men jeg tror også at en del (ikke alle) av de som skriver her først og fremst synes det er morsomt å henge ut bloggerne. Når enkelte begynner å spekulere i unnfangelsesdatoer for et ufødt barn i sammenheng med ulike forhold som en blogger har hatt har det i alle fall gått for langt - da er man med på å utlevere barna ytterligere uavhengig av hvorvidt foreldreren har lagt opp til spekulasjon eller ikke.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Viljaa skrev:

En veldig vanskelig debatt å ta.

På den ene siden har man jo lyst til å trekke frem enkelteksempler for å tydeliggjøre handlinger man mener kan være skadelig for barn, men samtidig så må vi jo ikke glemme at å diskutere navngitte foreldre også kan være belastende for barna.

Jo mer kritikk blogger X får for sine handlinger, desto mer oppmerksomhet får både bloggen og barna, noe som øker sjansen for at dette kommer til å påvirke barna når de blir eldre.

Hovedansvaret ligger jo selvfølgelig hos forelderen som eksponerer barna sine, men samtidig så blir jeg litt uvel av å lese diverse tråder på Rampelys-forumet her inne hvor det står side opp og side ned med alle mulige detaljer som gjør X til en dårlig mor.

Jeg er for det meste enig i kritikken, men jeg blir litt undrende over de som sitter og skriver dette og samtidig mener at de ønsker det beste for disse barna. Jeg forstår veldig godt at folk engasjerer seg mot denne utleveringen, men jeg tror også at en del (ikke alle) av de som skriver her først og fremst synes det er morsomt å henge ut bloggerne. Når enkelte begynner å spekulere i unnfangelsesdatoer for et ufødt barn i sammenheng med ulike forhold som en blogger har hatt har det i alle fall gått for langt - da er man med på å utlevere barna ytterligere uavhengig av hvorvidt foreldreren har lagt opp til spekulasjon eller ikke.

Jeg er enig i det du skriver, men vi må huske at det ikke er noe "oss" her, vi som skriver her er ikke en gruppe som tenker og mener det samme. Og jeg tror at de som er ute etter å henge ut ikke er de samme som er bekymret for privatlivet til barna. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er overhodet ikke ute etter å henge ut noen - men jeg er veldig interessert i en debatt rundt dette. Og ved å flytte debatten ut fra tråder om enkeltbloggere, mener jeg at det blir lettere å få til.

 

Jeg synes ikke at bloggerforeldre er dårlige foreldre. Men jeg synes at det er tvilsomt å bruke barn i kommersiell virksomhet slik det gjøres i mange blogger. barna er enten med på bilder hvor man promoterer et produkt - eller de illustrerer et innlegg hvor man markedsfører et produkt rettet mot barn.

Jeg tenker jo at å leve av å blogge om utvalgte deler av privatlivet sitt er en dårlig ide også for voksne - men det blir spesielt ille når det er barn involvert. Samtidig skjønner jeg at det er vanvittig fristende å kjøre på - det er MYE penger å tjene på det. Og det er klart at hvis du blogger om livet ditt og får en baby, så blir det sikkert naturlig å blogge om det barnet også.

Men å vokse opp i et ikke-selvvalgt rampelys, kan definitivt ha sine sider.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg ryddet for svar til utsagn som kan identifisere enkeltbarn

Nordvesta, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Klopp skrev:

Synes så jævlig synd på barna og her burde barnevernet gjort noe! Det er umulig bra for barn og ha det sånn for foreldrene kun tenker på seg selv og at de vil være "kjendiser" og bruker BARNA sine for å bli det. Hvor er vettet blitt av? Det verste er at de legger ut bilder av barna hele tiden på nett. Her er det ikke bare venner og kjente som ser det. Tenker ikke på hva som kan skje. Synes ikke sånt viser tegn til gode foreldre. Burde være lover om sånt. Hadde jeg visst at min mor holdt på sånn når jeg var unge.. Brukt meg for å bli kjendis. Jeg hadde kuttet ut kontakten! Hadde kokt av sinne. Hvorfor skal uskyldige barn bli offer for denne gale bloggverden??

Barnevernet har langt viktigere oppgaver, som å redde barn fra vold, seksuelt misbruk og omsorgssvikt. Å eksponerer barna faller ikke innunder der, det handler om dårlig dømmekraft og manglende tankengang på fremtidige konsekvenser.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...