Gå til innhold

Når uforutsette utgifter ødelegger budsjettet ditt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff, sånn uflaks! Noen ganger skjer bare alt på en gang. Men om du har spart 10 000 minus de ekstrautgiftene du har hatt så har du jo likevel spart ganske mye:) Har du en buffer-konto for slike uforutsette utgifter? Og forsikring som noen foreslår ovenfor her. Jeg har forsikring på brillene mine nettopp fordi jeg er helt hjelpeløs uten briller(kan ikke bruke linser), pluss at jeg har de gamle liggende sånn i tilfelle.

Anonymkode: a8aec...72f

Jeg har en bufferkonto/ sparekonto på 140 000 kr. Men jeg tar ikke penger ut av den når jeg kan dekke de uforutsette utgiftene med månedslønna. Det blir egentlig det samme om jeg tar av buffer eller månedslønn, totalen på sparingen blir det samme. Jeg får inn 30 000 kr hver måned 20 000 går til boliglån, husleie, mat, strøm etc. Pleier å sitte igjen med 10 000 kr som går til sparing, disse overfører til sparekonto i slutten av måneden. Hvis noe uforutsett dukker opp så betales det av månedslønna. Dette fører igjen til mindre sparing. 

Anonymkode: f85c6...977

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nekter plent å tro at en kåpe til 700 er varm, man må opp i pris for en ordentlig varm jakke...

Anonymkode: c2d76...24b

Jeg kjøpte min på sal for 250. Den holdt i 5 år før jeg fikk for store pupper.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg du er svært lite løsningsorientert. Kjøp jakke på salg,  klag til første tannlege og ikke gå til ny.. Ellers bør du jo virkelig ha forsikringer og registeret busskort.

Anonymkode: 6d3ec...146

Enig

Anonymkode: 9ab33...496

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder meg å.  Klarer meg fint med den kåpen. Som jeg har eid 7-8 år...

Vi er forskjellige, jeg fryser nok mer enn deg. Jeg har også en kåpe fra h & m til 600 kr, den holder meg ikke varm om vinteren. Men ser ikke bort i fra at den er varm nok for andre. 

• Liker 1
Skrevet

Derfor folk har noe som kalles en "buffer", for uforutsette utgifter :)

Gjest pelikanen
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg irriterer meg veldig over uforutsette utgifter som ødelegger for sparingen. Jeg føler at jeg er flink til å holde meg til budsjettet, men hver eneste måned siden januar har noe ødelagt for sparingen. I januar ble jeg frastjålet vinterjakken min, grunnet dette måtte jeg kjøpe meg en ny til 2000 kr, busskortet mitt lå i jakkelomma så det blir ytterligere 750 kr. I februar falt jeg på isen og knuste brillene mine, nye briller + linser de dagene jeg måtte vente på brillene kostet meg 3500 kr, skadet meg da jeg falt så en tur til legevakten + medisiner 600 kr. Mars startet med tannpine og en tur til tannleger + medikamenter kostet 1000 kr. Behandlingen jeg fikk hjalp ikke så i dag måtte jeg oppsøke en annen tannlege og behandlingen i dag kostet tilsammen 5000 kr. Og denne måneden er enda ikke over! Er dette mulig?! Noen som kjenner seg igjen? 

Jeg hadde som mål å spare 10 000 kr i måneden fra og meg januar, slik at jeg kunne betale ned ekstra på boliglånet. Men dette går jo ikke! Hver måned 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg veldig over uforutsette utgifter som ødelegger for sparingen. Jeg føler at jeg er flink til å holde meg til budsjettet, men hver eneste måned siden januar har noe ødelagt for sparingen. I januar ble jeg frastjålet vinterjakken min, grunnet dette måtte jeg kjøpe meg en ny til 2000 kr, busskortet mitt lå i jakkelomma så det blir ytterligere 750 kr. I februar falt jeg på isen og knuste brillene mine, nye briller + linser de dagene jeg måtte vente på brillene kostet meg 3500 kr, skadet meg da jeg falt så en tur til legevakten + medisiner 600 kr. Mars startet med tannpine og en tur til tannleger + medikamenter kostet 1000 kr. Behandlingen jeg fikk hjalp ikke så i dag måtte jeg oppsøke en annen tannlege og behandlingen i dag kostet tilsammen 5000 kr. Og denne måneden er enda ikke over! Er dette mulig?! Noen som kjenner seg igjen? 

Jeg hadde som mål å spare 10 000 kr i måneden fra og meg januar, slik at jeg kunne betale ned ekstra på boliglånet. Men dette går jo ikke! Hver måned har ett eller annet sabotert sparingen. 

Det skjer vel med oss alle en gang. Derfor en må ha stor buffer. Jeg ble akutt smertefull i munnen. Det ble 30.000 i utgifter. Bilen kan ryke og med store utgifter. I fjor kom bil på ca 30.000. Bla registerreim . Så folk som ikke bygger seg opp en konto lever farlig. Mine briller kan også ryke.....og jeg vet det vil koste meg mange tusen

Anonymkode: b9515...4ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her synes jeg du er svært lite løsningsorientert. Kjøp jakke på salg,  klag til første tannlege og ikke gå til ny.. Ellers bør du jo virkelig ha forsikringer og registeret busskort.

Anonymkode: 6d3ec...146

Jakken jeg kjøpte var faktisk på salg, den koster vanligvis 3000 kr. Jeg kan ikke klage til første tannlege da han ikke har kompetanse til å gi meg den behandlingen en spesialist kan gi. Jeg måtte gå til spesialist, da behandling fra første tannlege ikke hjalp. 

Jeg har faktisk reiseforsikring, men der må jeg legge frem kvitteringer for å få kompensasjon. Jakken jeg ble frastjålet fikk jeg i gave for noen år tilbake, så jeg har ikke kvittering. Busskortet er jeg enig i at jeg kunne registrere, har gjort det nå. 

Brillene kjøpte jeg for to år tilbake, da hadde jeg forsikring på de, men den varte bare i ett år. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer vel med oss alle en gang. Derfor en må ha stor buffer. Jeg ble akutt smertefull i munnen. Det ble 30.000 i utgifter. Bilen kan ryke og med store utgifter. I fjor kom bil på ca 30.000. Bla registerreim . Så folk som ikke bygger seg opp en konto lever farlig. Mine briller kan også ryke.....og jeg vet det vil koste meg mange tusen

Anonymkode: b9515...4ff

Jeg har svart tidligere i tråden at jeg har en buffer på 140 000 kr. Men betaler de uforutsette utgiftene fra overskuddet av månedslønna og lar bufferen stå urørt. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Eighth Planet skrev:

Derfor folk har noe som kalles en "buffer", for uforutsette utgifter :)

Jeg har svart tidligere i tråden at jeg har en buffer på 140 000 kr.  Poenget med tråden er at jeg synes det er surt å ha uflaks og få så mange uforutsette utgifter på så lort tid. Ikke at jeg ikke har råd til å betale dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jakken jeg kjøpte var faktisk på salg, den koster vanligvis 3000 kr. Jeg kan ikke klage til første tannlege da han ikke har kompetanse til å gi meg den behandlingen en spesialist kan gi. Jeg måtte gå til spesialist, da behandling fra første tannlege ikke hjalp. 

Jeg har faktisk reiseforsikring, men der må jeg legge frem kvitteringer for å få kompensasjon. Jakken jeg ble frastjålet fikk jeg i gave for noen år tilbake, så jeg har ikke kvittering. Busskortet er jeg enig i at jeg kunne registrere, har gjort det nå. 

Brillene kjøpte jeg for to år tilbake, da hadde jeg forsikring på de, men den varte bare i ett år

Dekket ikke reiseforsikringen disse? Og er du sikker på at forsikringen ikke krevde kvitering av ny jakke?

Anonymkode: d627e...98a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dekket ikke reiseforsikringen disse? Og er du sikker på at forsikringen ikke krevde kvitering av ny jakke?

Anonymkode: d627e...98a

Forsikringen dekket brillene, men jeg har mistet kvitteringen. Kjøpte de gamle brillene for to år tilbake, kvitteringen har nok blitt borte :( snakket med forsikringsselskapet, de krever kvittering av den gamle jakke ikke den nye. Det er den gamle som er stjålet. 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, VinterSnø skrev:

Jeg kjøpte min på sal for 250. Den holdt i 5 år før jeg fikk for store pupper.

Ja jeg sier ikke at den faller fra hverandre, men at så billige jakker ikke varmer på ordentlig kalde dager. Det sier seg selv så billige materialer varmer ikke like mye som dun og ull etc.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg sier ikke at den faller fra hverandre, men at så billige jakker ikke varmer på ordentlig kalde dager. Det sier seg selv så billige materialer varmer ikke like mye som dun og ull etc.

du må ikke kjøpe ett merkejakke.

Jeg har hatt kåper og boblejakker og lignende som ikke har vært merkeklær som varmere like mye som de dyre.

Har prøvd begge,så det er bare tull.

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ren ull og varmet skikkelig. Og jeg er kjent som en frysepinn.

Skrevet

Litt avsporing, men ull er jo ikke så dyrt. Ull som blir barbert av en sau, sant? Det er pels fra dyr som er dyrt, slike pelskrager som er på mange hetter. Og selvfølgelig selve merket på jakken har mye å si. Men gjort er gjort. Får håpe uflaksen din er over nå. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Roseh skrev:

Litt avsporing, men ull er jo ikke så dyrt. Ull som blir barbert av en sau, sant? Det er pels fra dyr som er dyrt, slike pelskrager som er på mange hetter. Og selvfølgelig selve merket på jakken har mye å si. Men gjort er gjort. Får håpe uflaksen din er over nå. 

Jakken jeg kjøpte hadde ikke pels, er veldig opptatt av dyrevern så det ville ikke falle meg inn å kjøpe en sånn jakke. Kjøpte heller ikke en merke jakke, slik mange i tråden tror. Kjøpte faktisk en helt vanlig varm og slitesterk parkas. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du må ikke kjøpe ett merkejakke.

Jeg har hatt kåper og boblejakker og lignende som ikke har vært merkeklær som varmere like mye som de dyre.

Har prøvd begge,så det er bare tull.

Jeg kjøper aldri merkesaker og er ikke opptatt av det. Det forhindrer ikke det faktum at gode råvarer/materialer  koster. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden har sporet helt av! Den handlet om Ts dom har vært veldig uheldig den siste tiden med uforutsette utgifter. Nå snakker alle om hvor dyr jakke Ts kjøpte. Jeg er veldig sparsommelig selv, men jakken min koster også rundt 2000 kr. Selv jakkene på h&m og Cubus koster rundt 1200 kr og da må jeg kjøpe ullundertøy i tillegg, totalsummen kommer på rundt 1600 kr, hvor mye sparer man egentlig på dette? Jeg hadde skjønt det hvis jakken Ts kjøpte hadde kostet 5000 -6000 kr. Her er det snakk om noen få hundrelapper på et plagg som skal vare og varme. Men uansett, dette er OT. 

Jeg føler med deg Ts! Jeg opplever dette selv, uforutsette utgifter er noe ordentlig herk! Selv med oppspart buffer er det surt å legge ut for sånne ting som egentlig ikke skulle skje. Vi får trøste oss med at sånne ting er en del av livet og hender oss alle. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nekter plent å tro at en kåpe til 700 er varm, man må opp i pris for en ordentlig varm jakke...

Jeg har en til 550 kr, rundt 57% ull i den. Har holdt meg god og varm i hele vinter! Men det er klart man ikke går med singlet under sant.. Vi bor i Norge, her er flere lag med litt luft i mellom det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...