Gå til innhold

Første året i barnehage - foreldre og barns sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Mitt barn på startet i barnehage i august. Vi hadde en flott permisjonstid og var lite syk hele familien. Hadde en relativt god start inntil høsten kom. Jeg brukte 10 egenmeldingsdager i fjor og 7 sykt barn dager (er i IA-bedrift). Dette året har jeg allerede brukt det samme :ohmy: Far har brukt mer sykt barn dager, men er til gjengjeld mer frisk selv. Både far og jeg har relativt tunge jobber inkl. en del personalansvar og ingen av oss har vikar, det blir alltid dobbel arbeidsmengde dag 2 etter en dag borte fra jobb så vi har alltid en kabal å legge og den inkluderer ofte besteforeldre. Tingen er at nå er jeg blitt syk IGJEN og også denne gangen er det mye på jobb som avhenger av meg, men jeg har ikke sjanse i havet til å møte opp. Følelsen er forferdelig, samvittigheten gnager selv om helsa kommer først og selv om dette ikke er noe jeg rår over. Jeg kan med hånden på hjertet si at dette året har vært det tøffeste i mitt liv pga dette. Og jeg har vært gjennom runder med alvorlig langvarig sykdom tidligere i livet (friskmeldt fra dette), Denne sesongen har jeg hatt influensa, ørebetennelser, bihulebetennelser, omgangssyke, halsbetennelse og generelt mye feber, hoste og forkjølelse. Lite søvn har det jo blitt. Har følelsen av å være stabilt syk og lite opplagt. Jeg begynner å lure på om noe er alvorlig galt med meg? Fysisk...? Hvorfor blir ikke far like syk som meg? 

Psyken får seg jo en knekk, men jeg er heldigvis ikke deprimert eller plages med angst eller noe sånt. Jeg har jo vært en del til lege. Har ikke fått antibiotika eller sykemelding en enste gang. Får høre at slik er det dessverre første året i barnehage. Det hjelper selvsagt ikke med stor abeidsmengde på jobb. Jeg kommer meg aldri ovenpå og får ikke sjanse til å trene meg sterk. Men jeg er nysjgerrig og skulle gjerne ha hørt fra andre som har barn i barnehage første året nå, hvordan er det med dere? Jeg kjenner ikke så mange i denne situasjonen og har lite sammenlikningsgrunnlag.

Anonymkode: 2fddd...ddb

Jeg har vært det du er, og to måneder senere gikk jeg ned med en depresjon. 

 

Det er ikke din feil at din arbeidsplass ikke har opplegg for å håndtere ditt fravær. Men det er ditt ansvar å si ifra om at det blir dobbel arbeidsmengde. Er det en sjef, et styre eller annet over deg og din funksjon? Skriv en mail umiddelbart. Hvis du får et barn til skjer dette sannsynligvis igjen. Arbeidsmiljøloven sørger for at vi skal ha helsefremmende arbeid, og IA-avtalen sørger for at arbeidsgiver skal tilrettelegge i forhold til livsfaser. Kan du ha en assistent som kan en del av dine oppgaver, en innleid konstituert leder i ditt fravær? Dere må ha en plan, for alle kan bli syke og du er ikke uerstattelig, men slik det er nå er din jobb en belastning når du er syk og trenger hvile ... Det er feil! (jeg er forresten frisk nå, i ny jobb, og mine oppgaver blir håndtert når jeg er syk. På gamlejobben har arbeidstilsynet vært og min gamle leder er oppsagt...)

Anonymkode: d8d7f...738

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...