Gå til innhold

Konfirmasjon og veldig dårlig råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som om et år skal konfirmeres og vil også ha et fint selskap for henne i forbindelse med det. Det høres kanskje rart ut å tenke mye på dette nå og planlegge allerede, men fordi jeg sliter litt økonomisk så vet jeg av erfaring at det er helt nødvendig å begynne å både spare og planlegge veldig tidlig. Vi klarer oss greit i hverdagen altså, men det er så vanskelig å få til ting som koster ekstra, slik som f.eks dette. Går litt med klump i magen, og jeg trenger å hente litt tips og informasjon kjenner jeg. 

Jeg har forresten en "hemmelig" konto til datteren min, der har jeg spart opp litt penger; panteflaskepenger og litt mindre summer hver mnd. Her har jeg nå ca 7000 kr, men ønsker ikke å bruke alle disse på konfirmasjon (men noe) , men spare videre også til 18-års dag, lappen, BSU osv. 

Er det noen som har konkrete tips til hvordan man kan spare inn der man kan på en smart måte? Hva lønner seg og hva lønner seg ikke? Er det frekt å be andre om hjelp til f.eks lage mat? Istedet for å bestille? 

Hvor mye gav dere til konfirmanten deres hvis dere gav pengegave? 

Jeg har tenkt å lage et fotoalbum til henne med litt gullkorn-sitater o.l Bør flere være med på dette i gave, eller er sånt best/mest riktig å bare få fra mammaen liksom? Tenkte å bestille og redigere bilder og tekst på fotoknudsen.. 

Er det noen som har vært i en lignende situasjon og som har noen gode råd/tips på veien? Setter isåfall veldig pris på alle innspill : ) 

Hilsen en mamma

 

Anonymkode: 8f1cc...78b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det er frekt å be andre om hjelp til å lage mat til konfirmasjonen, det er jo familie og nære venner man inviterer og de ønsker jo også at det skal bli en fin dag for datteren din. Så jeg tror de fleste stiller gladelig opp. I de konfirmasjonene jeg har vært i er det i hvert fall vanlig å spørre folk om de kan bake hver sin kake og ta med, og ellers hvis man trenger hjelp til noe f.eks. pynting, matlaging, ta bilder osv. :) 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det helt akseptabelt å spørre om bidrag til maten. F.eks tar alle familier med seg en kake. Jeg kunne fint ha tatt med et fat til koldtbord også til en niese f.eks. Bare koselig å få hjelpe til å feire en konfirmant man er glad i :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan be familie og venner om hjelp til matlaging. Ellers så klarer du dette veldig fint selv med litt planlegging,
Jeg hadde konfirmasjon for mitt barn for rundt 2000 kr til 40 stk.

Jeg lagde stek i god tid og frøs ned, og tok det opp dagen før fiks ferdig. Bare å dele opp og servere, 250 kr

Kjøpte hel kalkun, 200 kr

Laget kabaret selv, 100 lapp kanskje.

Eggerøre, og røka laks, 200 kr

To fløtepuddinger med reker og krepsehaler  200 kr

Salat 100 kr

Ferdig karbonader 250 kr

Brød 200-300 kr

Drikke for noen hundelapper. Jeg er fremdeles under 2000 kr. Maten jeg har ramset opp tar ikke lang tid å lage, og det meste er ferdig. 
Du kan også ha ost med druer, andre typer ferdig pålegg. 

Dette holder i massevis. 

Kaker kan du få hjelp til, ellers så bakte jeg også kaker i god tid og frøs ned, bortsett fra marsipankaken som jeg fikk hjelp til. Lykke til med selskapet.
 

Anonymkode: d59b1...cc3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange områder du kan spare penger på. Feks å holde konfimasjonen hjemme, i stedet for å leie lokale hvis det er mulig, ta konfirmasjonsbildene selv i stedet for hos fotograf og det er helt innafor å spørre andre om de kan bake en kake eller lage noe mat. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Lurt å tenke på konfirmasjon tidlig.:)

 

Her jeg bor er det vanlig å bake kaker til hverandres konfirmasjon, jeg baker til venninnene mine, og de har bakt til meg. Jeg har også bakt foccatiabrød og levert pastasalat i stedet for kake. Det er lov å spørre om familie eller venner, kjekt å kunne bytte på tjenester. Mye av maten kan lages i god tid og fryses, spanske kjøttboller og karbonader kan fint ligge i fryseren et par måneder, det kan også enkelte former som feks kjøttformer med hjemmelaget potetmos. Da får du disse utgiftene et par måneder før. Brus er også lang holdbarhet på, skriv liste tidlig og kjøp når det er tilbud.

Hvite duker kan du låne med familie og venner, likedan lysrstaker. Blomster på bordet er alltid pent,  blomster kan du fint sette sammen selv. Kjøp feks en rimelig bukett med roser og sett i små skåler. Det er også koselig å pynte med konfirmantens første sko osv også. 

Synes tanken om å lage album er flott. . Jeg hadde valgt å gi dette fra kun mamma. En liten pengesum øremerket lappen kan være fra resten av søsknene og deg.

Minner om at far også skal bidra til konfirmasjon, dette er ekstra utover vanlig bidrag, skriver dette siden du skriver du og ikke dere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode ideer over, spesielt med å lage ting ferdig i god tid og fryse ned. Da jeg ordnet dåpsselskap hjemme, så laget jeg sjokoladekake, kransekake, suksessterte og frøs ferdig pyntet. Bare unngå melk/fløte i pynten. Sjokoladekaken hadde krem med vann, melis, kakao og eggeplomme, funket fint. Så frøs jeg ferdig kakebunn i god tid, som jeg pyntet kvelden før til marsipankake. Lagde ferdig mest mulig av maten også i god tid.

Hvor mange gjester?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen i nær familie fortalt at de trengte bidrag til konfirmasjonsfeiring hadde jeg mer enn gjerne stilt opp. Vær ærlig på det, så vil du nok få god hjelp.

Dessuten pleier jeg å tenke at de som bruker mest penger på konfirmasjon/bryllup er ofte de minst kreative,det  er så mye fint og billig man kan gjøre ved å være litt oppfinnsom.

Anbefaler deg å kikke litt på ebay, der får man kjøpt mye billig og fin bordpynt. Alt sånt er jo overpriset her i landet. 

Anonymkode: 21658...bcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe i veien for å spørre venner om å ta med en salat, en kake, bake brød eller noe annet du vet de er gode på. Kjøp på tilbud. Personlig synes jeg ikke alkohol har noe å gjøre i konfirmasjon. Det finnes mye billig brus fra f.eks. roma eller de billige merkene. Selv kjøper jeg alltid brus fra billigmerkene til rema. 

Du kan fint spørre noen enten ærlig: jeg har ikke så mye penger, men prøver fortsatt å få til en fin feiring, kunne du tenke deg å lage kake. evnt også f.eks. :(du lager en veldig god sjokoladekake, det hadde vært hyggelig hvis du ville lage en til konf)

Jeg tror vi har hatt med kake eller rundstykker/focaccia i alle konfirmasjoner vi har vært i.

Anonymkode: 96c7c...eb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snille dere er, veldig fine tips her synes jeg. Og så kjekt å høre erfaringer også! 

Marillia: Det med første sko var en nydelig idè altså. :)

Pappaen hennes er død så det er "bare meg". 

Vi blir ca. 25 stk  

Er det OK å gi dette fotoalbummet og f.eks 1000 kr i gave fra meg? Er dette lite i dag? (over 10 år siden jeg var sist i konfirmasjon) Hun er ikke en tenåring som krever mye og hun er egentlig veldig takknemlig for det meste, men det er litt sånn at jeg tenker på venninnene hennes også, det blir nok prat mellom de om hva de fikk og sånn i etterkant... Ikke at det skal bety så mye, men litt vanskelig å la være å tenke/bekymre meg om dette også.. 

Kjempesmart det med å lage mat og fryse ned litt før selve dagen. 




 

Anonymkode: 8f1cc...78b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så snille dere er, veldig fine tips her synes jeg. Og så kjekt å høre erfaringer også! 

Marillia: Det med første sko var en nydelig idè altså. :)

Pappaen hennes er død så det er "bare meg". 

Vi blir ca. 25 stk  

Er det OK å gi dette fotoalbummet og f.eks 1000 kr i gave fra meg? Er dette lite i dag? (over 10 år siden jeg var sist i konfirmasjon) Hun er ikke en tenåring som krever mye og hun er egentlig veldig takknemlig for det meste, men det er litt sånn at jeg tenker på venninnene hennes også, det blir nok prat mellom de om hva de fikk og sånn i etterkant... Ikke at det skal bety så mye, men litt vanskelig å la være å tenke/bekymre meg om dette også.. 

Kjempesmart det med å lage mat og fryse ned litt før selve dagen. 




 

Anonymkode: 8f1cc...78b

Synes det går helt fint. Du har jo spart penger til henne og disse kan du opplyse om og si at hun kan selv avgjøre om de skal brukes til lappen eller sparing f.eks. når hun blir 18. Da har hun jo fått masse. Jeg som jente fikk ikke mye penger til konfirmasjonen.(en del stygge smykker, vel å merke)

Anonymkode: 96c7c...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med at konfirmanten ikke får noen tradisjonell gave fra foreldrene, men at selskapet er gaven. 

Anonymkode: 54e87...aa3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trøndelag er det vanlig med sodd, det kan man hamstre når det er på salg. 

Kjøp skinke på tilbud, type sommer/påskeskinke. Skjær opp, potetsalat, salat, kokt egg  + godt brød. Iskake til dessert. 

Kjøp kaffe, pynt og servietter når du ser det er på tilbud  

Jeg kjøpte billige farga glass på IKEA, planta stemor og strødde utover bordene. 

Takkekort ordner du av private bilder på nettet etterpå  

Gave gir du etter evne. En tale/sang er kanskje like fint å huske som voksen? 

Her i Trøndelag er det vanlig at alle har med kake, overhode ikke frekt å spørre om hverken kake eller mat. 

Det er bare en dag....mor er du hver dag, hun setter nok mest pris på deg alle de andre dagene. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv fikk jeg 10.000kr fra foreldrene mine for fem år siden, og mange her i området får mye mer, så det har blitt ganske vanlig å gi en god del penger. Men for alle del, beløpene har jo tatt litt av. 

Anonymkode: 456a1...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel får store summer og mye gaver til konfirmasjon - det kommer man ikke unna. Og det er jo disse man hører om, og man vet jo at dette kan være vanskelig for både barn og voksne.

Men så tenker jeg at sånn er det - og det får man ikke gjort så mye med. Du gir det du kan, og om det var meg så ville jeg nok snakket noe åpent om barnet angående økonomi generelt. Jeg fikk ofte veldig lite, men en ene gangen jeg ikke ble "lei meg"(altså: jeg skammet meg jo over å alltid ha minst, men skjønte jo hvorfor) var den gangen jeg faktisk fikk forklart enkelt at "jeg skulle gjerne gitt deg det samme som andre, men kan ikke det". Jeg synes det er bedre enn å ha masse dårlig samvittighet, og heller aldri snakke åpent om det store bildet hun nok vet fra før. Kanskje du i denne forbindelse kan si at du har spart litt på en konto som du tenker hun kan få bruke senere? 

Når jeg var konfirmant ble dette snakket mye om - altså spurt direkte om hva og hvor mye man fikk i gave osv. Og det var alltid endel som fikk utrolig mye, mens like mange holdt munn. 

Angående fest:

Jeg ville spurt venner/bekjente om de tilfeldigvis har pynt å låne bort(ikke at de skal skaffe det, men bare om de skulle ha noe liggende), og kikket på Finn. Du kan kanskje finne billige lysestaker og annet på bruktforhandlere og på "gis bort" på Finn(gjenbruk er jo bare bra om det går), og kjøpe inn det resterende på Ikea/Ebay som andre her nevnte. Type et fargetema elelr noe sånt.

I min familie og hos mange andre jeg kjenner er det helt vanlig å be om hjelp til å lage mat - men ikke at de skal betale om de ikke tilbyr seg selv(det hadde du jo heller ikke tenkt).

Så ville jeg sjekket priser på ulike butikker på grunnvarene, og kjøpt inn billige merker av alt som skal tilberedes på forhånd. Mange av disse merkene får jo gode resultater i tester, så det er ingen grunn til å velge dyrt. 

Så ville jeg sluttet å ha dårlig samvittighet for at du har trang økonomi, og fokusert på å fortelle om det som jo har en helt annen verdi - nemlig kjærligheten og stoltheten du har ovenfor henne. 

Ja, jeg skammet meg over å få lite generelt i oppveksten - men jeg savner aller mest at noen kunne vise at de var stolte av meg og glade i meg. Det hadde jo vært den fineste gaven - og du er jo åpenbart en super mamma som nok har en datter som setter stor pris på alt du gjør for henne :)

 

Anonymkode: 52f9a...0f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmerte meg for seks år siden og da lagde jeg innbydelser og bordkort selv. Hulte ut bøker jeg ikke brukte (typisk kioskromaner) og la utprintede ark inni. Det jeg hulte ut fra bøkene brukte jeg til bordkortene. Blomsterdekorasjonene lagde et familiemedlem med blomster fra egen hage. Det ble også bidratt med mat og kaker, det er vanlig i familien min med slike anledninger.

Anonymkode: a0f2d...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min får 10.000 av meg og min mor. I tillegg til album.

Trodde dette var lite, men tar visst feil.

Anonymkode: b7480...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min får 10.000 av meg og min mor. I tillegg til album.

Trodde dette var lite, men tar visst feil.

Anonymkode: b7480...766

10000 lite? 😮  

Ts, album og 1000 høres kjempeflott ut!  Og jeg synes du får mange gode tips om mat og ellers her i tråden. ☺

Anonymkode: 34563...87e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Notatboka

Har ikke så mye å komme med, men husk at en sånn bok fra fotoknudsen fort blir dyr. Om du begynner nå kan du fint lage en scrapbook i stedet. Billigere og i min mening mer koselig og personlig. Lykke til med planleggingen og selskap, dattera di er heldig som har en mor som strekker seg det hun klarer for å gi henne en fin dag. Men ikke glem; det er bare én dag. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min får 10.000 av meg og min mor. I tillegg til album.

Trodde dette var lite, men tar visst feil.

Anonymkode: b7480...766

Og hvordan hjelper dette trådstarter? Jeg fikk selv feiring av konfirmasjon og et sølvarmbåd av mine foreldre. Og de har masse penger... Men ville ikke gi meg noe å sløse bort i 14-årsalder. Da hadde jeg kjøpt mye merketøy... 

Anonymkode: f3c86...851

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...