Gå til innhold

Hvor mye bør jeg spare opp? (trafikkskole)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke råd til å betale 3000kr/mnd i kjøretimer. Jeg mangler glattkjøring, langkjøring, teoriprøve og mengdetrening. Det obligatoriske alene koster 11 000 kr, men jeg har kjørt mye "hjemme" i mange år. Min bedre halvdel har lappen og folk som har sittet på med ham, og meg, sier at jeg kjører "bedre". Men han har jo lappen, han. MEN... Jeg vet at kjørelærere er pirkete, veldig pirkete. Så belager meg på mye mengdetrening. Men en som ikke er fersk og som vet bak og frem på en bil, hvor mye er det realistisk å måtte sette av til kjøretimer? (koster 1200kr for en dobbelttime, 1,5t). 10 timer? 20 timer? Jeg har hatt en dobbelttime, og fikk endel refs på at jeg kjørte for fort inn mot krysset, og sånn og sånn som jeg må øve på. Litt rask med giring etc. Så det er som sagt endel pirk som må finpusses, men jeg vil så gjerne spare opp på forhånd så jeg ikke får 3 mnd pause fra øvingen siden jeg må spare opp penger til det...

Du som hadde kjørt MYE hjemme, hvor mange timer behøvde du hos kjørelærer?

Anonymkode: 45888...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med teoriprøven, det er mye enklere å kjøre med personer som kan trafikkreglene. 

Hvor gammel er du? Mengdetrening bør du gjøre privat, men du bør ta trinn 2 med trafikklærer (det er det tekniske og kjøring i lett trafikk). Etter trinn 2 bør du ta mengdetreningen privat, kjør i 100-200 timer. Kjør enkelttimer, nye sjåfører gjør mange feil når de kjører dobbelttimer. Du vil også kunne få mer valuta for pengene om du ber om enkelttimer fra trafikklæreren (trafikklærere setter opp dobbelttimer for da tjener de mer). Be om konkrete ting å jobbe med hjemme.

11 000 for det obligatoriske hørtes rimelig ut, hva inkluderer det? Vi bruker å si førerkort koster 30 til 35 000. Men det varierer, noen får det billigere og noen får det dyrere. 

Det du bør gjøre er følgende: Ta teorien (580,-). Spør hva du trenger før du kan ta den obligatoriske veiledningstimen på trinn 2, og si at du kun vil ha enkelttimer på trinn 2 (da fjerner du ethvert incentiv for å få deg til å kjøre mer) og kjør en time hver dag hjemme. Etter trinn to kan du fint ta en liten pause. Sikkerhetskurs på bane (tidligere glattkjøring) og sikkerhetskurs på vei (det du kaller langkjøring) er de største enkeltutgiftene dine, så de kan du få plassert strategisk. 

Hvis du snart er ferdig med trinn 2 anbefaler jeg deg å få sikkerhetskurs på bane før isen forsvinner, banene er mye mindre glatt og mye mindre morsom når det er sommer. De har noe oljegreier men det fungerer ikke like bra. Bare vær hard på gassen på banen og ikke vær redd for å miste kontroll. Fartsgrensene på banene blir sjeldent håndhevet. Du kan ikke stryke på denne delen, så bare ha det morro og kjør som en galning (gjør det trafikklæreren sier da, noen blir fort gretten).

Trinn 3 er bare trafikkregler og å kjøre i trafikk (og sikkerhetskurs på bane), ta det hjemme. Så etter sikkerhetskurs på bane kan du ta å permittere deg selv og kjøre en time om dagen i en to-tre måneder. Du kan kjøre mer dersom du deler det opp i flere turer. 

Trinn 4 er refleksjon og sånt, med 13 obligatoriske timer, disse slipper du ikke unna (men 4 av disse er i klasserom, så de koster kanskje mindre, og noen gjør det med to i bilen).

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å gire for fort, regner med du slapp clutchen/koblingen for fort (øvelseskjører du i en gammel bil hjemme?). Hvis du vil ha et triks for å kjøre i kryss og rundkjøringer, så kan du jo bare konsekvent gire ned til 2 (funker dersom du skal til høyre eller venstre i kryss eller hvilken som helst retning i en rundkjøring). Det tvinger deg ned i fart (du bremser selvsagt før du girer).

Det kan også være en ide å ta med ledsager (den du øvelseskjører med) på en time slik at han/hun får en forståelse for hvordan opplæringen foregår. Lærerplanen kan du laste ned på nett, og den informerer om hva du skal kunne i hvert trinn.

Kan jeg spørre hvor du skal kjøre opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to dobbelttimer utenom det obligatoriske fordi jeg ønsket det selv. Kjørte hver dag og tok lappen 2,5 mnd etter jeg kjørte for første gang. Brukte totalt litt under  24.000, er et par år siden. 

Trives du ikke med trafikklæreren så bytt! Min var helt fantastisk og det var stor hjelp at  både han og samboeren var såpass gode til å lære meg å kjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Bimmern skrev:

Jeg hadde to dobbelttimer utenom det obligatoriske fordi jeg ønsket det selv. Kjørte hver dag og tok lappen 2,5 mnd etter jeg kjørte for første gang. Brukte totalt litt under  24.000, er et par år siden. 

Trives du ikke med trafikklæreren så bytt! Min var helt fantastisk og det var stor hjelp at  både han og samboeren var såpass gode til å lære meg å kjøre :)

To timer? Hvor kjørte du opp hen da, da? :) Han læreren jeg hadde har sluttet. En venn av meg hadde samme lærer og sa også at han var veldig pirkete. Nå er han sensor på oppkjøringer istedet heehee...

Anonymkode: 45888...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Start med teoriprøven, det er mye enklere å kjøre med personer som kan trafikkreglene. 

Hvor gammel er du? Mengdetrening bør du gjøre privat, men du bør ta trinn 2 med trafikklærer (det er det tekniske og kjøring i lett trafikk). Etter trinn 2 bør du ta mengdetreningen privat, kjør i 100-200 timer. Kjør enkelttimer, nye sjåfører gjør mange feil når de kjører dobbelttimer. Du vil også kunne få mer valuta for pengene om du ber om enkelttimer fra trafikklæreren (trafikklærere setter opp dobbelttimer for da tjener de mer). Be om konkrete ting å jobbe med hjemme.

11 000 for det obligatoriske hørtes rimelig ut, hva inkluderer det? Vi bruker å si førerkort koster 30 til 35 000. Men det varierer, noen får det billigere og noen får det dyrere. 

Det du bør gjøre er følgende: Ta teorien (580,-). Spør hva du trenger før du kan ta den obligatoriske veiledningstimen på trinn 2, og si at du kun vil ha enkelttimer på trinn 2 (da fjerner du ethvert incentiv for å få deg til å kjøre mer) og kjør en time hver dag hjemme. Etter trinn to kan du fint ta en liten pause. Sikkerhetskurs på bane (tidligere glattkjøring) og sikkerhetskurs på vei (det du kaller langkjøring) er de største enkeltutgiftene dine, så de kan du få plassert strategisk. 

Hvis du snart er ferdig med trinn 2 anbefaler jeg deg å få sikkerhetskurs på bane før isen forsvinner, banene er mye mindre glatt og mye mindre morsom når det er sommer. De har noe oljegreier men det fungerer ikke like bra. Bare vær hard på gassen på banen og ikke vær redd for å miste kontroll. Fartsgrensene på banene blir sjeldent håndhevet. Du kan ikke stryke på denne delen, så bare ha det morro og kjør som en galning (gjør det trafikklæreren sier da, noen blir fort gretten).

Trinn 3 er bare trafikkregler og å kjøre i trafikk (og sikkerhetskurs på bane), ta det hjemme. Så etter sikkerhetskurs på bane kan du ta å permittere deg selv og kjøre en time om dagen i en to-tre måneder. Du kan kjøre mer dersom du deler det opp i flere turer. 

Trinn 4 er refleksjon og sånt, med 13 obligatoriske timer, disse slipper du ikke unna (men 4 av disse er i klasserom, så de koster kanskje mindre, og noen gjør det med to i bilen).

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å gire for fort, regner med du slapp clutchen/koblingen for fort (øvelseskjører du i en gammel bil hjemme?). Hvis du vil ha et triks for å kjøre i kryss og rundkjøringer, så kan du jo bare konsekvent gire ned til 2 (funker dersom du skal til høyre eller venstre i kryss eller hvilken som helst retning i en rundkjøring). Det tvinger deg ned i fart (du bremser selvsagt før du girer).

Det kan også være en ide å ta med ledsager (den du øvelseskjører med) på en time slik at han/hun får en forståelse for hvordan opplæringen foregår. Lærerplanen kan du laste ned på nett, og den informerer om hva du skal kunne i hvert trinn.

Kan jeg spørre hvor du skal kjøre opp?

Det som menes er at jeg er for rask i bevegelsene fra 1 gir til et annet. Jeg har ikke kjørt i de nymotens bilene som brukes idag og har fått høre i det siste at giringen er svært enkel, eller..hva skal man si da.. lett.. Jeg er vant til "gamle" biler, ja, der man må være litt hardhendt med girspaken. Jeg eier en bil selv som jeg øver i.

Jeg vet svært godt hvilke gir jeg skal bruke når. Jeg mener jo åpenbart selv at jeg ikke gjør noen feil. Men det gjør jeg jo ;) Nå har ikke jeg hatt kjøretime på år og dag, hadde vært interessant å tatt en time igjen og hørt hva jeg bør øve på. 

Hva mener du med at de tjener på en dobbelttime? En enklettime er 45 min og koster 600kr. En dobbelttime er 90 min og koster 1200kr. Det er jo nøyaktig det samme? 

Drøbak, tenkte jeg. 

 

Anonymkode: 45888...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at kjørelærere er pirkete er grunnet sensor hos bilsakskyndige ofte er ekstremt vanskelige. En oppkjøring er veldig dyrt pg ventetiden er ofte lang. Da kan det smarteste ofte være å ta noen ekstra kjøretimer så du består.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, herremann skrev:

Grunnen til at kjørelærere er pirkete er grunnet sensor hos bilsakskyndige ofte er ekstremt vanskelige. En oppkjøring er veldig dyrt pg ventetiden er ofte lang. Da kan det smarteste ofte være å ta noen ekstra kjøretimer så du består.

Det kommer helt an på hvor man har oppkjøring, jeg vet om 2 stk som har tatt oppkjøring i Drøbak som kjører med masse feil, de gjorde mange store feil under oppkjøring, men fikk bestått likevel (på første forsøk) Så føler meg relativt trygg på at jeg hadde klart det ganske bra. Men jeg vil jo ikke kaste bort penger nei, som du sier, så jo flere timer jo bedre. Bare ikke for mange så det ikke har noen hensikt til slutt. 

Så derfor tenker jeg at jeg ønsker å spare opp en haug med penger før jeg starter på dette sirkuset, så ikke jeg blir stående uten penger og må vente og vente fordi jeg må ha råd før jeg fortsetter. Tar vel endel år å spare opp 35 000 kr, men om det må til så..

Anonymkode: 45888...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som menes er at jeg er for rask i bevegelsene fra 1 gir til et annet. Jeg har ikke kjørt i de nymotens bilene som brukes idag og har fått høre i det siste at giringen er svært enkel, eller..hva skal man si da.. lett.. Jeg er vant til "gamle" biler, ja, der man må være litt hardhendt med girspaken. Jeg eier en bil selv som jeg øver i.

Jeg vet svært godt hvilke gir jeg skal bruke når. Jeg mener jo åpenbart selv at jeg ikke gjør noen feil. Men det gjør jeg jo ;) Nå har ikke jeg hatt kjøretime på år og dag, hadde vært interessant å tatt en time igjen og hørt hva jeg bør øve på. 

Hva mener du med at de tjener på en dobbelttime? En enklettime er 45 min og koster 600kr. En dobbelttime er 90 min og koster 1200kr. Det er jo nøyaktig det samme? 

Drøbak, tenkte jeg. 

 

Anonymkode: 45888...a81

Må bare korrigere, rask i bevegelsene med hånda. Ikke clutching.

Anonymkode: 45888...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn kjørte mye i de 2 årene de har lov til å øvelseskjøre. Vi trente på alt, til og med bykjøring som ikke jeg liker selv. 

Begge var kjempeflinke da de beg på skolen, men de måtte begge ut med 25-30 000 hver for lappen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, EvaLena skrev:

Mine barn kjørte mye i de 2 årene de har lov til å øvelseskjøre. Vi trente på alt, til og med bykjøring som ikke jeg liker selv. 

Begge var kjempeflinke da de beg på skolen, men de måtte begge ut med 25-30 000 hver for lappen.

 

Det sier meg ingenting.

Anonymkode: 45888...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier meg ingenting.

Anonymkode: 45888...a81

Er det så vanskelig å skjønne da? De betalte begge mellom 25-30 000 kroner hver for lappen. Til tross for at de var kjempeflinke da de begynte på kjøreskolen.

Var dette litt enklere å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, herremann skrev:

Grunnen til at kjørelærere er pirkete er grunnet sensor hos bilsakskyndige ofte er ekstremt vanskelige. En oppkjøring er veldig dyrt pg ventetiden er ofte lang. Da kan det smarteste ofte være å ta noen ekstra kjøretimer så du består.

Bilsakkyndige? 70-tallet ringte og vil ha sjåførlæreropplæringen sin tilbake. Sensoren er hos trafikkstasjonen tli Statens Vegvesen og er som oftest utdannet som trafikklærer (for å bli ansatt nå må du vel ha bachelor).

Problemet er at hvis du er ferdig med opplæringen på trinn 4 og skal ta oppkjøring og ikke klarer oppkjøring er at læreren din er ubrukelig. Da er det på tide å bytte skole, læreren har ikke gjort jobben sin på trinn 2 og 3. Etter trinn 3 skal du være i stand til å bestå en oppkjøring.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som menes er at jeg er for rask i bevegelsene fra 1 gir til et annet. Jeg har ikke kjørt i de nymotens bilene som brukes idag og har fått høre i det siste at giringen er svært enkel, eller..hva skal man si da.. lett.. Jeg er vant til "gamle" biler, ja, der man må være litt hardhendt med girspaken. Jeg eier en bil selv som jeg øver i.

Jeg vet svært godt hvilke gir jeg skal bruke når. Jeg mener jo åpenbart selv at jeg ikke gjør noen feil. Men det gjør jeg jo ;) Nå har ikke jeg hatt kjøretime på år og dag, hadde vært interessant å tatt en time igjen og hørt hva jeg bør øve på. 

Hva mener du med at de tjener på en dobbelttime? En enklettime er 45 min og koster 600kr. En dobbelttime er 90 min og koster 1200kr. Det er jo nøyaktig det samme? 

Drøbak, tenkte jeg. 

 

Anonymkode: 45888...a81

Sjeldent jeg ser noen som er for rask til å flytte girspaken. For hardhendt går igjen, noen elever prøver å knekke girspaken, men få er for raske. En del er for trege. 

Du må vel kanskje møte på skolen? Men det er fortsatt tid mellom hver time, og den tiden får man jo ikke betalt for.

Hva inkluderer de 11 000 til det obligatoriske?

14 minutter siden, EvaLena skrev:

Mine barn kjørte mye i de 2 årene de har lov til å øvelseskjøre. Vi trente på alt, til og med bykjøring som ikke jeg liker selv. 

Begge var kjempeflinke da de beg på skolen, men de måtte begge ut med 25-30 000 hver for lappen.

Foreldre ser ofte etter feil ting, og en del av timene går jo til å fjerne uvaner elevene lærer av foreldrene. "Mamma sier jeg skal ligge til høyre i rundkjøringen når jeg skal rett fram." "Pappa sier jeg skal gi gass før jeg slipper clutchen til gripepunktet" "Tante bruker ikke blinklys når hun skal til venstre i rundkjøringer" "Det er ikke lov å bruke langlys i boligfelt, det kan blende husene". Alle har uvaner når de kjører, og foreldre mangler evnen til å se noen av uvanene (og de bruker sjeldent psykologispeil). I tillegg bruker foreldrene å si ting som: "Ser du de folkene der?" Og da ser jo elevene de folkene uten at de bruker blikket riktig. I skolebilen lar jeg bare de kjøre til det blir farlig og så kan jeg korrigere hva de gjør. Derfor opplever mange elever at de kjører mye bedre med foreldrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

To timer? Hvor kjørte du opp hen da, da? :) Han læreren jeg hadde har sluttet. En venn av meg hadde samme lærer og sa også at han var veldig pirkete. Nå er han sensor på oppkjøringer istedet heehee...

Anonymkode: 45888...a81

Jeg kjørte opp i Tønsberg.  Hadde to dobbelttimer utenom det obligatoriske ja, men kjørte som sagt hver dag (ofte 6 mil) hver dag.  Det obligatoriske kostet 16.000 og noe, i tillegg kostet teoriprøven og oppkjøring m/leie av bil litt. Én dobbelttime kostet vel 1300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...