Gå til innhold

Har de sluttet med kontrollnr på bankkortene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp nytt bankkort i posten og det har hverken bilde eller fødselsdato, noe jeg etter litt googling fant ut at de tydeligvis hadde sluttet med. 

Men det nye bankkortet har ikke noe kontrollnr bak? Når man betaler med reserveløsning må de jo ha dette kontrollnr i butikken? (Tenker på nr bak på kortet, feks AJRZ 716, ikke den CV2 koden eller hva det heter) 

Er det en feil at det ikke har kontrollnr eller har de sluttet med det også? Hvordan skal man da kunne betale med reserveløsning? Forstår ingenting. Har prøvd å ringe banken men de har jo aldri åpent lenger enn til kl 15..  

Anonymkode: 1c5cb...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk nettopp nytt bankkort i posten og det har hverken bilde eller fødselsdato, noe jeg etter litt googling fant ut at de tydeligvis hadde sluttet med. 

Men det nye bankkortet har ikke noe kontrollnr bak? Når man betaler med reserveløsning må de jo ha dette kontrollnr i butikken? (Tenker på nr bak på kortet, feks AJRZ 716, ikke den CV2 koden eller hva det heter) 

Er det en feil at det ikke har kontrollnr eller har de sluttet med det også? Hvordan skal man da kunne betale med reserveløsning? Forstår ingenting. Har prøvd å ringe banken men de har jo aldri åpent lenger enn til kl 15..  

Anonymkode: 1c5cb...eb5

Må de? Det har jeg aldri opplevd. har bare blitt bedt om å skrive under på kvitteringen jeg :vetikke:

Anonymkode: 40e38...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må de? Det har jeg aldri opplevd. har bare blitt bedt om å skrive under på kvitteringen jeg :vetikke:

Anonymkode: 40e38...2cc

Åja, jeg har alltid måttet gi fra meg bankkortet slik at de skriver ned dette kontrollnr. Flere forskjellige butikker :) jobber også i en elektronikkbutikk og vi må skrive ned kontrollnr hvis den går på reserveløsning. :) kanskje jeg bare har vært uheldig 

Anonymkode: 1c5cb...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komtrollnr hender jo man på oppgi ved kjøp på nett også.

Anonymkode: a812e...958

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Komtrollnr hender jo man på oppgi ved kjøp på nett også.

Anonymkode: a812e...958

Men det er jo ikke det samme kontrollnummeret som TS snakker om? Det er CV2-koden som må oppgis ved nettkjøp og lignende.

Anonymkode: 8bfcc...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt banken, da får du mye bedre svar enn alle kg brukerne til sammen kan gi deg. 

Anonymkode: 5a18b...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet på butikk for noen år siden og har vært borti at vi skrev ned et nummer de gangene de var reserveløsning - akkurat hvilket nummer husker jeg ikke.. Men jeg tolket det slik at dette nærmest var en unnskyldning for å se på baksiden av kortet for å sjekke at det var rett person som brukte det når de ikke trengte koden.

Følger man denne tankegangen blir jo nødvendigheten for å se kortet vekk når bildet (og fødselsdato) er vekk. Sikkert for vår egen sikkerhet det også. Men litt kjipt å måtte gå rundt med pass i bukselommen når man må identifisere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollnummeret er koden som bekrefter legitimasjonen. Siden bankkortet ikke lenger kan brukes som dette så finnes heller ikke koden. Da må du bruke sertifikat eller pass

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lulilelu skrev:

Kontrollnummeret er koden som bekrefter legitimasjonen. Siden bankkortet ikke lenger kan brukes som dette så finnes heller ikke koden. Da må du bruke sertifikat eller pass

Siden når kunne ikke bankkortet brukes som legitimasjon? Evt når blir det slik, om det ikke allerede er slik?

Anonymkode: 14b8c...a64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden når kunne ikke bankkortet brukes som legitimasjon? Evt når blir det slik, om det ikke allerede er slik?

Anonymkode: 14b8c...a64

De bankkortene som ikke har bilde og fødselsnummer kan ikke brukes som legitimasjon. Noen banker begynte med dette for mange år siden og flere og flere følger etter. Om du har eller ikke er avhengig av hvilken bank du har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt bankkort har kontrollnr.

Men da må jeg også regne med å få et nytt uten kontrollnummer og bilde snart?

Da må jeg ordne meg med pass

Anonymkode: 14b8c...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lulilelu skrev:

De bankkortene som ikke har bilde og fødselsnummer kan ikke brukes som legitimasjon. Noen banker begynte med dette for mange år siden og flere og flere følger etter. Om du har eller ikke er avhengig av hvilken bank du har. 

Takk for svar! :)

Anonymkode: 14b8c...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden når kunne ikke bankkortet brukes som legitimasjon? Evt når blir det slik, om det ikke allerede er slik?

Anonymkode: 14b8c...a64

Når kortet mangler bilde og eller fødselsnummer, kan det ikke brukes til å identifisere eieren med. Men de nye id kortene vi skulle fått for årevis siden, kommer vel snart? Jeg skal spørre google, for jeg husker ikke siste nytt om dem. 

Anonymkode: 5a18b...4eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når kortet mangler bilde og eller fødselsnummer, kan det ikke brukes til å identifisere eieren med. Men de nye id kortene vi skulle fått for årevis siden, kommer vel snart? Jeg skal spørre google, for jeg husker ikke siste nytt om dem. 

Anonymkode: 5a18b...4eb

http://www.nettavisen.no/nyheter/britt-har-ikke-annet-id-bevis-enn-passet/3422799126.html

"

Innfører nasjonalt ID-kort fra 2017

Et nytt lovforslag om nasjonalt ID-kort ble 13. mars i år sendt til Stortinget. ID-kortet, som blant annet skal kunne fungere som reisebevis i Schengen, har lenge vært under arbeid, og skulle i utgangspunktet vært klart til utstedelse i 2015.

– Regjeringen vil at det skal være lett å legitimere seg på sikrest mulig måte. Det vil gjøre det vanskeligere å stjele, låne eller forfalske en identitet. Med dette lovforslaget sikrer regjeringen bred tilgang til et identitetsbevis med høy tillit og teknisk sikkerhet, og som alle kan ha med seg i lommeboken, sier justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (FrP)."

Anonymkode: 14b8c...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bankene har sluttet med å sende ut bankkort med bilde. Det nye nasjonale id-kortet skal ta over funksjonen som legitimasjon.

Du kan høre med banken om du likevel kan få kort med bilde. Noen banker sender ut kort med bilde på forespørsel. Hvis dette ikke er mulig må du bytte bank eller benytte førerkort/pass dersom du trenger legitimasjon.

Anonymkode: b2052...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...