Gå til innhold

Når kan gynekolog se graviditet? Når fortelle kjæresten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er definitivt gravid! En test er positiv uansett styrke på streken. Om gynekologen tar UL vil du kanskje se et hjerte banke:) 

 

Jeg ville kanskje ventet med å si noe til dere har skværet opp. Litt greit å ikke buse ut med noe sånt over en krangel. Men du må nesten føle på det selv, er jo ikke sånn at noe er rett eller galt i denne situasjonen. Om du ønsker å si det til han i kveld, så kan du jo invitere til en samtale og si dere må snakke sammen. 

Lykke til:) 

Anonymkode: 3b849...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ca 4 uker på vei når fastlegen kunne se at slimhinnene i skjeden min var blå/lilla, noe som tydeligvis er vanlig tidlig i svangerskapet pga spørre blodgjennomstrømninh (?). Dersom du ikke fikk UL kan du spørre legen om å sjekke fargen på slimhinnene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell kjæresten din med en gang.

Gynekologen kunne se at jeg vær gravid på innvendig UL i uke 5. I uke 8 skal hun kunne se og høre hjertelyd hvis hun har utstyr til det. Jeg fikk høre hjertebank i uke 8 :)

Lykke til og gratulerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.3.2016 at 21.05, Tonjem0r skrev:

Hvordan går det? :)

Hei dere!  nå har jeg vært hos gynekolog og testet positivt på både ny urinprøve og blodprøve, samt fikk ta ultralyd som jeg håpet og er ca tre uker på vei. Fortalte kjæresten i dag! Jeg var veldig redd og usikker, hadde planlagt å si det under en seriøs samtale men kjæresten spurte om mensen min i dag morges før jeg kom så langt så da måtte jeg bare svare som det var. Overraskende reagerte han med et stort smil og spurte usikkert tilbake om hva jeg syntes om det (siden jeg ikke smilte eller så han i øynene). Han syns det var en god nyhet så da ble jeg glad!  Skremmende såklart men ham forsikret meg om at han ville dette siden det først hadde skjedd selvom det hadde vært best å vente noen år. Takk for gratulasjoner!  Først nå føler jeg også glede over det og tar dette som en ny oppgave å fullføre på beste vis <3 

Anonymkode: 12f50...560

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere!  nå har jeg vært hos gynekolog og testet positivt på både ny urinprøve og blodprøve, samt fikk ta ultralyd som jeg håpet og er ca tre uker på vei. Fortalte kjæresten i dag! Jeg var veldig redd og usikker, hadde planlagt å si det under en seriøs samtale men kjæresten spurte om mensen min i dag morges før jeg kom så langt så da måtte jeg bare svare som det var. Overraskende reagerte han med et stort smil og spurte usikkert tilbake om hva jeg syntes om det (siden jeg ikke smilte eller så han i øynene). Han syns det var en god nyhet så da ble jeg glad!  Skremmende såklart men ham forsikret meg om at han ville dette siden det først hadde skjedd selvom det hadde vært best å vente noen år. Takk for gratulasjoner!  Først nå føler jeg også glede over det og tar dette som en ny oppgave å fullføre på beste vis <3 

Anonymkode: 12f50...560

Så hyggelig! Nå ble jeg glad. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Tre uker på vei? Da kan det jo ikke ses på ultralyd en gang, og testen vil være veldig svak (eventuelt negativ) - kun en uke siden befruktning. Sikker på at du ikke har misforstått, ts? Hva så dere på ul? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, funginger skrev:

Så hyggelig! Nå ble jeg glad. :)

Takk veldig hyggelig at du skriver det :D 

43 minutter siden, Sisti skrev:

Tre uker på vei? Da kan det jo ikke ses på ultralyd en gang, og testen vil være veldig svak (eventuelt negativ) - kun en uke siden befruktning. Sikker på at du ikke har misforstått, ts? Hva så dere på ul? 

Legen så embryo på ultralyd og tok urintest og blodtest som viste positivt. Har da tre positive tester inkl graviditetstesten jeg tok hjemme. Siste mens er 8 uker siden så vi trodde først man kunne gå ut fra 8 uker på vei, men jeg har uregelmessig mens til vanlig og siden ultralyd kun viste lite embryo/foster og ikke utviklet foster i stor størrelse sa legen at jeg ikke kunne være så langt på vei som 8 uker selvom testene var positive. Jeg har selv regnet meg frem til tre uker da men skal til ny kontroll om en uke som kanskje kan konkretisere mer om tiden . 

Anonymkode: 12f50...560

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk veldig hyggelig at du skriver det :D 

Legen så embryo på ultralyd og tok urintest og blodtest som viste positivt. Har da tre positive tester inkl graviditetstesten jeg tok hjemme. Siste mens er 8 uker siden så vi trodde først man kunne gå ut fra 8 uker på vei, men jeg har uregelmessig mens til vanlig og siden ultralyd kun viste lite embryo/foster og ikke utviklet foster i stor størrelse sa legen at jeg ikke kunne være så langt på vei som 8 uker selvom testene var positive. Jeg har selv regnet meg frem til tre uker da men skal til ny kontroll om en uke som kanskje kan konkretisere mer om tiden . 

Anonymkode: 12f50...560

Mener du tre uker siden eggløsning? I så fall er du 5 uker på vei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk veldig hyggelig at du skriver det :D 

Legen så embryo på ultralyd og tok urintest og blodtest som viste positivt. Har da tre positive tester inkl graviditetstesten jeg tok hjemme. Siste mens er 8 uker siden så vi trodde først man kunne gå ut fra 8 uker på vei, men jeg har uregelmessig mens til vanlig og siden ultralyd kun viste lite embryo/foster og ikke utviklet foster i stor størrelse sa legen at jeg ikke kunne være så langt på vei som 8 uker selvom testene var positive. Jeg har selv regnet meg frem til tre uker da men skal til ny kontroll om en uke som kanskje kan konkretisere mer om tiden . 

Anonymkode: 12f50...560

Du er garantert mer enn tre uker på vei (hvis tre uker siden befruktning er du fem uker på vei, som sjela sier). Så dere hjertet slå? Det kalles et embryo frem til ti uker. Tre uker på vei vil man ikke se noe på ultralyd, og teste negativt, for da er det bare en uke siden befruktning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sisti skrev:

Du er garantert mer enn tre uker på vei (hvis tre uker siden befruktning er du fem uker på vei, som sjela sier). Så dere hjertet slå? Det kalles et embryo frem til ti uker. Tre uker på vei vil man ikke se noe på ultralyd, og teste negativt, for da er det bare en uke siden befruktning. 

Ok da har jeg regnet feil. Man kunne ikke se hjerte slå,  bare en sort flekk på skjermen. Jeg har testet positivt på tre tester og siden du sier man ikke kan teste positivt om man bare er tre uker er jeg åpenbart lengre enn det på vei!  Jeg sa til lege det er 8 uker siden sist mens og han responderte med å si at jeg ikke var 8 uker på vei siden vi så så lite på skjermen, men jeg har nok misforstått utregningen om man går ut fra sist eggløsning og ikke siste mens. Får nok vite ler konkret ved neste kontroll :) 

Anonymkode: 12f50...560

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok da har jeg regnet feil. Man kunne ikke se hjerte slå,  bare en sort flekk på skjermen. Jeg har testet positivt på tre tester og siden du sier man ikke kan teste positivt om man bare er tre uker er jeg åpenbart lengre enn det på vei!  Jeg sa til lege det er 8 uker siden sist mens og han responderte med å si at jeg ikke var 8 uker på vei siden vi så så lite på skjermen, men jeg har nok misforstått utregningen om man går ut fra sist eggløsning og ikke siste mens. Får nok vite ler konkret ved neste kontroll :) 

Anonymkode: 12f50...560

Jeg fikk positiv test 31 desember, etter å ha vært på ultralyd to ganger har jeg fått termin midten av september, noe som betyr unnfangelse Ca 19/20 desember. Så det et fullt mulig å sitte med positiv test tidlig etter unnfangelsen fant sted.

hadde forsåvidt samme som deg med uregelmessig mensen. Fikk ultralyd Ca en/en Og en halv uke fra hverandre for å tidsfeste hvor mange uker jeg var på vei :) 

lykke til og gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.3.2016 at 13.48, vea skrev:

Jeg fikk positiv test 31 desember, etter å ha vært på ultralyd to ganger har jeg fått termin midten av september, noe som betyr unnfangelse Ca 19/20 desember. Så det et fullt mulig å sitte med positiv test tidlig etter unnfangelsen fant sted.

hadde forsåvidt samme som deg med uregelmessig mensen. Fikk ultralyd Ca en/en Og en halv uke fra hverandre for å tidsfeste hvor mange uker jeg var på vei :) 

lykke til og gratulerer :)


Tusen takk! Jeg vil gjerne følges opp med ny UL for å tidsfeste mer korrekt. Kan jeg ringe gynekologen som undersøkte meg sist og viste positiv test+UL og komme inn der, eller må jeg ha henvisning fra fastlegen til konkret "gravid-time"? (minner om at årsaken til at fastlegen hadde henvist meg til gynekolog var i utgangspunktet noe annet, før jeg visste jeg var gravid, men siden jeg fikk positiv test rett før timen sjekket gynekologen dette samtidig)

Anonymkode: 12f50...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:


Tusen takk! Jeg vil gjerne følges opp med ny UL for å tidsfeste mer korrekt. Kan jeg ringe gynekologen som undersøkte meg sist og viste positiv test+UL og komme inn der, eller må jeg ha henvisning fra fastlegen til konkret "gravid-time"? (minner om at årsaken til at fastlegen hadde henvist meg til gynekolog var i utgangspunktet noe annet, før jeg visste jeg var gravid, men siden jeg fikk positiv test rett før timen sjekket gynekologen dette samtidig)

Anonymkode: 12f50...560

I noen tilfeller må du ha henvisning fra lege, går du til privat klinikk kan dette ordnes direkte med klinikken.

Det beste er å likevell inkludere lege (synes nå jeg) slik at han kan sette opp første svangerskapsjekk i samme slengen. Legen er nok mer en villig til å ordne en henvisning for å sjekke ut hvor langt du er på vei om du er usikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
5 timer siden, Gullegg skrev:

Hvordan tyder dere denne? :ninuskapus:

20171121_075048.jpg

Gravid!

Anonymkode: a1ba1...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Annonse

[1] Category widget

On 3/7/2016 at 3:51 PM, AnonymBruker said:

Takk! Men vi er ikke klare for barn, selvom vi ønsker barn med hverandre. Samtidig er jeg i mot abort og det er han inneforstått med fra før....  Syns dere jeg bør vente med å ringe han (siden vi krangler) til jeg har vært hos gynekologen i morgen? Leste nå at de kan se hjerteslag fra uke 7 og det er vel rundt der jeg ligger tror jeg.. Utrolig flaut om jeg sier det i dag (kan gi inntrykk av desperat forsøk på å "få han tilbake"?!) og gynekolog plutselig sier nei og at testen har vist feil ?!  Samtidig merker jeg at jeg trenger støtte akuratt nå fra noen nær meg..

Anonymkode: 12f50...560

Det virker ikke som om at dere har vært sammen så lenge? Hvor gamle er dere?

Hvis forholdet er såpass ustabilt at dere tar pauser, så ville jeg vurdert abort. 

Anonymkode: f9220...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker ikke som om at dere har vært sammen så lenge? Hvor gamle er dere?

Hvis forholdet er såpass ustabilt at dere tar pauser, så ville jeg vurdert abort. 

Anonymkode: f9220...c5a

Litt sent å ta abort etter fem år, men du kan jo selvfølgelig ha noen utradisjonelle meninger på området. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Kelsier said:

Litt sent å ta abort etter fem år, men du kan jo selvfølgelig ha noen utradisjonelle meninger på området. 

Haha, jeg så det etterpå...lurer på hvordan det gikk.

Anonymkode: f9220...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...