Jerry Lee Skrevet 7. mars 2016 #1 Skrevet 7. mars 2016 (endret) Dere vet vel nå at jeg er i overkant opptatt av norsk tradisjonsmat. Kan jeg få deres tanker, smaker, opplevelser, erfaringer, vaner, minner, favoritter, oppskrifter og desslike på dette? På forhånd takk. 😀 Endret 7. mars 2016 av Jerry Lee
Fantastica Skrevet 7. mars 2016 #3 Skrevet 7. mars 2016 Vel, jeg kan jo bidra med min opplevelse fra et mellomeuropeisk land, der jeg jobbet et år som assistentlærer. Jeg hadde 1. og 2. klassinger og serverte dem noe som ligner på boller med ekte smør og norsk brunost, og de var alle skjønt enige om at det smakte akkurat som karamell. Er ikke akkurat fiskeboller, men likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #4 Skrevet 7. mars 2016 35 minutter siden, Jerry Lee skrev: Ingen...? 😛 Du har ikke valgt den mest hensiktsmessige tittelen på tråden din. Endre, så får du kanskje flere svar. Anonymkode: 56b0a...6be 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #5 Skrevet 7. mars 2016 33 minutter siden, Fantastica skrev: Vel, jeg kan jo bidra med min opplevelse fra et mellomeuropeisk land, der jeg jobbet et år som assistentlærer. Jeg hadde 1. og 2. klassinger og serverte dem noe som ligner på boller med ekte smør og norsk brunost, og de var alle skjønt enige om at det smakte akkurat som karamell. Er ikke akkurat fiskeboller, men likevel. Du snakker om klubb og duppe? Anonymkode: 1a5f2...b62
Kristanna Skrevet 7. mars 2016 #6 Skrevet 7. mars 2016 Flesk i duppe. Lapskaus lagd på svineknoke og mørbrad, må være lys Lager det ikke selv da, spiser det bare når mamma inviterer 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 7. mars 2016 #7 Skrevet 7. mars 2016 Norsk tradisjonskost ... Mistet min rakfisk-møydom i jula sammen med den thailandske kona til en venn. Det var jo faktisk ikke så verst. Mamma sin elg- og reinsdyrstek er jo bare himmelsk godt da, for ikke å snakke om lammelåret. Og når vi er inne på sauen - fårikål. Spise seg halvkomatøs på fårikål med mandelpoteter som er "smuglet" over landegrensene, og så en durabelig middagslur. Himmelrike på jord! Rype klarer jeg ikke å spise lenger. Etter å ha flådd, tatt ut innvoller og krøs, samt skjært ut brystfiletene på nesten tjue ryper fikk jeg nok av lukta. Hyttetur med selvplukka blåbær eller multer med melk til frokost/lunsj/dessert. Fersk torsk kokt i sjøvann i strandkanten, kanskje litt hjemmebakt flatbrød og smør, lyseblå himmel, midnattsol, og bål - skikkelig kosetid. Har satt 2016 til året hvor jeg smaker på ting utenfor min kulinariske "allfarvei". For meg betyr det hovedsaklig innvoller, men også de andre tingene på dyret som tunge, hale, og føtter ++. Dette betyr også at jeg må sjekke hva ut av dette som går under norsk tradisjonskost.
Jerry Lee Skrevet 7. mars 2016 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2016 Et øyeblikk siden, Lafemmemauvaise skrev: Norsk tradisjonskost ... Mistet min rakfisk-møydom i jula sammen med den thailandske kona til en venn. Det var jo faktisk ikke så verst. Mamma sin elg- og reinsdyrstek er jo bare himmelsk godt da, for ikke å snakke om lammelåret. Og når vi er inne på sauen - fårikål. Spise seg halvkomatøs på fårikål med mandelpoteter som er "smuglet" over landegrensene, og så en durabelig middagslur. Himmelrike på jord! Rype klarer jeg ikke å spise lenger. Etter å ha flådd, tatt ut innvoller og krøs, samt skjært ut brystfiletene på nesten tjue ryper fikk jeg nok av lukta. Hyttetur med selvplukka blåbær eller multer med melk til frokost/lunsj/dessert. Fersk torsk kokt i sjøvann i strandkanten, kanskje litt hjemmebakt flatbrød og smør, lyseblå himmel, midnattsol, og bål - skikkelig kosetid. Har satt 2016 til året hvor jeg smaker på ting utenfor min kulinariske "allfarvei". For meg betyr det hovedsaklig innvoller, men også de andre tingene på dyret som tunge, hale, og føtter ++. Dette betyr også at jeg må sjekke hva ut av dette som går under norsk tradisjonskost. Takk for innspill. Mye god mat. Oksetunge og syltelabber er godt. 😊
Jerry Lee Skrevet 7. mars 2016 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2016 (endret) 14 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev: Endret 7. mars 2016 av Jerry Lee
Jerry Lee Skrevet 7. mars 2016 Forfatter #10 Skrevet 7. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke valgt den mest hensiktsmessige tittelen på tråden din. Endre, så får du kanskje flere svar. Anonymkode: 56b0a...6be Du har selvfølgelig rett. ☺
Gjest Zeitgeist Skrevet 8. mars 2016 #11 Skrevet 8. mars 2016 26 minutter siden, Jerry Lee skrev: Takk for innspill. Mye god mat. Oksetunge og syltelabber er godt. 😊 Som deg er jeg også veldig glad i mat. "Veldig glad i mat" som i at jeg lager mye mat fra bunnen av så langt det lar seg gjøre, ikke "veldig glad i mat" som i at jeg kjøper ti ferdigpizzaer, seks-pakning med Cola, og slummer på sofaen hele kvelden. Mat er så my mer enn bare næring. Mat er sosialt, mat er ei forbindelsesbro mellom kulturer, mat er kos, mat er sansespill, og mat er sågar småsexy.
Jerry Lee Skrevet 8. mars 2016 Forfatter #12 Skrevet 8. mars 2016 10 timer siden, Fantastica skrev: Vel, jeg kan jo bidra med min opplevelse fra et mellomeuropeisk land, der jeg jobbet et år som assistentlærer. Jeg hadde 1. og 2. klassinger og serverte dem noe som ligner på boller med ekte smør og norsk brunost, og de var alle skjønt enige om at det smakte akkurat som karamell. Er ikke akkurat fiskeboller, men likevel. Er vel typisk norsk dette, og. Godkjent. 😉
Sølvrosen Skrevet 8. mars 2016 #13 Skrevet 8. mars 2016 En av mine yndlingsretter er ball. Da snakker jeg potetball, ikke noe tull med å blande inn fisk, hverken tørr, fersk eller salt. Det smaker aller best slik farmor lager det, med spekemorr i midten, servert med kokt gulrot, kokt kålrot, dampemorr, kokt spekemorr, pinnekjøtt og smeltet smør. Helst skal det lages alt for mye, slik at det blir rester. Resteball skal skjæres i skiver og stekes i smør i stekepanna, og spises enten på brødskive til formiddagsmat eller sammen med stekte rester av kålrot og eventuelle kjøttrester til middag. Til en ballmiddag er det slemt å ha dessert, for etter 3-4 ball er jeg ganske mett, og det er vanskelig å spise mindre. Ball lages av mest rå poteter, noen kokte poteter, byggmel og salt. Potetene moses i kjøttkverna på den trofaste kjøkkenmaskina (kenvood), og alt blandes til passe konsistens. Dette formes til passende kuleformer rundt en liten bit morrpølse, og trekkes i ca 1 time, sammen med tilbehøret. I nødsfall kan ferdig ballmjøl av den typen som selges i papirpose og plasseres sammen med melposene brukes, men aldri toro raspeball. 3
Salka Skrevet 8. mars 2016 #14 Skrevet 8. mars 2016 Mye god norsk tradisjonsmat, men noe jeg absolutt ikke takler også. Jeg liker: Kjøttkaker i brun saus(hjemmelagede) Hjemmelaget lapskaus Fersk suppe Julemat som ribbe og medisterkaker med mandelpotet, saus, surkål og rødkål Selvfisket lettsaltet torsk rett fra havet (må lages med en gang man kommer hjem når fisken er helt fersk) med potet og gulrot Seibiff av selvfisket sei Flesk (eller bacon da) og duppe Elgstek Røkelaks og eggerøre (noe av det beste jeg vet) Strandaskinke og eggerøre Tradisjonsmat jeg ikke liker er fårikål, pinnekjøtt, sauekjøtt generelt, raspeball, ansjos og sursild. Har heller aldri skjønt greia med tyttebærsyltetøy. Smaker ikke godt og syltetøy til varmmat blir bare feil for meg Ting jeg ikke tør smake på er smalahove, syltelabber, rakfisk, torsketunger, oksetunge og blodklubb. 1
Mis(s)Understood Skrevet 8. mars 2016 #15 Skrevet 8. mars 2016 (endret) Boknafisk, grillet klippfisk, blandaball, ferskt kjøtt med løksaus, kjøttkaker, fiskekaker, rakfisk med rødløk lompe og rømme, rømmegrøt, fårikål, hønsefrikassé, lutefisk og kjøttkaker. - and the list goes on. Endret 8. mars 2016 av Mis(s)Understood 2
Gjest Ennasus Skrevet 8. mars 2016 #16 Skrevet 8. mars 2016 Syntes mye av norsk tradisjonsmat er veldig god, men må ærlig inrømme at det er mye brunt og traust fargemessig, og ikke ser det alltid så innbydene ut heller Men er veldig glad i: Rakfisk med potetlefse, rødløk og mandelpotet Fårikål<33 Pinnekjøtt med surkål, mandelpotet og kålrabistappe Karbonadesmørbrød med stekt rødløk Lapskaus Karbonader med surkål, mandelpotet og blomkål og rosenkål. Fiskekaker med mandelpotet, kokte grønnsaker Sveler og vafler Kjøttsuppe Risengrynsgrøt og semulegrynsgrøt med stekt falukorv
Gjest Zeitgeist Skrevet 8. mars 2016 #17 Skrevet 8. mars 2016 1 time siden, Sølvrosen skrev: En av mine yndlingsretter er ball. Da snakker jeg potetball, ikke noe tull med å blande inn fisk, hverken tørr, fersk eller salt. Det smaker aller best slik farmor lager det, med spekemorr i midten, servert med kokt gulrot, kokt kålrot, dampemorr, kokt spekemorr, pinnekjøtt og smeltet smør. Helst skal det lages alt for mye, slik at det blir rester. Resteball skal skjæres i skiver og stekes i smør i stekepanna, og spises enten på brødskive til formiddagsmat eller sammen med stekte rester av kålrot og eventuelle kjøttrester til middag. Til en ballmiddag er det slemt å ha dessert, for etter 3-4 ball er jeg ganske mett, og det er vanskelig å spise mindre. Ball lages av mest rå poteter, noen kokte poteter, byggmel og salt. Potetene moses i kjøttkverna på den trofaste kjøkkenmaskina (kenvood), og alt blandes til passe konsistens. Dette formes til passende kuleformer rundt en liten bit morrpølse, og trekkes i ca 1 time, sammen med tilbehøret. I nødsfall kan ferdig ballmjøl av den typen som selges i papirpose og plasseres sammen med melposene brukes, men aldri toro raspeball. Å herreverden, med slike beskrivelser setter du hele slankekuren min i fare! Jeg vil også ha sånn farmor-ball! Det høres jo vanvittig godt ut.
DysterPytten Skrevet 8. mars 2016 #18 Skrevet 8. mars 2016 Som fiskerdatter så skjønner jeg overhodet ikke fasinasjonen over å spise torsk. Der hvor jeg kommer fra er torsk noe vi bare spiser om vi ikke får noe annet. Sei er mye bedre. Fersk sei med lever, rogn og poteter. Rester av rogna steker vi i skiver og spiser på brødskiva med litt majones, løk, salt og pepper. Fantastisk. Gammelsei (gammelsalta sei, rødsei, kjært barn har mange navn) er også en livrett. For ikke å snakke om fersksei, nypoteter og rømme på sommeren. Helst når det er blitt kveld. Fisk skal _alltid_ (med unntak av gammelsei og slike retter) lages rett etter det er kommet opp av havet og er sløyd. Torsk funker til nød til kattemat (selv katten foretrekker andre fisker) og tørrfisk. Så har du uer (auår), digg det også! Spesielt grillet. For meg, dette er tradisjonsmat. Joda, det er godt med pinnekjøtt, fårikål, kjøttkaker osv, men ingenting slår å spise seg god og døsig på fisk og så sove en god hvil etterpå. 1
Jerry Lee Skrevet 8. mars 2016 Forfatter #19 Skrevet 8. mars 2016 2 timer siden, Sølvrosen skrev: En av mine yndlingsretter er ball. Da snakker jeg potetball, ikke noe tull med å blande inn fisk, hverken tørr, fersk eller salt. Det smaker aller best slik farmor lager det, med spekemorr i midten, servert med kokt gulrot, kokt kålrot, dampemorr, kokt spekemorr, pinnekjøtt og smeltet smør. Helst skal det lages alt for mye, slik at det blir rester. Resteball skal skjæres i skiver og stekes i smør i stekepanna, og spises enten på brødskive til formiddagsmat eller sammen med stekte rester av kålrot og eventuelle kjøttrester til middag. Til en ballmiddag er det slemt å ha dessert, for etter 3-4 ball er jeg ganske mett, og det er vanskelig å spise mindre. Ball lages av mest rå poteter, noen kokte poteter, byggmel og salt. Potetene moses i kjøttkverna på den trofaste kjøkkenmaskina (kenvood), og alt blandes til passe konsistens. Dette formes til passende kuleformer rundt en liten bit morrpølse, og trekkes i ca 1 time, sammen med tilbehøret. I nødsfall kan ferdig ballmjøl av den typen som selges i papirpose og plasseres sammen med melposene brukes, men aldri toro raspeball. Tusen takk. 😊
Jerry Lee Skrevet 8. mars 2016 Forfatter #20 Skrevet 8. mars 2016 2 timer siden, Salka skrev: Mye god norsk tradisjonsmat, men noe jeg absolutt ikke takler også. Jeg liker: Kjøttkaker i brun saus(hjemmelagede) Hjemmelaget lapskaus Fersk suppe Julemat som ribbe og medisterkaker med mandelpotet, saus, surkål og rødkål Selvfisket lettsaltet torsk rett fra havet (må lages med en gang man kommer hjem når fisken er helt fersk) med potet og gulrot Seibiff av selvfisket sei Flesk (eller bacon da) og duppe Elgstek Røkelaks og eggerøre (noe av det beste jeg vet) Strandaskinke og eggerøre Tradisjonsmat jeg ikke liker er fårikål, pinnekjøtt, sauekjøtt generelt, raspeball, ansjos og sursild. Har heller aldri skjønt greia med tyttebærsyltetøy. Smaker ikke godt og syltetøy til varmmat blir bare feil for meg Ting jeg ikke tør smake på er smalahove, syltelabber, rakfisk, torsketunger, oksetunge og blodklubb. Takk, takk. ☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå