Gå til innhold

Lage klar middag kvelden før- hvordan ville dere oppbevart det?t


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lager iblandt middag halvferdig kvelden før for å spare tid. Oppbevarer i kjøleskap imens.

Kjøttkaker ville jeg stekt ferdig kvelden før, så kokt saus dagen etter og varmet kjøttkakene i sausen. Potet kan du skrelke og skjære i mindre biter for å spare koketid. Da kan du oppbevare dem i vann i kjelen. Lasagne ville jeg lagd ferdig inkl montering, så bare å putte i ovnen og lage en kjapp salat neste dag.

Jeg pleier forøvrig å lage MYE kjøttkaker og fryse ned i porsjonspakker som passer til vår familie. Steker opp 3-4 kg deig i slengen. Flott å finne hjemmelaget ferdigmat i fryseren! Ellers lager jeg ofte dobbel porsjon middag når jeg først er igang med noe "skikkelig". F.eks på søndager har jeg mer tid på kjøkkenet, så kan lage en diger lasagne. Så har vi lasagne på tirsdag også ;)

Maten bør du alltid oppbevare kaldt. Husk at mat skal varmes max 2 ganger - den dagen du lager det, og en restedag. Har du mye, så ta av det du trenger og varm opp, heller enn å varme alt. Ved avkjøling, ikke ha på tett lokk da kan det surne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint å gjøre hele måltiden ferdig, inkludert mikse grønnsakene inn i det du vil. Oppbevar i kjøleskap og varm opp. Et tips er å bruke ovnen til feks. oppvarming av kjøttkaker o.l. Det er mer praktisk, da slipper du å stå å passe på dem. Går fortere å varme i ovnen, enn i stekepanne eller i sausen. Så har du dem bare i sausen når du skal servere det. Det er jo alt for få som tenker på bruk av ovn til oppvarming. 

Du er superflink som tar deg til til å lage god, hjemmelaget mat til ungene dine!! 

Jeg jobber som kokk. 

Anonymkode: cdd90...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...