Gå til innhold

Aleneforsørger, hvor mye har man inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge du har barnet mer enn 50%, har du krav på stønad. Hvis ikke vil du nesten ikke ha krav på noe i lengda. En venninne av meg har barnet 60%. Hun mottar i mnd: Barnebidrag (ca 2000 kr), overgangsstønad (ca 9000 kr), bostøtte (ca 3000 kr), barnetilsynspenger (uvisst hvor mye), dobbel barnetrygd (2000 kr).. Det er noe mer også. Husker ikke hva de siste er, men hun har i overkant av 25 000 kr i mnd uten å jobbe. Hun får mer inn i mnd enn meg som jobber fullt. Synes dette er veldig urettferdig og ikke misnt sørgelig, at man skal tjene på å ikke være sammen med barnefar. 

Sånn jeg ser det vil du i hvert fall tape på en 50% deling, men det er best for barnet om folk ikke var så forbannet økonomisk motivert. 

Anonymkode: 137c3...8b5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har barnet mer enn 50%, har du krav på stønad. Hvis ikke vil du nesten ikke ha krav på noe i lengda. En venninne av meg har barnet 60%. Hun mottar i mnd: Barnebidrag (ca 2000 kr), overgangsstønad (ca 9000 kr), bostøtte (ca 3000 kr), barnetilsynspenger (uvisst hvor mye), dobbel barnetrygd (2000 kr).. Det er noe mer også. Husker ikke hva de siste er, men hun har i overkant av 25 000 kr i mnd uten å jobbe. Hun får mer inn i mnd enn meg som jobber fullt. Synes dette er veldig urettferdig og ikke misnt sørgelig, at man skal tjene på å ikke være sammen med barnefar. 

Sånn jeg ser det vil du i hvert fall tape på en 50% deling, men det er best for barnet om folk ikke var så forbannet økonomisk motivert. 

Anonymkode: 137c3...8b5

Sjokkerende - rett og slett. Ikke rart at så mange velger å være alene med barn. Det er jo direkte lukurativt. 

Anonymkode: c11bb...864

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Roseh skrev:

Jeg tror den personen snakket til den frekke som h*n siterte

Tolket det ikke sånn, hvis det er tilfellet så beklager jeg. Men står fortsatt for det som blir sagt generelt til de som hele tiden skal kverulere og hakke ned. Ts 

Anonymkode: 91e50...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med så spydige kommentarer? Fatter ikke hvorfor enkelte av dere orker og klarer å snu dette til at jeg skal snylte pga at jeg ønsker den leiligheten jeg muligens har fått. Det er en billig  (!!!) leilighet til å være i denne byen og området. Når det gjelder bil så har vi en bil, den er barnefar sin. Trenger ikke bil med det første. Sporte om enkle fakta ang inntekt når man blir alene og dere snur dette helt om. Helt på tryne enkelte av dere! TS 

Anonymkode: 91e50...3af

Du må ignorere spydigheter. Det er altfor mange her som ikke forstår velferdsgodenes hensikt.

Du skal utdanne deg for å bli selvforsørgede. Det er derfor du vil få økonomisk bidrag. På den måten sikrer man jo at (feks) du blir en habil skattebetaler i mangen år og også at dine barn tar etter deg igjen. Det er så viktig å bistå unge aleneforeldre i en kort periode i livet slik at man selvstendiggjøres. You go! Du har ingenting å skamme deg over. De som tror at barn er gratis og man får en fet inntektsskilde derimot.... :blush: 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjokkerende - rett og slett. Ikke rart at så mange velger å være alene med barn. Det er jo direkte lukurativt. 

Anonymkode: c11bb...864

Enig!

Men husk: det er KUN lukurativt for de som tjener lite.

Alle andre må jobbe og får IKKE slike stønader og overgangsordninger.

Anonymkode: ea6e5...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig!

Men husk: det er KUN lukurativt for de som tjener lite.

Alle andre må jobbe og får IKKE slike stønader og overgangsordninger.

Anonymkode: ea6e5...555

Ordene "lukrativt" og "aleneforsørger", i tillegg med lav inntekt, hører ikke sammen gitt.... Du vet tydeligvis ikke hva det koster å forsørge barn på egenhånd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har barnet mer enn 50%, har du krav på stønad. Hvis ikke vil du nesten ikke ha krav på noe i lengda. En venninne av meg har barnet 60%. Hun mottar i mnd: Barnebidrag (ca 2000 kr), overgangsstønad (ca 9000 kr), bostøtte (ca 3000 kr), barnetilsynspenger (uvisst hvor mye), dobbel barnetrygd (2000 kr).. Det er noe mer også. Husker ikke hva de siste er, men hun har i overkant av 25 000 kr i mnd uten å jobbe. Hun får mer inn i mnd enn meg som jobber fullt. Synes dette er veldig urettferdig og ikke misnt sørgelig, at man skal tjene på å ikke være sammen med barnefar. 

Sånn jeg ser det vil du i hvert fall tape på en 50% deling, men det er best for barnet om folk ikke var så forbannet økonomisk motivert. 

Anonymkode: 137c3...8b5

Det ble 16.000kr. Så jeg lurer på hvor de resterende 9000kr kommer fra. Lån/stipend? Er hun fremdeles i permisjon? Sykepenger?

Man kan motta overgangsstønad i max. 3 år uansett hvor mange barn. Man mister aleneforsørgergodene dersom man blir samboer med noen, selvom det ikke er barnefar. Så man står alene om husleien og kan ikke spare der. Det kan virke som luksus de første 3 årene, men hva gjør man etter det? Da må man jobbe, passe barn og kanskje i tillegg studere. Man taper mye penger i form av UB-tillegg for kveld og helg. Man må nesten ha en vanlig 08.00-16.00 jobb. Man tjener kanskje på å ikke være med barnefar de første årene, men de resterende 15 årene blir et pengesluk.

Anonymkode: 1cc40...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, MapleSirup skrev:

Ordene "lukrativt" og "aleneforsørger", i tillegg med lav inntekt, hører ikke sammen gitt.... Du vet tydeligvis ikke hva det koster å forsørge barn på egenhånd.

Behøver ikke å forstå annet enn regelverket.

Tjener en aleneforeldre LAVERE/UNDER en viss kronesum i året så har den aleneforeldreren rett til en del tusen kroner pr måned! 

Derimot, hvis en aleneforeldre tjener mer enn eks 6 G så har den IKKE krav på overgangsordninger og alt hva det nå heter.

 

Anonymkode: ea6e5...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Behøver ikke å forstå annet enn regelverket.

Tjener en aleneforeldre LAVERE/UNDER en viss kronesum i året så har den aleneforeldreren rett til en del tusen kroner pr måned! 

Derimot, hvis en aleneforeldre tjener mer enn eks 6 G så har den IKKE krav på overgangsordninger og alt hva det nå heter.

 

Anonymkode: ea6e5...555

Du trenger ikke forklare meg regelverket. Man lever ikke fett som aleneforsørger var poenget mitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har barnet mer enn 50%, har du krav på stønad. Hvis ikke vil du nesten ikke ha krav på noe i lengda. En venninne av meg har barnet 60%. Hun mottar i mnd: Barnebidrag (ca 2000 kr), overgangsstønad (ca 9000 kr), bostøtte (ca 3000 kr), barnetilsynspenger (uvisst hvor mye), dobbel barnetrygd (2000 kr).. Det er noe mer også. Husker ikke hva de siste er, men hun har i overkant av 25 000 kr i mnd uten å jobbe. Hun får mer inn i mnd enn meg som jobber fullt. Synes dette er veldig urettferdig og ikke misnt sørgelig, at man skal tjene på å ikke være sammen med barnefar. 

Sånn jeg ser det vil du i hvert fall tape på en 50% deling, men det er best for barnet om folk ikke var så forbannet økonomisk motivert. 

Anonymkode: 137c3...8b5

Dette du forteller her er det som er så urett mot de som tar utdannelsen før de får barn. Jeg betaler min skatt med glede bruker jeg si. Men akkurat her vil jeg ikke betale noe skatt.

Ut fra ditt innlegg er det slik at denne damen har utbetalt like mye som en industri/servicemedarbeider. Videre en del tusen mer enn de som jobber i butikk og lager. Hvilke signaler gir dette? Noen som kan svare meg på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ble 16.000kr. Så jeg lurer på hvor de resterende 9000kr kommer fra. Lån/stipend? Er hun fremdeles i permisjon? Sykepenger?

Man kan motta overgangsstønad i max. 3 år uansett hvor mange barn. Man mister aleneforsørgergodene dersom man blir samboer med noen, selvom det ikke er barnefar. Så man står alene om husleien og kan ikke spare der. Det kan virke som luksus de første 3 årene, men hva gjør man etter det? Da må man jobbe, passe barn og kanskje i tillegg studere. Man taper mye penger i form av UB-tillegg for kveld og helg. Man må nesten ha en vanlig 08.00-16.00 jobb. Man tjener kanskje på å ikke være med barnefar de første årene, men de resterende 15 årene blir et pengesluk.

Anonymkode: 1cc40...896

Det kan aldri bli billigere å leve alene enn å leve sammen som 2 voksne med inntekt. (Forutsatt normale forhold mht økonomi)

Samfunnet er ikke spesielt singelvennlig i så måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Peter007 skrev:

Dette du forteller her er det som er så urett mot de som tar utdannelsen før de får barn. Jeg betaler min skatt med glede bruker jeg si. Men akkurat her vil jeg ikke betale noe skatt.

Ut fra ditt innlegg er det slik at denne damen har utbetalt like mye som en industri/servicemedarbeider. Videre en del tusen mer enn de som jobber i butikk og lager. Hvilke signaler gir dette? Noen som kan svare meg på dette?

Aleneforsørgere har ellers ingen annen måte å få utdannet seg på. Målet er jo å bli selvforsørgende.

Jeg ser at det kan virke "urettferdig", men det er likevel samfunnsøkonomisk å gi hjelp til utdanning.

Det er andre trygdeytelser som er langt enklere å få og mer kostbare. 

Når det engang er slik at man blir alene så er jeg glad man får denne hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, MapleSirup skrev:

Du trenger ikke forklare meg regelverket. Man lever ikke fett som aleneforsørger var poenget mitt.

 

At man får så mange tusen uten å jobbe høres i min bok intet annet enn "fett".

Anonymkode: ea6e5...555

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man får så mange tusen uten å jobbe høres i min bok intet annet enn "fett".

Anonymkode: ea6e5...555

Man får det for å overleve uten at familien skal lide. Det er en kortvarig trygd. Man blir gitt tid til å komme seg på bena uten at barna skal lide.

De fleste lever ganske sparsomt. De må jo det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man får så mange tusen uten å jobbe høres i min bok intet annet enn "fett".

Anonymkode: ea6e5...555

Det er KUN første året man får OS uten noen krav om aktivitet. Når barnet er ett år MÅ man bare i minst 50% jobb eller utdannelse. 

Alternativet er jo at man går på trygd i år etter år fordi man ikke får fast jobb pga liten erfaring og ingen utdannelse. 2-3 år med støtte hvor man får seg en solid og fast jobb eller utdannelse som fører til jobb, er i lengden mye billigere for samfunnet. 

Og skulle jeg velge selv, ville jeg glatt valgt å være samboer med kjæresten min (som ikke er barnefar), for å dele på alle utgifter. Jeg har 22 000 inn per mnd, faste utgifter på 15 500. Da har jeg 6500 som skal gå til mat, nye klær og annet. Når man har bleiebarn og bruker ca 4000 i mnd på butikk blir det plutselig ikke billig og lukrativt å være alenemor. 

Og før noen påstår jeg snylter: jeg har to deltidsjobber ved siden av 100 % studie. Ferdig til sommeren og gleder meg STORT TIL å bli 100% uavhengig av nav 

Anonymkode: 2a2bc...ad0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er KUN første året man får OS uten noen krav om aktivitet. Når barnet er ett år MÅ man bare i minst 50% jobb eller utdannelse. 

Alternativet er jo at man går på trygd i år etter år fordi man ikke får fast jobb pga liten erfaring og ingen utdannelse. 2-3 år med støtte hvor man får seg en solid og fast jobb eller utdannelse som fører til jobb, er i lengden mye billigere for samfunnet. 

Og skulle jeg velge selv, ville jeg glatt valgt å være samboer med kjæresten min (som ikke er barnefar), for å dele på alle utgifter. Jeg har 22 000 inn per mnd, faste utgifter på 15 500. Da har jeg 6500 som skal gå til mat, nye klær og annet. Når man har bleiebarn og bruker ca 4000 i mnd på butikk blir det plutselig ikke billig og lukrativt å være alenemor. 

Og før noen påstår jeg snylter: jeg har to deltidsjobber ved siden av 100 % studie. Ferdig til sommeren og gleder meg STORT TIL å bli 100% uavhengig av nav 

Anonymkode: 2a2bc...ad0

Selvsagt snylter man ikke ved å benytte seg av en rettighet :)

Lykke til med sluttsparket fra studie og selvstendigheten ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er KUN første året man får OS uten noen krav om aktivitet. Når barnet er ett år MÅ man bare i minst 50% jobb eller utdannelse. 

Alternativet er jo at man går på trygd i år etter år fordi man ikke får fast jobb pga liten erfaring og ingen utdannelse. 2-3 år med støtte hvor man får seg en solid og fast jobb eller utdannelse som fører til jobb, er i lengden mye billigere for samfunnet. 

Og skulle jeg velge selv, ville jeg glatt valgt å være samboer med kjæresten min (som ikke er barnefar), for å dele på alle utgifter. Jeg har 22 000 inn per mnd, faste utgifter på 15 500. Da har jeg 6500 som skal gå til mat, nye klær og annet. Når man har bleiebarn og bruker ca 4000 i mnd på butikk blir det plutselig ikke billig og lukrativt å være alenemor. 

Og før noen påstår jeg snylter: jeg har to deltidsjobber ved siden av 100 % studie. Ferdig til sommeren og gleder meg STORT TIL å bli 100% uavhengig av nav 

Anonymkode: 2a2bc...ad0

Hvordan i helsikke greier du å ha faste utgifter på 15500 per mnd?
 

Anonymkode: 2f9a9...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, MapleSirup skrev:

Aleneforsørgere har ellers ingen annen måte å få utdannet seg på. Målet er jo å bli selvforsørgende.

Jeg ser at det kan virke "urettferdig", men det er likevel samfunnsøkonomisk å gi hjelp til utdanning.

Det er andre trygdeytelser som er langt enklere å få og mer kostbare. 

Når det engang er slik at man blir alene så er jeg glad man får denne hjelpen.

Ja jeg er klar over det du beskriver. Men tenk om alle damer gjorde dette. Hvem skal betale? Det kan ikke være forskjell på den ene og andre.

I Irland blant annet har de ikke utdanningsstønad til såkalte alenemødre. Dette i tillegg til ikke fri abort. Dette gjør det vanskelig for de som er uheldige. Men i Norge er det fri abort og fri flyt av stønader nærmest i forhold. Når det spekuleres blant enkelte grupper blir dette feil. Både blant innvandrere, og etnisk norske damer med liten utdannelse er det helt feil. Det er dette som er så feil. 

Jeg er ikke motstander av å hjelpe de som virkelig trenger utdannelse. Men inntil et visst nivå. Når det gis bachelor og master utdannelse dette helt feil. Videregående for de som ikke planlegger bli alenemor er helt på sin plass. Men stopp der. De klarer forsørge seg etter dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i helsikke greier du å ha faste utgifter på 15500 per mnd?
 

Anonymkode: 2f9a9...8a4

Husleie, forsikringer, strøm, telefon, barnehage, transport. Ting koster penger. 

(Jeg er ikke hun du siterte, men svaret sier seg nesten selv).

Anonymkode: 0c103...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i helsikke greier du å ha faste utgifter på 15500 per mnd?
 

Anonymkode: 2f9a9...8a4

Boliglån: 8000 

Husleie: 2000 

Strøm: 500 

Forsikringer: 500

Barnehage: 3000 

Mobil og internett: 1000 

 

Og nei, ingenting kan kuttes ned. I byen min får man ikke leie for mindre enn 8000 for en OK bolig, og siden jeg eier sparer jeg sånn sett.

Anonymkode: 2a2bc...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...