Gå til innhold

Er det galskap å kalle en norsk gutt for Alfonso ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, candykiss skrev:

Jeg får mafia assosiasjoner av navnet alfonso, å I tillegg kalle en hel norsk gutt for alfonso gjør det bare enda verre.

Historiens kanskje mest beryktede mafioso, Al Capone, het ved fullt navn Alphonse Gabriel Capone. Ikke helt uten grunn da å forbinde navnet med mafiatilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kjent avdød jazzmusiker het Alphonso Johnson.

Johnson er i likhet med Alphonse et slanguttrykk som mange vil finne er av det mindre pene slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sapientia skrev:

Nå er det jo ikke det navnet egentlig betyr, selv om det kan brukes slik som slang. Men i så tilfellet utgår mange andre navn som har en slangbetydning. Bjarne f.eks.

Et annet  navn for hallik er alfons. Det er ikke slang, men står oppført i f.eks. Bokmålsordboka. Bjarne er i en annen kategori, det er egennavn og skrives følgelig med stor forbokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vox_populi skrev:

Et annet  navn for hallik er alfons. Det er ikke slang, men står oppført i f.eks. Bokmålsordboka. Bjarne er i en annen kategori, det er egennavn og skrives følgelig med stor forbokstav.

Alfons er slang for hallik. Det sikter til en karakter som het Alphonse, som var hallik av geskjeft, i et stykke av Alexandre Dumas.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig greit hvis du vil at barnet skal bli drittlei av å måtte forklare at familien hans ikke kommer fra middelhavet. Hva er galt med den nordiske formen Alfons? Da må guttungen bare forsvare at foreldrene hans er litt spesielle.

Anonymkode: 98747...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, TalithaG skrev:

Kall ungen deres det dere selv føler for, hvis ikke vil dere angre når dere velger et navn for å tilpasse seg alle andre. Så lenge det ikke vil oppmuntre til mobbing, så syns jeg man skal velge det navnet man ønsker til ungen sin. 

Det er ungen som skal ha navnet, ikke foreldrene. 

Anonymkode: ec101...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grenlandstuppa

Nå er det jo så mange merkelig navn at jeg egentlig ikke tror det hadde skilt seg ut negativt blant jevnaldrede. Det høres ikke norskt ut, men det er mange populære navn som ikke gjør det nå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så begeistret for Alfonso. Hvis du liker Dr. Who ville det naturlige valget selvfølgelig være Alonzo, så kunne du sagt allonz-y-Alonzo! 

Anonymkode: 4f3b0...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucifer er finere. Lucifer er ikke satan, men en fallen engel. Lucifer betyr lysbæreren. Ville mye heller kalt kidden Lucifer enn Altonso. 

Anonymkode: db822...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ungen som skal ha navnet, ikke foreldrene. 

Anonymkode: ec101...cc4

Legg merke til at jeg skrev: "Så lenge det ikke vil oppmuntre til mobbing". Jeg skrev ikke at de fint kan velge å kalle ungen for Alfonso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...