Gå til innhold

Å sove når stebarnet er her...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan det når det er plussgrader ute. Men om vinteren fungerer det dessverre ikke.

Kunne kanskje satt inn en liten varmeovn for så vidt og se om det hadde forbedret det! Blir fort forkjølet av å ha vinduet oppe om natten, så vi lufter på dagtid. 

ts

Anonymkode: 96ee5...99c

Bare deilig med lufting i minusgrader. Du trenger jo ikke ha det på vidt gap, og du trenger jo ikke ha det oppe hele tiden. Med vinterdyner og pysjamas går det helt fint.

Anonymkode: b4b50...8dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rabrabara

Skjønner at det er slitsomt. Når babyen kommer vil du i alle fall ikke få nok søvn. Bare ikke glem at det er ikke stebarnet som er problemet her. Har hun eget rom hos dere? Kan du heller sove der? Har dere mulighet til å flytte til en mer egnet leilighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om TS er klar over hva hun har begitt seg inn på. En mann som er for lat til å stå opp og et stebarn annenhver helg i tillegg til sitt eget nyfødte barn.

Det vil bli tøffe tak og mye avbrutt søvn, det er helt sikkert.

Hvis ikke mannen gidder å stå opp annenhver helg gidder han det neppe med et nyfødt barn.

Anonymkode: abf7c...225

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan det når det er plussgrader ute. Men om vinteren fungerer det dessverre ikke.

Kunne kanskje satt inn en liten varmeovn for så vidt og se om det hadde forbedret det! Blir fort forkjølet av å ha vinduet oppe om natten, så vi lufter på dagtid. 

ts

Anonymkode: 96ee5...99c

Tull og tøys! Lukk opp vinduet og steng døra! Makan til syt! Vi bor på en plass i landet der gradestokken titt og ofte kryper under -25-30. Vi sover ALLTID med åpent vindu, uten unntak! Du venner deg til det! Alt skal det lages problemer av... Evt kjøp større bolig! 

Anonymkode: 17b6b...7a7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud da.  Ungen er 7 år. Skal ikke være nødvendig å sitte sammen med henne på rommet. Hun Bør være såpass at hun greier det noen få timer. Ærlig talt.  Og er hun ikke vant med å være alene litt, då Bør foreldrene lære henne det. 

Folk syr puter under armene til ungene nå til dags,  så til de grader. Det hjelper dem ikke å la dem være små hele livet. Forrldre er så redd for å "presse" ungrne sinr littm. Men de MÅ jo alle vokse opp på et tidspunkt og bli selvstendige. En normal 7 åring skal greie  det, og det tjener både ungen og de voksne på.  Tøff henne opp littt isteden sier nå jeg. 

Anonymkode: dfbb5...82a

Ja, foreldrene bør lære henne det. Jeg skrev jo det, bare med andre ord. Hvordan ville du lært henne det? Latt henne gråte og styre, latt henne være redd? Jeg ville i hvert fall sittet der inne sammen med henne, og på den måten lært henne å være selvstendig. Det nytter ikke presse barnet, det kan gjøre saken mange ganger verre... Man kan snakke, forberede, øve. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med det du og bruker over har skrevet om å bytte soverom kunne vært en god ide! Kjøre vene... På det soverommet kan døra være lukket fordi det er god lufting der, så at jeg ikke har klart å tenke den tanken er jo utrolig. :PTAKK!

Vel, mannens forslag har vært at jeg bor hos mine foreldre når barnet hans er her. Jeg har sagt at vi er en familie og at jeg synes det er dumt å være borte fra begge, at det beste hadde vært å finne en løsning. Jeg spurte også så hva vi eventuelt skal gjøre i fremtiden om jeg blir gravid med nummer 2. Da har vi et barn som 'forstyrrer' søvnen hele svangerskapet. Han mente seriøst at da kunne jeg bo hos mine foreldre 100% ... 

ts  

Anonymkode: 96ee5...99c

Det syns jeg også du kan gjøre :)

Anonymkode: 86b90...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har et par råd til deg:

* Sov med vinduet åpent. Bruk pysj, sokker og lue hvis du er redd for å fryse og skaff en god vinterdyne.

* Sjekk ut hvordan man får gode søvnrutiner - les f.eks, "den lille søvnboken" om hva man skal gjøre for å sovne.

* Anskaff hørselsvern - f.eks ørepropper 

* Snakk med mannen om søvnforstyrrelsene

* Be mannen ta med barnet ut og hvil mens de er ute 

 

Jeg er ikke liker sikker på at å bytte rom er den beste ideen - siden dere da må være stille for at stebarnet skal få sove.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har snakket om hvordan vi kan løse det tidligere, og han tror det fungerer med å være stille, hviske og ha lav lyd på TVen. Føler ikke for å kreve noe mer enn de gjør allerede. 

Så de vet ikke at jeg ligger våken hver morgen når de er ute på stua. Samboer vet ikke at jeg våkner sekundet barnet går ut av senga si, og at når barnet rister i han og hvisker "pappa", så rister det godt i hele senga. Han bruker  opptil 5 minutter på å reagere på at barnet prøver å vekke han og jeg føler av og til for å sparke til mannen for å få han opp. Men han selv føler han er flink til å ta hensyn og jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning.

At jeg er grinete og har kort lunte unngår jeg å vise de og smiler, samtidig som jeg gråter innvendig. 

Så nei, han vet nok egentlig ikke at jeg ikke får sove igjen, selv om de er 'stille'. Men hvor mye hensyn skal man måtte ta egentlig. :)

ts 

Anonymkode: 96ee5...99c

Jeg merker jeg blir litt provosert av innlegget ditt. Barnet er der annenhver helg og du må nesten tåle at barnet står opp og vekker far.
Hvordan tror du det blir hvis du selv får flere barn?
Jeg synes du bør takle dette, og for all del, dette er ikke noe barnet kan noe for,

Anonymkode: 35aef...fa5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. :)

Klart man ikke kan forvente det av et barn. Det hadde ikke vært noe problem hadde leiligjeten vært bygd opp annerledes. Å ha soverom RETT ved stua, uten muliget for å lukke døra, er ikke det beste når man er flere i hus... 

Har prøvd å få de til å dra til besteforeldre, ettersom det kun er annenhver helg vi har barnet og at det kunne vært hyggelig å se farmor og farfar. Men min mann takler ikke å være der mer enn til middag. 

Å være hos min mor og far kan fungere. Tror nesten jeg skal gjøre det! Synd å gå glipp av helgen når vi først har barnet her, men når jeg ikke får sove de helgene, er jeg ikke så hyggelig å være rundt uansett. :P

Drikker ikke før jeg legger meg, men uansett hvor mye eller lite jeg drikker, så våkner jeg uansett. Babyen har oppdaget at blæra er gøy å sparke i, så jeg våkner av at det plutselig gjør vondt. 

ts

Anonymkode: 96ee5...99c

Seriøst, har du bedt de dra bort så du kan sove de få dagene barnet er der.

Du har virkelig noe i vente når ditt eget barn blir født, og du blir vekket mange ganger hver natt, På det verste sov jeg to til tre timer hver natt, og det var ikke sammenhengende. 
 

Anonymkode: 35aef...fa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg er redd TS vil slite masse den dagen hun kommer hjem fra sykehuset med en nyfødt baby. Da er det farvel til sammenhengende søvn på nettene i lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare legge deg tidligere... Stakkars jente, hun må da med god samvittighet få stå opp kl syv :o

Anonymkode: 5d4f4...c93

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først litt anbefaling - få deg en vifte og skru den på - du blir vant å sove med den evt og støylyden demper alt som skjer på morningen. 

MEN - jeg reagerer mest på at du høres ut som mange stemødre her på KG - klaging av stebarnet og tanken at stebarn er bare en plage.  Sov tidlig på fredag kveld og våkne med 7 åringen når han våkne kl 7 og KOS DEG MED HAN.  Kanskje han lærer deg noen tips når mini melder sin ankomst. 

Anonymkode: e4b19...19d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge seg tidligere, ørepropper og hørselsvern og lukke døren til stua. Man dauer ikke av litt dårlig luft. 

Anonymkode: 8cf2b...329

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, syns nå det ble vell mye hets av TS her. Husk hun er gravid, hormonell og trenger mer søvn nå en når babyen har kommet. Begge gangene jeg har gått gravid har jeg vært trøtt og sliten til de mest utrolige tider, og kunne sikkert sovet 12 timer i strekk uten å følt meg skikkelig uthvilt. Etter babyen kom har kroppen omstilt seg, og vi er faktisk laget for å kunne takle mindre søvn i noen måneder etter fødsel. 

Ja, jeg syns først at TS kanskje dramatiserte det hele litt, men hun tok også i mot råd og tips, men likevel haglet det inn med kritikk. Og en 7 åring kan lett være alene en times tid (alene i den forstand at han har voksne som er i et annet rom -kan nesten ikke kalle det alene) Snakk om å sy puter under armene på barna!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med det du og bruker over har skrevet om å bytte soverom kunne vært en god ide! Kjøre vene... På det soverommet kan døra være lukket fordi det er god lufting der, så at jeg ikke har klart å tenke den tanken er jo utrolig. :PTAKK!

Vel, mannens forslag har vært at jeg bor hos mine foreldre når barnet hans er her. Jeg har sagt at vi er en familie og at jeg synes det er dumt å være borte fra begge, at det beste hadde vært å finne en løsning. Jeg spurte også så hva vi eventuelt skal gjøre i fremtiden om jeg blir gravid med nummer 2. Da har vi et barn som 'forstyrrer' søvnen hele svangerskapet. Han mente seriøst at da kunne jeg bo hos mine foreldre 100% ... 

ts  

Anonymkode: 96ee5...99c

Supert at far er såpass fornuftig og på barnets side!:) Det er for få slike menn.

Han har selvsagt rett. For hva er vel alternativet. Kred til han!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt var; jøss,det var da svært...

Sov i ro i øra, lukk opp vindu og lukk døren.  Snakk om å lage problemer.

Hjelper lite om du er gravid, trøtt eller hva det måtte være - det er 2! netter på 14 dager. Det bør du klare deg igjennom.

Her går det rett og slett på innstilling, og lite annet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 20. februar 2016 at 9.52, AnonymBruker skrev:

Smiler over at flere mener det er så logisk at barnet har en iPad. Vi har ikke det i hus. Her kan barnet leke med lekene sine, slik forrige generasjon gjorde når vi var barn og ventet til foreldrene våknet. 

Ser det er ulike meninger om at barnet på 7 skal være oppe alene frem til et visst klokkeslett. Jeg forstår helt ærlig ikke hva som skulle vært galt med det. Mange barn er det og jeg selv (og min mann) var så stiller vi kunne for ikke å vekke foreldrene våre, slik at vi kunne kose oss alene på morran med barnetv.  

Her er leggetid åtte, men den blir fort ni før barnet sovner. 

ts

Anonymkode: 96ee5...99c

Det kan like gjerne være en bok, høre på musikk osv. 

Synes det ikke er så rart, jeg har inntrykk av at de fleste hjem har en iPad eller lignende i hus. Selv om barnet ikke har en egen.

 

lurer på hvordan du får det om barnet skal ha helsøsken. Jeg er 30 uker på vei med nr3. De 2 vi har fra før er skapt for å få lov å være barn. Ikke slik du mener barn skal være :"ses men ikke høres", de får lov å leke på morgenen og kose seg. For barn ER det faktisk morgen når de står opp, som for barn ofte er fra 6-7.... Min yngste våknet 0530 i 3 måneder da jeg akkurat hadde blitt gravid.

Ja det er jævlig å måtte stå op når man kjenner det hadde gjort godt å ligge noen timer til. Men slik er det bare når man har barn, eller i ditt tilfelle. Blir sammen med en som har barn fra før.

du er virkelig urimelig som vurderer å bo en annen plass annenhver helg eller at barnet skal liste seg på tå så du får skjønnhetssøvnen din. Kan virkelig ikke være kjekt å være stebarn i ditt hus. Far ligger på sofaen å sover og stemor er sur på drg fordi du ikke husker på å være stille nok. Som om det er barnet din feil at du ikke får sove godt nok på natten.

 

jeg er målløs 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, chiki skrev:

Det kan like gjerne være en bok, høre på musikk osv. 

Synes det ikke er så rart, jeg har inntrykk av at de fleste hjem har en iPad eller lignende i hus. Selv om barnet ikke har en egen.

 

lurer på hvordan du får det om barnet skal ha helsøsken. Jeg er 30 uker på vei med nr3. De 2 vi har fra før er skapt for å få lov å være barn. Ikke slik du mener barn skal være :"ses men ikke høres", de får lov å leke på morgenen og kose seg. For barn ER det faktisk morgen når de står opp, som for barn ofte er fra 6-7.... Min yngste våknet 0530 i 3 måneder da jeg akkurat hadde blitt gravid.

Ja det er jævlig å måtte stå op når man kjenner det hadde gjort godt å ligge noen timer til. Men slik er det bare når man har barn, eller i ditt tilfelle. Blir sammen med en som har barn fra før.

du er virkelig urimelig som vurderer å bo en annen plass annenhver helg eller at barnet skal liste seg på tå så du får skjønnhetssøvnen din. Kan virkelig ikke være kjekt å være stebarn i ditt hus. Far ligger på sofaen å sover og stemor er sur på drg fordi du ikke husker på å være stille nok. Som om det er barnet din feil at du ikke får sove godt nok på natten.

 

jeg er målløs 

Som jeg skulle sagt det sjøl!!! :5:

Anonymkode: 65f9b...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, chiki skrev:

Det kan like gjerne være en bok, høre på musikk osv. 

Synes det ikke er så rart, jeg har inntrykk av at de fleste hjem har en iPad eller lignende i hus. Selv om barnet ikke har en egen.

 

lurer på hvordan du får det om barnet skal ha helsøsken. Jeg er 30 uker på vei med nr3. De 2 vi har fra før er skapt for å få lov å være barn. Ikke slik du mener barn skal være :"ses men ikke høres", de får lov å leke på morgenen og kose seg. For barn ER det faktisk morgen når de står opp, som for barn ofte er fra 6-7.... Min yngste våknet 0530 i 3 måneder da jeg akkurat hadde blitt gravid.

Ja det er jævlig å måtte stå op når man kjenner det hadde gjort godt å ligge noen timer til. Men slik er det bare når man har barn, eller i ditt tilfelle. Blir sammen med en som har barn fra før.

du er virkelig urimelig som vurderer å bo en annen plass annenhver helg eller at barnet skal liste seg på tå så du får skjønnhetssøvnen din. Kan virkelig ikke være kjekt å være stebarn i ditt hus. Far ligger på sofaen å sover og stemor er sur på drg fordi du ikke husker på å være stille nok. Som om det er barnet din feil at du ikke får sove godt nok på natten.

 

jeg er målløs 

Og hun har også bedt far og stebarn om de kunne dra bort i helgene til fars far og og mor så hun kunne få sove i fred.
Men far orket visstnok ikke.

Det er nesten ikke til å tro.

Jeg synes virkelig synd på både far og barn her. 

Anonymkode: 35aef...fa5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at TS ønsker å sove litt frempå nå når hun kan. At alle vi som har småbarn nå er tidlig oppe i helgene, er da virkelig ikke et argument for at TS skal holdes unødvendig våken i svangerskapet, ærlig talt. Å si hun bør ta abort fordi babyen kommer til å holde henne våken om natta... Har det rablet for dere? Det burde være innlysende at man tilnærmer seg nødvendig søvnmangel på en helt annen måte enn unødvendig, eller? Eller er det likegyldig for dere om det er spedbarnet deres eller naboen som holder dere våken om natta?

Det eneste jeg har reagert på er at TS har latt dette gå så langt for sin egen del, uten å ta det opp med mannen. Et enkelt "Kjære, jeg våkner når dere står opp, og får ikke sove igjen. Kan vi prøve å finne en annen løsning?", og kanskje mannen hadde kommet opp med noen av løsningene som har blitt foreslått her i tråden. Rombytte, for eksempel. TS får sove i fred, og trenger ikke irritere seg over at stebarnet vekker pappaen om morgenen. Dette er virkelig ikke vanskelig å løse hvis man bare snakker sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...