Gå til innhold

Bechtrev sykdom

rutti

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 23, som nettopp har fått diagnosen bechtrev sykdom, for de som ikke vet det er det en kronisk betennelse i ledd. Vil gjerne ha kontakt med andre som har sykdommen, eller som vet litt mer om hva dette går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Hei. Jeg er ei jente på 23' date=' som nettopp har fått diagnosen bechtrev sykdom, for de som ikke vet det er det en kronisk betennelse i ledd. Vil gjerne ha kontakt med andre som har sykdommen, eller som vet litt mer om hva dette går ut på.[/quote']

Hei,

Jeg har også fått konstatert bechtrev-sykdom.. Jeg er mer eller mindre født med dette. Ble oppdaget at jeg hadde revmatiske plager da jeg var ca 4 år gammel. Nå er jeg 27 år, og har ingen store plager nå (noe i nakke og kjeve i perioder). Jeg merker selv at trening hjelper, så jeg passer på å få trent et par ganger i uken. Trener styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet ikke så mye om sykdommen, men min mamma har dette.

Hun har ofte vondt i ledd osv. på vinterstid og ved regnvær. Det hjelper med besøk til sydlige strøk

Hun får problemer med hofter osv. når hun har for mye å gjøre.

Melkeprodukter er også noe hun blir dårlig av (hodepine o.l.). Legen hennes sa at Bechtrev-pasienter ofte ikke tåler melkeprodukter (hvis jeg husker ret.....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missy-M ikke innlogget

Det var jeg som skrev innlegget over.

Nei jeg har ingen plager bortsett fra noe stivhet i nakke i perioder men ikke noe merkbart. Jeg holder til i Oslo. Går til jevnlige kontroller hos lege annethvert år (tar blodprøver og røntgen), just in case.. Jeg er nok heldig som ikke har noe plager. Har du mye smerter? Må du bruke noe medisiner? Jeg har heldigvis sluppet unna det så langt. :)

I noen tilfeller kan bechtrev (revmatisme) slå ut på øynene, det ha det gjort i mitt tilfelle. Merker ikke noe særlig plager til vanlig her heller egentlig, bortsett fra at jeg må gå til hyppige kontroller hos øyelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også 23 år og fikk diagnosen Bechterews for 3 år siden etter at jeg ble veldig syk.

Har aldri vært flink til å være i aktivitet men fikk streng beskjed av legen om å begynne nå.Til slutt ble jeg bra nok til at jeg fikk begynt og i dag går jeg enten 1,5 time eller jogger 1 time om dagen.Og det virker bra for smertene holder seg som regel unna bortsett fra enkelte dager som kan være tøffere enn andre.

Men klager da ikke siden ting har og kunne vært mye værre :)

Jeg sleit veldig i begynnelsen for jeg tåler attpåtil ikke de betennelsesdempende medikamentene man får for å moderere smertene,så jeg må pent klare meg uten.

Så jeg priser meg lykkelig for at jeg er så "heldig" som jeg er.

Er du fra Tr.heim men bor på sørlandet eller omvendt?Jeg er også fra trøndelag og flytter til Tr.heim på vårparten.Hadde vært koselig å ha kontakt med noen andre i samme situasjon,så send gjærne en pm om du er interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...