Gå til innhold

Myers Briggs personlighetstype


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ENTJ-A. 

Veldig treffende, men jeg fant ikke ut hva Aen sto for? Noen som vet? 

Anonymkode: 0ef63...2d3

Det står for to varianter for hver personlighetstype: A for Assertive og T for Turbulent. Men tror bare det er 16personalities.com som bruker den betegnelsen. Ikke sett det beskrevet andre steder.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ENTJ-A. 

Veldig treffende, men jeg fant ikke ut hva Aen sto for? Noen som vet? 

Anonymkode: 0ef63...2d3

Sitat

Assertive (-A) individuals are self-assured, even-tempered and resistant to stress. They refuse to worry too much and do not push themselves too hard when it comes to achieving goals.

 

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at det er vanskelig å definere "personlighet". 

Fordi de fleste endrer seg og utvikler seg ettersom årene går og man får flere erfaringer. 

Derfor skjønner jeg ikke helt at disse testene skal fortelle om personligheten. Har man en annen personlighet som 20-åring enn som 40-åring? Eller er det andre ting? 

For eksempel: I denne testen ble jeg ENTJ. Men hadde jeg tatt den samme testen for 20 år siden, hadde jeg helt sikkert endt opp med et annet resultat. Ikke fordi jeg har forandret personlighet, men fordi jeg har flere erfaringer. Å tale foran store forsamlinger hadde for 20 år siden fått meg til å besvime av skrekk, mens det i dag ikke hadde vært noe som helst problem. 

Så jeg er nokså overbevist om at deler av ENTJ har jeg selv gradvis utviklet - med tid, erfaringer og dermed: bygging av selvtillit. På den andre side; endel av spørsmålene hadde jeg nok svart det samme på uansett alder. 

Så om dette virkelig kan fortelle meg om min personlighetstype, er jeg usikker på. 

Anonymkode: 0ef63...2d3

Selvsagt utvikler man seg over tid og jeg har lest mange artikler om hvordan personlighetstypene utarter seg som barn vs eldre. MBTI handler først og fremst om de kognitive funksjonene: metoden man vinner kunnskap på; oppfatter ting utenfra og innenfra og hvilke metoder bruker ved tenkning. Det er disse funksjonene som utgjør personlighetstypen som man er født med i følge MBTI. Og ved hjelp av disse funksjonene beskriver MBTI hvordan stereotypene for hver enkelt personlighet kan se ut. Men vi har alle forskjellige bakgrunner, interesser, kunnskap osv. og derfor vil to av samme personlighetstype kunne være helt forskjellige, men de bruker likevel samme metode for å tilegne seg kunnskap på. Vi har 4 aktive funksjoner men disse utvikler seg gjennom hele livet og jo mer moden man er jo bedre utviklet blir de normalt sett.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...