Gjest Trolletrine Skrevet 8. februar 2016 #1 Skrevet 8. februar 2016 Vi har en katt på 15 år. Siste året har han konsekvent bæsjet på stueteppet hver dag. Han har eget kattetoalett der han tisser, men han har helt sluttet med å grave over urinen. Kombinert med at han "spyr" hårballer overalt ( dette har han alltid gjort) , begynner dette å bli en uholdbar situasjon for oss. Ikke minst fordi dette er skikkelig grisete og uhygenisk, og fordi vi har barn som prøver å leke og leve oppi dette. Kattekassen hans er plassert for seg selv på et bad ingen bruker utenom han, det er nok sand, og vi ordner kattekassen rimelig fortløpende etter bruk. Vi forsøker å gi han nok oppmerksomhet og kos, han er ifølge veterinær sunn og frisk. Vi er veldig glad i han, men nå vurderer vi faktisk avlivning. Men jeg er ambivalent, for jeg vil ikke avlive et dyr som er frisk og rask. Men så er det dette med hygiene, barn etc. Hva tenker dere andre? Noen som har vært i lignende situasjon, eller som har andre løsninger?
Minya Skrevet 8. februar 2016 #2 Skrevet 8. februar 2016 Har dere kattedo med overbygg og dør, prøv å fjerne døren. Vår gamlepus tisset konsekvent rett utenfor doen en periode i fjor og sluttet helt med det da vi fjernet den dørluka. Funker ikke det, kan dere også prøve å flytte doen til et sted som er lettere for pus å komme frem til. Står den feks på et vaskerom helt nederst i kjelleren, kan du prøve å flytte den til en bod litt nærmere kjøkken eller stue. Det kan også hende at katten ikke føler seg trygg på barnet. Er barnet gammelt nok til å forstå vanlig norsk, så snakk med dem om at pus må få være i fred. Er barnet for lite til å forstå, er det mulig dere bør vurdere å omplassere pus. 1
Tvist Skrevet 8. februar 2016 #3 Skrevet 8. februar 2016 Jeg ville fått en helsesjekkk av pus. Har det vært noen forandringer i hjemmet som kan ha ført til forandringen? Jeg ville prøvd å fjerne stueteppet en periode om det er mulig, får å se om det har en effekt. Kan det være at kassen har litt høye kanter og er tung å komme oppi for gamle ben? Evt prøv en lavere kasse? 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 Er det kune stueteppet han bæsjer på? Jeg har en slik katt. Hun bæsjer på stueteppet. Kastet teppet, hun bæsjet på doen igjen, gikk lenge uten stueteppe, og det gikk helt fint. Kjøpte nytt stueteppe, hun begynte å bæsje igjen. Løsningen ble å droppe teppet i stuen:) Anonymkode: 514b0...cef 2
Aurora M. Skrevet 8. februar 2016 #5 Skrevet 8. februar 2016 Mye bra i det de to over skriver. Jeg tenker også først og fremst på tilgjengelighet til kassa for en gammel og kanskje litt stiv kropp. Eldre puser blir jo også litt "skjørere" med årene, så dere bør tenke over om han både får nok kos og oppmerksomhet samtidig som han får nok ro og fred på en plass der han kommer seg unna unger og ståk. Behovene endrer seg med årene hos katter- akkurat som hos oss, det er det viktig å huske på! Du må også kaste det teppet (eller i det minste rense det svært grundig), for når han kjenner sin egen lukt der vil han bare fortsette å gjøre fra seg på samme plass. Eldre katter kjenner ofte på svakhet i sin egen kropp, noe som kan gjøre de mer usikre og utrygge. En måte å kjenne trygghet på, er å markere (spre sine dufter rundt om i territoriet sitt), og den sterkeste formen for markering er avføring. Det samme kan være tilfelle når de slutter å dekke til urinen. Dette er slik de holder uvedkommende borte fra territoriet sitt ute, en adferd de kan ta med seg inn om de føler at situasjonen krever det (men det skal mye til, bare så det er sagt). Et annet alternativ hos eldre katter, er demens. Urenslighet er et av symptomene i tillegg til uro/apati, forvirring, eller brå skiftninger i humøret. Hvis du tror noe av det med kassen kan stemme, ville jeg først og fremst prøvd å rette på det- samt å kaste (rense om det er heldekkende) teppet. Samtidig ville jeg ha kjøpt Feliway diffuser (anbefaler det på det varmeste!) Kommer du ingen vei med dette, ville jeg ha fått en second opinion hos en annen veterinær (en smådyrsveterinær) for helt sikkert å utelukke fysisk sykdom. Skulle det vise seg å ligge på det mentale plan, så behøver det likevel ikke være noen dødsdom for pus, for også slike plager kan ofte avhjelpes f.eks med lett medisinering. Så fatt mot! 4
Belladonna Skrevet 8. februar 2016 #6 Skrevet 8. februar 2016 20 minutter siden, Aurora M. skrev: Mye bra i det de to over skriver. Jeg tenker også først og fremst på tilgjengelighet til kassa for en gammel og kanskje litt stiv kropp. Eldre puser blir jo også litt "skjørere" med årene, så dere bør tenke over om han både får nok kos og oppmerksomhet samtidig som han får nok ro og fred på en plass der han kommer seg unna unger og ståk. Behovene endrer seg med årene hos katter- akkurat som hos oss, det er det viktig å huske på! Du må også kaste det teppet (eller i det minste rense det svært grundig), for når han kjenner sin egen lukt der vil han bare fortsette å gjøre fra seg på samme plass. Eldre katter kjenner ofte på svakhet i sin egen kropp, noe som kan gjøre de mer usikre og utrygge. En måte å kjenne trygghet på, er å markere (spre sine dufter rundt om i territoriet sitt), og den sterkeste formen for markering er avføring. Det samme kan være tilfelle når de slutter å dekke til urinen. Dette er slik de holder uvedkommende borte fra territoriet sitt ute, en adferd de kan ta med seg inn om de føler at situasjonen krever det (men det skal mye til, bare så det er sagt). Et annet alternativ hos eldre katter, er demens. Urenslighet er et av symptomene i tillegg til uro/apati, forvirring, eller brå skiftninger i humøret. Hvis du tror noe av det med kassen kan stemme, ville jeg først og fremst prøvd å rette på det- samt å kaste (rense om det er heldekkende) teppet. Samtidig ville jeg ha kjøpt Feliway diffuser (anbefaler det på det varmeste!) Kommer du ingen vei med dette, ville jeg ha fått en second opinion hos en annen veterinær (en smådyrsveterinær) for helt sikkert å utelukke fysisk sykdom. Skulle det vise seg å ligge på det mentale plan, så behøver det likevel ikke være noen dødsdom for pus, for også slike plager kan ofte avhjelpes f.eks med lett medisinering. Så fatt mot! Dette! Også vil jeg bare legge til, uten å virke krass eller kjip, men skaffer du deg et kjæledyr, forplikter du deg til å ta vare på det. Å avlive en frisk katt er ikke greit, selvom den driter. Lykke til! 2
Gjest Trolletrine Skrevet 8. februar 2016 #7 Skrevet 8. februar 2016 Tusen takk for mange gode svar! Han pleide å gjøre fra seg i sengen til datteren vår også, samt sengen på et gjesterom. De siste mnd har vi derfor stengt dørene til alle soverom. Han har et stille og rolig bad hvor kattekassen hans er. Ingen av oss bruker badet- faktisk har katten det for seg selv. Han kommer fint opp i kassen - han tisser der hver dag, og jeg har ikke observert at han syns det virker tungt. Dette badet har utgang til soverom og loftstue,og det er på teppet her han gjør fra seg. Ca 3 - 4 meter unna kattedoen som han altså tisser i. Han har rolige dager da datteren vår går i bhg hver dag, og hun er snill mot han når hun er hjemme. Det er stort sett alltid en av oss hjemme, og det har ikke vært noen store forandringer hos oss heller. Helseundersøkelsen hos den faste veterinæren vår viste at han er helt frisk. Vi har også snakket med to andre veterinærer som sa at de ofte anbefaler avlivning i slike tilfeller som dette. Jeg har ikke noe ønske om å avlive katten min, men hvis det står mellom katten og helsen til barnet mitt, så velger jeg barnet mitt. Det er overhode ikke snakk om at katten bare "driter",- dette går utover ganske mye, faktisk, og har gjort det lenge. Hele 2 etasje er nærmest ubrukelig, utenom de rommene vi har stengt av, barnet mitt tråkker i dritt og hårballspy nærmest daglig, og det begynner å bli direkte uhygienisk. Men nå skal vi se på endel av de gode tipsene vi har fått, og se om det kan hjelpe gamlepus:-)
Aurora M. Skrevet 8. februar 2016 #8 Skrevet 8. februar 2016 Jeg vil bare presisere at jeg ikke bagatelliserer dette. Jeg har hatt urenslige katter selv, så jeg vet hva det går i. Men nettopp derfor vet jeg også at alt håp ikke er ute! 1
Tvist Skrevet 8. februar 2016 #9 Skrevet 8. februar 2016 Kattemalt hjelper forresten oss mot hårballer.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #10 Skrevet 10. februar 2016 Den 8.2.2016 at 20.42, lotte00 skrev: Tusen takk for mange gode svar! Han pleide å gjøre fra seg i sengen til datteren vår også, samt sengen på et gjesterom. De siste mnd har vi derfor stengt dørene til alle soverom. Han har et stille og rolig bad hvor kattekassen hans er. Ingen av oss bruker badet- faktisk har katten det for seg selv. Han kommer fint opp i kassen - han tisser der hver dag, og jeg har ikke observert at han syns det virker tungt. Dette badet har utgang til soverom og loftstue,og det er på teppet her han gjør fra seg. Ca 3 - 4 meter unna kattedoen som han altså tisser i. Han har rolige dager da datteren vår går i bhg hver dag, og hun er snill mot han når hun er hjemme. Det er stort sett alltid en av oss hjemme, og det har ikke vært noen store forandringer hos oss heller. Helseundersøkelsen hos den faste veterinæren vår viste at han er helt frisk. Vi har også snakket med to andre veterinærer som sa at de ofte anbefaler avlivning i slike tilfeller som dette. Jeg har ikke noe ønske om å avlive katten min, men hvis det står mellom katten og helsen til barnet mitt, så velger jeg barnet mitt. Det er overhode ikke snakk om at katten bare "driter",- dette går utover ganske mye, faktisk, og har gjort det lenge. Hele 2 etasje er nærmest ubrukelig, utenom de rommene vi har stengt av, barnet mitt tråkker i dritt og hårballspy nærmest daglig, og det begynner å bli direkte uhygienisk. Men nå skal vi se på endel av de gode tipsene vi har fått, og se om det kan hjelpe gamlepus:-) Har pus fått markkur? Det kan være derfor han kaster opp om han ikke får det. Også ville jeg prøvd å bytte sand. Ofte er pusene sære og bestemmer seg plutselig for at de ikke liker sanden fordi den henger seg fast i labbene. Det kan også være årsaken til at pus har sluttet å grave over tisset sitt å. Noen ganger kan det hjelpe å skaffe en større dokasse også så han får mere plass. Anonymkode: 3093f...bcc
Gjest Trolletrine Skrevet 22. februar 2017 #11 Skrevet 22. februar 2017 (endret) Henter fram denne tråden igjen..... Jeg fikk mange fine svar forrige gang, så håper det beste denne gang også. Pus lever fremdeles, men problemet med avføring har bare blitt verre. Nå er det stort sett daglig avføring, og på flere plasser.Om det var et problem før, så har det virkelig blitt et stort problem nå, med barn som daglig er inne hos oss og plutselig tråkker i avføring, og barn som glemmer å holde døren til barnerommet igjen osv. Og den kroniske stanken - hele forømte huset blir jo helt ødelagt! Jeg FATTER ikke hva vi skal gjøre. Han har ren kattedo, og alt er på stell ellers også. Jeg tok til meg tipsene fra forrige runde, og greier ikke å se hva mer vi kan gjøre. Forrige helsesjekk var helt fin, men jeg har observert at han den senere tid har forandret seg litt. Han sover mye, mye mer, og kan vandre litt omkring og mjaue på en spesiell måte. Noen ganger bare stopper han opp mens han går, og blir bare stående der en stund. Andre ganger kan han sette seg foran bokhyllen eller en vegg, og bare stirre lenge. Jeg har begynt å mistenke demens. Mannen min orker ikke mer, og vil avlive katten denne uken. Jeg må innrømme at jeg begynner å helle mot det jeg også, for nå er det uholdbart. Han er ellers verdens godeste katt, og snill som dagen er lang, så dette helt forferdelig. Så er det noen her som har et siste forslag til løsning? For jeg er nemlig fullstendig rådløs.... Endret 22. februar 2017 av Trolletrine
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #12 Skrevet 22. februar 2017 14 minutter siden, lotte00 skrev: Henter fram denne tråden igjen..... Jeg fikk mange fine svar forrige gang, så håper det beste denne gang også. Pus lever fremdeles, men problemet med avføring har bare blitt verre. Nå er det stort sett daglig avføring, og på flere plasser.Om det var et problem før, så har det virkelig blitt et stort problem nå, med barn som daglig er inne hos oss og plutselig tråkker i avføring, og barn som glemmer å holde døren til barnerommet igjen osv. Og den kroniske stanken - hele forømte huset blir jo helt ødelagt! Jeg FATTER ikke hva vi skal gjøre. Han har ren kattedo, og alt er på stell ellers også. Jeg tok til meg tipsene fra forrige runde, og greier ikke å se hva mer vi kan gjøre. Forrige helsesjekk var helt fin, men jeg har observert at han den senere tid har forandret seg litt. Han sover mye, mye mer, og kan vandre litt omkring og mjaue på en spesiell måte. Noen ganger bare stopper han opp mens han går, og blir bare stående der en stund. Andre ganger kan han sette seg foran bokhyllen eller en vegg, og bare stirre lenge. Jeg har begynt å mistenke demens. Mannen min orker ikke mer, og vil avlive katten denne uken. Jeg må innrømme at jeg begynner å helle mot det jeg også, for nå er det uholdbart. Han er ellers verdens godeste katt, og snill som dagen er lang, så dette helt forferdelig. Så er det noen her som har et siste forslag til løsning? For jeg er nemlig fullstendig rådløs.... Jeg synes det høres ut som den er syk på en eller annen måte ja. Har den fått markkur? Noen ganger kan det være enkle ting, men siden katten er såpass gammel er det nok en god idé å ta en ordentlig og alvorlig prat med dyrlegen. Vi tok katten min til legen når den begynte å tisse på liggeteppet sitt fordi den ikke kunne holde igjen, tror den var rundt 15 år. Synes ikke dere skal ha dårlig samvittighet for avliving nå hvis ingenting hjelper for katten har det nok heller ikke så bra. Anonymkode: 97f64...ec6
Gjest Trolletrine Skrevet 22. februar 2017 #13 Skrevet 22. februar 2017 (endret) Ja, han har fått markkur. Er ikke så altfor mange mnd siden vi hadde helsekontroll på han, og selv om han begynner å bli tynn, så var han ellers tilsynelatende frisk. Den rare atferden har kommet siste 2-3 mnd. Han er som alltid veldig kosete, og det ser slett ikke ut som han har vondt, men hvem vet, egentlig. Tror jeg hadde hatt dårlig samvittighet nærmest uansett årsak til avlivning egentlig,- det er så forferdelig at JEG skal bestemme om han skal leve eller dø. Han er helt avhengig av vår bedømmelse, og er så tillitsfull og god:-/ Nei, dette er virkelig baksiden av medaljen når det gjelder å ha dyr! Endret 22. februar 2017 av Trolletrine
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #14 Skrevet 22. februar 2017 Første som slo meg her med måten du beskriver han på er demens. At han begynner å bli forvirret. Dyr kan få det på lik linje som mennesker, kjenner blandt annet en hund som er dement. Men helt ærlig, jeg hadde faktisk ikke orket å gå å tørke bæsj fra hele huset dag ut og dag inn (jada bare skyt meg kg) så jeg hadde vurdert avliving når man har gjort alle tiltak og vet sier at katten ikke er syk. Det er et helvette når de begynner sånn :/ Anonymkode: ce80e...612
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #15 Skrevet 22. februar 2017 Hvorfor får folk katter og hunder når de bare er villige til å ha de dersom de ikke er syke og gamle. Selv har jeg barn, men har aldri tenkt tanken på å ha katt eller hund med mindre jeg har 100000 kr på konto kun til dette formålet i tilfelle jeg trenger hjelp til utredning osv. Dømmer ikke deg, jeg har selv gjort feil i livet, men her tror jeg du må bare gå i deg selv og gi katten en sjanse siden han ellers er frisk. Anonymkode: 1e2ca...f8a
Gjest Trolletrine Skrevet 22. februar 2017 #16 Skrevet 22. februar 2017 Hehehe...gå i meg selv? Rett og slett latterlig sagt. Vi har da sannelig prøvd alt mulig, og vi prøver virkelig å snu hver stein fremdeles.Selvfølgelig avliver vi ikke mennesker når de blir demente, men vi sender de stort sett på sykehjem- nettopp fordi det til slutt blir umulig å ha de hjemme. Jeg har med glede ofret mye for denne katten opp igjennom årene, men ett sted går grensen. Ikke fordi jeg ikke er glad i han. Ikke fordi jeg tenker "bare en katt". Ikke fordi jeg ikke gidder å ivareta et dyr når det er blitt gammelt og evt syk. Men fordi jeg faktisk er imot menneskeliggjøring av dyr. Jeg mener det ER en forskjell på dyr og mennesker, men det betyr ikke at jeg ikke er glad i katten. Jeg henvender meg her på KG nettopp fordi jeg bryr meg om katten og fordi jeg IKKE vil avlive. Men nå har vi levd lenge med dette, det blir verre, og det begynner å gå sterkt utover hjemmeliv, hygiene og sosialt liv/ hjemmebesøk. I tillegg viser katten klare tegn på demens, noe som betyr at problemet ikke kommer til å bli bedre, eller at katten har det spesielt bra, kanskje. Katten er nå 16 år, og jeg mener det er helt avsindig å bruke type 100000 kr på en så gammel katt. Uansett hvor kjær han er for oss. Det blir litt som å ofre sparekontoen og huset for å kjøpe livsforlengende medisin til demente Magda på 100 år for at hun skal få leve i to dager til. Hadde nok ikke gjort det heller.Så beklager,- om vi avliver så er det ikke en feil. Det er i såfall en avgjørelse som er grundig vurdert, og som blir tung å ta. Hadde det vært en lett avgjørelse,kan jeg love deg at jeg ikke hadde skrevet innlegg på KG og måtte svare mennesker som sitter på sin høye hest og fordømmer folk og situasjoner de ikke kjenner.
Minya Skrevet 22. februar 2017 #17 Skrevet 22. februar 2017 Den katten er ikke frisk, og det ser jeg at du vet innerst inne TS. Hadde han tisset overalt ville jeg mistenkt nyresvikt siden han også har blitt tynnere, men når han bæsjer over alt, mistenker jeg faktisk heller kattepest. Er bæsjen løs eller fast? Er den løs eller mousse-aktig heller jeg veldig mot kattepest, men er den fast og fin i form, farge og fasong, så heller jeg også mot at pus kan ha blitt dement. Ny runde hos veterinær, forklar nøyaktig hvordan pus oppfører seg og at det absolutt ikke er vanlig. Endret adferd er nesten alltid et tegn på sykdom. Vil ikke veterinær finne ut hva det er for noe og avfeier dere med at pus er helt frisk, call bullshit. Men dere må nok belage dere på at pus allerede kan være for syk til å reddes og at det er mer verdt å gi ham fred nå. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2017 #18 Skrevet 22. februar 2017 Det kan høres ut som demens. Om katten er 16 år så synes jeg ikke det er ille å ta en siste tur til veterinær. Synes det høres ut som du gjør alt du kan for katten din og vil det beste for den. Anonymkode: d11f8...bcc 2
Ines76 Skrevet 19. januar #19 Skrevet 19. januar Hei. Er noen år siden nå, men hvordan endte det med katten din?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå