Gå til innhold

Er Parajumperjakkene oppskrytt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere :)

Jeg er på utkikk etter en varm og god jakke av god kvalitet, er derfor villig til å betale litt mer for en jakke jeg kan ha lenge. Jeg bor litt utpå landet hvor det gjerne er litt kaldere, så da er det greit å ha en ordentlig jakke.

Har tenkt litt på Parajumper Long Bear i fargen sand, svart eller brun. Er jakkene normale i størrelse? Prisen er i absolutt det høyeste laget, så får man virkelig hva man betaler for? Derfor er jeg litt nysgjerrig på denne jakken, er den faktisk så bra som alle skal ha det til? Eventuelt så har jeg tenkt litt på å kjøpe brukt på finn.no, for det er jo mange som selger jakker rimeligere enn butikkpris, på grunn av feil størrelse for eksempel.

Man hører alltid om at jakker som har ekte pels har dyreplageri i bunn. Er dette sant? Selv om det er ekte pels på jakken, betyr det at dyrene pines til døde? Jeg er opptatt av dyrevelferd, så dersom dyreplageri er tilfellet er ikke jakken akutell.

Ellers er jeg også åpen for andre anbefalinger :biggrin: Merker spiller ingen rolle for meg, det viktigste er kvaliteten (i tillegg til varmeegenskaper) og at dersom pelsen er ekte - skal ikke dyrene ha lidd for å få et stykke pels på en jakke.

Skrevet

Kanskje du finner en her?

Fjellreven

De bruker syntetisk pels rundt hettekanten.

• Liker 2
Skrevet

Om de er oppskrytt kvalitetsmessig vet jeg ikke. Men at eiere av en slike jakker er uglesett av de aller fleste oppegaaende mennesker er opplest og vedtatt. Er virkelig mennesker saa opptatt av at de skal ha en gul snor paa jakken som forteller noyaktig hvor mange tusenlapper som ble gitt for plagget, at de er villige til aa la uskyldige vesener lide? Ikke bare er jakkene blodharry, men blir utelukkende kjopt av de menneskene samfunnet hadde klart seg bedre uten. 

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, Frida skrev:

Kanskje du finner en her?

Fjellreven

De bruker syntetisk pels rundt hettekanten.

Tusen takk! Her var det absolutt mange fine jakker jeg kunne tenke meg! :)

Skrevet

Jeg elsker min parajumper. Ser fln ut, fint snitt og bra kvalitet. :)

Anonymkode: 2b34f...dab

Skrevet
18 minutter siden, Arth88 skrev:

Om de er oppskrytt kvalitetsmessig vet jeg ikke. Men at eiere av en slike jakker er uglesett av de aller fleste oppegaaende mennesker er opplest og vedtatt. Er virkelig mennesker saa opptatt av at de skal ha en gul snor paa jakken som forteller noyaktig hvor mange tusenlapper som ble gitt for plagget, at de er villige til aa la uskyldige vesener lide? Ikke bare er jakkene blodharry, men blir utelukkende kjopt av de menneskene samfunnet hadde klart seg bedre uten. 

Om jakken har en gul snor eller ikke bryr jeg meg fint lite om. De jakkene er veldig dyre, så jeg lurer på om prisen er satt for kvalitet eller populæritet og etterspørsel. Som jeg skrev over er jeg ikke interessert i jakken dersom dyr må lide for den ubetydelige pelskragen. Jeg kjøper ikke jakker fordi alle andre har den, men for at det er en jakke av god kvalitet som jeg kan ha lenge. Det er langt flere jakker som står høyere på ønskelisten min enn PJ, uansett ville jeg kun spørre hva andre syntes om den og om den er verdt pengene (som den selvfølgelig ikke er om dyreplageri er i bunn). Men er enig i det du skriver :) 

Skrevet

Parajumper er hva pels var på 1960 - 70 og -80 tallet før noennfant ut at dette var dyreplageri å iføre seg. 

Skal du ha en varm og holdbar jakke kan du like jerne gå for Bergans eller andre merker fra sportsbutikkene. Eller Jean Paul jakker. 

(Og ja, jeg har pels, så dyreplageridebatten går jeg ikke inn i.) 

Anonymkode: 1907c...d3c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker min parajumper. Ser fln ut, fint snitt og bra kvalitet. :)

Det er bra du er fornøyd! :) Kanskje vanskelig å svare på, men er det en type jakke du bruker på de kaldeste dagene? Eller er den ikke supervarm?

Skrevet

JA, det er fullstendig oppskrytt, og alt for dyrt.

Overhodet ikke verdt prisen!

Anonymkode: f4da6...d25

Skrevet

Parajumper er hva pels var på 1960 - 70 og -80 tallet før noennfant ut at dette var dyreplageri å iføre seg. 

Skal du ha en varm og holdbar jakke kan du like jerne gå for Bergans eller andre merker fra sportsbutikkene. Eller Jean Paul jakker. 

(Og ja, jeg har pels, så dyreplageridebatten går jeg ikke inn i.) 

Anonymkode: 1907c...d3c

Okei. Ja, er mange som ikke tenker over dyrevelferden når de bærer disse jakkene.

Ja, jeg har flere jakker fra før som er kjøpt fra sportsbutikkene. Som jeg er veldig fornøyd med :) Som sagt er det flere jakker som ligger langt høyere på ønskelisten enn PJ, men ønsker å høre hva andre mener om den og om den faktisk er verdt pengene. Jeg har ingen interesse av å betale flere tusen for en jakke som er overpriset grunnet populæritet, og at dyreplageri er i bunn.

Skrevet

JA, det er fullstendig oppskrytt, og alt for dyrt.

Overhodet ikke verdt prisen!

Anonymkode: f4da6...d25

Takk for svar. Det var dette jeg regnet med :)

Skrevet
34 minutter siden, Limo skrev:

Det er bra du er fornøyd! :) Kanskje vanskelig å svare på, men er det en type jakke du bruker på de kaldeste dagene? Eller er den ikke supervarm?

Jeg har en som ikke er den varmeste, men det funker som regel helt fint likevel. Jeg står jo ikke ute i mange kuldergrader i timesvis likevel. Jeg tror den heter longbear lightweight eller noe sånt, kjøpt for to år siden og er like fin. Den har ikke den gule snoren (som jeg ikke synes er så fin) og er nettere. Var så heldig å få den til halv pris.

Skrevet

For en tusenlapp lavere pris enn PJ'en får du en Über White Heat på Sportnett. De selger utgaven som er uten kaninpels, og yepp den holder varmen godt. Har gått ute i -17 med kortermet uniformsskjorte under uten å fryse.

• Liker 2
Skrevet

Veit ikke med PJ jakker, føler de er litt oppskrytt??

Har en 2 år gammel Helly Hansen jakke som holder meg varm selv når jeg står pip stille i 30-40 minutter i -25 grader. 

• Liker 1
Skrevet

Er du opptatt av dyrevelferd bør du ikke(!!!) gå for en parajumper. Sorry men blir kvalm hver gang jeg ser folk sprader rundt med sånne. Gjelder såklart ikke bare parajumpers men alle jakker med ekte pels. Og de som bærer jakkene gjør hva de kan for å forsvare stoltheten sin, legger ved et bilde under her fra fotballfrues blogginnlegg om sin nye jakke. Det er ren bullshit. Hva får et oppegående menneske til å tro at NOE som helst ved en pelsdyrfarm er humant??! Vi er så naive at det er helt vilt!! Selv liker jeg at svea endelig har fått miss Smith med fuskepels. Jeg elsker Canada goose og sveajakkene, og har siklet på de lenge - men av rent prinsipp nekter jeg å kjøpe meg en før de kommer med en med fuskepels. Så da jeg så dette tenkte jeg at nå får jeg kjøpt den, meen så så jeg miss brown modellen - med et tusen ganger finere snitt. Denne var det selvsagt ekte pels på, så jeg spurte hun i butikken om denne jakken fantes med fuskepels. Det trodde hun ikke.. Så inntil da kjøper jeg litt rimeligere jakker mens jeg venter på at svea skal lansere en miss brown med fuskepels :) 

Spør jeg noen som eier en slik jakke hvorfor de vil ha den når de vet hva slags lidelser som ligger bak, får jeg faktisk alltid det samme svaret: "den er jo allerede død - er jo ikke jeg som har drept den!". Hva feiler det folk?!!! Enten lukker de øya, eller så FORSTÅR de faktisk ikke at de holder pelsdyrnæringen i live nettopp ved å kjøpe de ekle pelskragene dems..

her har du noen linker om lidelsene bak en slik jakke (har ingen betydning om hva de sier - jakt eller oppdrett - du vil virkelig ikke støtte en slik industri, for den er grusom!)

http://www.dyrsrettigheter.no/pelsindustri/oppdrett-og-fangst/hvorfor-du-bor-styre-unna-canada-goose/

https://www.dyrevern.no/pels/pelsfri_mote/canada_goose_pels_dyremishandling

image.png

Skrevet
7 minutter siden, hypes skrev:

Er du opptatt av dyrevelferd bør du ikke(!!!) gå for en parajumper. Sorry men blir kvalm hver gang jeg ser folk sprader rundt med sånne. Gjelder såklart ikke bare parajumpers men alle jakker med ekte pels. Og de som bærer jakkene gjør hva de kan for å forsvare stoltheten sin, legger ved et bilde under her fra fotballfrues blogginnlegg om sin nye jakke. Det er ren bullshit. Hva får et oppegående menneske til å tro at NOE som helst ved en pelsdyrfarm er humant??! Vi er så naive at det er helt vilt!! Selv liker jeg at svea endelig har fått miss Smith med fuskepels. Jeg elsker Canada goose og sveajakkene, og har siklet på de lenge - men av rent prinsipp nekter jeg å kjøpe meg en før de kommer med en med fuskepels. Så da jeg så dette tenkte jeg at nå får jeg kjøpt den, meen så så jeg miss brown modellen - med et tusen ganger finere snitt. Denne var det selvsagt ekte pels på, så jeg spurte hun i butikken om denne jakken fantes med fuskepels. Det trodde hun ikke.. Så inntil da kjøper jeg litt rimeligere jakker mens jeg venter på at svea skal lansere en miss brown med fuskepels :) 

Spør jeg noen som eier en slik jakke hvorfor de vil ha den når de vet hva slags lidelser som ligger bak, får jeg faktisk alltid det samme svaret: "den er jo allerede død - er jo ikke jeg som har drept den!". Hva feiler det folk?!!! Enten lukker de øya, eller så FORSTÅR de faktisk ikke at de holder pelsdyrnæringen i live nettopp ved å kjøpe de ekle pelskragene dems..

her har du noen linker om lidelsene bak en slik jakke (har ingen betydning om hva de sier - jakt eller oppdrett - du vil virkelig ikke støtte en slik industri, for den er grusom!)

http://www.dyrsrettigheter.no/pelsindustri/oppdrett-og-fangst/hvorfor-du-bor-styre-unna-canada-goose/

image.png

Jeg er så enig med deg!

Parajumperjakkene er fine, men jeg er sterk imot dyreplageri. Derfor blir denne jakken uaktuell.

Jeg går på videregående, og 8/10 jenter i klassen min har jakker fra PJ og Svea. KUN på grunn av merkene. Jeg har en vinterjakke fra Vero Moda som jeg tror jeg ga 400kr for. Meker at den allerede begynner å bli litt "pjuskete", og den er ikke så veldig varm. Men den fungerer :) Helt utrolig hvordan samfunnet har blitt, og at dyreplageri er faktisk noe folk vil betale opp mot 10 tusen for (satt litt på spissen).

Poenget mitt er nettopp dette.. Jakken er tydeligvis ikke verdt 8-9 tusen kroner, selv om det er en fin og varm jakke. Det er absolutt en veldig fin jakke, og jeg kunne tenkt meg en sånn. Men bare tanken på at et dyr har blitt pint til døde, gjør meg bare utrolig sint. Man blir veldig forvirret av hva som står på internett. Flere og flere skriver at jakker med ekte pels ikke har dyreplageri som bakgrunn. Og mange av de virker veldig overbevisende. Men det er det jo ikke! Det er ingen dyr som skal bli avlet opp og født for å bli død pels på en jakke. De menneskene som driver med pelsdyroppdrett kan umulig ha noen samvittighet.

Jeg vet at noen steder er det verre enn andre. Men ut ifra de kommentarene over her, virker det ikke som om PJ har godt dyrehold heller. Så jakken er fin, men det blir med det. Har ikke tenkt til å kjøpe en slik jakke hvertfall.

Er også enig i det at Miss Brown modellen burde komme med fuskpels :) Det hadde vært noe!

• Liker 1
Skrevet

Så bra du ikke bare følger flokken når du skal kjøpe klær :)

Jeg har modellen granitt down parka fra bergans og er veldig fornøyd med den. Den er god og varm! Koster 3500. 

Anonymkode: a956c...5ad

Skrevet

Men som noen nevner over her, kan du jo heller gå for en Jean Paul eller noe annet sportsmerke :) Jeg synes Jean Paul har mange nydelige jakker, og de jeg har sett på har hvertfall hatt fuskepels :) Ellers så kjøpte jeg meg en vinterjakke på Bikbok for noen år siden - og den er faktisk veldig varm! Veldig bra at du tenker deg om før du kjøper en parajumper, for det er det så mange som ikke gjør! Lykke til med å finne deg en varm jakke :) 

Skrevet (endret)
14 timer siden, hypes skrev:

image.png

Det morsomme er jo at her går Svea ut med at de har sertifiserte gårder som de får pelsen fra, men for et par år siden påstod de at pelsen kom fra døde dyr i skogen.. (folk svelget agnet, og Svea solgte stort)

Har selv en Didriksons Angelina Women's Parka som holder meg veldig varm om vinteren. Ingen pels, fjær, eller dun :) 

Endret av Fredsmegleren
  • Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Det morsomme er jo at her går Svea ut med at de har sertifiserte gårder som de får pelsen fra, men for et par år siden påstod de at pelsen kom fra døde dyr i skogen.. (folk svelget agnet, og Svea solgte stort)

Har selv en Didriksons Angelina Women's Parka som holder meg veldig varm om vinteren. Ingen pels, fjær, eller dun :) 

Det er synd hva folk faktisk tror på.. I underbevisstheten vet nok de fleste hva som er fakta! Men det er klart, de vil jo rettferdiggjøre kjøpet sitt og må nesten bare lure seg selv til at de tror på det. Det finnes ikke noe humant ved å drepe et dyr for pelsens skyld (som Limo nevner over her). Og at svea sjekker gårdene?? Haha, ja, de sjekker dem sikkert, for å markedsføre seg selv og dermed kunne selge mer av pelsen. Hva tror folk liksom de sjekker der? At produksjonen er human nok? Right.. Det ENESTE Svea vil oppnå med å gå ut å si at de sjekker alle gårdene, er å selge mer, tjene mer, og dermed også produsere MER PELS. Svea driter selvfølgelig en lang marsj i om dyrene har det bra eller ikke, om de spiser hverandre eller ikke, om arbeiderne på gården er dyrevennlige eller ikke (noe de fleste naturligvis ikke er - hvilken dyreelsker vil vel jobbe på en pelsfarm?). Så lenge svea får pelsen sin og tjent pengene sine er de fornøyd. Dette gjelder forøvrig såklart også alle andre som putter pels på jakkene sine og mener produksjonen deres er "human".. Canada goose er ikke noe bedre. De påstår pelsen er "godkjent" fordi den kommer fra jakt og ikke pelsfarmer. Det de ikke sier er at de fanger de fleste dyrene i snarer og sakser(!) hvor de stakkars livredde dyra må stå i kanskje timesvis og kjempe mot en tildømt død, prøver å komme seg løs - mens de venter på å bli drept. Huff.. Det er en syk, syk verden vi lever i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...