Gå til innhold

Hva skal jeg finne på? :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er kronisk syk, har vært det i litt over ett år og kjeder meg så veldig. Jeg har ikke ME men det kan ligne fordi jeg må ligge i ro, bevegelser gjør meg kjempe dårlig, og en del inntrykk gjør meg dårlig. Jeg kan se litt på serier på Netflix men ikke en hel dag, men er lei av det etter ett år. Strikking er jeg kjempe dårlig på. Hekling får jeg til men er lei etter ett år. Har prøvd meg på fargelegging men det var kjedelig og liggende med dempet lys så blir det ikke så bra (ikke at det er så viktig at det blir fint). Er kjempe dårlig på å tegne så det blir jeg fort lei. Har ikke konsentrasjon til å lese. Kjempelei internett. Lever på arbeidsavklaringspenger nå så økonomien er elendig og jeg kommer meg ikke ut døra. Vennene mine snudde ryggen til meg så fort de skjønte at jeg ble langvarig syk, og de er uansett i jobb og har sine aktive liv med friske venner så de gidder ikke besøke meg. Tips til hva jeg kan finne på? 

Andre i samme situasjon? Hva gjør dere for å fylle dagene deres?

Anonymkode: 3b0f2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta tegningen et steg videre og prøve deg på animasjon?:) Eller bilde/musikk/videoredigering? Lær et språk? Få en brevvenn og utveksle kultur? Skrive bok? TV-spill/dataspill? Blogg/vlog om en interesse? Eller helseplagene dine? :)

Anonymkode: 4f88f...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Konsentrasjonen er eledig og mye av det du fåreslår krever vel en del konsentrasjon? Hadde vært noe annet om benet bare var knekt, nå er liksom hodet mitt og knekt, er bare grøt inni her. Som om jeg er neddopa.

Har ikke pc forresten, den røyk i sommer og har ikke kr til en ny, lever på veldig lite fra nav. Har bare mobilen og taste på og blir fort sliten av den. Har ikke tv-spill. Men gode forslag!

Anonymkode: 3b0f2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å svare på forskjellige spørre-undersøkelser over internett?

For eksempel You Gov eller panel.no?

Hver gang man svarer på slike spørre-undersøkelser, så får man poeng. Etter hvert som man har tjent opp en del poeng, så kan man veksle inn dette til gavekort. (for eksempel fra gavekorttorget.no eller lignende)

Anonymkode: 08aa5...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dårlig konsentrasjon og må bytte aktivitet flere ganger i løpet av dagen for ikke å kjede meg. Men hvis noe fanger oppmerksomheten min kommer gleden og dermed konsentrasjonen ihvertfall for en stund. Tror det beste er å prøve seg på nye ting helt til du finner noe du trives med og til og med når du har funnet noe som gir glede, er det viktig å ikke gjøre det for lenge av gangen. Da blir det garantert kjedelig. 

Jeg kjenner en som har begynnende M.E. og han har fått beskjed om å endre livsstil slik som du ser punktvis nedenfor.

• Sjekk at kostholdet ditt er bra nok og tilfredsstiller alle matgruppene som trengs i løpet av dagen: 1. korn-produkter 2. grønnsaker og frukt 3. meieri 4. protein som i kjøtt, fisk, egg, belgfrukter (linser, bønner, erter og kikerter), nøtter og frø. Frokosten skal være det største måltidet hver dag og gi energi videre. Nok vann er viktig. Drikk 1 kopp med lunkent vann og juicen av 1/2 sitron med honning og kanel hver morgen.
  • Sjekk hos legen at du har nok vitamin D. Mangel gir både fysiske og psykiske plager. De fleste har behov for nordmenn og burde ta vitamin d-tilskudd med mindre de drar jevnlig til syden og får vitamin d gjennom solen.
  • Aktivitet er viktig. Yoga f.eks. kan tilrettelegges for dem med fysiske og psykiske plager. Finnes mange Youtube-videoer for det. Tara Stiles har f.eks. mange youtube-videoer og mange av dem er tilrettelagt for dem med diverse plager.
  • En aktivitet i seg selv er å lese artikler med tips om hvordan man kan få det bedre med seg selv. Å lære å kjenne seg selv, egne grenser osv. har alt å si for moralen/energien. Jeg stiller spørsmålstegn til en person som sier at h*n kjenner seg selv bra nok. Det er en livsoppgave ettersom man utvikler seg i løpet av hele livet. Artikler fra mindbodygreen.com og livestrong.com er inspirerende for både psykiske og fysiske plager. Der kan du finne uendelig med tips og inspirasjon for din tilstand. Det viktigste her i livet er ikke hvor vidt man har venner som stiller opp, men hvordan man tar vare på seg selv. Man må finne sin egen glede som er der uavhengig av familie og venner. Personlig flyttet jeg bort fra venner, kjæreste og aktiviteter som var alt for meg og begynte å studere igjen via nettstudier. Som student har jeg lite penger og ser/snakker knapt med folk. Har ikke penger til gjøre ting som ellers virker som en selvfølge for alle andre. Jeg jobber hardt for å holde oppe moralen. Det er vanskelig i lengden, men man må ikke gi opp. Man har ofte flere muligheter og er heldigere stilt enn man skal ha det til.

Ellers andre aktiviteter som i tillegg til de viktigste punktene over, kan prøves ut:

• Hvis du kommer deg til biblioteket eller kan få noen til å hente og levere lån er det veldig bra. Selv om bøker kjeder deg i lengden, kan du låne både avslapnings- og aktivitetsdvd'er + musikk og tv-serier/filmer +++ Søk på samsok.no, da får du resultater fra hele Norge og kan bestille til ditt nærmeste bibliotek. 
  • Bilder på Pinterest er gøy for inspirasjon. Søk på engelske stikkord gir flest resultater. Jeg elsker å finne bilder fra reisemål og andre fargerike bilder.
  • Som tilleggsopplysning til det noen andre foreslo over: Det finnes apper til mobilen som tillater bilderedigering - PS Express fra den kjente Adobe Photoshop. 

Anonymkode: 5c7d6...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye spennende apper som du kan bedrive tiden med :) Det finnes massevis av alle typer spill, mange som er gratis. Du har minst én app for fargelegging, colorfy tror jeg den heter, jeg pusler gjerne med den på lengre bussturer siden jeg ikke greier å lese på bil. Jeg har en app som heter QuizUp, det er mange slags smånerdete temaquizer, du spiller mot andre mennesker fra hele verden. Eller ting som wordfeud eller wordswithfriends som er scrabble-aktige. Eller hva med lydbøker? Se youtube-videoer om alt mulig. Det er det jeg kommer på i farta. Jeg er i en lignende situasjon, men fargelegging og lesning er det som opptar mesteparten av dagen min.

Anonymkode: 228d4...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...