Gå til innhold

Ta antibiotika når man ikke trenger det

AnonymBruker
 Del

Anbefalte innlegg

Kan man få konsekvenser av å ta antibiotika når man egentlig ikke trenger det? 

Kjæresten min har fått klamydia og mycoplasma, og jeg får antibiotika uten å måtte dra til legen for å få påvist sykdommene, da det at han har sykdommen også gjør at jeg kan/må ta antibiotika.

Men det er vel ikke sikkert at jeg har det? Hva kan da skje om jeg tar antibiotika uten å være smittet? 

Anonymkode: 99644...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke farlig. Bare husk å ta hele kuren så du ikke utvikler resistens.

Anonymkode: 22da3...092

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvor lenge kjæresten din har vært smittet og hvor lenge dere har vært sammen, er det stor sannsynlighet for at du også er smittet, særlig om du er kvinne, fordi kvinner har over 40% sjanse for å bli smittet av mannlig partner ved hvert samleie. Menn har en mye lavere smitterisiko enn kvinner, rett og slett pga måten vi bytter kroppsvæsker under samleie.

I faste forhold er det vanlig at partner automatisk får behandling når den ene får påvist en kjønnsykdom fordi man regner med at paret har jevnlig sex. Hold dere unna sex mens antibiotikakuren pågår, evt i den tidsperioden legen har foreslått. En til to uker sølibat er vanlig. Dette for at dere ikke skal kryss-smitte hverandre hvis den ene blir kvitt sykdommen raskere enn den andre og så blir smittet på nytt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

14 minutter siden, Minya skrev:

Avhengig av hvor lenge kjæresten din har vært smittet og hvor lenge dere har vært sammen, er det stor sannsynlighet for at du også er smittet, særlig om du er kvinne, fordi kvinner har over 40% sjanse for å bli smittet av mannlig partner ved hvert samleie. Menn har en mye lavere smitterisiko enn kvinner, rett og slett pga måten vi bytter kroppsvæsker under samleie.

I faste forhold er det vanlig at partner automatisk får behandling når den ene får påvist en kjønnsykdom fordi man regner med at paret har jevnlig sex. Hold dere unna sex mens antibiotikakuren pågår, evt i den tidsperioden legen har foreslått. En til to uker sølibat er vanlig. Dette for at dere ikke skal kryss-smitte hverandre hvis den ene blir kvitt sykdommen raskere enn den andre og så blir smittet på nytt.

Okei, tusen takk for svar! Vet dere forresten noe om hvordan det er med trening og antibiotikakur? Jeg skal delta i et viktig skirenn om ikke så lenge, og har derfor en streng og tilrettelagt treningsplan, siden jeg satser på dette. Derfor kan jeg ikke la være og trene pga. en antibiotikakur, siden dette er en sjanse jeg kanskje ikke får igjen, og jeg bør også klare å prestere/yte som jeg skal i tiden før rennet. Vet jo at helsen alltid skal gå først, men vurderer da å vente et par uker før jeg evt. begynner med kuren, dersom jeg ikke kan trene under en antibiotikakur?

Vet noen også om antibiotikaen koster noe når jeg henter den på apoteket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint trene som normalt under en antibiotikakur. Mulig magen din vil reagere med litt smerter og/eller diaré. Lurt å forebygge med melkesyrebakterier/biola ol.

Anonymkode: a77c0...7fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint trene som normalt under en antibiotikakur. Mulig magen din vil reagere med litt smerter og/eller diaré. Lurt å forebygge med melkesyrebakterier/biola ol.

Supert :) Kan en tablett idoform være noe å ta for å forebygge? Kjipt om magen ødelegger viktige økter fram mot rennet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hvis du tar Idoform fra dag en så vil det nok holde. Holder det ikke så tar du to. Men ikke ta de samtidig som antibiotikaen, da dreper antibiotikaen melkesyrebakteriene med en gang. Ta de med noen timers mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvis du tar Idoform fra dag en så vil det nok holde. Holder det ikke så tar du to. Men ikke ta de samtidig som antibiotikaen, da dreper antibiotikaen melkesyrebakteriene med en gang. Ta de med noen timers mellomrom.

Ok :) Men jeg tror at både antibiotikaen og idoform bør tas sammen med et måltid? Skal jeg da ta antibiotikaen ved ett måltid, og så idoform ved feks. neste måltid da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Men jeg tror at både antibiotikaen og idoform bør tas sammen med et måltid? Skal jeg da ta antibiotikaen ved ett måltid, og så idoform ved feks. neste måltid da? 

Det kan du gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, tusen takk for svar! Vet dere forresten noe om hvordan det er med trening og antibiotikakur? Jeg skal delta i et viktig skirenn om ikke så lenge, og har derfor en streng og tilrettelagt treningsplan, siden jeg satser på dette. Derfor kan jeg ikke la være og trene pga. en antibiotikakur, siden dette er en sjanse jeg kanskje ikke får igjen, og jeg bør også klare å prestere/yte som jeg skal i tiden før rennet. Vet jo at helsen alltid skal gå først, men vurderer da å vente et par uker før jeg evt. begynner med kuren, dersom jeg ikke kan trene under en antibiotikakur?

Vet noen også om antibiotikaen koster noe når jeg henter den på apoteket? 

Søk opp navnet på antibiotikaen i felleskatalogen så finner du svaret ;)

Anonymkode: c7d65...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk opp navnet på antibiotikaen i felleskatalogen så finner du svaret ;)

Anonymkode: c7d65...287

Der står det at det koster penger. Men er ikke undersøkelse og behandling av kjønnssykdommer gratis for alle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forklaring?

Hvorfor vil litt mindre antibiotika gjøre at du kan bli resistent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, førstedamen skrev:

Forklaring?

Hvorfor vil litt mindre antibiotika gjøre at du kan bli resistent?

En person kan aldri bli resistent, det er det bakteriene som blir. De tilpasser seg miljøet de lever i, og om man tar bare deler av kuren er det en del bakterier som ikke dør. Det er gjerne bakteriene som har gunstige gener for antibiotikaresistens som overlever, disse kan utvikle seg videre til å danne full antibiotikaresistens. Og så kan de senere utveksle disse genene med andre bakterier. Derfor skal man aldri avslutte en antibiotikakur tidlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der står det at det koster penger. Men er ikke undersøkelse og behandling av kjønnssykdommer gratis for alle? 

Google er din venn.

Gratis behandling

Klamydia behandles med antibiotika. Behandlingen er gratis. Det er viktig å ta hele antibiotikakuren selv om du blir symptomfri før kuren er avsluttet. Ta kontrollprøve etter 4-5 uker. Klamydia-bakteriene kan være motstandsdyktige mot antibiotika. Da vil testen fortsatt være positiv. Du får da behandling med en annen type antibiotika. Tenk etter om du kan ha blitt smittet på nytt.

Fast partner må teste seg for klamydia og få behandling samtidig. Slik unngår dere å smitte hverandre igjen. Har du smerter, feber og lignende må du ikke ha samleie på 2 uker.

Anonymkode: f3f2a...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
10 minutter siden, Duckie skrev:

En person kan aldri bli resistent, det er det bakteriene som blir. De tilpasser seg miljøet de lever i, og om man tar bare deler av kuren er det en del bakterier som ikke dør. Det er gjerne bakteriene som har gunstige gener for antibiotikaresistens som overlever, disse kan utvikle seg videre til å danne full antibiotikaresistens. Og så kan de senere utveksle disse genene med andre bakterier. Derfor skal man aldri avslutte en antibiotikakur tidlig.

Men hva med meg som har ørebetennelse nå og bare har fått en minikur????

Hvis jeg ikke er bedre til i overimorgen når kuren er over... da har jeg jo masse bakterier igjen i kroppen?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, førstedamen skrev:

Men hva med meg som har ørebetennelse nå og bare har fått en minikur????

Hvis jeg ikke er bedre til i overimorgen når kuren er over... da har jeg jo masse bakterier igjen i kroppen?????

Med "minikur" går jeg utifra at det er av typen med lang halveringstid, altså at medikamentene virker lengre enn ved tradisjonell antibiotika. Legene vil ikke skrive ut uvirksomme kurer. (Strengt tatt skal man ikke ha antibiotika ved ørebetennelse heller, men dette blir veldig off-topic).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
3 minutter siden, Duckie skrev:

Med "minikur" går jeg utifra at det er av typen med lang halveringstid, altså at medikamentene virker lengre enn ved tradisjonell antibiotika. Legene vil ikke skrive ut uvirksomme kurer. (Strengt tatt skal man ikke ha antibiotika ved ørebetennelse heller, men dette blir veldig off-topic).

Jo men jeg tar ALDRI tabletter, men har skikkelig ørebetennelse nå så da måtte jeg bare. Har ikke hatt hørsel på flere dager. Spiser noen veldig vanlige Apocillin 660mg tusen ganger om dagen. i bare tre dager..... og har ung og uerfaren lege så nå ble jeg litt bekymret her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen!

Jeg har nå fått tablettene. Det står at de bør inntas sammen med et lett måltid, men lurer på om noen vet om de MÅ tas sammen med et måltid, eller om det går greit om jeg tar dem utenfor måltid? Siden det står "bør". 

Står også at de kan redusere virkningen av p-piller, men gjelder det kun i behandlingsperioden, eller sånn for alltid? Skal jo ikke ha sex i behandlingsperioden, men vil ikke at virkningen av p-piller skal svekkes i framtiden. 

I esken er det tre brett med 5 tabletter, altså 15 tabletter til sammen. På lappen utenpå esken (som er klistret på av apoteket) står det at jeg skal ta 1 tablett to ganger daglig i 7 dager. Det blir jo bare 14 tabletter? Skal jeg bare kaste den siste, da? 

Er det best hvis jeg begynner å ta tablettene i morgen, eller skal jeg skyndte meg å ta to i dag også? Er det viktig at de tas til samme tidspunkt hver dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spurte du ikke om alt dette på apoteket?

- De må ikke tas med måltid, men det kan redusere sjansen for å bli dårlig i magen av kuren.

- De påvirker selvfølgelig ikke p-pillebruk for alltid. Men blir du dårlig i magen og får diare, kan p-piller virke dårligere. Dette gjelder uansett grunn til mageproblemene.

- Du skal aldri kaste medikamenter i søpla. Det er et kjempeproblem med medikamentrester i naturen fordi folk kaster i søppel eller do. Angående den siste tabletten er jeg usikker, hør med apoteket om du skal ta den eller ikke. Om du ikke tar den skal den leveres tilbake på apoteket.

- De bør tas med ca 12 timers mellomrom. Ta en tablett i kveld, og så tar du neste i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her igjen!

Jeg har nå fått tablettene. Det står at de bør inntas sammen med et lett måltid, men lurer på om noen vet om de MÅ tas sammen med et måltid, eller om det går greit om jeg tar dem utenfor måltid? Siden det står "bør". 

Står også at de kan redusere virkningen av p-piller, men gjelder det kun i behandlingsperioden, eller sånn for alltid? Skal jo ikke ha sex i behandlingsperioden, men vil ikke at virkningen av p-piller skal svekkes i framtiden. 

I esken er det tre brett med 5 tabletter, altså 15 tabletter til sammen. På lappen utenpå esken (som er klistret på av apoteket) står det at jeg skal ta 1 tablett to ganger daglig i 7 dager. Det blir jo bare 14 tabletter? Skal jeg bare kaste den siste, da? 

Er det best hvis jeg begynner å ta tablettene i morgen, eller skal jeg skyndte meg å ta to i dag også? Er det viktig at de tas til samme tidspunkt hver dag? 

Og kan jeg ta begge samtidig, eller må jeg ta én to ganger om dagen? Håper noen kan svare meg ganske fort :) Er forresten Doxylin jeg har fått! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

• Opprett ny...