Gå til innhold

Snotras dagbok.


Snotra

Anbefalte innlegg

Herlig at turen ble så fin! Men det høres ut som du var i baby som ikke får sove modus den natten da, typisk! Pumping er skikkelig vanskelig, syns jeg. Kan fort se for meg at det legger en liten demper på en tur. Men så koselig når det er så godt å komme hjem :hjerte:

Veldig dumt at babysvømmingen var en dårlig opplevelse. Jeg ser egentlig det samme på vår babysvømming. Noen blir presset av instruktøren, slik at babyene blir bare mer og mer utilpasse for hver gang de er der 😕 Det er ikke greit. Lille I er en robust type som ikke reagerer så mye i nye situasjoner, og tydeligvis liker vann. Men jeg lar være å dykke henne mer foreløpig, selv om instruktøren oppfordrer til det, for da mistenker jeg at hun blir skremt (vi har ikke blitt vist noen forberedelser, men skal starte rett på dykk under vann) Jeg har lyst til å bytte over til et annet kurs, som virker mer babyvennlig ut i fra det jeg har lest. Håper dere får en bedre opplevelse neste time, med bare å ha det fint i vannet, og ikke måtte være med på ting hun ikke er klar for enda.

Endret av Illy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 20.9.2018 den 21.13, Illy skrev:
 

Herlig at turen ble så fin! Men det høres ut som du var i baby som ikke får sove modus den natten da, typisk! Pumping er skikkelig vanskelig, syns jeg. Kan fort se for meg at det legger en liten demper på en tur. Men så koselig når det er så godt å komme hjem :hjerte:

Veldig dumt at babysvømmingen var en dårlig opplevelse. Jeg ser egentlig det samme på vår babysvømming. Noen blir presset av instruktøren, slik at babyene blir bare mer og mer utilpasse for hver gang de er der 😕 Det er ikke greit. Lille I er en robust type som ikke reagerer så mye i nye situasjoner, og tydeligvis liker vann. Men jeg lar være å dykke henne mer foreløpig, selv om instruktøren oppfordrer til det, for da mistenker jeg at hun blir skremt (vi har ikke blitt vist noen forberedelser, men skal starte rett på dykk under vann) Jeg har lyst til å bytte over til et annet kurs, som virker mer babyvennlig ut i fra det jeg har lest. Håper dere får en bedre opplevelse neste time, med bare å ha det fint i vannet, og ikke måtte være med på ting hun ikke er klar for enda.

Takk for gode ord, og beskrivelser rundt deres babysvømming. Her har det vært to ukers pause pga at instruktøren har ferie. Men vi skal prøve på nytt over helga. Vi må prøve det en gang til føler jeg, før vi kan gi opp. Denne gangen er jeg mer mentalt forberedt jeg også. Jeg slipper å lure på hvordan alt fungerer, hvor er dusjene, hvor jeg skal legge lille E, hvor skal jeg gå etc. Mulig det vil ha innvirkning på opplevelsen vår også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har E bikket 7 måneder. To nye tenner er på vei - og denne gangen er det hoggtennene oppe! Hehe, jeg hadde sett for meg at de neste tennene som skulle komme var fortennene oppe, men neida. I anledning oktober og halloween, valgte E å sette i gang med hoggtenner. Gleder meg til å se de komme helt ut - foreløpig er de bare plagsomme små tannebisser som såvidt har trengt igjennom. Stakkars E driver å biter på alt mulig. Ikke rart, det må jo klø og være ømt. 

Ellers kan jeg rapportere om at ammeslutten går framover. Jeg er nå nede i to amminger per dag; morgen og kveld. I to netter nå har E fått MME på natta også. Det har, bank-i-bordet, ikke vært noen protester når jeg kommer med flaska på natta enda, hun har bare vært vanskeligere å få til å sovne etterpå. Så dette går framover. Jeg merker at jeg føler meg litt mer fri allerede. Til helga skal mannen få ta skiftet med å gi henne melk på natta, så skal jeg heller ta henne når hun våkner for morgenen. Jeg sliter ekstremt med å få sove etter hun skal ha melk på natta. Det gjorde jeg når jeg ammet, og det er det samme nå. Har de siste ukene ligget våken i flere timer etterpå, og ofte rekker jeg ikke å sovne før hun våkner for morgenen. Det er jo veldig dumt for å si det mildt... Så jeg håper på å få sove litt mer nå til helga. Krysser fingrene! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såååå frustrert akkurat nå. Av og til slår E til og sover en hel time hvis hun får ligge ute i vogna. Hadde sterkt behov for at hun skulle gjøre det i dag, da jeg gjerne ville sove litt jeg også. Men tror du ikke en F16 fløy rett over huset, så det nesten vibrerte i vinduene og vekket henne før det var gått 25 minutter? Hun skrek sånn at det var bare å gi opp og ta henne med inn igjen.... :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg! Vi bor ikke langt fra E18, og helikoptre flyr gjerne langs veien for å holde riktig kurs. Flere dupper som er ødelagt av det her. Noen ganger flyr de så lavt at jeg føler for å dukke :rolleyes:

Så bra prosjekt ammeslutt går bra. At du har holdt ut såpass lenge er kjempebra. Jeg har vært heldig og kunne kose meg med amming med begge to, men Gud bedre så deilig det er når man kan være litt mer fri

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er kanskje Es halloweeneffekter på plass 😄 Merker du mye på henne når tennene kommer? Vi tror det er tenner på vei hver gang I blir litt urolig, men det er alltid falsk alarm. 

Så bra at dere får til ammeslutten 😊 Høres veldig nødvendig ut at far tar noen netter når du blir liggende våken! Var det suksess?

F16-fly når babyen skal sove, altså 😡 Jeg er sinna på motorsykler. Vi bor rett ved en litt svingete oppoverbakke, med soveromsvinduet ut mot veien. Og så syns motorsyklistene at det er gøy å gire ned og gasse på og demonstrere hvor høy lyd motorsyklene kan lage akkurat i den bakken 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Da var det plutselig slutten av oktober, og om to dager blir E åtte måneder. Hohoi! Tida går faktisk fort av og til. :) 

Og plutselig har hun fått sju tenner! De siste ukene har hun faktisk fått fem tenner! Herregud... Ikke rart hun er i dårlig humør. :P Nå skal det sies at hun også er i utviklingssprang seks, og det merkes ekstremt godt. Hun klarer knapt å ligge alene og leke lengre. Hun hyler bare jeg går en meter bort fra henne, og skal helst være oppi armene hele tida. Så det går på tålmodigheten løs må jeg innrømme. Heldigvis er hun også i supergodt humør innimellom, og liker å pusle med leker hvor hun kan legge ting oppi noe annet. Også har hun såvidt startet å åle seg. Så nå lever katta farlig snart! 😄 

Jeg ammet for aller siste gang forrige helg. Det gir meg faktisk en liten klump i halsen og tenke på at det var siste gang, men det er også ekstremt befriende. Jeg klarte nesten åtte måneder, og det var mye lengre enn jeg hadde trodd. Så nå går det i flaske, og hun virker veldig fornøyd med det. Heldigvis. :) 

Jeg har fortsatt ikke fått igjen mensen da, og det er jeg både glad for og ikke glad for. Jeg liker å ha kontroll på den, for å si det sånn... Og siden jeg og mannen ikke bruker prevensjon, skulle jeg ihvertfall ha likt å ha kontroll på den. Vi har jo snakket om å "ta det som det kommer", men jeg driver å vingler fryktelig i forhold til å skulle få et barn til. På en måte ønsker jeg det veldig, og vil at det skal skje raskt. På den andre siden er jeg veldig usikker. Jeg gleder meg til å komme tilbake til jobben og jeg føler at jeg går glipp av ting som skjer der både faglig sett og "karrieremuligheter"... Så det er mye å tenke på. Men først vil jeg at mensen skal komme! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar, jeg husker ingenting av hvordan det er å få tenner, men det må jo være både vondt og ekkelt og rart for dem. Og så mange på så kort tid. Det er typisk at tenner og utviklingssprang kommer samtidig 😝 Jeg tror vi har utviklingssprang 5 og tenner på gang her. Det der med å ikke leke alene høres mistenkelig kjent ut. Snart kommer E bare ålende etter deg i stedet for å protestere 😄

Godt jobbet med åtte måneder amming, og med at du har fått til ammeslutten 😊

Det hadde vært veldig greit om mensen bare dukket opp når man var klar for det. Godt å slippe de første månedene etter fødsel, men så er jeg veldig enig i at det er bedre å ha kontroll. Jeg vet jo med sikkerhet at jeg vil ha et barn til, helst to, men jeg har et annet forhold til jobben, og det har ikke noe å si karrieremessig (karrieren som skifarbeider er over alt ved første barn). Jeg kjenner meg igjen i at det er mange tanker likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med åtte måneder! =D

FEM (??) tenner? Stakkars liten:( Er fascinerende hvor tett A følger på, det er vel en liten uke mellom dem? Her er det også full krise med utviklingsf@enskap. Han gråter til og med i fanget mitt, og skal helst krype inn under huden min tror jeg 😛. Si at det har blitt bedre de siste to dagene? 😅

Jeg er fan av "ta det som det kommer".;) Nå er du småbarnsmor uansett, så en eller to spiller ingen trille karrieremessig vil jeg tro? Du vil jo ønske å tilbringe mer tid hjemme, måtte bruke sykt barn dager, hente i barnehage og alt det der uansett. Og permisjonen er jo 5 uker kortere ved neste barn, så får mannen ta den støyten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det faktisk enda ei tann på gang! Det betyr seks tenner på fem uker. Herregud... Stakkars lita altså. Det må jo være plagsomt for henne. Da er det åtte tenner til sammen, så nå håper jeg egentlig at hun får en liten pause. :) 

Jeg og mannen trillet tur i går, og da fikk vi snakket skikkelig ut om det med flere barn. Det blir nok til at vi "gønner på" og satser på en ny mini så fort som vi klarer. Vi er jo så inne i småbarnslivet allerede, og det gjør ingenting karrieremessig nei. Og uansett, i det lange løp, så vil det jo være verdt det. Verken jeg eller mannen lever for jobben, vi jobber for å leve. Så når vi en gang blir pensjonister vil vi heller ha et godt familieliv å se tilbake på, enn en stor karriere. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo, spennende å gønne på! :biggrin: Her var mannens kommentar "det kan jo ikke bli verre". Jo, det kan det. Men heldigvis bare for en kort periode :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Vi har hatt noen samtaler om søsken, og ser for oss at det er slitsomt med to tette de første årene, men så får de jo underholdning i hverandre etter hvert også (håper jeg!).

Hjelp, så mange tenner på en gang. Om ikke annet så blir hun fort ferdig med det. Håper det betyr at det blir en lang pause nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Neste helg blir E ni måneder! Det feirer jeg med å reise bort ei hel helg. :tongue: Det blir første gang jeg er borte så lenge fra hun, og ikke minst blir det første gangen vi skal ha barnevakt til henne. Svigermor kommer på besøk og skal legge henne og sitte barnevakt begge kveldene den helga. Mannen fikk nemlig avtaler han måtte delta på begge kveldene, noe som var ganske uheldig med tanke på at jeg måtte reise bort. Heldigvis var svigermor mer enn villig til å prøve seg som barnevakt. Jeg er ganske spent, særlig siden vi ikke får særlig tid til å sette svigermor inn i "rutinene" på forhånd. Heldigvis er ikke selve leggeprosessen så komplisert som den var for noen måneder siden, den er bare ganske tidkrevende....

For ikke å snakke om lurene på dagtid. Her har det blitt skikkelig tidkrevende, og det er bare å glemme å legge henne på annet vis enn i vogna. Så det blir trilling i en eller annen varighet tre ganger per dag for tida. Lei sier du? Neeeida. :POg i natt oppdaget hun "endelig" at hun kan legge seg over på magen i senga også. Noe som medførte masse gråt og fortvilelse. Fordi hun la seg ikke over for å sove, neida, kun for å herje og leke, og bli fortvilet fordi hun ligger i en sovepose og det er mindre plass å snu seg på i senga. *sukk*

Et siste hjertesukk fra meg er: Når "bør" man slutte å gi melk på natta? Hun har kun sovet ei natt igjennom uten å få melk. Da styrte hun det helt selv, hun våknet først kl. 06, og da var hun helt hysterisk, så sulten var hun. Vanligvis har hun våknet i 3-4-tida i de siste ukene og får da ei flaske med MME. Da drikker hun 200ml, og er det største melkemåltidet i løpet av et helt døgn. Så det er helt tydelig at hun er veldig sulten på den tida. Resten av dagen får hun mme tre ganger, pluss to grøtmåltid, brødskive til lunsj og ca et halv middagsglass til middag. Men skulle så gjerne ha sluppet den flaska på nattmorgenen altså... Men hun er jo tydeligvis sulten. 

Jaja. Det ble mye søvn i dette innlegget også. Men sånn går nu dagan. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi oi, nå er det bare noen dager igjen til helg og jeg skal reise bort. Svigermor kommer på besøk på torsdag, men jeg er litt nervøs for at det egentlig er alt for kort tid for at E skal bli helt trygg på henne. (Usikker på hvor mye hun har glemt av svigermor...) Men som situasjonen er nå, har vi ikke annet valg enn å la det stå til. Som oftest har ting gått bedre enn fryktet de fleste gangene vi har skulle gjøre noe nytt med E. Heldigvis er jo far hjemme det meste av helga, så da skal jo gå fint. :) Det er bare det at det er helt tydelig at det er meg som mamma som er viktigst akkurat nå for E. Jeg hadde aldri i livet trodd at jeg kom til å bli ei mor som syntes det var trasig å reise fra baby, men det syns jeg faktisk akkurat nå. Jeg har litt dårlig samvittighet ovenfor hele gjengen, siden E plutselig har blitt mammadalt, og jeg er redd det skal bli mye gråt. 

Jaja, er det en ting som er sikkert, så er det at jeg vet at jeg selv har godt av å reise bort. Denne helga har vært planlagt siden mai, og har liksom vært min "belønning" for å ha tatt 95% av alle oppvåkninger om nettene, stått i amminga osv osv. Så jeg føler jo at jeg har fortjent det også. Jeg håper bare jeg klarer å kose meg, og at de hjemme har det fint og koser seg de også. :) 

 

Over til et helt annet tema: WTF? Hvor blir det av mensen da?? Tror faktisk jeg skal ta en test i morra tidlig for skøy... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke sånt å være verst for mammaen? :fnise:. Det går nok bra i helgen, sånt pleier ofte å gå bedre enn man tror, så bare å kose seg max! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Marimba skrev:

Pleier ikke sånt å være verst for mammaen? :fnise:. Det går nok bra i helgen, sånt pleier ofte å gå bedre enn man tror, så bare å kose seg max! 

Det er det jeg håper på! :laugh: Det verste er at svigermor MÅ ta legginga på fredag, og E har aldri blitt lagt av andre enn meg eller faren. Så det skal bli spennende, for å si det mildt. Jaja, skjærer det seg fullstendig får hun legge henne i vogna rett og slett, og så får faren ta over når han kommer hjem utpå kvelden. 

Hønemor? Jeg??? NEVER! :sjokkbla::laugh:

 

Glemte å ta en test i morrest. Jeg var til legen med E i går, og da snek jeg inn et spørsmål om hvor lang tid som er "normalt" før man får igjen mensen. Hvis det går ett år uten at noe skjer, så får jeg kontakte legen. Han hadde et navn på fenomenet også, men det har jeg selvsagt glemt. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 28.11.2018 den 16.56, Weebs skrev:

Test i morgen da, sant? :jepp: Legg frem testen i kveld ;) 

Glemte helt å skrive her: Testen ble så hvit og kjedelig at et bilde bare hadde vært en nedtur. ;) 

Men jeg ble litt skuffa allikevel må jeg innrømme. Det brakte fram mange dårlige minner å se en hvit test igjen. Fortsatt ingen mens heller, så jeg er fortsatt like i villrede. 

Barnevakthelga gikk ganske bra. Hun har lagt til seg den uvanen å våkne enda tidligere enn hun har gjort den siste tida, sånn type firetida, så det håper jeg hun legger fra seg veldig kjapt. :P Men ellers var visst helga ganske bra for de som var hjemme, og for hu mor selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Okey, når skal egentlig mensen komme tilbake? E er nå 9,5 måned, og det er fortsatt ingenting som har skjedd. Jeg har murringer av og til, så innimellom tror jeg at NÅ er mensen rundt hjørnet, men nei... Jeg og mannen sin plan var jo å egentlig starte prøvinga "for alvor" over jul, men det er jo litt vanskelig når TR ikke er her. :P 

I går fikk E sin første venn i åpen barnehage. Hun har jo alltid sett på de andre babyene/barna som er der, og på en måte lekt sammen med de ved å enten gripe etter samme leken, prøve å ta på håret deres eller dunke i ansiktet. Men i går var det en gutt som sikkert var 1,5 år ,og hun ble så gira da hun så han. Hun ålte seg rundt etter han over alt han gikk, og han gutten pekte på ting for henne, fikk hun til å f.eks dunke i vinduet etter at han selv hadde dunket i vinduet, de "snakket" sammen etc. etc. Det var så artig å se på. 😄 

Ellers er E stort sett blid og glad, selv om hun ikke liker at jeg går ut av syne for henne. Hun har heller ikke kommet noe særlig videre rent motorisk. Det er kun åling, så her ligger hun kanskje litt etter babyer flest på hennes alder? Ser noen babyer går jo allerede. 😮 Når det gjelder søvn, så kan vi virkelig ikke klage akkurat nå. Vi får hun til å sove stort sett mellom 18.30-19.00. Den siste uka har hun våknet rundt kl. 05 og da er det morgen, men da uten andre nattoppvåkninger for melk. Så foreløpig har jeg sluppet å måtte gå inn til henne med vann. Det gruver jeg meg til. Tror ikke det blir populært for å si det sånn. 

I neste uke har mannen min sin siste dag på jobb før "juleferie", og han tar over foreldrepermisjonen 2. januar. Selv starter jeg på jobb andre uka i januar. Hjelpes! Nå når jeg ser tilbake på det, så har jo dette året gått kjempefort. Jeg vet at tida gikk kjempesakte i vår og i sommer, men denne høsten har flydd avsted. Jeg kan faktisk si at jeg har kost meg nå denne siste måneden. Jeg er glad for at jeg har fått oppleve det også, jeg har jo litt dårlig samvittighet for at jeg ikke har følt at permisjons- og babylivet har vært så veldig stas, men nå i det siste har det faktisk vært veldig fint. :) Men jeg er klar for å komme tilbake til jobb! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er litt snikleser :ninja: men dette med mensen... Jeg slutta å nattamme da mini var 10 mnd, slutta å amme helt da hun var 13 mnd, men mensen kom ikke før over 16 mnd etter fødsel. Tror det er veeeeldig individuelt, og et veldig stort spenn for hva som er innafor normalen. Men etter et år eller en måned etter ammeslutt er det nok innafor å høre med lege iallefall! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...