Gå til innhold

Forovervendt bilstol til 3 åring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke byttet sikkerhet - mot å la en 3åring få viljen sin. Ta med ungen på lange gåturer - og si at dere må gå FORDI han ikke sitter pent i bilen. Fjern goder og forklar at han får de tilbake hvis han oppfører seg. Sitt bak i bilen med han, hvis dere er to - eller sett han foran, hvis dere MÅ kjøre. For meg går sikkerhet foran trass. Her hadde jeg vært beinhard. En treåring gidder ikke å hyle hver gang han kjører bil, hvis han vet at han ikke kommer noen vei med det. Han vil heller ikke minste lørdagsgottene sin, når andre koser seg.

Gir du deg nå, vet han at han får viljen sin fremover. Hva med når han sier sykkelhjelmen er vond? Setebelte strammer?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som har barn som kommer seg ut av selen- kjøp en beltesamler! Koster 69,-! 

Om du snur barnet så ville jeg valgt cybex solution x2 fix! Beste stolen som er! Vinner av test tre år på rad! Super hvilestilling å! 

Anonymkode: 81d55...04b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har beltesamler, det hjelper ikke. Ipad fungerer kun kort tid. Bor sånn at vi må kjøre langt ofte. Sitter bak sammen med han for å passe på når vi begge er med i bilen. Får snart en baby som også må inn i baksetet, da er det ikke plass til å sitte der lenger. Han hhyler og klager ikke, tar seg bare løs fra selene gang på gang. Hvis vi skal ha bilstolen i forsetet sperrer den for sikten til sidespeilet. 

Vi har også prøvd både belønning og straff uten hell, dette er ikke et problem som nettopp har oppstått. 

Anonymkode: 51dd4...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt av flere, dette er ikke et problem som magisk forsvinner av seg selv om han får fremovervendt sete. Det er lettere å komme seg løs og flytte på beltet med et trepunktsbelte, og konsekvensene er desto verre! Hva gjør dere da? Om "ingenting funker"?

Anonymkode: 4821d...861

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert prøvd det allerede, men forklar rolig og alvorlig hvor viktig det er å sitte festet i stolen sin. Si at du blir redd for ham når han bryter seg ut av selene. Han er gammel nok til å forstå at dette er viktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å montere et speil slik at han kan se veien selv om han sitter bakovervendt? Hvis problemet er at han vil se veien kan det kanskje hjelpe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, jente_M skrev:

Kan helt ærlig si at jeg ikke kan vet hvor lang hun var på cm når vi skiftet til forovervendt. Men vi valgte basert på vekt og hennes sitte stilling (som var langt fra opptimal med tanke på knær), å skifte til forovervendt

Ja du kan sikkert si at alle barn bør sitte bakovervendt til de er 4 år. Hadde selv den teorien, men når jeg ser jenta min sitte såpass ubehagelig som hun gjorde og viste tydelig tegn på at hun ikke var fornøyd. Bla med å si det rett ut. Ja da velger vi som foreldre å sørge for at hun trives i bilen og sitter godt. Dessuten så er sikkerheten absolutt på topp selv om man har forovervendt. Nå så kan vi faktisk ta en lengre kjøretur og kose oss alle sammen.

Enig! 

Anonymkode: c5b32...752

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har barn som kommer seg ut av selen- kjøp en beltesamler! Koster 69,-! 

Om du snur barnet så ville jeg valgt cybex solution x2 fix! Beste stolen som er! Vinner av test tre år på rad! Super hvilestilling å! 

Anonymkode: 81d55...04b

Den beltesamleren er ikke verdt veldig mye på vår 3-åring. Han klarer fint og fikle seg ut av den, vrenge av seg beltet, så henger han ut av setet og vrir seg rundt for å se fram i bilen. Vet ikke hvor mange ganger vi har stoppet innimellom for å ta på beltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. januar 2016 at 23.42, AnonymBruker skrev:

For min del har det ingenting å gjøre med hva som er behagelig eller ikke. Han kommer seg løs, det er ihvertfall ikke trygt! Hadde aldri vurdert å snu han hadde det ikke vært for dette. At han er lang har aldri vært noe problem for oss foreldre eller han selv. 

Hei TS.

Vår gutt er 2,5 og kommer seg også løs. Med ekstra klipp, uten, superstart etc. Han kom løs. Løsningen her ble vanlig strips. Jeg var livredd for å snu han så for meg måtte det bli sånn. Strips og film 😉 

Lykke til 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har maxi cosi rodifix (finnes også uten isofix), 3 åringen sitter behagelig i det og det gjorde det bra i sikkerhetstestene jeg har lest. I tillegg er det smalt og tar veldig liten plass i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest woman in black

Jobber med sikring av barn i bil, og selv om det er anbefalt å sitte bakovervendt til man er (minimum)4 år så er det mange som velger å bytte til beltestol før det. Selv tenker jeg at så lenge han er over 15kg (som er vektgrensen på beltestoler) og så høy at hodet ligger godt i nakkestøtten så er det lovlig og bedre enn at han sitter feilsikret bakovervendt. Eneste problemet jeg ser her er at så lenge han ikke forstår konsekvensene av å komme seg løs fra beltene så hadde jeg enten 1. Strammet selene til det ble ubehagelig (da merker han at det lønner seg å sitte pent) eller 2. Låne en beltestol av noen og ta en kontrollert liten bråbremsa slik at han får litt vondt og dermed skjønner hvorfor han skal sitte bakovervendt. Skal du bytte til beltestol ville jeg enten valgt Cybex solution m-fix eller britax kidfix ll xp sict. Begge disse stolene er veldig gode beltestoler som kommer bra ut i tester hos Forbrukerrådet. Lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min hadde en periode hvor han vred seg ut av selen. På den tiden var det en god del fartskontroller her hvor vi bor, så da sa vi at politiet blei sinna. Sikkert ikke det rette å si, men det har hjulpet. Pluss at vi har tv i nakkestøtta, så holder han seg opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Annonse

Ta han med i butikken og la han prøvesitte. Mini’n her hadde klare formeninger om hvilket sete som var godt å sitte og ikke😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2016 den 22.06):

Hovedproblemet vårt er ikke det at han er lang, men at han vil se hva som skjer framme/fremover og jobber seg ut av selene uansett hvor stramt de sitter. Har også kjøpt en sånn ekstra klips til å samle beltene på brystet uten at det hjelper i det hele tatt. Å være midt i trafikken uten mulighet til å stoppe umiddelbart, og oppdage at gutten har armene løs er ihvertfall ikke trygt. Derfor ser vi oss nødt til å snu han. Han er som sagt lang, og over 15 kg så burde finnes en stol som kan passe. Hadde det vært opp til meg hadde han hatt bakovervendtstol til han var ferdig med bilstol,  men det går visst ikke. 

Kjøp et speil og belteklips. Lett

Anonymkode: 8b026...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh, trodde problemet var med spying! Skulle tipse at spying hos oss avtok betraktelig, da vi byttet til Britax Max-Way (fra besafe  izi x3). Men ser nå at det ikke er spying som er problemet. 

Forovervendt, kjøpte vi Cybex solution m-fix og er fornøyd med denne. Men da var eldste 6 år, når vi byttet til denne. Vil også advare at Cybex stolen er stor, i bredden. Man mister mer av mellomste plassen i baksette, med "Britax Max-Way" + "Cybex m-fix", slik vi har nå, enn som vi hadde før det - to bakovervendte, "Britax Max-Way" + "Besafe  izi x3".

Anonymkode: 7ff9c...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
jente_M skrev (På 27.1.2016 den 21.37):

Kan helt ærlig si at jeg ikke kan vet hvor lang hun var på cm når vi skiftet til forovervendt. Men vi valgte basert på vekt og hennes sitte stilling (som var langt fra opptimal med tanke på knær), å skifte til forovervendt

Ja du kan sikkert si at alle barn bør sitte bakovervendt til de er 4 år. Hadde selv den teorien, men når jeg ser jenta min sitte såpass ubehagelig som hun gjorde og viste tydelig tegn på at hun ikke var fornøyd. Bla med å si det rett ut. Ja da velger vi som foreldre å sørge for at hun trives i bilen og sitter godt. Dessuten så er sikkerheten absolutt på topp selv om man har forovervendt. Nå så kan vi faktisk ta en lengre kjøretur og kose oss alle sammen.

Da hadde du feil stol i feil bil, om datteren din satt vondt. Og nei, sikkerheten er ikke på topp forover, uansett hvor gammel man er.

Anonymkode: 14e4d...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 1/27/2016 at 9:37 PM, jente_M said:

Om knærne var problemet gjorde dere noe feil. Men dømmer ikke, bare flaks at ikke vi også gikk i samme fella

Anonymkode: e6362...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 1/29/2016 at 9:26 PM, mammamy said:

Hei TS.

Vår gutt er 2,5 og kommer seg også løs. Med ekstra klipp, uten, superstart etc. Han kom løs. Løsningen her ble vanlig strips. Jeg var livredd for å snu han så for meg måtte det bli sånn. Strips og film 😉 

Lykke til 

Må dere klippe strips for å få ha ut da? Det høres ikke trygt ut mtp kollisjon 

Anonymkode: e6362...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...