Gå til innhold

Vesla og Mini - kos og kaos


Emiliania

Anbefalte innlegg

Endelig tørr jeg å skrive en graviditetsdagbok, 14,5 uker på vei. Etter en del problemer med blødninger og brunt utflod, har jeg ikke helt greid å glede meg over graviditeten. Nå tørr jeg håpe og tro at det skal gå bra.

Så var det den introduksjonen da. 28 år gammel norsking, bosatt i et rimelig flatt land (Nederland) med mannen i mitt liv og vår datter på 4. Nettopp ferdig med mastergraden etter flere års slit. Storesøster gleder seg som bare det til lillebror eller lillesøster kommer, og vil så gjerne bevise at hu er ei stor jente. :fnise: Trives godt i tilværelsen som mamma, og gleder meg til å utvide ungeflokken.

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer!

Her vil jeg følge meg om jeg får lov 😉 Er gravid med min første. Men bare i uke 11 så ikke gledesrusen er jo litt dempet som den nok er for alle før de magiske 12 fullgåtte ukene.. 

Hvordan er formen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maja87 skrev:

Gratulerer!

Her vil jeg følge meg om jeg får lov 😉 Er gravid med min første. Men bare i uke 11 så ikke gledesrusen er jo litt dempet som den nok er for alle før de magiske 12 fullgåtte ukene.. 

Hvordan er formen? 

Tusen takk, og gratulerer til deg også! Er jo en spennende tid vi har i vente. 

Du er hjertelig velkommen her. :D Formen er bedre nå, heldigvis. Den verste kvalmen slapp tak en stund tilbake. Energien kommer sakte, men sikkert tilbake. Psyken kommer også ovenpå, etter flere tilfeller med blødninger og blodig utflod. Har allerede vært 4 ganger på UL gjennom jordmorgruppen jeg hører til, babyen har det heldigvis bra! :jepp: De følger meg heldigvis godt opp hver gang det skjer noe. Har du vært på UL enda? Eller venter du til OUL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Emiliania skrev:

Tusen takk, og gratulerer til deg også! Er jo en spennende tid vi har i vente. 

Du er hjertelig velkommen her. :D Formen er bedre nå, heldigvis. Den verste kvalmen slapp tak en stund tilbake. Energien kommer sakte, men sikkert tilbake. Psyken kommer også ovenpå, etter flere tilfeller med blødninger og blodig utflod. Har allerede vært 4 ganger på UL gjennom jordmorgruppen jeg hører til, babyen har det heldigvis bra! :jepp: De følger meg heldigvis godt opp hver gang det skjer noe. Har du vært på UL enda? Eller venter du til OUL?

Jeg har tenkt til å vente til Oul ja. Skal til jordmor om litt under 2 uker for å høre hjertelyd. Så om vi hører noe (håper jo det 😉) så klarer jeg fint å vente. kjenner at det stresser jeg ikke med. Noe annet om du har hatt blødninger selvsagt, og for de som har opplevd ting før..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, maja87 skrev:

Jeg har tenkt til å vente til Oul ja. Skal til jordmor om litt under 2 uker for å høre hjertelyd. Så om vi hører noe (håper jo det 😉) så klarer jeg fint å vente. kjenner at det stresser jeg ikke med. Noe annet om du har hatt blødninger selvsagt, og for de som har opplevd ting før..

 

Håper også det, at dere hører hjertet. :D 

Ja, er noe helt annerledes. Da jeg gikk med Vesla hadde jeg en tidlig UL, for å forsikre meg om at alt var bra. Hadde en blødning da også, noe tidligere enn denne gangen. Ellers var jeg bare hos jordmor for oppfølging. Hadde en fire-fem UL gjennom hele svangerskapet. Nå er det noe annerledes, siden jeg har hatt så mye problemer med blødninger. Nå er OUL forhåpentligvis neste ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått time hos gynekolog, allerede til mandagen. Jeg sitter og vingler, siden jeg er på dag 2 uten brunt utflod. Det har skjedd før at jeg ikke har hatt brunt utflod over to dager, for så å ha to dager med, så kan liksom ikke utelukke det. Det stikker og klør litt oppi hufsa, så tror kanskje det er greit at jeg reiser. :jepp: De ville jo utelukke infeksjoner, så er bare greit å stikke innover mot sykehuset. Er uansett takknemlig for all den hjelpen jeg får under svangerskapet, selv om jeg synes jeg selv er litt hysterisk. Har også en del smerter i lysken og symfysen, så det er mer slitsomt denne gangen enn sist gang. Glad det er siste gang i hvertfall. :fnise: 

Jeg har også blitt helt forelska i det nyeste UL-bildet av lille, søte lille nesa vi kan se på ultralyden. Fra det jeg kan se, så ser det ut som minien har samme nesa som storesøster. :hjerte: Magen min er mer synlig og mannen påstår jeg vagger. Takk du.... Men tror det kan ha noe med lysken. 

Storesøster har da fortalt enda en av lærerne hennes at jeg er gravid, så var flere gratulasjoner ute å gå nå. :fnise: Hu har også blitt superflink til å gå selv. Er en kilometer til skolen hennes, så er faktisk ikke et kort stykke hu går heller. Før var det syting og at hu ville på skuldrene. Nå som hu skal bli storesøster skal hu absolutt alt selv, og vil gjerne hjelpe til. Skjønneste lille jenta mi. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blødning fra morkaka er visst diagnosen nå, men heldigvis så morkaka helt fin og frisk ut, ikke noe problemer med den. Liten blodansamling ved livmorhalsen, slik at det kunne være jeg fikk nok en mørk blødning. Fikk lite informasjon egentlig, bare at enten så går det greit eller så kan jeg få veer grunnet blødningen (grunnet irritasjon). Synes det er litt irriterende at det er så lite informasjon, og kan jeg fremdeles være aktiv? Gå turer som alltid? Det er slike ting jeg lurer på.... Heldigvis skal jeg til jordmor om et par dager, så kan spørre da. :jepp:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Emiliania skrev:

Blødning fra morkaka er visst diagnosen nå, men heldigvis så morkaka helt fin og frisk ut, ikke noe problemer med den. Liten blodansamling ved livmorhalsen, slik at det kunne være jeg fikk nok en mørk blødning. Fikk lite informasjon egentlig, bare at enten så går det greit eller så kan jeg få veer grunnet blødningen (grunnet irritasjon). Synes det er litt irriterende at det er så lite informasjon, og kan jeg fremdeles være aktiv? Gå turer som alltid? Det er slike ting jeg lurer på.... Heldigvis skal jeg til jordmor om et par dager, så kan spørre da. :jepp:  

Oi, hørtes skummelt ut - selv om det nok ikke er det! Synd du ikke fikk mer informasjon.. Håper du får det hos jordmor ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, maja87 skrev:

Oi, hørtes skummelt ut - selv om det nok ikke er det! Synd du ikke fikk mer informasjon.. Håper du får det hos jordmor ☺

Ja, er litt skummelt. Men spurte mannen hva hu dama sa. Det er helt på kanten av morkaka, så tror det ikke er så ille. Leser jo diverse andre lignende historier og de aller fleste er positive, heldigvis. Bare å slappe av litt, så går det greit. 

Håper jeg får mer informasjon. Fikk også telefon fra jordmorkontoret hvor hu ene var litt nysgjerrig på hvordan det gikk og om sykehuset hadde kontaktet meg. Fortalte at jeg allerede hadde vært og at jeg har en samling koagulert blod ved livmormunnen, som har kommet fra morkaka. 

Merker det er litt ironisk at jeg er mer avslappet i dette svangerskapet, selv med så mye problemer. Jo, var ikke gøy når blødningene stod på som verst, det var utmattende. Med storesøster var jeg ofte et nervevrak og forventet det aller verste.. I det svangerskapet hadde jeg knapt nok noe problemer, en blødning i uke 9, that was it... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll hos jordmor, hjertelyden var herlig å høre på og livmor vokser som den skal. Hurra. Mannen er sykemeldt og var med. Han fikk spørsmålet om dette var vårt første barn sammen.... :fnise: Guuuud hu tråkket i salaten. :fnise: Grunnen til spørsmålet er alderforskjellen mellom storesøster og lillebror (?), som er nesten 5 år. Jeg svarte som var at neida, samme pappa, men det passet dårlig å få barn tidligere med tanke på masteroppgaven og sånt, pluss at naturen ikke helt jobbet sammen med oss når vi planla å få barn.

Spurte ikke om blødningen, hu spurte litt om det og virket ikke som det ikke var så stort. Om det hadde vært alvorlig hadde jeg blitt bedt om å komme tilbake. Mannen sa at det var fra kanten av morkaka, og det har jeg lest er normalt. Livmoren vokser og morkaka henger ikke helt med. Har også bestilt noen gratispakker fra diverse sider, så får noen småting til babyen gratis.. :fnise: Må ringe helseforsikringa for å arrangere kraamzorg hit. Ringte tidligere i dag men det var opptatt, og jeg hadde desverre ikke tid til å sitte og vente. 

Vesla og jeg bakte gulrotkake i går, og huville så absolutt lage det, selv om hu aldri har smakt den før. Hu har fått smake vårt bakverk og blitt hekta. Det var koselig å gjøre det, hu er flink til å kakke egg og åpne dem, og vil så gjerne hjelpe meg. Så, det er blitt vår ting. Hu får hjelpe meg med middag eller å bake kaker, da får jeg tilbrakt tid med vesla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Surriball skrev:

Heihei! :vinke:Jeg vil gjerne følge med her! :)

Velkommen skal du være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyresiden er øm og sår, strekker seg fra mage til rygg og rumpe. Har hatt det i flere uker. Begynner å bli litt slitsomt, og verst er smerten i symfysen. Liker liksom ikke å klage, men det er liksom litt utmattende. Jeg er vant til å kunne gå flere km hver dag og å jogge en grei distanse, nå får jeg vondt av å gå en liten km. Det er heldigvis ikke hver dag, så noen dager er jeg mer meg selv og kan gå et stykke. Kanskje jeg skal gå til legen og spørre om mulighet for en fysioterapaut, bare sånn for å få hjelp... Har rett på 14 timer basert på forsikringa vi har. :jepp: Men ja, det er nok mer slitsomt ettersom jeg ikke liker å være en byrde. Kjæresten er forståelsesfull at jeg har vondt, men jeg føler meg ikke komfortabel i den rollen. I tillegg sover jeg ikke 100 prosent lengre, og hjelper ikke stort at Vesla skal ta over min side av senga om hu våkner midt på natten. :fnise: Har bestemt meg for at jeg går til sofaen skjer det igjen, men problemet er at jeg sovner like fort som jeg våkner. Er gjerne også de dagene jeg er sår også. I går tissa hu i senga, etter halvannen måned uten nattuhell, skiftet og vasket henne. I samme slengen brølte hu og var vrang. Trøtt-Emiliania var ikke blid og fortalte at sånn skulle man ikke være, og hu fikk være fornøyd med hva mamma la fram. Hu ga seg og sovna. Gah...

I går hadde vi en fin dag Vesla og jeg. Først lagde vi små ting av papir og kreppapir. Deretter var vi alle tre ute et par timer og handlet mat. Spiste fisk fra en bod eller en visboer som det kalles her (visboer - fiskebonde, eller en person som selger fersk fisk og snacks av fisk). Deretter lagde vi ting av perler med små pauser innimellom, slik at hu satt litt på iPaden og jeg satt litt ned. Men stort sett hele dagen i går var vi sammen og gjorde ting sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vil jeg følge med :vinke: 

Så kjedelig med blødninger. Har de sagt noe om hvor morkaka ligger eller er det for tidlig å se?

Lillebror eller lillesøster? Vet ikke hvorfor, men jeg tror du venter lillesøster ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kakaoen skrev:

Her vil jeg følge med :vinke: 

Så kjedelig med blødninger. Har de sagt noe om hvor morkaka ligger eller er det for tidlig å se?

Lillebror eller lillesøster? Vet ikke hvorfor, men jeg tror du venter lillesøster ;) 

Den ligger foran, mot magen. Mer enn det sa hu ikke. Har heldigvis ikke hatt blødninger på 1.5 uke nå. :jepp:

Ser ut som det blir en lillebror :P Men helt sikkert er det ikke helt enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og vesla ser på Frozen sammen, og flere av sangene fikk meg nesten til å gråte. Hormonella ja! :fnise: 

Har vært litt opptatt de siste ukene, denne uken har det vært rydding, sykehusbesøk (Vesla) og innkjøp av diverse ting. Forrige uke var sykehusbesøk (meg), jordmorbesøk og ringerundetid. Måtte ringe for kraamzorg og diverse ting som må i hus. Fikk bekreftelsen i går, så det er hvertfall klart. Må bare sende brev tilbake til kraamzorgbedriften som jeg søkte hos (for å skrive meg inn). Fikk brev i dag fra sykehuset og jeg skal inn på OUL eller 20-weken echo neste måned. GAH! Må vente så lenge på å se mini. :dry: Heldigvis hører jeg minien uka før. :jepp: 

Neste uke blir det å sende emailer rundt til forskjellige bedrifter, for å finne ut litt mer om muligheten for meg å jobbe der etter svangerskapets slutt. Venter også på å høre fra en bedrift om jeg skal inn på intervju eller ikke. Vi har det greit økomisk med bare en inntekt, men er liksom litt kjedelig å traske rundt hjemme. Får kanskje også melde meg som frivillig et eller annet sted. Kanskje også jobbe med numerisk modellering og nederlandsken min. :fnise: Og neste uke er siste uken av sykemeldinga til mannen, før han begynner å jobbe litt igjen. Det var nødvendig at han fikk den sykemeldinga, han var nesten utkjørt fra jobben. Omstillinger, større arbeidsansvar og flere oppsigelser gjorde sitt for mannen. Det er flere som har blitt sykemeldt fra avdelinga hans og en annen, så det er tydeligvis ikke han som gikk på veggen. Han gleder seg litt til å komme seg tilbake, for han føler seg litt ubrukelig her.. I know the feeling! :fnise: Kanskje jeg kan spørre foreninga her i borettslaget om de trenger hjelp. :jepp: Har god kontakt med fruen til ledern. 

Vesla hjelper til med matlaging og prater mye over babyen. Rart å se og høre hvor engasjert hu er over den lille. Blir ei flott storesøster. I tillegg synes hu det er så gøy på skolen. Barna her begynner ved 4-årsalderen i en slags førskole. Hu har allerede begynt å lære noen bokstaver og påpeker ofte at diverse bokstaver hører til tante, mannen, mamma, bestemor og lignende. Hu kan også skrive enkelte ord, men det er mer fordi jeg har vist henne hvordan. Hu vil lære, så kan ikke akkurat nekte henne det. De jobber også med å stimulere henne på skolen, i hennes tempo. Så noen uker går det unna, andre dager er hu mer interessert i å sosialisere. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå blir jeg nysgjerrig her. Hvordan er svangerskapsomsorgen i Nederland? Hvor mange kontroller osv er det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Surriball skrev:

Nå blir jeg nysgjerrig her. Hvordan er svangerskapsomsorgen i Nederland? Hvor mange kontroller osv er det? :)

Vi har 3 ultralyder, alle blir betalt av helseforsikringen vi har. Ved 20 uker er den største ultralyden, a la OUL. Som regel tar jordmødrene seg av det, men i vårt tilfelle må vi på sykehuset. Siden mannen ble født med lukket tarm må vi passe på at mini ikke har det. Vi har 10 kontroller med jordmor, første er uke 14, så er det kontroller ved 19 uker, 23 uker, 27 uker, 30 uker, 33 uker, 37 uker og så hver uke frem til barnet er født. Etter fødsel kan man velge om man vil ha kraamzorg, noe som er vanlig. Kraamzorg er som en eller flere barnepleiere (som regel en med mindre man har noen under opplæring) som hjelper til med barnet, lar mor slappe av og rydder i leiligheten. Er skikkelig luksus. Slik er det den første uken, etter det er vi alene med den lille. Så følges vi opp av helsetjenesten. 

Sist gang synes jeg det var ubehagelig å bli fortalt at jeg måtte sove, jeg var jo nettopp blitt mamma og skulle passe på barnet. Nå vet jeg hvordan det er, så kan komme godt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Surriball skrev:

Åh, det høres jo skikkelig bra ut! Vi skulle hatt kraamzorg i Norge også!

Synes jeg også, det kan kutte ned noe av liggetiden på sykehuset. Sist jeg fødte ble jeg sendt hjem etter 6 timer. Standard er 3-4 timer, men en feil i kommunikasjonen gjorde at jeg lå noe lengre. Men problemet er kanskje hvordan det skal innføres i Norge. For det første må vi betale en del av tjenesten, og vi betaler også for helseforsikringen her. Så det er ikke akkurat gratis heller. :jepp: 

------ 

Mannen er så skjønn :grine:. Kom ut av dusjen i undertøyet og sa: Se, er ikke dette sexy? med en litt sarkastisk tone. Mannen svarer: ja det er faktisk utrolig sexy. Jeg spør etterpå om han virkelig mente det. Mannen: Ja, jeg er veldig glad i kroppen til gravide damer, spesielt når det er dama mi som er gravid. Og det er noe med blikket hans som sier at det er genuint ment. her går jeg gravid med vårt andre barn og han sier sånt om meg.. :sjenert: 

Og, i dag kom et rekommandert brev i posten.. Vitnemålet mitt kom i dag! :strix: Håndfast bevis på at jeg fullførte mastergraden. Gjennom hele prosessen trodde jeg at jeg aldri skulle klare det, og utsatte så mye som mulig (og jeg angret mye på det). Det siste året skjerpet jeg meg og skrev en skikkelig oppgave på det året. Tok litt lengre tid enn normert, men med ei lita ei rundt føttene og uventet dødsfall i nær familien greide jeg det ikke fortere. :sjenert: Men må motivere meg selv med den jobbsøkinga. Har liksom så mange planer, men det å få fingern ut og å sende eposter og CVer er visst litt tungvint. :sjenert: Har allerede søkt på et par jobber, men det er utlyste stillinger. Om noen har tips må dere bare si ifra.

Blir en hektisk lørdag med et par bursdager! Ene er oldemor til Vesla, andre er en av tremenningene hennes. Den siste orker jeg egentlig ikke, for det er mer pliktbursdag. Oldemor derimot har jeg et godt forhold til og gleder meg til å se henne igjen. :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...