Gå til innhold

Er du redd for veps?


Gjest Badebuksa

Anbefalte innlegg

Gjest tsejG

I Norge er jeg igrunnen mer redd for å få huset invadert med veggedyr...

Men det er klart. Aggressiv veps er jo ikke trivelige. Men redd dem, nei.

Veggedyr derimot.

De har jeg ikke lyst til å få inn i huset. :(

Det verste er at disse krypene er på full frammarsj igjen her i landet, etter å ha vært nærmest utryddet siden medio forrige århundre. Grunnen til dette er at vi reiser så mye som vi gjør i dag, og dermed drar faenskapet med oss hjem i koffertene.

Her i huset får alt av inventar i koffertene seg et døgn i fryseren etter en måned eller to i sørøst-asia, en billig og effektiv garanti mot at krypene finner ny bolig i soverom og sengetøy.

Veps er de reneste kosedyr i forhold til veggedyr, helt klart...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dee Dee

Jeg liker virkelig ikke hverken veps, humla, bier, edderkopper, maur, eller noe annet insekt. Forholder meg likevel ganske rolig om jeg ser noen med midre de kommer susende rett mot meg. Da kan det skje at jeg springer for livet. Mannen min derimot er mer redd enn meg. Har aldri sett han så lite mandig som når han spurter unna en veps :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker virkelig ikke hverken veps, humla, bier, edderkopper, maur, eller noe annet insekt. Forholder meg likevel ganske rolig om jeg ser noen med midre de kommer susende rett mot meg. Da kan det skje at jeg springer for livet. Mannen min derimot er mer redd enn meg. Har aldri sett han så lite mandig som når han spurter unna en veps :ler:

Du liker ikke sommerfugler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dee Dee

Du liker ikke sommerfugler da?

Nei, syns de er så stygge. Har en frykt for at de skal komme seg inn under genseren min og at jeg ikke får de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke veps, har alltid vært hysterisk redd for veps. En gang hadde bestemoren min vepsebol i ventilasjonen på det ene toalettet. Jeg brukte ikke den doen på flere år.

Må fortelle en litt morsom historie her.

Da min far var liten fant han og min onkel det de trodde var et tomt vepsebol. Glad og fornøyd tok de det med seg inn på soverommet og la seg for natten...

Bare for å våkne til et soverom fullt av veps neste morgen. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv forferdelig redd for veps! Har blitt stukket én gang i mitt liv, og ønsker absolutt ikke flere stikk. Syns veps er ufattelig skumle utseendemessig. Er kanskje på grunn av fargene? Men liker heller ikke "baken" på dem og måten de snevres inn på midten. Jeg grøsser ved tanken. Kan vel nærmest betegne redselen som en fobi - klarer jo ikke engang se et bilde av en veps uten å føle sterkt ubehag og redsel.

Jeg ser, med andre ord, ikke frem til sommeren. Tør knapt å sitte på balkongen i finværet - sitter på nåler hele tiden, lyttende etter bzzzingen. Og hører jeg den, så løper jeg inn og lukker døren panisk bak meg. Ja, det er pinlig, men jeg takler dem virkelig ikke, så da får folk bare le. Hjelper heller ikke at det er en kjempeveps som "camper" på balkongen min når sola er ute nå om dagen. Da går ikke jeg ut, for å si det sånn, mens den prøver å komme inn ved å fly på vinduet. Blodtørstige beist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke redd for dem,men har fått utslett/blåmerkelignende opplegg de 2 gangene jeg har blitt stukket. Så vil jo helst unngå å bli stukket av dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livredd, men stankelbein er det værste, hvis en stankelbein befinner seg i huset er jeg nærmest automatisk i nabohuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke de norske vepsene, men er livredd for "killer hornets" som fins her :P håper jeg kommer meg gjennom sommeren uten å treffe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enhjørning

Har ingen fobier men veps takler jeg dårlig.. Om den er i nærheten av meg så løper jeg. Kommer av at jeg er skikkelig allergisk både mot veps og mygg og sist gang jeg ble stukket av en veps på låret hovnet det opp sånn at jeg ikke hadde sjangs til å få på meg vanlige bukser på over en uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lindiana

Har ikke noe i mot veps med mindre de blir kronisk nærgående. Hjelper som regel å blåse på de så flyr de sin vei. Her har det vært mer bier og humler hittil i år. Foretrekker de over veps som egentlig bare er en snylter som gir seg ut for å være en bie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg er redd for nesten alt som summer og flyr av insekter. Humler, sommerfugler og marihøner er unntakene.

Og ja, noen arter bier er utrydningstruet. Det samme gjelder humler. Så ikke drep humlene, folkens, slipp dem heller ut. Det blir store problemer hvis humlene eller biene forsvinner.

Forresten så er humlene veldig fredelige. Det er ikke bare en myte, de angriper bare hvis de føler seg truet. Og det er sjeldent. Så ikke noen grunn til å frykte dem, de er så godt som harmløse. :)

Humler er fine dyr. Her er en som mater og klapper på en humle, han hadde nok ikke gjort det samme med en veps:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke spesielt glad i veps, nei! De er for aggressive og pågående. Bier og humler er jeg derimot stor fan av ♡ Forsøker å holde bedene mine så humle- og bievennlige som mulig, og planlegger å sette frem humlekasse til neste vår. Vi må ta vare på de vi har igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Himmel og hav!

Voksne mennesker kan da ikke være redde for veps, edderkopper, mus osv.

Anonymous poster hash: fa99a...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for veps, i tillegg til at jeg hater de. De er onde, jo! Jeg løper, fekter med armene og piper som en tulling om en er i nærheten.

Men humler synes jeg er søte, i tillegg til at jeg har blitt fortalt gjennom hele oppveksten av min mor som elsket humler, at de ikke er farlige og bare er snille. ... Vet ikke helt om jeg stoler på det, så er litt redd de. Jeg får ikke panikk som med vepsene om jeg møter en, men jeg prøver å holde meg en meter eller to unna, bare for å være sikker. Men akkurat der erkjenner jeg at det bare er jeg som er rar. :sjenert:

Kan også kanskje legge til at jeg er såppass sint og redd for veps at om en er i huset mitt og jeg ikke lett kan slippe den ut vinduet e.l., dreper jeg den med spray. Men humler ville jeg aldri ha gjort det med, de har jeg reddet ut av huset mange ganger, samt reddet de ut av bøtter med vann eller gitt de litt næring mens de har gått og surret rundt på bakken.

Endret av PaperFlower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav!

Voksne mennesker kan da ikke være redde for veps, edderkopper, mus osv.

Anonymous poster hash: fa99a...78d

Veps, edderkopper og mus er ikke samme liga. Mus = søte, de andre not so much.

Men fra naturens side er det jo egentlig logisk at vi instinktivt holder oss unna både mus og giftige insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men humler synes jeg er søte, i tillegg til at jeg har blitt fortalt gjennom hele oppveksten av min mor som elsket humler, at de ikke er farlige og bare er snille

Har levd i den trua jeg også, men har dessverre opplevd så mange stikkelystne og aggressive humler at den illusjonen har forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...