Gå til innhold

Jeg fikk mye penger til gode på skatten - Hun fikk baksmell


Gjest Mann

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg mitt livs sjokk, med positvt fortegn jeg fikk hele 25.000,- kroner igjen på skatten, og jeg som trodde jeg skulle gå i omtrent null, og i verste fall baksmell.

Samtidig fikk samboer 11.500,- i baksmell.

Nå er det slik at hun mener vi skal dele, slik at vi totalt sett går ca. 14.000,- i pluss, og vil bruke dette til noe sammen, f.eks. en storbyweekend.

Det kommer ikke på tale!

Jeg har lenge drømt om en fotballtur til England med et par kompiser, og endelig får jeg denne muligheten. Hver en krone pluss litt til skal brukes til denne turen.

Min mening er at det er ens eget ansvar å sørge for at man ikke får baksmell. Jeg bruker alltid å øke skatten et par prosent i forhold til beregnet skatt, og går som regel et par tusen i pluss. I år ble det derimot en helt vanvittig positiv overraskelse.

Bismaken er at stemningen i kåken er på bristepunktet, og jeg regner med at det varer en god stund...

Synes dere det er normalt at man skal dele på penger man får til gode på skatten?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha.. spar meg!

At hun ikke holder styr på sine penger skal ikke være ditt problem. Ta deg en fotballtur med god samvittighet, og kos deg! IKKE LA HENNE PISKE DEG ;)

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine penger, du bestemmer. Verre er det ikke. Kan kanskje skjønne litt at hun er skuffet for at du ikke vil utnytte de pengene på dere begge, men hvis du faktisk vil bruke de sammen med kompisene dine, så må hun nok bare tåle det. Hun kommer over det etter hvert da. Dere har alltids flere sjanser til å få muligheten til å reise sammen =)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella111

jeg synes ikke det er sånn at man skal dele.

en ting vis man er gift med felles økonomi stiller ting seg litt annerledes i mine øyne.

men jeg hadde ikke blitt mye glad om samboeren kom med en sabla baksmell å regnet med at jeg skulle ta å bruke mine penger på det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Synes dere det er normalt at man skal dele på penger man får til gode på skatten?

Hvordan er økonomien deres? Deler dere på faste utgifter, mat og slikt og kan bruke resten av deres egen inntekt som dere selv vil? Hvis ja har hun ved å betale for lite i skatt brukt mer på seg selv enn hun hadde råd til og bør ordne opp i dette selv. Det blir feil at du skal betale for hennes manglende evne til å forutse hvor mye hun skal betale i skatt og dermed hennes overforbruk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Jeg tenker at du kan hjelpe til med hennes baksmell, men ikke at du skal betale alt. Å dele pengene syntes jeg er urimelig når dere "bare" er samboere.

Når man bor sammen syntes jeg at man kan hjelpe hverandre i slike situasjoner. Det er ikke noe gøy å få baksmell, det er ikke alle som ser den komme og det er sure penger selv om det er "selvforskyldt". Men selvfølgelig skal du kose deg med dine penger.

Jeg hadde i hvertfall ikke hatt samvittighet til å dra på guttetur og kost meg gløgg ihjel mens kjæresten sitter hjemme og vrir på hver eneste krone for å få kabalen til å gå opp. Da ville jeg spyttet inn noen tusenlapper og løftet litt vekt fra skuldrene.

Men det er meg da :)

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia L

Jeg kan skjønne at hun er ganske småsur, men skattepenger tilgode/restskatt er jo ikke akkurat Lotto, så dette er noe hun bør ta ansvar for selv. Live your dream. Reis på gutteturen din. Men gi henne gjerne en bukett blomster og litt konfekt til helga. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eig de bustad saman, og du får skattefordelen for rentene? I såfall bør de dele. Ellers er det dine pengar om de har skild økonomi.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koooos deg i England du! Hvis du alikevel hadde bestemt deg for å reise så syns jeg hun kan drite i å kreve de pengene. Har du fått prosentvis litt av lønna hennes også da eller? Nei det blir for dumt! :) Voksne mennesker må passe på seg selv, men hvis dere har generelt dårlig råd og hun kommer til å havne i knipe på grrunn av disse pengene, så kan du hjelpe henne med å tenke litt økonomisk, sette opp budsjett etc. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest najki

I utgangspunktet synes jeg ikke at man skal "utjevne" skattelotteriet. Du har betalt det du skal, hun har ikke!

For vår del har det imidlertid vært felles saker som har gjort at vi har fått skeivfordelingen vi har fått. F.eks at felles lån og formue har vært ført på bare den ene. Da skal det selvfølgelig rettes opp i. Om det ikke skyldes noe sånt sier jeg som en annen bruker lenger oppe; God tur til England!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i heimen tar vi fullstendig egenanvsar når det gjelder personlig økonomi.

Å legge trekkprosenten opp et par hakk, resulterer jo bare i en herlig sparegris som du kan kose deg med.

Lykke til hjemme da, skjønner at det ikke er noe stas for henne.. Jeg har sittet på den siden av gjerdet selv, men vet godt at det er min egen "feil".

Reis til England og kos deg du, du har vært fornuftig, så det har du fortjent!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Så du skal betale hele baksmellen hennes og i tillegg gi henne halve resten? Det vil jo si at du sitter igjen med en fjerdedel av summen selv mens tre fjerdedeler går til henne. Det var jo rettferdig..?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I all hovedsak nei. Men nå har jeg fått en liten smell, og samboeren min får en del tilbake. Han står som hovedlåntaker og får dermed skrevet av rentene på lånet vårt på skatten. Dette skal vi dele og da regner jeg med jeg får litt igjen istedet. Men jeg hadde ikke forventet at han skulle betale min smell utenom dette.

Men så kommer det litt an på hvor lenge man har bodd sammen og om der er barn i bildet osv. Som regel når man har sånn halvveis felles økonomi så må jo den andre parten ofte betale litt mer regninger eller mat de aktuelle månedene fordi han/hun som fikk baksmell må betale på restskatten. Så man blir jo ofte indirekte med på å betale på smellen uansett.

Og så kommer det jo an på om man har god råd eller ikke, noen vil jo ikke merke smellen, mens andre kanskje da ikke har råd til å kjøpe mat fordi man må betale. Hadde vi hatt dårlig råd så hadde jeg hjulpet min samboer det jeg kunne slik at ting ikke skulle ende i inkasso osv.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

I dag fikk jeg mitt livs sjokk, med positvt fortegn jeg fikk hele 25.000,- kroner igjen på skatten, og jeg som trodde jeg skulle gå i omtrent null, og i verste fall baksmell.

Samtidig fikk samboer 11.500,- i baksmell.

Nå er det slik at hun mener vi skal dele, slik at vi totalt sett går ca. 14.000,- i pluss, og vil bruke dette til noe sammen, f.eks. en storbyweekend.

Det kommer ikke på tale!

Jeg har lenge drømt om en fotballtur til England med et par kompiser, og endelig får jeg denne muligheten. Hver en krone pluss litt til skal brukes til denne turen.

Min mening er at det er ens eget ansvar å sørge for at man ikke får baksmell. Jeg bruker alltid å øke skatten et par prosent i forhold til beregnet skatt, og går som regel et par tusen i pluss. I år ble det derimot en helt vanvittig positiv overraskelse.

Bismaken er at stemningen i kåken er på bristepunktet, og jeg regner med at det varer en god stund...

Synes dere det er normalt at man skal dele på penger man får til gode på skatten?

Hvis dere deler på resten når det kommer til husholdningen, slik som husleie, strøm, mat og sånt, så er det ganske naturlig at du spytter i her også. For du hadde vel syntes det var greit om hun hadde hjulpet deg om du var den som fikk baksmell og ikke sviktet og dratt på shoppingtur til London.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg mitt livs sjokk, med positvt fortegn jeg fikk hele 25.000,- kroner igjen på skatten, og jeg som trodde jeg skulle gå i omtrent null, og i verste fall baksmell.

Samtidig fikk samboer 11.500,- i baksmell.

Nå er det slik at hun mener vi skal dele, slik at vi totalt sett går ca. 14.000,- i pluss, og vil bruke dette til noe sammen, f.eks. en storbyweekend.

Det kommer ikke på tale!

Jeg har lenge drømt om en fotballtur til England med et par kompiser, og endelig får jeg denne muligheten. Hver en krone pluss litt til skal brukes til denne turen.

Min mening er at det er ens eget ansvar å sørge for at man ikke får baksmell. Jeg bruker alltid å øke skatten et par prosent i forhold til beregnet skatt, og går som regel et par tusen i pluss. I år ble det derimot en helt vanvittig positiv overraskelse.

Bismaken er at stemningen i kåken er på bristepunktet, og jeg regner med at det varer en god stund...

Synes dere det er normalt at man skal dele på penger man får til gode på skatten?

Det kommer jo an på hvordan dere gjør det med økonomien ellers. Deler dere 50/50 på alt eller har felles økonomi er du nesten pliktig til å bruke pengene litt fornuftig. Har dere barn er det også viktig.

Har dere derimot strengt adskilt økonomi stiller det seg litt annerledes. Da må dere ta ansvar for økonomien selv.

På generelt grunnlag må jeg si at økonomi er viktig å diskutere når man velger å bli samboere. Det er en av de viktigste grunnene til at par går fra hverandre.

Og nå skal jeg si noe du kanskje ikke liker å høre, men du virker en smule egoistisk. Skal du en dag ha familie med denne damen og elsker henne, da vil du vel stille opp og hjelpe henne med baksmellen? Dere lever tross alt sammen og deler alt. Alt - men ikke penger?

Nei, dette må du vurdere nøye sammen med samboeren din. Grip sjansen til å snakke helhetlig økonomi!

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ho meint det samme om rollene var byttet om på og ho satt med 25k ekstra? :gjeiper:

Forresten så blir det jo ikkje slik at dere DELER på det, slik du forklarer det så skal du betale heile hennes baksmell med det du fikk igjen - det er jo ikkje rettferdig det heller! Ellers enig med Bobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...