Gå til innhold

Barn og leggetid


Gjest Vito - nr to

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to

Vi har fem barn, to gutter som blir 15 i år, jente som blir 12, jente som blir 10 og gutt som blir 5. Alle er A-mennesker, som sine foreldre, oppe ca kl 0500, normalt er de i stående stilling før vekkerklokka har gitt lyd fra seg.. Kl 0615 er det frokost, da har fem eller seks personer vært i dusjen først (og tømt VV-tanken til bunns, selv om alle er korte og effektive. :) )

Leggetida vi praktiserer er:

Yngste gutt kl 1900.

Yngste jente kl 2015.

Eldste jente kl 2045.

Tvillingene kl 2115.

På de angitte tidene skal de være under dyna, og lyset slokket.

Fredag og lørdag gjelder for alle regelen om «automatisk ½ time lengre, mer kan diskuteres om det er grunn til det». VELDIG sjelden vi har en slik situasjon, oftest utnyttes ikke engang den halvtimen de har fullt ut av andre enn tvillingene. Også søndag gjelder «½ time lengre» for yngstegutten, rett og slett fordi vi sjelden er hjemme fra møte før ca kl 1930, og han skal jo ikke i dusjkø om morgenen. At han da som regel må bæres inn fra bilen og til sengs er en annen sak. I skoleferien er det «fredag og lørdag alle dager» når det gjelder leggetid, unntatt for de eldste hvor det praktiseres grense på 2130 søndag fredag, siden de skal på arbeid kl 0700 da, i hvert fall i feriens fire første uker.

At barna (unntatt yngste) er under dyna ¼ - ½ time før «siste frist» skjer langt oftere enn at de må minnes om leggetida. De tre eldste har litt tendens til å sove middag et kvarters tid, men det skjer langt fra hver dag, bare når de selv føler seg «litt slitne». Kan også si bare for sammenligning, siden barn har en sterkt tendens til å ligne sine foreldre at ektefellen normalt er under dyna til kl 2230, jeg selv til kl 2300. Kan også nevne at lørdag insisterer vi på «ro i sengehalmen» til kl 0530, søndag til kl 0600, men vet de er våkne like tidlig da også. Da er det oftest lesing på senga...

Hvordan er våre barns leggetid og søvntid sammenlignet med andres?

Endret av Vito - nr to
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde aldri fått min 15 åring i seng så tidlig :fnise: men så liker han å sove lenge også. Mer typisk B-menneske. Han legger seg kl. 23 når det er skoledag, og i helger og ferier bestemmer han selv sin egen leggetid.

De eldste bestemmer den selv, men så er de 17 og 22 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Min 15-åring er i seng 21.30, og lyset slukkes kl 22. Hun er oppe kl 7, og får da 9 timers søvn.

Det samme gjelder for min 17-åring, men det er av eget valg fordi han er kveldtrett og morgenfugl.

Han får også 9 timer pr natt, og de trenger begge såpass mye søvn for å fungere optimalt i hverdagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Takk for svar, begge to. Sitter pt på "kranglete" nettforbindelse, så lgger av nå. Kommer tilbake i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger 13 og 14 åringene seg kl 21.45 (går på badet 21.30) De står opp kl 07.00. I helgene legger de seg mellom kl 23.00 og kl 23.30.

9 åringen (snart 10) legger seg kl. 20.30 og står opp kl 07.00. I helgene legger han seg mellom kl 21.30 og kl 22.00.

18 åringen bestemmer selv når hun legger seg, men jeg må som regel minne henne på at det kanskje er greit at hun legger seg snart for hun er skikkelig trøtt om morgenen. Dette har hun en tendens til å glemme :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de uansett går å legger seg til fornuftige tider, ser jeg ikke helt poenget med leggetider, ihvertfall ikke for de eldste. Virker nesten bare som det blir regler bare for å ha regler. Og synes det var fryktelig tidlig for 15-åringene, spesielt i helgene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hvis de uansett går å legger seg til fornuftige tider, ser jeg ikke helt poenget med leggetider, ihvertfall ikke for de eldste. Virker nesten bare som det blir regler bare for å ha regler. Og synes det var fryktelig tidlig for 15-åringene, spesielt i helgene.

Synes du virkelig det, når du ser hvor tidlig de står opp om dagene?

De står jo opp kl 5 i hverdagene, kl 5.30 på lørdagen, og kl 6 på søndagene, og er vanligvis våkne enda tidligere i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du virkelig det, når du ser hvor tidlig de står opp om dagene?

De står jo opp kl 5 i hverdagene, kl 5.30 på lørdagen, og kl 6 på søndagene, og er vanligvis våkne enda tidligere i helgene.

Hvis de uansett er oppe da, og trenger så mye søvn er det jo selvfølgelig helt greit. Snakket mer på generell basis jeg da, at 15-åringer være i seng før kl 22 i helgen var litt vel strengt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de uansett er oppe da, og trenger så mye søvn er det jo selvfølgelig helt greit. Snakket mer på generell basis jeg da, at 15-åringer være i seng før kl 22 i helgen var litt vel strengt.

Disse ungene er ikke som andre unger, så det blir liksom umulig å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Hvis de uansett er oppe da, og trenger så mye søvn er det jo selvfølgelig helt greit. Snakket mer på generell basis jeg da, at 15-åringer være i seng før kl 22 i helgen var litt vel strengt.

Jeg svarte generelt, og stort sett er hun i seng 21.30 fordi hun trenger 9 timers søvn.

I helgene er hun stort sett i seng litt senere, men det styrer hun selv innenfor visse rammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og synes 15-åringene må i seng vel tidlig på helg. På den andre side kan det tyde på at de trenger søvnen siden de har behov for en middagslur...

Min 13-åring legger seg 21.15 på hverdager og må slukke lyset 21.30 på hverdager, vekker henne kl 7.15 om morgenen. Hun er skikkelig B-menneske da, kvelden er hennes beste tid. Ingen behov for ettermiddagslur... I helgene blir det fort seinere, gjerne borti kl 23 før hun sovner....men sover lengre om morgenen, vekker henne ofte i 9-tiden på lørdager er det noe vi skal. Søndager kan hun gjerne sove enda litt lengre..

Lillesøster på 7 år er i seng mellom kl 19 og 19.30 på hverdager. Hun leser ikke på senga enda, men vi leser ei bok og synger for henne. Leser gjerne i 15min. Trenger ikke vekke henne, da hun spretter opp av senga før fuglene....gjerne kl 5.30... Hun er ikke noe særlig lengre oppe på helg, da hun våkner like tidlig uansett når hun legger seg. T.o.m i feriene der det fort blir seinere våkner hun like tidlig...vært utpreget A-menneske siden hun kom til verden.. Hun sover heller ikke noen ettermiddagslur.

Mannen er kveldstrøtt og kan gjerne sovne i 22.30 tida, mens jeg har aldri vett til å finne senga da jeg elsker å ha noen timer for meg selv etter at størstefrøken har lagt seg. Begynner gjerne å tenke på å legge meg i 22.30-tida, men klokken blir fort midnatt. Er nok et kombinert A og B-menneske da jeg alltid har våknet tidlig, selv som ungdom. Trenger ikke mye søvn, og sover heller ikke ettermiddagslur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus TS! Får du to gutter på 15 i seng til 21.15 :question:

Det syns jeg er tidlig. Jeg mener om de er trøtte så kan jo de legge seg, men da jeg var 15 hadde jeg aldri gått med på det. Man kan vel heller si ifra når det begynner å bli for sent, men 21.15 er alt for tidlig. Det var inne tiden min da jeg var rundt 12 år. :popcorn:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 15 år fikk jeg legge meg når jeg ønsket det i helgene, var jeg ikke ute på noe spesielt ble leggetiden rundt 12-1. I ukedagene la jeg meg mellom 22.30-23.30 og stod opp 05.30. I helgene kunne jeg sove så lenge jeg ville(vel, vi ble vekket hvis vi sov lengre enn 12), men vanligvis var jeg våken mellom 08.00-10.00.

Når jeg var 16 så flyttet jeg ut..så da var det mine egne spilleregler som ble praktisert :ler: Men det forble vel sånn ca det samme, rett og slett bare fordi jeg vet at hvis jeg ikke får nok søvn så blir jeg et mareritt dagen etter.

13-åringen hos min mor legger seg 22.00 i ukedagene (sånn ca) og rundt 23.30-00.30 i helgene. 9åringen legger seg 21.00 i helgene og 20.00 i ukedagene. 5-åringen legger seg 20.00-20.30 i helgene og 19.30-20.00 i ukedagene. Hos min far legger 8- og 6-åringene seg ganske likt. I ukedagene legger de seg rundt 20.00-20.30 og i helgene er det egentlig samme klokkeslett, men noen ganger er de våkne helt til 22.00, mens andre dager legger de seg 20.30.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er mange år siden jeg la meg litt over 9, å jeg er 17 nå.

Jeg er et b-menneske da, eller c kanskje, hehe.

Har vel så og si bestemt legge tiden min i noen år nå, men det er pga mamma legger seg før meg (hun står alltid opp før også) Så sier hun bare at jeg burde legge meg snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zizzi

Min 13 åring legger seg kl 21.30 i uka, å hun står da opp kl 07.15.

I helgene er hun litt lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Har ikke barn, men bestemte selv når jeg skulle legge meg fra jeg var rundt 13-14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gutten min på 11 legger seg i 20.30-21.00 tida i ukene og er oppe til max 22.30 i helgene..noen ganger lengre..synes det er deilig å ha litt voksenkveld..selv om jeg bare har han annenhver uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zizzi

Gutten min på 11 legger seg i 20.30-21.00 tida i ukene og er oppe til max 22.30 i helgene..noen ganger lengre..synes det er deilig å ha litt voksenkveld..selv om jeg bare har han annenhver uke..

Enig, det r deilig med litt voksenkveld.

Jeg har forståelse for ts og familiens leggetider. De står jo opp veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står dere opp kl 0500??? Og hvorfor må alle dusje om morgenen? Går ann å dusje om kvelden.. Ro til 0530 i helgene...kjenner ingen som står opp såå tilig når de har fri jeg...helt uforståelig for meg men hver sin lyst.

Endret av Vinnie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vito - nr to

Jesus TS! Får du to gutter på 15 i seng til 21.15 :question:

Det syns jeg er tidlig. Jeg mener om de er trøtte så kan jo de legge seg, men da jeg var 15 hadde jeg aldri gått med på det. Man kan vel heller si ifra når det begynner å bli for sent, men 21.15 er alt for tidlig. Det var inne tiden min da jeg var rundt 12 år. :popcorn:

Neida - vi FÅR dem aldeles ikke seng da! Stort sett hører vi tjue - tretti minutter før at at "(gjesp,) ÅH, så trett jeg er, tror jeg går og legger meg, noe problem med det?"? :) Skulle jeg eldstejenta oppe til da, måtte hun nok fått fyrstikker under øyelokkene for å holde dem oppe. :) Hun har - ikke én, men flere ganger - sovnet i sofaen før kl 2100 på en fredagskveld...

Vi HAR vel sagt 2115 til dem (utgangspunktet vårt da er den "gamle" regelen om "åtteåring til køys kl 2000, så + 15 minutter for hver fylte fødselsdag, senere enn kl 2130 bør ingen i grunnskolen legge seg"), men det er en ganske teoretisk regel. Slik sett skulle den også nå oppdatert til 2130 for guttene, om det var behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...