Jump to content

Mine "Nye" IMF Electronics høyttalere

Made4u

470 views

Som mange av dere alt vet så kjøpte jeg et par "nye" IMF Electronics høyttalere i fjor, modellen jeg har leitet etter i alt for mange år. Endelig kom et par for salg her til lands, jeg hadde nesten gitt opp håpet om at det noen gang skulle skje, så hadde innfunnet meg med at jeg en eller annen gang måtte reise utenlands for å importere et brukt par hit. Nå slapp jeg det og jeg fikk dem også for en lavere pris enn hva jeg regnet med å måtte betale.

Akkurat den versjonen/modellen jeg har er også sjelden å se for salg på verdensbasis, årsaken er jo den at det ikke ble produsert så mange par av den, foruten mitt par så vet jeg bare om ett annet par i Norge (og kanskje finner man bare de to parene her til lands?, det er derimot enklere å finne andre modeller eller andre versjoner av mine, selv om også de er veldig sjeldne).

For dem av dere som husker hvor store mine gamle IMF'er var, disse er godt større enn alle de andre parene, litt for store og dominerende til å fremstå som noen design-perler. Men det kompromisset det er å skulle ha disse i stuen, det kompromisset har jo vært sterkt ønskelig fra min side så jeg er strålende fornøyd nå. En drøm har gått i oppfyllelse, endelig!!

Forrige eier har malt dem sorte, akkurat det er noe jeg ikke er begeistret for. Planen min er derfor å en gang forsøke å endre dem tilbake til den opprinnelige finish'en, men akkurat det kommer til å bli et prosjekt uten like, som derimot krever at jeg får råd/hjelp av noen som kan mer om slik enn hva jeg selv kan. Dem skal også få nye kondensatorer i delefilteret, altså skal det på sikt oppgraderes, men det skal jeg få hjelp av en kamerat som er service-tekniker til å gjøre, han har både utdanning og jobberfaring innen elektro som er noe jeg ikke har. Kit til delefilteret skal handles hos Falcon.Acoustics som har spesialisert seg på restaurering av IMF-høyttalere og som selger komponentene til disse. Vil ta noe tid før høyttalerne er ferdig restaurert og oppgradert med nye komponenter, enn så lenge spiller de fortreffelig slik de står i dag.

- - -

IMF Electronics var en Britisk høyttalerprodusent kjent for sine transmissionline-høyttalere, et kompleks konstruksjons-prinsipp hvor høyttalerne innvendig er utstyrt med en lang labyrintformet gang som leder fra baksidet av basselementet og til to åpne porter i kabinettet, en kostbar men også vanskelig måte å bygge høyttalere på og som dessuten medfører at høyttalerne nødvendigvis må bli store av fysisk størrelse. Derfor er det produsert få transmissionline høyttalere, det er ikke så lønnsomt for produsentene og markedet ønsker også mindre høyttalere. IMF høyttalerne ble konstruert av en legendarisk høyttalerkonstruktør med navn John Wright, dessverre døde han av kreft så alt for tidlig, det ville vært spennende om han levde lenger og kunne utviklet flere transmissionline-høyttalere enn hva han fikk gjort.

Transmissionline høyttalere er nok mest beryktet for sin bass-gjengivelse, det er også derfor prinsippet er tatt i bruk. Bassen alle IMF-modeller produserer er til å få hakeslepp av, jeg har i alle fall aldri hørt noe som i gang er i nærheten, tross jeg har hørt mye som også er alvorlig kostbart. For min del er det derimot høyttalernes musikalitet som er årsaken til at jeg har valgt ut mine, de evner å spille som en drøm rett og slett. Det forutsetter derimot at kildemateriellet er av god kvalitet, dersom ikke så er høyttalerne brutalt ærlige, altså låter det absolutt ikke godt dersom lyd teknikerne som har produsert et album har gjort en dårlig jobb - og det forekommer i aller høyeste grad og er et kompromiss alle med kostbare stereoanlegg må leve med. Dårlig kildekvalitet blir avslørt så til de grader, dessverre er ikke alle album produsert for å skulle gjengis på gode full-range stereoanlegg, de er mastret for å låte ok på radio og på anlegg som ikke spiller på fult register, det er litt sørgelig egentlig. Men dersom man spiller et album hvor lyd-teknikerne har gjort en god jobb, da låter det rett og slett himmelsk med riktig elektronikk for å gi høyttalerne signal. Akkurat det er en problemstilling alle med kostbare stereoanlegg må leve med, dessverre og kanskje skal jeg også si heldigvis, er mine høyttalere mye mer avslørende enn det meste annet.

Her følger informasjon om mine høyttalere, både bildene og teksten er hentet fra informasjons-brosjyrer fra IMF Electronics, først i senere blogg-oppdateringer vil jeg poste bilder av mine høyttalere og å skrive mer om dem samt mine erfaringer med dem.

 

 IMF Electronics - Reference Standard Professional Monitor Mk.IV (Improved)

79239375_IMFRSPM4I.thumb.jpg.17540c7b685067a28aa76ac8f4b4a3cc.jpg

Full transmission line loading is retained, the rear of the bass driver being exhausted into a tapered and filtered passageway. The result is an extension of performance, below audibility down to frequencies where bass is felt rather than heard. Colouration is minimised by progressive damping whilst dynamic range is increased. Only transmission line loading can provide the true impact experienced in the concert hall. The individual bowing of the celli to the slap of a bass drum is reproduced within the listening room rather than in a box.

The IMF Reference Standard Professional Monitor Mk. IV loudspeakers are supplied in matched 1 mirror-image' pairs. The drive units are clustered inwards to avoid reflections from wall boundaries and to maintain phase symmetry on the listening axes. To ensure that they are correctly orientated, the facia panels are also mirrorimage and each loudspeaker should be positioned with the 'IMF' logo inwards.

The loudspeakers must be supported on the stands supplied. The speakers are designed for optimum results when supported off the floor so as to provide air space under the enclosures. (Such an arrangement also inhibits structural acoustic feedback.) The overall height of the loudspeakers when on the stands is arranged so that the drive units are at the correct level when the listener is seated. The stands also tilt the speakers back; an integral part of the overall design concept to maintain optimum phase at high frequencies with evenness of response both axially and hemispherically.

Positioning of the loudspeakers in the room is less critical for transmission line loading than other systems, but it is still advisable to arrange the room for best siting where possible. Small loudspeakers give increased bass output, at the expense of colouration, by the additional room gain of a wall or corner position. The IMF Monitors are little affected by this and do not rely on a corner to maintain bass response. Therefore moving the speaker forward, away from a corner, even by a small distance can provide a marked reduction in room colouration components.

Spacing of the speakers should subtend an angle from the listening position of between 60 ° and 90° The distance of the listener from the speakers should ideally be not less than the distance that the speakers are spaced apart. Whether to angle the speakers inward will be dependant upon this spacing to listener ratio. However, by virtue of the skewed polar distribution of these Monitors, very little angular rotation should be necessary, and probably no more than 15° even when the listening position is close relative to their distance apart.

The loudspeakers should be connected to the amplifier, in phase with each other, using highcurrent carrying wire of at least 5 amp rating. The longer the connecting cable, the heavier should be the gauge, to avoid loss of power and amplifier, damping. The use of screened wire is neither necessary nor recommended.

A fuse can be fitted in series with the positive of each lead to provide a degree of protection against accidental sustained overload, particularly applicable where very high power amplifiers are employed. A fuse value of 3 amp (fast blow) is suggested. Unfortunately this provides no guarantee that the loudspeakers may not be damaged by transient overload before the f use blows. Experience shows that under normal conditions of use for speech and music (not discotheque or public address), damage is usually caused by intermittent fault conditions developing in the amplifier, rather than normal overload.

The basic crossover configuration is shown in Figure One, although more actual components are employed. Three controls are incorporated i n the circuit: a low frequency 'FlLTER', and a frequency response 'TILT' control with 'SLOPE' adjustment. These are accessible, after removing the facia plate, retained by four finger nuts, situated at the bottom of the loudspeaker grill. Beneath this is the control panel illustrated i n Figure Two. The threeposition pre-sets may be adjusted using a wide blade screwdriver.

The 'TILT' and 'SLOPE' controls act in conjunction with each other to determine the energy response between 300 Hz and 15 kHz. The Tilt control in the 'RISE' position causes a lift across these frequencies of about 1 dB whilst the'FALL'setting results in the opposite. (See Figure Three.) The Slope control affects the response above 2 kHz approximately + 1 dB by use of the'AD D'and 'CUT'settings. (See Figure Four.) The Slope control functions at all settings of the Tilt control and therefore a wide range of combinations are available. (See Figure Five). By operating the switches on low level random noise (from an off-station tuner), these functions can be quickly assessed. Each control setting is deliberately made fine and no configuration will impair the inherent smoothness and phase coherence of the loudspeakers.

The speakers are supplied with these controls in their 'FLAT' settings which nominally provides the mostuniform response under anechoic test conditions. This may not be optimum where room characteristics, positioning, the response of ancilliary equipment and even personal preference dictate different settings. For example, speakers situated near reflective surfaces may benefit from lowering the Slope control 'CUT', whilst for dry listening acoustics the preferred setting may be 'ADD'. Use of the loudspeakers under conditions of high ambient noise, or in a bass heavy environment, may benefitfrom lifting the Tilt control 'RISE', then making final adjustments with the Slope control. Possible settings for quiet conditions would be to turn the Tilt control to 'FALL' and perhaps restore the treble energy by switching the Slope control 'ADD'. Such combinations would produce a marginally receded midrange- a loudness contourthat may be preferable at relatively lower listening levels.

There is no basic reason whythe response of one speaker may not be adjusted differently from that of the other, to compensate for their different locations in the room. However this may not always be a totally satisfactory subterfuge since it impairs matching between the loudspeakers.

The low 'FILTER' controls energy at the bass, near and below sub-sonic frequencies. (See Figure Six.) Switched to 'IN' it provides some protection from DC pulses, such as rapid FM tuning, and from excessive'cone weave'on warped discs that can cause unwanted intermodulation components. It has negligible effect within the audible bandwidth. The 'CUT' position increases this protection and rolisthe bass off below about 50 Hz. This is used where full reproduction of the lowest frequencies is undesirable - such as when rumble causes feedback through floorboards and under high level playback conditions where the possibility of damage is increased. The'OUT'setting removes the Filter and the full range of the loudspeaker is directly connected to the amplifier. This position is onlyfor use with the finest ancilliary equipmentunconditionally stable and highly damped amplifiers, silent turntables with low mass arms isolated from acoustic feedback. The Filter should only be left 'OUT' when this results in an definite improvement, otherwisethe FiIter 'IN' position should be considered normal.

It is importantthat noneof thesethree pre-set controls,'TILT' 'SLOPE' and 'FILTER', are used as 'tone controis'. They provide only subtle forms of adjustment between laboratory settings and those ideal forthe loudspeakers when at their location of use and connected to the equipment eventually driving them. Switching should be carried out at low volume settings. As soon as the optimum settings have been established, by determining the most 'neutral' combination over a wide range of differing source material, the facia plates should be replaced. It is then necessary to re-adjust the preset controls only if either the location of the loudspeakers, or the equipment driving them, is significantly altered. Regular adjustments of balance that may be required between different 

The Reference Standard Professional Monitor Mk. IV loudspeakers are specifically designed as laboratory devices for use in the aid of subjective evaluation of programme and ancilliary equipment. No commercial compromises have been made in their development, nor have aesthetic considerations detrimentally affected design or construction. The result is a truly faithful yet ruthless transducer which provides the engineer with the maximum information regarding the source material being fed into it.

The loudspeakers are supplied in matched mirror image pairs with the drive units clustered inwards to give a skewed polar distribution, away from wall boundaries so that the listener receives the maximum of direct information, less intermingled with reflections. Despite their size, the speakers are designed to be used on stands provided. These ensure that the loudspeakers are supported off the floor, reducing room colouration components. Importantly the stands slightly tilt the speakers back, maintaining a substantially flat response both axially and hemispherically together with proper phase coherence at high frequencies. Finally but interrelatedly, they lift the loudspeakers to the correct listening elevation.

The full transmission line loading incorporates new damping techniques and materials. Initially the enclosure is lined with a dense antidrumming material, the heterogeneous matrix of which provides an optimum deadening interface. Acoustic foam, as used in anechoic chambers, is then 'sculptured' to produce a wedge effect where the maximum surface area is exposed to damp the line, yet presenting the minimum of restriction. The separate midrange line is similarly terminated whilst standing waves are progressively absorbed by long hair wool.

The necessarily complex crossover network is situated behind a removable panel at the bottom of the grill front. As well as proportioning the audio spectrum into the correct phase and amplitude relationship for each drive unit, pre-set controls are provided to equalize the loudspeakers to their acoustic environment. A low frequency filter is incorporated which can be switched to give varying degrees of protection from unwanted near sub-sonic bass cone motion. Two further controls affect adjustment of the energy response in the midrange and treble, each switch function being made fine yet supplying a wide range of configurations.

The advantages of transmission line loading, as pioneered by us, are well known. Extended bass performance is complimented by unusually low colouration. The Reference Standard Professional Monitor Mk. IV exhibits the lowest distortion characteristics of any loudspeaker so far produced. This, together with research in depth into maximum phase congruence, results in a loudspeaker of outstanding neutrality. The professional will particularly appreciate this, enabling decisions about the quality of programme signal to be made without undue allowance for loudspeaker idiosyncrasies.

1271363770_IMFRSPM4Konstruksjon.jpg.bb084eceec929fd605f1b9d6fef23ea6.jpg'

NOMINAL SPECIFICATIONS

Dimensions 101 cm (h) x 43cm (d) x 50cm (w)
Overall height on stand 117 cm
Drive Units 30 cm x 21 cm polystyrene bass unit loaded by transmission line 
15 cm plastic cone midrange in separate line
4.5 cm diaphragm high gauss tweeter
2 cm chemical dome super-tweeter
Crossover Electrical four way at 350 Hz, 3 kHz and 13 kHz
Frequency Range 17 Hz to beyond audibility
Frequency Response & See Graphs Distortion Characteristics
Dispersion See Polar Diagram
Controls FILTER : see graphs and text
TILT: +/- 1 dB : 300 Hz to 15 kHz
SLOPE: +/- 1 dB : 2 kHz to 15 kHz
Matching Impedance 4-8 ohms See Graph
Efficiency Measured via Pink 96-98 dB dependant on Control settings Noise at 1 metre for 40 watts
Driving Power Requirements 50-150 watts
Nett Weight (each) 46 kilos
Gross Weight packed (each) 56 kilos
Nett Weight of Stands (each) 2,1 kilos
Gross Weight Consignment 134 kilos (pair with stands) packed
For further information request Technical Data Sheet RSPM IV.

 

Graphs

rspm1.jpg.15d119495405554754859ec7ca2ffa64.jpg

rspm2.thumb.jpg.d1b4b58b80e3201e2307302581717de0.jpg

rspm3.jpg.e243c5950562e8c53c6223dab891d9cb.jpg

 

866710379_IMFRSPM4II.thumb.jpg.cad74a6ec9ad9b8d287c71977334ff29.jpg'

fig1.jpg

fig2.jpg

fig3.jpg

fig4.jpg

fig5.jpg



10 Comments


Recommended Comments

Hei,

Jeg har et par sånne høyttalere som jeg arvet fra min far.  Jeg skal nå selge dem, men aner ikke helt hvilken pris kategori de er i?  Kan jeg spørre om du kan gi et anslag? (Mine er ikke malt:-))

Share this comment


Link to comment
17 timer siden, MargretheEF skrev:

Hei,

Jeg har et par sånne høyttalere som jeg arvet fra min far.  Jeg skal nå selge dem, men aner ikke helt hvilken pris kategori de er i?  Kan jeg spørre om du kan gi et anslag? (Mine er ikke malt:-))

Nå er det flere versjoner av Reference Standard Professional Monitors, jeg har Mk.IV, før dem kom det tre versjoner som alle har flatt basselement (KEF B139)... Mine har derimot ikke flatt bass-element, og var den første versjonen som ikke hadde det... Det finnes derimot også 2 versjoner av Mk.IV, de tidligste kom med det flate basselementet mens jeg har den seneste versjonen som fikk innsatt IMF-elementer (som ikke er flate). Det kom en versjon etter de også av samme modell.

Jeg tenker at dersom du har en MK.IV med flate elementer så vil 10.000 kroner være en grei bruktpris for disse, du må ikke finne på å selge dem mye billigere i alle fall, i så fall kan jeg hjelpe deg ved å få dem solgt ved å f.eks. formidle deg med noen som vil kjøpe dem... Har du derimot min versjon, så kan de gå for over 15.000 brukt dersom man treffer rett selger.

Søker du på nettet så vil du også se en versjon kalt TLS-80 som ligner veldig på de jeg har, de er derimot en litt mindre modell og er det dem du har så ville rundt 8000 være en ok pris tenker jeg.

Hva står det bak på dine? RSPM eller TLS80? Eventuelt annet...?

Spennende at du har arvet et par IMF, du må ikke finne på å selge dem for lite da i så fall taper du mye. Hadde jeg vært deg så ville jeg beholdt disse, med riktig forsterker og kilde så spiller dem vidunderlig bra og du får ikke mye bedre enn det uansett prisklasse mener jeg...

Nå er pris også noe som er bestemt av tilstand, altså at elementene er i orden og at alt er ok med høyttalerne, det må man nær sagt koble opp og høre før man vet... De fleste par er nok vellfungerende, for tenker at dem som i utgangspunktet har slike høyttalere vet hva dem har og tar godt vare på dem, men det finnes untak og dem som har klart å ødelegge diskant eller andre elementer. Har du bilde av dine så kan jeg si mer om dem...

Det er relativt sjeldne høyttalere, toppmodellen er laget i ca 3000 par på verdensbasis, versjonen jeg har er sjelden og totalt når man medregner alle versjoner av RSPM er det ca 7000 par på verdensbasis, de fleste av dem er derimot andre versjoner av den jeg har. Forskjellene mellom versjonene er dog ikke så stor, det er jo samme modell i utgangspunktet, Mest verdifull blir de versjonene med mitt bass-element, altså dem som ikke har en flat front.

Share this comment


Link to comment

Tusen takk for svar!  Det står RSPM på baksiden.  Min far kjøpte disse nye i sin tid og har tatt godt vare på dem siden, men dessverre så har ikke vi plass til dem da de jo er ganske store:-)  Han hadde litt av et anlegg, som han var veldig stolt av 🙂

IMG_0254.jpeg

IMG_0261.jpeg

IMG_0263.jpeg

Share this comment


Link to comment
Made4u

Posted

Skjønner at han var stolt over dem, de spiller utrolig bra paret med riktig forsterker. Selv har jeg et forsterkersett som nytt kostet 50.000 kroner og som veier pluss 45 kilo på mine, noe som må til da de er veldig tungdrevne og derfor også ikke så lett å få til å spille så godt som de kan.

IMF er et merke de færreste kjenner til eller har hørt. Mange årsaker til det, bl.a. prisen den gang de kom, de første versjonene kom på 70-tallet og i starten på 80-tallet så var eventyret over, markedet ville ikke ha så store høyttalere, stue eller kone-vennlige er de definitivt ikke. Så IMF tapte jo i markedet, de skiftet så navn til TDL men det ble heller ikke den store suksessen selv om de solgte mer av dem og de var både slankere og penere høyttalere, på 90-tallet gikk det også nedenom og hjem med etterfølgeren til IMF. I noen land, Nederland spesielt, hadde de derimot et større marked, så mange av parene endte der. Ditt par er nr 2632 produsert og er det tredje paret jeg nå har kjennskap til her i Norge nå, her ble det ikke solgt mange par så de er sjelden.

Selv leitet jeg i rundt 20 år etter mine, og som aktiv deltager i diverse HiFi-forum så har jeg bare fått kjennskap til to par av den versjonen jeg har så langt, også snakket med tidligere importør som har bekreftet at få par ble solgt her, ditt par blir således det tredje paret jeg har kjennskap til nå... At du skulle skrive til meg her og vise meg disse, er det siste i verden jeg forventet at skulle skje, jeg er positivt overrasket og tenker bare "Wow!"

De ser fine ut, strøkne faktisk. Nå vurderer jeg jo å kjøpe dine, dersom du vil selge dem, at mine er malt sorte har jo irritert meg lenge... Ser du har dekslene til superdiskanten også oppå høyttalerne, den sorte med hull i skal egentlig sitte fremfor den øverste lille diskanten for å beskytte denne. Men de fleste har fjernet denne, også jeg, da man enklere hører diskanten slik. Skal du selge dem så er jeg interessert, for det er mye jobb i å forsøke å sette disse tilbake til original finish (som jeg har tenkt på), ikke vet jeg hvordan jeg lykkes med det heller. Dine trenger derimot bare å oljes m.m. og er lite jobb med til sammenligning. Og jeg er så redd for mine egne, at et reservepar er en tanke jeg er åpen for å ha. Dessuten er det jo nær umulig å få tak i deler til et sjeldent merke som sluttet å eksistere tidlig på 80-tallet, de er ordentlig gamle nå...

Men jeg er en av disse som har falt pladask for merket, og sprø nok til å ha slikt i hus... Det finnes noen av oss, og for oss er jo slike høyttalere det helt store. Jeg eide hele fire par av merket på det meste, dog mindre modeller, mest fordi jeg kjøpte opp alle som kom ut for salg, rett og slett fordi det var så sjelden at noen kom ut for salg... Ikke at noen trenger to par, men man blir jo engstelig for alt fra brann til innbrudd når man har noe sjeldent og gammelt som er vanskelig å finne igjen dersom det skulle gå tapt... Jeg har virkelig et lidenskapelig forhold til det merket der.

Jeg ville derimot ikke solgt dem dersom jeg var deg, men nå har nok ikke alle et like lidenskapelig forhold til HiFi som det jeg har, heller ikke like opptatt av lyd... IMF har der en spesiell klang, mange kritiserer dem for å ha en treig bassgjenngivelse, og i dagens verden hvor mindre elementer benyttes så låter de i mange sine ører og teknisk ikke perfekt. Men i noen sine ører så låter de riktigst av alt, og jeg er en av dem som ser det slik... Det blir liksom som med eldre rør-forsterkere kontra moderne transistor-forsterkere, noen mener det første låter mye bedre selv om på papiret og spesifikasjonsmessig så er transostoren radiorørene overlegen. Selv er jeg svak for eldre lyd-produkter fra lengre tilbake enn da IMF eksisterte også, og er bl.a. en som er svak for platespiller kontra digitale kilder pg har derfor en platespiller fra slutten av 70-årene. Tandberg-produkter er også noe jeg har veldig sansen for, men har en blanding av moderne og eldre produkter hvor platespilleren min og høyttalerne er eldst.

Hvor står høyttalerne? 

Å bytte filter i portene er noe du kan gjøre, akvarie-filter er det mange som benytter der. De som stod i mine var så porøse at de smuldret bort... :)

 

 

Share this comment


Link to comment
Made4u

Posted

13 timer siden, MargretheEF skrev:

Tusen takk for svar!  Det står RSPM på baksiden.  Min far kjøpte disse nye i sin tid og har tatt godt vare på dem siden, men dessverre så har ikke vi plass til dem da de jo er ganske store:-)  Han hadde litt av et anlegg, som han var veldig stolt av 🙂

IMG_0254.jpeg

IMG_0261.jpeg

IMG_0263.jpeg

De ser nydelige ut, litt bison-olje og noen smøringer så vil de se helt strøkne ut... Nye filter i front også, tipper de to nede i fronten er rimelig porøse og smuldrer lett nå, så vil de se mye bedre ut enn mine sortmalte.

Share this comment


Link to comment
Made4u

Posted

Ble i 1991/1992 kjent med en som heter Dag, han eide et par IMF RSPM som han hadde kjøpt i en butikk i Bergen der de hadde stått lenge usolgt. Han betalte 13.000 for sitt par, tenker det må ha vært på slutten av 1980-tallet og mange år etter at merket hadde gått konkurs. Var i sin tid Audioscan som solgte IMF,,,

Jeg ble helt "frelst" fra første stund, men var ung den gang så 13.000 var en helt uhørt formue å betale for et par hyttalere, han hadde også forsterker som kostet mer enn det jeg hadde råd til eller var villig til å betale dersom jeg hadde hatt penger til det... Men jeg sa til meg selv at en gang, ja en gang skulle jeg ha meg slike høyttaler jeg også - det var ikke et spørsmål om jeg skulle det, snarere når det ble...

Det tok mer enn 25 år, først for to år siden kjøpte jeg mine. Brukt sikkert 50.000 til sammen på HiFi de to siste årene, men har kjøpt det meste brukt så har kommet greit i fra det sammenligent med dem som kjøper alt nytt og moderne. Effektforsterkeren min for eksempel kom ut i 1997 eller 1998, så den er rundt 20 år gammel. Kostet i den gang ny 40.000 kroner, noe som er litt galskap og jeg tenkte jo at så mye vil jeg aldri gi for en forsterker (den gangen var jo 40.000 kroner også litt mer enn i dag), men igjen så ble det noe jeg bare måtte ha en gang... Min kjøpte jeg nå i vår, og den kostet meg 10.000 kroner brukt. Kontrollforsterkeren er derimot mer moderne, koster 10.000 ny i disse dager, men jeg fikk en lite brukt (nesten ny) for halve prisen, altså 5000 kroner.

Platespilleren fikk jeg også rimelig, men er en del utgifter med den da plater koster ca 250-300 kr stk (jeg kjøper nemlig noen dyre plater også som koster 6-800 for ett enkelt album), dessuten er jeg kresen på pickup'er/stifter og skal med tid og stunder ha tre stk av det (en rimelig, en i mellomklassen og en som koster rundt 5000 kroner og er i topp-klassen), ergo kommer den lille pickup'en til å bli flere ganger mer verdt enn den gamle spilleren fra 1977 eller 1078.... Ja, dette er en sær hobby, men veldig artig...

Vet du hvilken forsterker din far pleide å benytte også? Tipper det kanskje er en av de gode, gamle klassikerene som også jeg ville like... :) Men er litt styr med dem nå, jeg har selv eid flere og kondensatorer tørker jo inn (og siden jeg ikke kan mye om elektronikk og kan bytte selv, service på slikt koster fort så man kan jo nær sagt like gjerne kjøpe nytt)... Samme i IMF'er det, jeg har lekt med tanken på å kjøpe nye kondensatorer til delefiltrene, Falcon Acoustics i England selger Kit for dette, men igjen er jeg like langt da jeg hverken har loddebolt eller kunnskap til å kunne skifte selv. Så mine fremstår orginale i dag, og det gjør trolig dine også...

Selv har jeg også falt for en forsterker, Audio Innovations S500 heter den. Som dette ser den ut:

rys01.jpg

Gammel sak også den, men du verden hvor den spiller (men passer dessverre ikke til kjøleskap-store IMF'er da den er for liten for dem). I dag får man dem for 5000, med en ekstrautgift på noen tusenlapper for nye rør (som kan være vanskelig å finne det også) og derfor har jeg ikke våget å begi meg ut på det....

Men skal handle en ny vinylsnurre etter hvert, en Thorens kanskje? På 90-tallet synes jeg deres spillere var de som så best ut i HiFi-årbogen jeg og venner satt og bladde i, denne her synes jeg at er spesielt fin så kanskje en dag?

td206-web-macassar.jpg

 

Share this comment


Link to comment
Made4u

Posted

Kan dersom du vil selge dem, og forutsatt at alle elementer virker som dem skal, tilby deg 11.000 kroner for dem. Mulig du kan få noen tusen mer for dem, men det kan ta sin tid å selge dem da markedet er lite og få kjenner til merket. I beste fall kan du oppnå rundt 15.000 for dem dersom du treffer riktig kjøper, men da skal høyttalerne være i ypperlig stand (noe dine ser ut til å være).

Selv gav jeg 14.000 for mine, men måtte kjøre langt for å hente dem og har hatt mine utgifter med dem, så i realiteten kostet dem meg noe mer enn det. Men slik blir det jo om jeg får tilslaget på dine også, nye kondensatorer blir handlet hos Falcon og jeg må få noen til å skifte disse for meg, samt de må oljes/behandles samt få nye skumfronter i portene etc. Nå som jeg alt har ett par så er ikke et annet par lenger et must for meg, jeg prutet ikke en gang på prisen da jeg kjøpte mine fordi jeg bare måtte sikre meg dem... Nå som jeg har ett par og uansett bare kan benytte et par om gangen så kan jeg ikke strekke meg like langt, da ene paret uansett vil stues bort og stå lagret. Men jeg kjøper gjerne dine da for min del er slike høyttalere uerstattelige.

Det er en fair pris, du må gjerne annonsere dem for salg på for eksempel finn.no eller annet sted (du når flest på finn), tror de fleste som skulle vise interesse ville forske å prute dem ned i pris lavere enn hva jeg tilbyr deg her. Og dersom noen skulle by det samme så håper jeg du vil velge å selge dem til meg fremfor noen andre, er få som har den samme lidenskapen for IMF'er som det jeg har. Har også noen venner som kanskje ville vært interessert i dem også, fordi dem kjenner mine og misunner meg dem, men er usikker på om dem er villig til å kjøpe såpass gamle høyttalere til en slik pris, de er mer opptatt av nyere teknologi for å si det slik mens jeg sverger til eldre klassikere.

Men det må vente til slutten av måneden når lønn kommer i så fall, og når jeg eventuelt kan hente dem hos deg beror også mye på hvor du bor,,, Bor du veldig langt unna så kan jeg betale et depositum inntil jeg har sjansen til å komme å hente dem hos deg... :) Men skremmer meg ikke å kjøre 7-8 timer hver vei, men bor du i Nord Norge så er det jo såpass langt dit at den turen må jeg eventuelt ta i en ferie-periode eller en langhelg (har noen av de også).

Selv bor jeg på Østlandet, men er fra Vestlandet, så håper jo på at du også bor i det minste sør for Trondheim dersom salg til meg kan være aktuelt.

Share this comment


Link to comment
Made4u

Posted

Men dersom ett av elementene (pleier å være diskantene som ryker) ikke sier ett pip (noe som er vanskelig å oppdage da man ikke nødvendigvis hører dette på avstand, men man legger øret tett inntil for å detektere dette)... Ja så er det svært komplisert og ikke minst dyrt å finne disse, ebay er da eneste alternativ så godt som, huske på at det er lenge siden elementene gikk ut av produksjon og siden det normalt er de elementene som ryker først så ser jo alle etter dem og det er ikke akkurat overskudd av dem på markedet (ingen av elementene forøvrig)...

Men altså, jeg tror dine er i orden så det er nok ingen problemstilling... På en måte så kan det å selge bare elementene gi deg like mye som hele høyttalerne i seg selv, og det er lettere å sende... Men jeg håper inderlig at du ikke plukker dem fra hverandre, det blir jo bare færre og færre IMF'er med årene...

Ikke alle vet hva dem har heller, noe som er typisk etter for eksempel dødsbo. Vet sågar om en som fant et par IMF'er på gjennvinningsstasjonen, noen hadde kastet disse (en mindre modell men du verden hvor god også den modellen er), så slik kan man også finne IMF'er billig... Men jeg er ikke ute etter å lure deg, 11.000 er en fair pris da rundt 15.000 er det meste jeg har sett modellen gå for. Mk:VII som ser mye lik ut kan ha oppnådd noe høyere priser men så er også en god del annerledes med dem og de er også de nyeste...

Stativene er viktige, det handler om akustikk, dem løfter høyttalerne opp i riktig høyde og ikke minst tilter dem litt bakover. Dette for at diskant og bass skal treffe øret på riktig tidspunkt, det skjer ikke uten stativene da uten dem blir det noe tidsforskyvning. Dessuten blir ikke bassen og lydbildet det samme uten stativene... De seneste modellene kom med metall-stativer og er tre kilo tyngre av den grunn, men dine er trolig laget i tre siden du har en tidlig utgave,,, Ikke at det har så mye å si på prisen om de er i tre eller metall, men stativene er viktige for akkurat de høyttalerne. Det er også ikke tilfeldig hvordan elementene er plassert, de måtte vært plassert annerledes dersom det ikke var for nettopp stativene.

Her finner du noe informasjon om IMF, her i Norge er vi et par 3-4 stk som virkelig har samlet på IMF'er (jeg er en av dem og kaller meg Jan-Helge på det forumet), jeg har vært en av de mest lidenskapelig interesserte her i landet hva gjelder akkurat det merket... Andre kan ha lidenskap for andre merker igjen...

Selv har jeg hatt ganske så mange par, også en av forgjengerne til de vi har (ser likens ut da også det er RSPM men med flat bass). Har fått tilbud om et par på finn.no nå for 9000, og kan kanskje prute dem ned noe mer da det var han som gav meg den prisen... Kan sende deg skjermbilde av dialogen derfra om du ønsker det, men jeg var ikke så på med akkurat det paret, er mer villig til å kjøpe dine da de er dem jeg kjenner best. Selv har jeg par nr 6905 som forlot fabrikkanten, altså blant de siste som forlot fabrikken, siden parene ble laget for hånd så produserte de ikke for mange par om dagen - ser du på IMF-sidene, timeline for hver modell, så ser du at de ble produsert over flere år.... Forøvrig en franskmann og en annen entusiast som har laget den siden og funnet frem all informasjonen om firmaet og høyttalerne der.

Det finnes enda mer strøkne par enn de både du og jeg har, mange har ikke gjort noe for å bevare treverket mens noen startet å olje og behandle dem relativt tidlig, det avgjør jo også prisen på dem, høyttalere som har blitt eksponert for direkte sollys bærer jo også preg av det og verdien synker noe da finishen forringes ved tiden, spesielt dersom den ene høyttaleren er blitt eksponert for direkte sollys og den andre ikke, for da er den ene vesentlig lysere enn den andre (tilfeller av det også)...

Hadde jeg ikke hatt mine så skulle jeg nok ha strukket meg mot 15000 som er en veldig ok pris for dine, fordi da måtte jeg hatt dem... Men 11.000 er jo også en god del å betale, men det betaler jeg gjerne om alt ved dem virker og det ikke er skader jeg ikke ser. 

4e92c8a7bd4b026b6eb08ec010de5956.jpg

Egentlig har jeg drømt om noen slike, den absolutte toppmodellen fra IMF (nedre del er like stor som våres modell) men mellomtone er i eget kabinett og diskantene over der igjen... De er enda sjeldnere og man må ut av landet for å få tak i slike, og må trolig også ut med 20.000 kroner. Både dem og Mk,VII versjonen av våre er de mest ettertraktede, MK.VII versjonen av RSPM ser du forøvrig på bildet under her.

201508261143548160.jpg

Sistnevnte er mulig å få for 15.000 også dem, dersom man er villig til å hente dem f.eks, i Tyskland eller Nederland hvor det ble solgt flere og er større marked.

---

Men som for alle produkter hvor man finner samlere (også Tandberg-produkter her i Norge), noen forsøker å få en pris langt høyere enn markedspris, fordi de vet at noen er samlere eller har et forhold til merket... De oppnår aldri salg...

Linken jeg postet til HiFi-årbogen fra Danmark er hva dem i sin tid kostet splitternye, jeg vet ikke hva din far betalte for dem i sin tid, men kan tenke meg at det var pluss/minus 13-15.000 kroner (??) noe som jo var en god del den gangen... :)

Håper jeg får tilslaget på dine, er et impulskjøp fra min side i så fall... De vil komme til et godt hjem i så fall, det er ikke mange de vil være like uerstattelige skatter for som det dem vil være her i hjemmet. Kommer da til å låne bort de jeg har, så jeg bare taper ett av parene dersom noe veldig kjipt skulle skje...

Ikke for lenge siden jeg ringte et forsikringsselskap og spurte om det var mulig å forsikre et par sjeldne og uerstattelige høyttalere, som for min del hadde større verdi enn markedsverdien. De trodde sikkert jeg var sprø når jeg sa verdien på dem, som jo ikke er all verdens høy målt i kroner... Men med tanke på hvor vanskelig de kan være å oppdrive så er det jo bare sorgen om de skulle bli ødelagt eller skadet, jeg er mer redd for dem enn for bilen min, og det ville jeg vært dersom jeg hadde en splitterny bil også, da den enkelt kunne erstattes... Disse blir mer å regne som en veteranbil, det er mer krise om noe ødelegges med slikt da å finne deler blir som å leite etter nålen i høystakken og dessuten dyrere enn å kjøpe nye komponenter. I dag kan man kjøpe et nytt og moderne stort bass-element for mindre enn man må gi for en liten diskant til et par IMF'er, og det er enklere å oppdrive også da det kan handles over alt mens diskantene er det gjerne en på ebay som selger fra Italia eller enda lenger borte som f.eks. Australia. I sistnevnte land kom jeg over et par fullstendig strøkne par av modellen vi to har, men jeg tørte ikke en gang å tenke på hva frakten ville koste og alt som kunne gå galt under transporten, så dem ble uaktuelle - men de var så strøkne at jeg kunne blitt lurt til å tro at de kom rett fra fabrikken og var ubrukt.

Share this comment


Link to comment
Made4u

Posted

Her ser du Mk.IV (samme modell som vi har, men med flat bass) og Mk.VII

474888d1515336732-noen-som-husker-imf-tr

Sistnevnte vurderte jeg sågar selv, dessverre kom de for salg like etter at jeg hadde kjøpt mine, en jeg har skrevet litt med i et forum og på facebook som endte med dem.

Ellers så har du en enda tidligere modell

0.jpg

Og enda en før den igjen, med en port nede i front i stedet for to (dog er porten større)....

Share this comment


Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...