Gå til innhold

Bokstaven "å" bør fjernes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fjern heller C, Q, W, X og Z

- og innfør gjerne egne tegn for kj- og ng-lyd.

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 19-1-2016 at 2.01, Random skrev:

K er K lyd. Vet ikke hva lyd C lager.

 

Den 19-1-2016 at 6.58, AnonymBruker skrev:

C kan uttales både som K og S. 

Anonymkode: 75552...e73

Er det bare jeg som har lært at normale bokstaver ikke har tilhørende lyd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.1.2016 at 0.50, Insanomanical skrev:

 

Er det bare jeg som har lært at normale bokstaver ikke har tilhørende lyd?

 

Søk international phonetic alphabet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. januar 2016 at 9.14, Perelandra skrev:

Fjern heller C, Q, W, X og Z

- og innfør gjerne egne tegn for kj- og ng-lyd.

Kjerring..?

Anonymkode: b0323...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjerring..?

Anonymkode: b0323...aef

Ja, for eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.1.2016 at 12.57, Dina86 skrev:
 
Most awesome letters in the entire world. 
Can also be spelled "Ae", "Oe" or "Aa", if your keyboard doesnt support these letters.

Æ. (lower case: æ)

Common used letter in Norwegian and Danish, has its origins in latin. In Sweden, Germany and Finland they use "Ä" (or "ä") instead.

Ø. (lower case: ... well you propably figured that out already..)

Also a common used letter in both Danish and Norwegian, however, its also used in Faroese, and propably elsewere aswell. Ø is equivalent to the vowel and letter Ö in German, Swedish, Icelandic, Estonian and Finnish.

Å. (lower case: å)

A letter only used in Scandinavia, Sounds like the vowel in "oh" or "no". In Danish an "Å" is a stream, small river or a creek.
1. Hey, have you seen those totally off the hook Æ Ø Å letters yet?

2. Damn, my keyboard is the worst piece of crap ever. It doesn't support awesome nordic letters.

De to prikkene over Ä og Ö er restene etter en liten E som lå oppå A/O. Derfor er vår Æ blitt seende ut slik den gjør. Ö er vel mer korrekt enn Ø.

Å er en A med en liten O over seg. Så Ao ville teknisk sett vært mer korrekt enn Aa som erstatter for bokstaven Å.

Anonymkode: 076f1...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Random skrev:

 

Søk international phonetic alphabet

Jeg mente i skriftspråk sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg er helt uenig. Folk bør heller lære seg forskjellen på når man skal bruke enten den, eller ordet og. Jeg tipper det er der utfordringen din kanskje ligger, bare at du ikke tør innrømme det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glansbildeskrinet skrev:

Jeg er helt uenig. Folk bør heller lære seg forskjellen på når man skal bruke enten den, eller ordet og. Jeg tipper det er der utfordringen din kanskje ligger, bare at du ikke tør innrømme det?

Et tilsynelatende godt forsøk, men her har du glemt å bruke din logiske sans, om du har noen. La oss si at bokstaven "å" forsvinner, og man i stedet må skrive "aa". Tror du de som blander "å" og "og" plutselig slutter å begå denne feilen dersom det i stedet står mellom "aa" og "og"?

Anonymkode: b0323...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et tilsynelatende godt forsøk, men her har du glemt å bruke din logiske sans, om du har noen. La oss si at bokstaven "å" forsvinner, og man i stedet må skrive "aa". Tror du de som blander "å" og "og" plutselig slutter å begå denne feilen dersom det i stedet står mellom "aa" og "og"?

Anonymkode: b0323...aef

Typisk at folk som kommer med forsøk på personkritikk ikke tør å ta det under nick!

 

Hvis du heller kan ta det med nick, så kan jeg heller vurdere å svare på spørsmålet du hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.1.2016 at 12.15, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at vi bør kutte ut bokstaven "å" i det norske alfabetet. Bokstaven har kun vært i det norske alfabetet siden 1917 så den er forholdsvis ny. Tyskerne har kvittet seg med "ß" og erstattet denne med dobbel s. Vi bør kunne erstatte "å" med dobbel a. Bokstaven "å" er mer til bryderi enn til nytte.

Anonymkode: b0323...aef

Jasså?

Kan du fortelle meg hvordan du ønsker at følgende setning burde skrives uten å, på en slik måte at det ikke blir misforståelser?:

Åtteogåtti ålende åler åt åtsler!

 

Anonymkode: 35cba...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Glansbildeskrinet skrev:

Typisk at folk som kommer med forsøk på personkritikk ikke tør å ta det under nick! Hvis du heller kan ta det med nick, så kan jeg heller vurdere å svare på spørsmålet du hadde.

Typisk at folk som er tatt med buksene nede og mangler svar - skifter tema. Folk er heldigvis ikke så dumme som du håper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Glansbildeskrinet skrev:

Typisk at folk som kommer med forsøk på personkritikk ikke tør å ta det under nick!

 

Hvis du heller kan ta det med nick, så kan jeg heller vurdere å svare på spørsmålet du hadde.

Dette blir i overkant spesielt. Hvem var det som begynte med personangrep? Jeg råder deg til å lese innlegget jeg svarte på (ditt eget innlegg) en gang til. Riktig nok mislyktes du fullstendig, så jeg skjønner jo at du ikke ønsker å svare.

 

Anonymkode: b0323...aef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Glansbildeskrinet skrev:

Typisk at folk som kommer med forsøk på personkritikk ikke tør å ta det under nick!

 

Hvis du heller kan ta det med nick, så kan jeg heller vurdere å svare på spørsmålet du hadde.

Her er nicket mitt, for øvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jasså?

Kan du fortelle meg hvordan du ønsker at følgende setning burde skrives uten å, på en slik måte at det ikke blir misforståelser?:

Åtteogåtti ålende åler åt åtsler!

 

Anonymkode: 35cba...df7

I hvilken sammenheng har man behov for å skrive en slik setning i en reell situasjon? Aldri.

Anonymkode: b0323...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi bare kan kutte ut Å og heller bare si OG. 

Det store problemet er at folk ikke har forstått å/og reglene. De fører til usikkerhet og konflikt.

Hvis vi bare hadde brukt og så hadde alt blitt mye bedre og enklere for folk felst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Forskerspire skrev:

Jeg tenker vi bare kan kutte ut Å og heller bare si OG. 

Du vil altså foreta tre endringer: infinitivsmerket uttales og skrives "og", og konjunksjonen uttales "og".
Enklere ville det være å bare foreta én endring: konjunksjonen skrives "å".
(Ikke det at jeg synes det bør forandres, og/å er ikke så vanskelig).

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 17.09, Forskerspire skrev:

Jeg tenker vi bare kan kutte ut Å og heller bare si OG.

Sånn som dette? Ogse stogr pog Pogls logvetak (Åse står på Påls Låvetak).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...