Gå til innhold

Frostskader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte flere grønne planter i dag og parkerte i ett parkeringshus som det ikke var så kaldt og jeg trodde det skulle gå bra. Så kom jeg hjem og så at flere blader var blitt brune og de har dessverre fått flere frostskader. Noe jeg kan gjøre nå? Typisk meg om de dør nå :icon_frown:

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noe jeg bør gjøre før jeg legger meg? Kjøpte jo fem store planter til en dyr penge så trenger tips i hva jeg bør gjøre før jeg tar kvelden.?

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg vanne plantene, spraye vann på plantene, sette de kaldt, sette de varmt?

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg vanne plantene, spraye vann på plantene, sette de kaldt, sette de varmt?

Anonymkode: 1c3ac...632

Jeg ville satt de i normal innetemperatur

Anonymkode: 8349c...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta av innpakningspapiret med en gang når du kommer inn. Når plantene står innpakket i romtemperatur får de "avklimatisert" seg. La de stå slik i 1/2-1 time og så kan du sette de i stua. Kan ikke garantere at dette redder plantene du nå har kjøpt, men det er  det minste et råd for fremtidige planter :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plantene er fortsatt brunt spettete i det grønne og de har ikke forandra seg siden første dagen. Bladene er fortsatt brune spesielt en plante som er ekstra ille på den ene siden. Tok å sprayet vann på bladene nå i håp på om at de skal klare seg.

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Plantene er fortsatt brunt spettete i det grønne og de har ikke forandra seg siden første dagen. Bladene er fortsatt brune spesielt en plante som er ekstra ille på den ene siden. Tok å sprayet vann på bladene nå i håp på om at de skal klare seg.

Anonymkode: 1c3ac...632

Blader som alt er brune vil selvsagt ikke endre farge. Brune blader er nemlig døde. Ta en skarp, ren plantesaks og klipp dem av. Er alle plantens blader skadde så er sjansen relativt høy for at den ikke overlever.

 

En av to ting vil skje: 

1. Planten tåler sjokket og overlever. Du klipper av de døde og skadede bladene og det vokser ut nye. Planten vil være stygg en stund.

2. Planten dør.

 

Det eneste du kan gjøre er å klippe av overflødige blad og vente. Har du plantelys ville jeg brukt det. Har du en mild organisk gjødsel ville jeg brukt den. Ellers ville jeg satt dem I et sørvendt vindu (helst i et semi-kjølig rom) og ventet. Ikke spray med vann (noen planter vokser i tørre områder og råtner om de blir våte..) ikke vann dersom planten ikke trenger vann. 

 

Sånn til neste gang: sarte planter som ikke tåler kulde er helt utrolig sensitive på kulde. Det er derfor best å kjøpe inneplanter når utetemperaturen er over 10 grader.

Anonymkode: 28714...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe om planten er brun spettete i det grønne? Er det best å la bladene være eller å klippe alle av sånn at bare stanga synes?

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre stykker som heter Dracaena Cintho som er brune i det grønne. Typisk meg å kjøpe mange samtidig da men men....

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av våre typiske grønne inneplante er tropiske planter som ikke vet hva kuldegrader er. 
Enkelte av de vil få skader ved temperaturer på 5-8 grader, altså langt over frostgrensen. 

Nå er det egentlig bare å krysse fingrene og håpe på det beste, TS. 

Det som er brunt er dødt. Om du skal klippe av blader med brune flekker avhenger av hvor mye brunt det er på bladene. Ikke noen vits i å ribbe de helt om det fortsatt er en del av bladet som virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantene dine er sjokkskadet. Først ut av butikken, så inn i varm bil, som blir kald, og så varm igjen. Så har de kommet inn i sjokkvarmt hjem, og sannsynligvis blitt pakket ut av papiret raskt? 

Vann skal de i alle fall ikke ha med enda mer temperaturendring. La de få ro og fred og se om de klarer å hente seg inn igjen. Bladene med skader er skadet, de repaprerer ikke seg selv når de først er blitt brune. 

Ta dette som en lærdom, blomster i hundredevis av minusgeader er ikke det beste kjøpet du kan gjøre, midt i januarsalget. 

Anonymkode: f20eb...7ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre stykker som heter Dracaena Cintho som er brune i det grønne. Typisk meg å kjøpe mange samtidig da men men....

Anonymkode: 1c3ac...632

Er det slike?

Spør fordi min er 25 år nå og har vært ute en vinterdag før.

Kan du ta bilde av dem slik at vi kan se hvor frostskadet de er?

 

IMG_2987.JPG

IMG_2988 (1).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge må jeg vente sånn ca. For å se om plantene overlever eller ikke? 

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge må jeg vente sånn ca. For å se om plantene overlever eller ikke? 

Anonymkode: 1c3ac...632

Det er jo helt avhengig av hvor skadede de er. - det er derfor jeg spør om du kan ta et bilde av dem.

Hvordan er status på dem i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Er det slike?

Spør fordi min er 25 år nå og har vært ute en vinterdag før.

Kan du ta bilde av dem slik at vi kan se hvor frostskadet de er?

 

IMG_2987.JPG

IMG_2988 (1).JPG

det er sånne planter ja. ☺️

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Det er jo helt avhengig av hvor skadede de er. - det er derfor jeg spør om du kan ta et bilde av dem.

Hvordan er status på dem i dag?

Bare jeg som ikke fikk det opp her før etterpå jeg skrev det andre ☺️

Anonymkode: 1c3ac...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja ! Samme typen ja. Skjønner godt du kjøpte dem :)

Ikke klipp i bladene ennå. Det som er dødt vil tørke inn, og da kan du klippe.

Er de nye skuddene i toppene relativt uskadde? 

Omtrent en gang i året så finner jeg frem en liten sag (ja, min vokser) og sager ned noen av stammene som da har blitt veldig store. 

Planten er kjent som en ganske tøff kontorplante, så den kommer da med nye skudd ut fra avkuttede stammer (det er da bare stammen som står tilbake der jeg har saget ned). Den avsagede delen stikker jeg bare rett ned i jorden hvor den slår røtter.

Jeg ville latt den stå uten å klippe i bladene eller skjære i den i et par uker for å se hvordan det går. Mitt beste tips er at dette går rimelig greit, men den vil ha litt 'frynsete' blader fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...