Gå til innhold

Somalisk familie mishandlet eget spedbarn


Drizzt

Anbefalte innlegg

Jeg så ikke hvor gammel tråden var... saken fra Aftenposten om statistikken på dommer for vold mot barn kom i mars, altså var det ikk mulig å kjenne til den i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, ops2 skrev:

Ah, her er den. 82 av 89 domfelte har innvandrerbakgrunn. De fleste fleste dommene var på mellom seks måneder og to år, mens noen dommer var på fire år, syv år og 11 år.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Voldsforskere-vet-lite-om-hvorfor-sa-fa-etnisk-norske-dommes-for-barnevold-8382704.html

Jeg skjønner godt at dere mistenker at det er rasisme, men 13-åringen som døde på en hytte i fjor vinter fikk da store oppslag og den etnisk norske moren fikk ikke pen omtale i tråden som ble åpnet - var det ikke akkurat her under Aktuelle saker? Eller så var det under Generelt. Når det kom fram at hun hadde prøvd å få hjelp og at skolen og barnevernet sviktet, så ble det penere omtale. Men i starten så var det "sånne folk skulle ikke hatt barn" og så videre.

Når rasismekortet trekkes overalt, svekker dere deres egen sak. Påstå at denne tråden skulle ikke vært i denne delen av forumet er litt vel å lete etter argumenter for rasisme. Og den som leter finner....

Hvis du leser mine tidligere kommentarer så vil du se hvor jeg mener dette ikke hører hjemme her. 

Hele saken er tragisk, foreldrene som mishandler eller misbruker sine nyfødte babyer eller eldre barn, skulle vært satt i fengsel (jeg er ikke for dødsstraff, så livsvarig fengsel er det nærmeste jeg kommer) og aldri sluppet ut igjen. 

Jeg ser at statistikken viser at innvandrere står for mestparten av voldstatistikken. Men jeg har en egen formening om hvorfor dette skjer. Det aller meste av vold av den typen er såkalt oppdragervold. Dette utøves av foreldrene (stortsett 1. generasjon innvandrere) som et ledd i oppdragelse og holde dem vekk fra tull og tøys. Jeg sier ikke at det er riktig, og sier heller ikke at man skal godta dette, men det er ikke til å stikke under en stol at den type vold utøves av foreldre som elsker sine barn til månen og tilbake. De aller fleste av disse ihvertfall, med mindre de utøver grov vold, som vi også hører om innemellom. Dette gjelder ikke de etnisk norske. Å drive med oppdragervold ligger ikke i deres natur, siden de er oppdratt til at det ikke er bra, og heller ikke lovlig. Jeg mistenker at den volden de etnisk norske driver med (dem dette gjelder) er enten i affekt, som en reflekshandling, som de angrer like fort som de gjør dette, og direkte litt grovere mishandling. 

Så har du de som misbruker sine barn og mishandler dem. Vi har hørt mange historier om misbruk av barn, selv om etnisiteten ikke er nevnt, mistenker jeg at mange av de historiene dreier seg om etnisk norske familier. Eks Alvdal saken andre lignende saker.

Så har du de som mishandler sine barn, eller i denne saken sin nyfødte baby. Det ligger ikke naturlig i foreldrene å mishandle sine babyer, verken hos etnisk norske eller innvandrer familier. Her snakker vi heller ikke om oppdragervold. Poenget mitt med at etnisitet ikke er et tema, og denne saken burde heller vært diskutert i barn og familie forum, enn i politikken. Det at denne familien er somalisk har ingen betydning, det som har betydning er at foreldrene mishandler sin baby, og få straff deretter. 

Jeg er barnesykepleier og har jobbet på en barneavdeling i snart 14 år. Nå jobber ikke jeg 24/7, men vi har opplevd en 2-3 ggr på de årene at nyfødte babyer har kommet inn med symptomer på shaken baby, blåmerker.. og resultert i alvorlige hjerneskader, blindhet, de har overlevd, men dessverre så er det ikke et liv.

ALLE som EN har vært etnisk norske. Derfor sier jeg igjen, etnisiteten har ingenting å si, når disse idiotene ødelgger sine barn, og skulle aldri ha fått. De kan råtne i fengselet for min del. 

Og jeg har verken før eller i denne kommentaren nevnt noenting om rasisme

Endret av sonush
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en slik sak, men som endte med døden for den lille :(

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/politiet-leger-paaviste-flere-bruddskader-paa-baby/a/23674736/

Anonymkode: 1b104...156

Stakkars lille jente. Hva feiler det slike mennesker? Det dukker jevnlig opp slike saker i media. Psykopatdama som etter instruksjoner fra kjæresten sin druknet datteren i ei vaskebøtte, Baby P i Storbritannia, og mange flere.  

Anonymkode: 43016...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.1.2016 at 20.11, AnonymBruker skrev:

Det lukter litt av at enkelte i tråden bruker barnets tragedie til å spa opp dritt om somaliere og fremstille dem som barnemishandlere. Dette er en isolert sak og ingen av oss vet hva som ligger bak og hvilke skader ungen har. 

Anonymkode: 55aae...681

De ER jo barnemishandlere, det har vært mye oppe i media nå.  I somalsk kultur er banking av ungene en helt vanlig disiplineringsmetode.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.1.2016 at 20.38, Mortem skrev:

Nå er det vel bare kvinnen som er fra Somalia da.. 

Faren er norsk statsborger. Det er vel ikke så usannsynlig at han er av somalisk opprinnelse, siden de helst gifter seg med "sine egne". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, DreamOn skrev:

De ER jo barnemishandlere, det har vært mye oppe i media nå.  I somalsk kultur er banking av ungene en helt vanlig disiplineringsmetode.  

Hvorvidt de bedriver oppdragervold/disiplinering vold, vet jeg ikke. MEN ingen oppgående person (ja, de er oppegående, dvs de er ikke evneveike) vet at man ikke kan disiplinere en 2 ukers, 4 ukers, 2 mnd. baby. Ingen bruker vold mot en baby for god oppdragelse. Det ligger ikke naturlig i et menneske, uansett hvor de kommer fra. 

Man må skille mellom vold mot baby og vold mot eldre barn. En baby kan fort bli svært hjerneskadet, blind med svært lite vold. Hvis du vil poengtere at det er typisk somalier å banke opp en baby, så vil jeg si (utfra min erfaring fra arbeidsplass, og ikke noe jeg spekulerer i) at det er typisk norsk å mishandle babyer. Du ser vel hvor feil det høres ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...