Gå til innhold

Sykt perfekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 13.1.2016 at 23.48, Balian de Ibelin skrev:

Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor folk er så opptatt med å framstå som perfekte eller være perfekte.

 

Samme her. Hvorfor har folk blitt så svake, at de føler at de må gi etter for dette såkalte presset? Hva med å gå sine egne veier, og drite i å kopiere andre? Egentlig har vi jo aldri hatt større muligheter til å velge vår egen vei enn nå. Problemstillingen er egentlig oppkonstruert, for det er ingen tvang å fremstå som perfekt.

Anonymkode: 31a0a...68a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du blir ikke tvunget til å fremstå som perfekt, men du risikerer jo å bli mobbet og utestengt om du skiller deg ut fra flokken.

Anonymkode: 654ce...5b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du blir ikke tvunget til å fremstå som perfekt, men du risikerer jo å bli mobbet og utestengt om du skiller deg ut fra flokken.

Anonymkode: 654ce...5b0

Da må man finne seg en annen flokk. 

Anonymkode: 681e8...7cc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.1.2016 at 22.15, AnonymBruker skrev:

Da må man finne seg en annen flokk. 

Anonymkode: 681e8...7cc

Det var veldig naivt sagt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig pen hun blonde som er så opptatt av utseendet sitt var uten sminke! Jeg ble helt satt ut! Så trist at mange unge bruker så mye sminke som fjerner skjønnheten deres. Det er trist at mange er så blinde når det gjelder sitt eget speilbilde.

Ellers er jeg overrasket over at disse jentene tør å legge ut om sine usikkerheter på TV. Tøft gjort.

Anonymkode: 12d9c...df7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de er veldig modige som faktisk går ut med dette! Synes serien fremstiller de i overkant som ofre, og det er litt synd. Som en som sliter selv (med litt andre ting enn dette) - skulle ønske det gikk an å sette fokus på dette temaet uten å fremstille jenter som kun opptatte av det overfladiske - tror disse jentene har mye mer å by på. Føler at serien kanskje bygger litt opp under de fordommene "friske", ressurssterke mennesker har mot psykisk syke/slitende. Det burde gå an å hevde seg og åpne seg om psykiske vansker og samtidig si "jeg er fremdeles et menneske, som alle andre" på en måte. 

Anonymkode: 1f0b4...e13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 1/24/2016 at 18.04, Birdo skrev:

Det var veldig naivt sagt.

Hvorfor?

Anonymkode: 681e8...7cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at Raija er misfornøyd med utseendet.. Hun er jo skikkelig vakker, og faktisk enda penere uten sminke da hun var i treningsstudioet. Synd at mange jenter ikke har mer selvinnsikt, og er i overkant kritiske til seg selv.

Jeg er forsåvidt glad for at jeg ikke er ungdom idag, og jeg har i stor grad sluttet å bry meg om fasader og hva andre tenker om meg og mitt liv.

Om det er markante forskjeller fra da jeg var 18 år i 2004 og i dag, vet jeg ikke. Var vel ikke noe mindre krav til skoleprestasjoner, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 681e8...7cc

Fordi det ikke bare er å "finne seg en ny flokk". Hadde det vært så enkelt, så hadde jeg virkelig hatt en veldig mye bedre barndom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er helt tullete. Jeg hører hele tiden om dette "presset" som unge jenter har hengende over seg, men for meg virker det som om dette er delvis en medieskapt greie og delvis noe jenter skaper selv. Hva er det som liksom skal være så mye mer krevende for dagens tenåringer enn det har vært før? Skolen er ikke blitt vanskeligere eller hardere enn da jeg var russ for 15 år siden. Vi hadde også lyst å se bra ut, og det var et visst slankepress, men det var ikke massenevrotiske for det. 

Og når det er snakk om plastisk kirurgi for å se instagramklar ut så blir jeg helt:balltre:

Jeg syns ikke synd på disse jentene. De kan velge et annet liv enn det de har valgt, på den sykt perfekte overflaten.

Anonymkode: 581b4...29f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Birdo skrev:

Fordi det ikke bare er å "finne seg en ny flokk". Hadde det vært så enkelt, så hadde jeg virkelig hatt en veldig mye bedre barndom.

Hvorfor stå fullstendig på pinne for å bli sånn noenlunde  akseptert av noen overfladiske tullinger og fjøsnisser, som bare bryr seg om hvordan folk ser ut eller hva slags klær folk går med?

Anonymkode: fabc8...a8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderman
Den 27.1.2016 at 22.50, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: 681e8...7cc

 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stå fullstendig på pinne for å bli sånn noenlunde  akseptert av noen overfladiske tullinger og fjøsnisser, som bare bryr seg om hvordan folk ser ut eller hva slags klær folk går med?

Anonymkode: fabc8...a8e

Unnskyld for avsporingen, men jeg må spørre:

Hvorfor skriver dere som anonyme? Her i tråden snakkes det om usikkre jenter som sliter psykisk, og når jeg ser dere snakke stort anonymt så får det meg til å lure på hva dere er usikkre for?  Blir dumt at dere skal påstå at disse jentene skal være modige og løsrive seg når ikke dere er tøffe nok til å ikke huke av på anonym når dere skal skrive noe kontroversielt.

Endret av Plaskebrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dette er helt tullete. Jeg hører hele tiden om dette "presset" som unge jenter har hengende over seg, men for meg virker det som om dette er delvis en medieskapt greie og delvis noe jenter skaper selv. Hva er det som liksom skal være så mye mer krevende for dagens tenåringer enn det har vært før? Skolen er ikke blitt vanskeligere eller hardere enn da jeg var russ for 15 år siden. Vi hadde også lyst å se bra ut, og det var et visst slankepress, men det var ikke massenevrotiske for det. 

Og når det er snakk om plastisk kirurgi for å se instagramklar ut så blir jeg helt:balltre:

Jeg syns ikke synd på disse jentene. De kan velge et annet liv enn det de har valgt, på den sykt perfekte overflaten.

Anonymkode: 581b4...29f

Tror du virkelig de velger å være sånn?

 

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stå fullstendig på pinne for å bli sånn noenlunde  akseptert av noen overfladiske tullinger og fjøsnisser, som bare bryr seg om hvordan folk ser ut eller hva slags klær folk går med?

Anonymkode: fabc8...a8e

Det er ikke det det handler om, men når den "kule" gjengen ikke liker deg så er det ingen som gjør det. Og de som gjør det tør sjeldent å si noe i frykt for å bli frosset ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stå fullstendig på pinne for å bli sånn noenlunde  akseptert av noen overfladiske tullinger og fjøsnisser, som bare bryr seg om hvordan folk ser ut eller hva slags klær folk går med?

Anonymkode: fabc8...a8e

Hehe, dette var en veldig typisk foreldreting å si. Når det er 10+ år siden dere har vært seksten selv kan dere ikke si at dere vet hvordan det er å være seksten idag. Jeg er tjueto og jeg ser at ting har forandret seg bare siden jeg gikk på ung.skole/VGS. Instagram, facebook osv. som ungdom er så avhengig av viser jo bare smørsida av livet, og det er disse mediene ungdom bruker for å orientere seg om hva som er "normalt", det er jo ikke rart de blir litt kokko. De tror jo alle andre har et perfekt liv, og man sammenligner jo seg selv oppover, ikke nedover. Når du tilbringer så mye av livet sammen med jevnaldrende på skolen så vil man jo gjerne ha det best mulig i det miljøet man er i, og da prøver man så hardt man kan for å bli likt av andre. Når du er voksen har man et helt annet perspektiv på livet, og de fleste slutter å tenke så ekstremt mye på hva andre gjør/tenker/sier om deg. Må huske at som ungdom er man veldig selvopptatt fordi man er så sinnsykt sårbar, det minste nederlag kan kjennes ut som hele verden går til helvete. Nå har jo flere av disse jentene faktisk diagnoser, men sånn på generell basis må man ikke glemme at ungdommer har et helt annet liv enn hva en voksen har, de har ikke det samme store bildet av livet som man får når man blir eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Koy skrev:

Hehe, dette var en veldig typisk foreldreting å si. Når det er 10+ år siden dere har vært seksten selv kan dere ikke si at dere vet hvordan det er å være seksten idag. Jeg er tjueto og jeg ser at ting har forandret seg bare siden jeg gikk på ung.skole/VGS. Instagram, facebook osv. som ungdom er så avhengig av viser jo bare smørsida av livet, og det er disse mediene ungdom bruker for å orientere seg om hva som er "normalt", det er jo ikke rart de blir litt kokko. De tror jo alle andre har et perfekt liv, og man sammenligner jo seg selv oppover, ikke nedover. Når du tilbringer så mye av livet sammen med jevnaldrende på skolen så vil man jo gjerne ha det best mulig i det miljøet man er i, og da prøver man så hardt man kan for å bli likt av andre. Når du er voksen har man et helt annet perspektiv på livet, og de fleste slutter å tenke så ekstremt mye på hva andre gjør/tenker/sier om deg. Må huske at som ungdom er man veldig selvopptatt fordi man er så sinnsykt sårbar, det minste nederlag kan kjennes ut som hele verden går til helvete. Nå har jo flere av disse jentene faktisk diagnoser, men sånn på generell basis må man ikke glemme at ungdommer har et helt annet liv enn hva en voksen har, de har ikke det samme store bildet av livet som man får når man blir eldre. 

Det er ikke så veldig mange år siden jeg gikk på videregående heller da. Facebook - andre sosiale medier og internett var temmelig "viktige" den gangen også. Alle de jevnaldrende som jeg gikk i samme klasse med, var fryktelig umodne for alderen. I tillegg var det veldig mye baksnakking. For eksempel dersom en person gikk ut av klasserommet en liten tur, så begynte de såkalte "vennene" eller  "venninnene" å snakke dritt om denne personen.

"La dere merke til den dritstygge genseren" og så videre, eller lignende utsagn. Selv om man var en del av "de populære" attraktive / pene og kjekke folkene i klassen, så ble man likevel utsatt for baksnakking og rykte-spredning fra resten av gjengen sin. I tillegg var det fleire små "klikker" innad (og på tvers av) de forskjellige vennegjengene. De aller fleste av de jeg gikk i klasse med, virket faktisk veldig falske. Dette gadd ikke jeg å være en del av, iallefall.  

Anonymkode: fabc8...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raija er utrolig vakker uten sminke!! :) 

Jeg synes serien tar dette opp på en god måte, men de blir veldig fremstilt som ofre. Spesielt Martine synes jeg - men jeg vet ikke. Kjenner meg igjen i å ta på meg for mye, men jeg lærte jo etterhvert at jeg måtte gi meg. Man kan dessverre ikke bli verdensmester i alt man driver med når man gjør mye. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Vel, jeg er noen år eldre enn disse jentene, og jeg må ærlig innrømme at jeg synes livet var langt enklere for folk la på tonnevis av filter og redigerte ditt og datt på bildene sine. I tillegg er det viktig å få likes og anerkjennelse på sosiale medier...

Anonymkode: bd35d...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trollkarlen

Ikke rart at det kun er jenter som følges. Jenter har en stor trang til å maksimere alle aspekter i sitt liv. Det er ikke rom for å la noe bli ned/bortprioritert. Alt skal være perfekt og A4.
Tror virkelig det må innføres kurs/fag i grunnskolen som lærer jenter til å skjerpe seg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fireproof skrev:

Koffor er det ingen menn i serien? Det er tross alt menn som tar oftast sjølvmord her. 

Fordi det ikke handler om menn som tar selvmord, men unge jenter som lider under det ekstreme skjønnhetsspresset og presset om å være perfekt på alle områder.

Anonymkode: 12d9c...df7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...