Gå til innhold

Din favoritt-fatlogic


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man driver med et bevisst kosthold og trener, blir man ofte utsatt for noe som har det fine engelske ordet "fatlogic". Dette er ikke nødvendigvis fra tjukke mennesker, men er typiske "sannheter" som folk som ikke ønsker å leve sunt trøster seg selv med og gjerne også bruker for å være utrivelige mot andre. Har du opplevd noe liknende eller har noen gode eksempler på fatlogic, vil jeg gjerne høre dem! :)

Noen eksempler

  • Det er jo enkelt for deg å være slank, du kan spise akkurat hva du vil (kalorier fungerer bare på noen mennesker)
  • Hvorfor takker du nei til den kaken, du er jo slank, du kan jo spise dette (slanke mennesker trenger ikke fornekte seg noe, noensinne)
  • Det er ingen vits å gå ned i vekt. De aller fleste klarer ikke å holde vekten, derfor er det meningsløst.
  • Det er ikke farlig å være tjukk, fordi *sett inn anekdotisk bevis*
  • Å leve sunt er umulig, og det kreves omtrent en doktorgrad i ernæring for å sette sammen et sunt kosthold
  • Er noe tungt eller krever ekstra innsats, er det best å gi opp først som sist. Ta gjerne en uke pause eller helst en måned for å bli motivert igjen. Trening skal bare være gøy hele tiden, og de som er godt trente har hatt lyst å gå på alle treninger de noensinne har gjort. 

Anonymkode: fb1b0...7aa

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Du leve bare en gang. 

 

- Må gå an å kose seg LITT! 

 

- Må gå an å unne seg NOE.

 

- Det ER jo ikke så usunt med gulerotkake, det er masse gulerøtter i den .... 

 

- Det er ikke sunt å henge seg for mye opp i kaloritelling. 

 

- Det er jo selskap, lørdag, onsdag, kosedag, lenge siden sist....

 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om denne teller, men jeg har en som jeg bruker enormt mye selv hvis jeg har kjøpt godteri eller laget meg noe godt;

- Like greit å spise opp alt i dag, så slipper jeg å gå å småspise på det resten av uka. 

:klaske:

Anonymkode: 2c7da...977

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, en klassiker det der:

"kan ikke være fanatisk heller/må kunne kose seg litt" = spise absolutt alt man har lyst på, i ubegrensede mengder, til alle tidspunkt.

Anonymkode: fb1b0...7aa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om denne teller, men jeg har en som jeg bruker enormt mye selv hvis jeg har kjøpt godteri eller laget meg noe godt;

- Like greit å spise opp alt i dag, så slipper jeg å gå å småspise på det resten av uka. 

:klaske:

Anonymkode: 2c7da...977

Ha ha!:sprettoy: Kjenner meg igjen! "For resten av uka skal jeg jo være sunn:" Best å bli kvitt godsakene, først som sist:D

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et problem at jeg ofte tenker at "nå har jeg sannelig vært flink, nå kan jeg unne meg..."

Etter et par timer snømåking f.eks, da kan jeg unne meg noe, for da har jeg jo vært FLINK☺ Og så unner jeg meg gjerne flere kalorier enn jeg brukte på måkingen...

Anonymkode: 73c58...c4e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Loveheartx

Bruker denne ofte selv:

"Nei søren... Nå har jeg skeia ut med en kaffe mocca. Da kan jeg likesågodt kjøre på med kanelboller, smågodt, pizza og noen øl også. Så kan jeg starte et sunnere liv i morgen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når "former" og "kurver" brukes om ren overvekt. 

Anonymkode: fb1b0...7aa

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Loveheartx skrev:

Bruker denne ofte selv:

"Nei søren... Nå har jeg skeia ut med en kaffe mocca. Da kan jeg likesågodt kjøre på med kanelboller, smågodt, pizza og noen øl også. Så kan jeg starte et sunnere liv i morgen"

Haha, denne kjenner jeg meg så igjen i! Lever riktignok sunt ellers, men skeier jeg først ut, så skeier jeg virkelig ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Loveheartx skrev:

Bruker denne ofte selv:

"Nei søren... Nå har jeg skeia ut med en kaffe mocca. Da kan jeg likesågodt kjøre på med kanelboller, smågodt, pizza og noen øl også. Så kan jeg starte et sunnere liv i morgen"

hehe, ja den er veldig bra!

Prøv å bruk denn logikken på andre ting i livet ditt. "er smekken min åpen, sier du?" "jaja, da kan jeg jo likegodt rive av meg hele buksa!"

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

Lady Mondegreen etter å ha forspist seg på onsdag: − I morgen skal jeg bli sunn.

Lady Mondegreen etter å ha forspist seg på torsdag: − På mandag skal jeg bli sunn.

Lady Mondegreen etter å ha forspist seg på mandag: − Neste uke skal jeg bli sunn.

Lady Mondegreen etter å ha forspist seg neste uke: − Neste måned skal jeg bli sunn.

Lady Mondegreen etter å ha forspist seg neste måned: − Til sommeren skal jeg bli sunn.

Lady Mondegreen etter å ha forspist seg på sommeren: − Neste år skal jeg bli sunn.

Lady Mondegreen etter å ha forspist seg neste år: − Når jeg fyller 50, skal jeg bli sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj- store sjokoladeplater på tilbud! Hvis jeg skal være litt realistisk kommer jeg jo til å spise sjokolade flere ganger iløpet av månedene som kommer. Siden jeg prøver å leve sparsommelig vil  det være lurt av meg å kjøpe noen plater som jeg kan ha liggende i skapet nå mens de er så billige.

Neste uke- platene er spist opp og jeg angrer!

Det har tatt meg overraskende lang tid å innse at selvom noe er billig kan det inneholde for mange kalorier til at det "lønner seg" å kjøpe. Altså kan man ikke spise så mye man vil av noe selvom prisen er lav. Haha. Det sier seg jo selv, men i mitt hode har jeg alltid tenkt at billig=kjøp og spis mye av dette mens det er tilbud.

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Det er ikke pga man overspiser at man er feit, noen har lavt stoffskifte/er deprimerte/lav forbrenning/dårlige gener/blitt mobbet osv... (brukes i hver eneste slankediskusjon)

-det er ikke bra å være tynn/du spiser for lite/du har anoreksia!Real men love curves! Men ALDRI snakk ned om den feite ræva mi ditt stankelbein..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloritelling er - eller fører til - spiseforstyrrelse! Hvis du føler at du må veie maten din for å vite hva du skal ha i deg, bør du nok ta en tur til legen og få hastetime hos psykolog. 

Endret av Pringle
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All sunn mat smaker vondt. Alltid. Og siden man skal kose seg, og man bare lever en gang, betyr det at man skal styre unna sunn mat, siden det ikke er sunt å nekte seg ting. 

Salat er bra når man slanker seg. Uansett. Selv om man dynker den i både rømmedressing og sweet chilisaus, og har oppi fire spiseskjeer saltede peanøtter (nøtter er jo sunt!)... (min kollega sin fine, som ikke skjønte hvorfor han gikk OPP i vekt da han byttet ut fire brødskiver med denne kaloribomben). 

Samme kollega: har man salat til pizzaen blir den sunn, så da går det kjempefint å spise en hel stor dollypizza helt alene, for salaten veier jo opp for det, må vite. 

Anonymkode: b8dac...e68

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hockeyfrue

Jeg får stadig høre av en overvektig venninne at det bare er tull å drikke Pepsi Max eller Cola Zero. Hvis vi f.eks. er ute og spiser bestiller jeg meg gjerne pizza eller en god burger og en Pepsi Max/Cola Zero. Det er helt dustete i følge min venninne, jeg bestiller jo "usunn" mat så da gjør jo ikke de ekstra kaloriene i brusen noe. Jo, det er jo nettopp det de gjør.... Jeg foretrekker i alle fall å få i meg kalorier gjennom maten og ikke drikken, og bestiller derfor brus uten kalorier eller vann. 

Har et par bekjente på Facebook som stadig skriver det samme, at det er helt tullete å bestille light brus når man skeier litt ut i matveien. Vel, selvom vi spiser nøyaktig det samme, får dere fort i dere 500 kalorier mer enn meg med den tankegangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hockeyfrue skrev:

Jeg får stadig høre av en overvektig venninne at det bare er tull å drikke Pepsi Max eller Cola Zero. Hvis vi f.eks. er ute og spiser bestiller jeg meg gjerne pizza eller en god burger og en Pepsi Max/Cola Zero. Det er helt dustete i følge min venninne, jeg bestiller jo "usunn" mat så da gjør jo ikke de ekstra kaloriene i brusen noe. Jo, det er jo nettopp det de gjør.... Jeg foretrekker i alle fall å få i meg kalorier gjennom maten og ikke drikken, og bestiller derfor brus uten kalorier eller vann. 

Har et par bekjente på Facebook som stadig skriver det samme, at det er helt tullete å bestille light brus når man skeier litt ut i matveien. Vel, selvom vi spiser nøyaktig det samme, får dere fort i dere 500 kalorier mer enn meg med den tankegangen. 

Ja!! Jeg har opplevd det samme. Om man ser på 9gag og andre morobildesider, så dukker det til stadighet opp folk som håner folk som bestiller lettbrus/sukkerfri brus til burgeren/pizzaen sin, for om man først spiser en kaloribombe er det tydeligvis bedre å legge på 500-1000 kcal i form av sukkerlake enn å bare drikke en pepsi max.. Fatter ikke logikken. 

Anonymkode: b8dac...e68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre "liker du ikke kaker? Du som er så slank." 

Ja, for ingen slanke liker kaker og aller overvektige skyr salat som pesten. :ironi:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min unnskyldning for å være feit er at jeg skal jo dø en dag, så hvorfor skal man gå på diett/slanke seg når man bare lever en gang. Tenk om jeg dør i morgen, og så unte jeg ikke meg selv det kakestykket. :P

(teit unnskyldning, men men. Jeg skal slanke meg en vakker dag jeg også :) )

Anonymkode: 06078...e6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...