Gå til innhold

Kan anuset lære å ta opp næring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist
2 minutter siden, Mann 42 skrev:

Siden denne tråden er død, og jeg irriterer meg over titelen hver gang jeg ser den, så tenkte jeg at jeg ville oplyse TS om at spørsmålet burde vært "Kan rektum lære seg å ta opp næring?" Evt, "Kan endetarmen lære seg å ta opp næøring?" Eller kansje "Kan tykktarmen lære seg å ta opp næring?"

Anus er bare selve endetarmåpningen.

Rektum er den siste biten av endetarmen, og tykktarmen er, vel, hele greia Colon på engelsk. Vi har colon ascendens, colon transversum, colon descendens, og colon sigmoideum. Oppstigende , tversgående, nedstigende og s-fomet endetarmssegment. Husker ikke hvor jeg har det fra, men jeg er rimelig sikker på at det er korrekt.

Gudd dey

Det er helt riktig. Anus er igjen siste delen av rektum, og det anatomiske skillet dannes av linea anorectalis. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 4.2.2016 at 18.11, Lafemmemauvaise skrev:

Det er helt riktig. Anus er igjen siste delen av rektum, og det anatomiske skillet dannes av linea anorectalis. 

 

Kan du norsk?

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 13.1.2016 at 14.36, AnonymBruker skrev:

Kan anuset ta opp næring? Hvis man slutter å spise med munnen, men dytter amt inn i rumpa, vil anuset ta opp næringen slik at man overlever?

Anonymkode: 506e0...864

Nei, du må jo også ha fordøyelsesenzymer, magesyre, gallesalter osv for å bryte maten ned til komponenter som kan passere slimhinnen. Og når det vanligvis kreves mange meter med velfungerende tynntarm med høyt spesialisert slimhinne for å ta opp alle næringsstoffene, er det vel lite sannsynlig at litt mat som stappes opp i rectum vil kunne ta veien videre inn i kroppen. 

For øvrig kan man jo sette medikamenter opp i baken og det foregår et visst opptak av disse, men det varierer mye fra person til person og er mye mindre gunstig enn å svelge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...