Gå til innhold

Kan anuset lære å ta opp næring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan anuset ta opp næring? Hvis man slutter å spise med munnen, men dytter amt inn i rumpa, vil anuset ta opp næringen slik at man overlever?

Anonymkode: 506e0...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Tykktarmen tar kun opp litt vann og salt. Endetarmen tar ikke opp noe næring. Hvis man slutter å spise kan man leve på sondenæring som kan settes enten i magesekken eller lengre ned hvis pasienten f.eks blir kvalm av å få sondenæring inn i magesekken.

Anonymkode: 6536b...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, noe kan taes opp gjennom endetarmen hvis ikke hadde ikke stikkpiller hatt noen effekt. Det kan dog ikke ta opp nok næring til å kunne drive et menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker, så tar ikke endetarmen opp stort annet enn vann fra tarminnholdet. Det jeg HAR hørt om, er at man kan motvirke dehydrering ved hjelp av klyster, og at man da kan bruke vann som det ellers ikke ville være tilrådelig å drikke. Om det stemmer, aner jeg ikke. Det var et slags "overlevelses"-program, og de som gjorde det, var to glade amatører. Et ektepar.

Å, og endetarmen kan ta opp alkohol. Så hvis man ikke kan drikke, kan man sette seg et rødvinsklyster. Det er garantert skadelig, og jeg tror også det er vanskelig å regulere hvor mye man får i seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Mann 42 skrev:

Så vidt jeg husker, så tar ikke endetarmen opp stort annet enn vann fra tarminnholdet. Det jeg HAR hørt om, er at man kan motvirke dehydrering ved hjelp av klyster, og at man da kan bruke vann som det ellers ikke ville være tilrådelig å drikke. Om det stemmer, aner jeg ikke. Det var et slags "overlevelses"-program, og de som gjorde det, var to glade amatører. Et ektepar.

Å, og endetarmen kan ta opp alkohol. Så hvis man ikke kan drikke, kan man sette seg et rødvinsklyster. Det er garantert skadelig, og jeg tror også det er vanskelig å regulere hvor mye man får i seg.

Klyster med vann settes litt lengre oppe. Husk at endetarmen er bare sånn 15 cm lang. Det er korrekt at det blir tatt opp vann i tykktarmen. Men jeg vet ikke hvor behagelig (eller i det hele tatt fysisk mulig) det er å sette klyster på seg selv. Det er en slange som skal opp i tarmen, og personen som får klyster må ligge på siden med føttene i 90 grader (altså med lårene rett ut fra kroppen og leggene nedover) hvis ikke får man den ikke inn. Jeg ville i alle fall ikke latt noen andre enn helsepersonell sette klyster på meg, og jeg ville i alle fall ikke brukt urent vann. Du kan faktisk få infeksjoner i tarmen også. 

 

Anonymkode: 6536b...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, melatonin skrev:

La oss si det gikk, helt teoretisk, hvordan hadde du da tenkt å bæsje??

 

Dette har south park lært meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, rouge noir skrev:

 

Dette har south park lært meg.

Det var nettopp den jeg og tenkte på! :laugh: South park :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, melatonin skrev:

Det var nettopp den jeg og tenkte på! :laugh: South park :hjerte:

Var eneste grunnen til at jeg gikk inn på tråden :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klyster med vann settes litt lengre oppe. Husk at endetarmen er bare sånn 15 cm lang. Det er korrekt at det blir tatt opp vann i tykktarmen. Men jeg vet ikke hvor behagelig (eller i det hele tatt fysisk mulig) det er å sette klyster på seg selv. Det er en slange som skal opp i tarmen, og personen som får klyster må ligge på siden med føttene i 90 grader (altså med lårene rett ut fra kroppen og leggene nedover) hvis ikke får man den ikke inn. Jeg ville i alle fall ikke latt noen andre enn helsepersonell sette klyster på meg, og jeg ville i alle fall ikke brukt urent vann. Du kan faktisk få infeksjoner i tarmen også. 

 

Anonymkode: 6536b...4ab

Jeg tror ikke det skulle være noe stort problem å føre inn et klyster dersom det var det om å gjøre. Knekken i tykktarmen rettes ut når man setter seg på huk, eller inntar en lignende stilling mens man ligger på siden, og dermed blir hele den nedadgående delen av tarmen tilgjengelig. Om det er tilrådelig, er selvsagt en helt annen sak, og som du sier, man kan få infeksjoner i tarmen også.

I den sammenhengen jeg refererte til, var det fordi man var engstelig for en infeksjon høyere opp i systemet, at dette med vannklyster i tykktarmen ble forsøkt. Jeg syns det hørtes temmelig fjernt ut, og ganske risikabelt, men det har altså vært gjort. Men  jeg tviler sterkt på at dette er noe jeg hverken ville forsøke eller anbefale. Så jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.1.2016 at 10.12, Mann 42 skrev:

Jeg tror ikke det skulle være noe stort problem å føre inn et klyster dersom det var det om å gjøre. Knekken i tykktarmen rettes ut når man setter seg på huk, eller inntar en lignende stilling mens man ligger på siden, og dermed blir hele den nedadgående delen av tarmen tilgjengelig. Om det er tilrådelig, er selvsagt en helt annen sak, og som du sier, man kan få infeksjoner i tarmen også.

I den sammenhengen jeg refererte til, var det fordi man var engstelig for en infeksjon høyere opp i systemet, at dette med vannklyster i tykktarmen ble forsøkt. Jeg syns det hørtes temmelig fjernt ut, og ganske risikabelt, men det har altså vært gjort. Men  jeg tviler sterkt på at dette er noe jeg hverken ville forsøke eller anbefale. Så jeg er enig med deg.

Rompeekspert er kanskje ditt felt, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
7 minutter siden, debatant skrev:

Rompeekspert er kanskje ditt felt, hehe.

Jeg våger å påstå at @Mann 42 kan mangt om meget, og er et godt belest og oppegående menneske. Med andre ord et prakteksemplar på evolusjon. Sånn i motsetning til visse andre ... kremt og host. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg våger å påstå at @Mann 42 kan mangt om meget, og er et godt belest og oppegående menneske. Med andre ord et prakteksemplar på evolusjon. Sånn i motsetning til visse andre ... kremt og host. 

Hva legger du i evolusjon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
6 minutter siden, debatant skrev:

Hva legger du i evolusjon :P

For å sitere et av dine favorittsvar: Det er ikke det tråden handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

For å sitere et av dine favorittsvar: Det er ikke det tråden handler om. 

Så han er et prakteksempel på en evolusjon ingen er enige i hva er. fasinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg våger å påstå at @Mann 42 kan mangt om meget, og er et godt belest og oppegående menneske. Med andre ord et prakteksemplar på evolusjon. Sånn i motsetning til visse andre ... kremt og host. 

Aaaw :klem1:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den ‎13‎.‎01‎.‎2016 at 14.36, AnonymBruker skrev:

Kan anuset ta opp næring? Hvis man slutter å spise med munnen, men dytter amt inn i rumpa, vil anuset ta opp næringen slik at man overlever?

Anonymkode: 506e0...864

Denne anonyme må bare være debatant som beviser hvor lite han har forstått av evolusjonsteorien ved å lage denne tråden og så si at det viser til at evolusjon ikke eksisterer siden rumpa di ikke kan lære å spise........

Jeg må slutte å lese innleggene til denne Karen snart, kan jo bli spor etter hodet mitt I murveggen snart....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne tråden er død, og jeg irriterer meg over titelen hver gang jeg ser den, så tenkte jeg at jeg ville oplyse TS om at spørsmålet burde vært "Kan rektum lære seg å ta opp næring?" Evt, "Kan endetarmen lære seg å ta opp næøring?" Eller kansje "Kan tykktarmen lære seg å ta opp næring?"

Anus er bare selve endetarmåpningen.

Rektum er den siste biten av endetarmen, og tykktarmen er, vel, hele greia Colon på engelsk. Vi har colon ascendens, colon transversum, colon descendens, og colon sigmoideum. Oppstigende , tversgående, nedstigende og s-fomet endetarmssegment. Husker ikke hvor jeg har det fra, men jeg er rimelig sikker på at det er korrekt.

Gudd dey

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...