Gå til innhold

Det skrives HVIS! ikke vist og viss eller visst..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 13.1.2016 at 20.00, SRC skrev:

Og så alle disse som er så sunde og spiser så sundt :fnise:

Kanskje de samme som skal bli sundere i år enn de var i fjord? :laugh:

 

Jeg får fnatt av alle som hele tiden skriver ett, uansett om det skal være ett eller et. Det er utrolig mange som gjør det, både her på KG og ellers.

Anonymkode: 3afac...df0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 13.1.2016 at 20.00, SRC skrev:

Og så alle disse som er så sunde og spiser så sundt :fnise:

De er nok blitt vandt til det ;).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har også klart seg med tusenvis av ord som staves annerledes enn de uttales - akkurat som omtrent alle andre språk i verden.

De skal ikke gå lenger enn til nabolandet for å finne et språk som skrives som det uttales: korte vokaler og konsonanter skrives enkelt, lange dobbelt, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

De skal ikke gå lenger enn til nabolandet for å finne et språk som skrives som det uttales: korte vokaler og konsonanter skrives enkelt, lange dobbelt, for eksempel.

De har allerede nok andre ting å ta av som gjør språket vanskelig. Tror de færreste her misunner dem grammatikken i hvert fall :)

Anonymkode: d01ee...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når/da er også en feil jeg ser sikkert 20 ganger daglig.

Også de som skal til bade land og spise eple kake sammen med sviger sønnen.

Må få ut litt frustrasjon her i denne tråden, føler ikke at jeg kan korrigere hvert eneste innlegg gjennomsyret av grammatikkfeil :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 13. januar 2016 at 20.00, SRC skrev:

Og så alle disse som er så sunde og spiser så sundt :fnise:

Hehe, jeg har noen ord jeg ikke klarer å lære meg dt-regelen på. Blant annet i kalt/kaldt :sjenert: Vet med meg selv at jeg har en tendens til å overgeneralisere den regelen der, og det kan jo skape noen morsomme setninger iblant :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har allerede nok andre ting å ta av som gjør språket vanskelig. Tror de færreste her misunner dem grammatikken i hvert fall

Grammatikken er ikke verre enn norsk, bare ulik. Utlendinger som skal lære norsk, strever fælt med v2-regelen (svært mange lærer den aldri); preposisjonsbruken er en annen vanskelighet som også innfødte roter med. Verbbøying er heller ikke regelmessig og grei.
Men et annet nabolands språk ER beviselig vanskelig å lære: danske barn lærer å tale ett år (eller noe sånt) senere enn svenske og norske barn. De mener det kommer av at danskene lar ordene flyte i hverandre slik at det blir vanskelig å trekke ut enkeltordene for å få mening i talestrømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. januar 2016 at 0.38, Testosteron skrev:

Da kan du starte med deg selv, for det er lov å skrive både "hvis" og "viss" på bokmål.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=hvis&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=bokmaal

I bestemt form, ja. Men ikke vist eller visst; som i "visst atte.."

 

Anonymkode: 19a76...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I bestemt form, ja. Men ikke vist eller visst; som i "visst atte.."

Nei, dette ordet forekommer ikke i bestemt/ubestemt form. 
Men du har helt rett i at i betydningen "dersom" kan en skrive hvis eller viss, men ikke vist eller visst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ser absolutt logikken i å skrive viss og ikke hvis, men det har ikke så mye med h-en å gjøre. Mer det at jeg føler det skal være to s-er på slutten.  Men det har kanskje mer med dialekta mi å gjøre. For meg uttales det med kort i og med solid trykk på s-ene.. Føler at med h-en, så skal i-en være litt lang? Mulig det også har å gjøre med tonemet på østlandet. Det er en forskjell der altså.

Jeg skriver jo nynorsk til vanlig, så det er mulig jeg skriver mye viss når jeg skriver bokmål her inne. Selv liker jeg å skille mest mulig mellom bokmålsord og nynorskord, for å ikke blande så mye, så derfor skriver jeg helst hvis på bokmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 14.1.2016 den 23.32, AnonymBruker skrev:

I bestemt form, ja. Men ikke vist eller visst; som i "visst atte.."

 

Anonymkode: 19a76...228

Bestemt form?

Anonymkode: 9a0bb...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.1.2016 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Denne feilen er å lese daglig på KG.

Folk må ta språket på alvor. Små endringer etablerer seg  og dermed så endres betydningen gradvis og man får et upresist språk.

Spis bestemor!  Ikke vent til jeg kommer...

Anonymkode: 19a76...228

Du må selv ta språket på alvor!

Hvor vil du ha komma i denne setningen, egentlig;

"Ikke vent til jeg kommer..."?

Du har jo allerede pyntet på den med tre punktum.

Anonymkode: 9a0bb...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2016 den 16.07, Riskrem skrev:

Jeg har også begynt å se at mange skriver "di" i stedet for "de". Som i "di sa at blabla". Er det virkelig mulig :sprettoy:

Som lærer ser jeg en del av det motsatte; "de" i stedet for "di." F.eks skriver noen:"Kan jeg låne boka de?" "Er det der flaska de?" 

Anonymkode: 68332...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2016 den 11.59, lillsunshine skrev:

Jeg ser absolutt logikken i å skrive viss og ikke hvis, men det har ikke så mye med h-en å gjøre. Mer det at jeg føler det skal være to s-er på slutten.  Men det har kanskje mer med dialekta mi å gjøre. For meg uttales det med kort i og med solid trykk på s-ene.. Føler at med h-en, så skal i-en være litt lang? Mulig det også har å gjøre med tonemet på østlandet. Det er en forskjell der altså.

Jeg skriver jo nynorsk til vanlig, så det er mulig jeg skriver mye viss når jeg skriver bokmål her inne. Selv liker jeg å skille mest mulig mellom bokmålsord og nynorskord, for å ikke blande så mye, så derfor skriver jeg helst hvis på bokmål. 

"Hvis" uttales på akkurat samme måte som "viss", ingen lang "i". Tonemet på Østlandet skriver du, mener du tonefallet? Det er ikke tonem i ordet "hvis", eller i enstavelsesord generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.1.2016 den 23.32, AnonymBruker skrev:

I bestemt form, ja. Men ikke vist eller visst; som i "visst atte.."

 

Anonymkode: 19a76...228

Hva betyr "visst atte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en er usikker på hvordan "hvis" skal skrives så kan man rett og slett bruke "om" isteden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2017 den 18.26, Arabella skrev:

Hva betyr "visst atte"?

Dersom

Anonymkode: eb06b...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.1.2016 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Denne feilen er å lese daglig på KG.

Folk må ta språket på alvor. Små endringer etablerer seg  og dermed så endres betydningen gradvis og man får et upresist språk.

Spis bestemor!  Ikke vent til jeg kommer...

Anonymkode: 19a76...228

Ellers da? Alt annet i verden er helt ok synes du?

Anonymkode: d8152...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...