Gå til innhold

Innspill fra KG-brukerne: hvilke sparetriks har du?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

På Kvinneguiden.no skriver vi mye om privatøkonomi. Nå jobber vi med en sak om ulike tips til hvordan du kan spare penger, helst uten at det påvirker hverdagen din.

For eksempel bruker jeg en ordning fra banken som gjør at fem kroner settes automatisk settes inn på sparekonto hver gang jeg trekker bankkortet. En venninne selger alt hun kan på Finn.no. En annen samlet absolutt alle småpenger i krukker og glass, og kunne etter hvert telle flere tusen kroner.

Har dere noen gode sparetips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lar være å kjøpe ting jeg ikke trenger, og kjøper inn stort av det jeg trenger når det er på tilbud. I bunn og grunn trenger man veldig lite. Det med å spare hver gang man gjør et kjøp gir feil incentiver siden det bare gir folk god samvittighet for å kaste bort penger.

Anonymkode: 6260c...3d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter alle pantepenger i en krukke som jeg senere setter inn på sparekontoen når dn begynner å bli full :) Jeg handler på salg, spesielt mye bra varer på spar sine 10-kroners markeder. Også skriver jeg handleliste slik at jeg slipper mye småhandling. Handleliste er vel det jeg får meg ut av og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dasser ikke rundt på senteret og ser i butikkene. Da er det mange ting som er "kjekke å ha" som jeg aldri ser, og jeg sparer tusenvs av kroner! 

Trenger man noe, så er det rett inn i aktuelle butikk og rett ut igjen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med posteren over angående at trekk til sparekonto ved kortbruk ikke er noe god måte å spare på. Egentlig "lurer" man bare seg selv.

Bedre å ha et fast månedlig trekk til sparing.

Ha lite penger på konto, flytt dem til et sted du ikke ser dem.

Aldri kjøp noe første gang du ser det. Gå en runde med deg selv og vurder om dette er noe du trenger å bruke penger på.

Vær bevisst på eget forbruk og legg merke til hva ting koster. Vær klar over at om du kjøper en brus på narvesen er denne gjerne dobbelt så dyr som den på Rema. Gå igjennom kortbruken din på slutten av mnd og se hvor pengene har gått, noen banker har tjenester som hjelper med dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ekkoet skrev:

Jeg er forsåvidt enig med posteren over angående at trekk til sparekonto ved kortbruk ikke er noe god måte å spare på. Egentlig "lurer" man bare seg selv.

Bedre å ha et fast månedlig trekk til sparing.

 

 

Det er slik jeg har løst det. Er student som ikke jobber ved siden av og bor på hybel, men sparer likevel 200kroner i måneden da jeg ser at dette er summen jeg har råd til å spare fast. Det høres kanskje lite ut, men i lengden blir dette mye. Når man tenker på at jeg har gjort dette siden jeg var 18 så blir det mye penger av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Strøm - sjekk billigste kraftleverandør på strømpris.no (årlig)
  • Bytt til LED-pærer
  • Bruk timer for å slå av lamper og elektronikk når man er på jobb / natten. Mye elektronikk bruker strøm passivt
  • Bruker oppladbare batterier (AA/AAA). Kan lades 2100 ganger og koster ca 30kr stk. Bra for miljøet og økonomien!
  • Automatisere sparingen - betal deg selv først. Opprett månedlig spareavtaler
  • Lage handleliste og middagsplan, og storhandle 1 gang i uka.
  • Kjøp First Price/X-tra fremfor merkevarer
  • Bibliotek: lån bøker og filmer gratis. 
  • Tannlege: bruk hvakostertannlegen.no for å finne rimeligste tannlege der du bor
  • Bruk prisjakt/prisguide for å sammenligne priser
  • Drikk mer vann (sunnere og billigere)
  • Lage god mat sammen og spise middag hjemme og ikke på restaurant
  • Ikke kaste mat (bruk opp/fryse ned)
  • Ikke være eksponert mot reklame (melde av nyhetsbrev, "Reklame nei takk" på postkassen, reservasjon mot telefonselgere, ikke gå på handlesenter når man ikke har konkret noe man skal handle)
  • Tørkle klærne ute om sommeren
  • Forsikring - undersøk om man er dobbeltforsikret via jobb, fagforening eller partner
  • Bil: ikke ta opp lån for å kjøpe bil - kjøp noe man har råd til å betale kontant. Ikke kjøp ny bil - verdifallet de første årene er enormt
  • Boliglån: undersøk beste boliglånsrente via finansportalen og forhandle bedre rente hos banken eventuelt refinansiere (årlig)
  • Internett: Er det mulig å klare seg med mindre hastighet? Sjekk priser årlig.
  • Mobiltelefon - sjekk hvilket abb. som er billigste hos f.eks. http://www.tek.no/mobilabonnement. Generelt sett ikke kjøp ny mobiltelefon med bindingstid, og ikke kjøp ny mobil så ofte
  • Handle smart - bruk sesongene for å handle elektronikk og klær billigere. Julepynt kan f.eks kjøpes i januar med 50% rabatt
  • Spar i BSU hvis du har mulighet til det (alder og tilstrekkelig inntekt for å få skattefradraget). Hvis mulig ikke bruk BSU-kontoen når man kjøper bolig. Sparerenten på BSU er normalt høyere enn boliglånsrenten. Bruk BSU hvis boliglånsrenten blir høyere enn sparerenten.
  • Sjekk selvangivelsen nøye, og sørg for at man har med alle fradragene.
  • Ferie - Det er ikke nødvendigvis dyrt. Kjøp eller lån et telt og bruk den flotte naturen vi har i Norge. :) Utenlandsferie kan være rimelig med å unngå Charter og kjøpe flybilletter hos Norwegian og bo via AIRBNB.
  • Frisør - kjøpe saks/maskin og klippe håret selv
  • Bil - Fylle drivstoff på søndager og bruke bensinkort for ca 4% rabatt
  • Lag budsjett og før regnskap på det man kjøper (f.eks ved bruk av YNAB)
  • Slutt å røyke/snuse, og redusere alkoholforbruket
  • Briller - sjekk priser hos SpecSavers, eventuelt handle når man er i utlandet
  • Kjøpe ting brukt (generelt sett)
  • Mange ting gis gratis bort på Finn mot at de blir hentet
  • Hytte er kjempedyrt. Man bør vurdere om døgnprisen virkelig er verdt det. Kanskje man bør vurdere å selge og heller leie hytte i fremtiden? Billigere og ingen vedlikeholdsansvar. 
  • Vurdere å redusere TV kanalpakken
  • Hvis man ikke bruker "tradisjonell TV" lengre men kun streamer via f.eks Netflix kan man plombere TV (koster ca 900kr) og ikke lengre være lisenspliktig hos NRK (sparer ca 2900kr/året). Ved å kutte avslutte kanalpakker og NRK-lisens sparer man ca 6000kr+ hvert år. 
  • Treningssenter: Er man støttemedlem? Vurdere å lage sin egen "hjemme gym" i stedet med å kjøpe inn litt vekter, tredemølle og treningsykkel. 
  • Hvis man eier enebolig med underetasje som man ikke bruker særlig, bør man vurdere om det kan bli utleieleilighet. Det er lovkrav til sokkelleiligheter og er søknadspliktig hos kommunen. Det er skattefri inntekt hvis mindre enn 50% av boligens areal.
Endret av Germanicus
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig overrasket av at ingen i det hele tatt har nevnt å reforhandle bank- og forsikringstjenester? 

Hvis jeg hadde blitt bedt om råd om å forbedre den økonomiske situasjonen til folk ville jeg gjort det i denne rekkefølgen:

1) Har du noen som helst former for dyre kreditter, kvitt deg med disse først. Renter er penger ut vinduet. 

2) Sørg for at du til enhver tid har den beste renten på boliglånet du kan ha, og den billigste forsikringen til ditt behov. Har du et unødvendig dyrt mobilabonnement? DN hadde en undersøkelse som viste at 40% av kvinner ikke kjente sin egen boliglånsrente. Har du noen avtale gjennom fagforening eller arbeidsgiver du kan benytte deg av? Det er ikke sikkert du trenger å bytte bank heller. Hvis du kan dokumentere at du kan få et bedre tilbud i en annen bank, kan det godt være at din bank, forsikringsselskap eller telefonileverandør for den saks skyld er villig til å matche dette.

Dette burde ikke ta deg mer enn en time eller to å finne ut av, og her er det innsparinger i 5000-10 000 kr + klassen å gjøre (særlig hvis du er i etablererfasen, med mye gjeld)! 

Dette er noe du IKKE merker noe til i det daglige, annet enn at du ikke subsidierer banken din med mange tusen i året.

3) Hver gang du skal vurdere luksusvanene dine, gang dem med 52 eller 365. En kaffe til 30 kroner om dagen blir en liten ferie i løpet av et år.

4) Planlegg matinnkjøp, unngå småhandling osv. Lær deg å lage mat selv, det er moro! Og ikke minst innser du hvor absurd dyrt en del hel- og halvfabrikata er. 

Den beste måten å forbedre egen personlig økonomi er ikke å spare 2,50 på ulike matvarer men å eliminere sløsingen, i tillegg å gjøre store innsparinger der det monner (bank/forsikring/strøm og varme)

Endret av Tapet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg burde "reforhandling av lønn" eller "inn i bedre betalt jobb" inn i mulighetsrommet her. Man får gjerne langt mer igjen på 1-2 timer med sjefen der man forhandler litt hardt på lønna enn å bruke mange timer i uken på å løpe rundt og jakte tilbud for en ukentlig innsparing på noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast trekk hver gang jeg trekker kortet. Synes ikke det får meg til å trekke kortet flere ganger enn jeg ellers ville gjort, faktisk så glemmer jeg det helt i hverdagen.

Har også fast trekk på en bittelitt høyere sum hver gang jeg betaler regninger. Og fast innbetaling til bsu-kontoen min hver måned.

Småpenger går i myntekrukken.

Har Coop- og Trumf-kort, gode tilbud å finne iblant.

Tenk liter- og kilopris, ikke pakkepris. (En halvkilos pakke med ost koster vanligvis mer pr kg enn en helkilos, så hvis du vet du kommer til å bruke den opp før utløpsdato bør du gå for den store osten, etc.) Samme med f.eks dopapir. De aller billigste dorullene har veldig lite papir pr rull og brukes opp kjempefort. Gå for f.eks Serla Maximeter.

Endret av Anoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så @Germanicus la inn om boliglån etter jeg hadde skrevet innlegget mitt, godt at vi var flere ;)

Man kan for øvrig reforhandle rente mange ganger i året. Jeg gjør det hver gang Norges Bank setter ned renten.

Endret av Tapet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fast sparetrekk på bsu, og sparekonto, samtidig som at det trekkes 10 kr hver gang jeg drar kort og betaler regning i netbank. Glemmer at det trekkes 10 kr og derfor ganske gøy når sparekontoen har vokst.

Jeg betaler alle faste utgifter som lån, sparing osv når lønna kommer inn (12 hver mnd) Så lar jeg det stå igjen ca 4000 på brukskonto, resten som er igjen blir overført til en tillegsbrukskonto som en buffer tilfelle uforutsette ting, når det hoper seg opp der så overfører jeg ca 50%inn på sparekonto. De 4000 på bruksonto skal dekke mat, diesel og det dagligdagse, er det igjen noe på slutten av mnd går disse og på sparing.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Mn bør refinansiere boliglån- sjekke hvor man får billigst rente: vi sparte 36 000 kr i året ved å flytte lånet vårt til statens pensjonskasse!!

Ellers skriver germanicus mye bra. Jeg selger mye på Finn.no, og bruker facebooks "gis bort/byttes"-sider for å få tak i utstyr man ellers ville kjøpt (brukt skiutstyr til barna fx). Hvis jeg gir bort/bytter bort noe der selv, ber jeg ofte om forbruksartikler i bytte, som vaskemidler- så slipper jeg kjøpe det, og i tillegg blir jeg kvitt ting.

fast overføring til sparekonto i mnd. Ellers har vi spart litt pengr ved å opprette matkonto og regningskonto. Da ble vi tvunget til å finne ut hvor mye vi har i utgifter til regninger og lån, og hvor mye som går til mat. en slik bevisstgjøring gjør også at man er mer obs på hva man faktisk handler av mat (siden en fast sum er satt av på matkontoen), og man sløser ikke like mye med det man har igjen på egen konto når man ser hvor lite som er igjen etter overføring til regningskontoen.

Biblioteket er gull! og gå skogsturer i stedet for å dra på et kjøpesenter på en fridag! :) ellers handler jeg nesten utelukkende på salg til meg selv og ungene om vi skal ha nye klær. Mye nettbutikker har outlet-sider med kraftig nedsatte priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du opp i lønn, så sett økningen direkte inn på sparing, og behold samme nivå på tilgjengelige penger som før lønnsøkningen.

Anonymkode: 1dc55...817

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Tuesday, January 05, 2016 at 11.56, Ina RS skrev:

Hei!

På Kvinneguiden.no skriver vi mye om privatøkonomi. Nå jobber vi med en sak om ulike tips til hvordan du kan spare penger, helst uten at det påvirker hverdagen din.

For eksempel bruker jeg en ordning fra banken som gjør at fem kroner settes automatisk settes inn på sparekonto hver gang jeg trekker bankkortet. En venninne selger alt hun kan på Finn.no. En annen samlet absolutt alle småpenger i krukker og glass, og kunne etter hvert telle flere tusen kroner.

Har dere noen gode sparetips?

Jeg gjør som deg. Blir trekt hver gang jeg bruker kortet. Jeg blir trekt 20 kr. Det blir masse penger hvert år. Da det er stort sett jeg som står for innkjøp.

Putter alle småpenger på glass. Siste tømming så var det 1100 kr. Jeg går ikke rundt på kjøpesenter.

Kaster all reklame som kommer, uten å se på de.

Lar meg ikke friste av annonser på nett.

Tomflasker har jeg ikke, da vi ikke drikker brus, øl osv.penger spart.

Jeg baker brød selv. På butikk koster de ca 30 kr, mine kommer på 6 kr. Jeg baker 4 brød hver gang. Deler de i to og fryser.

Tar bussen til byen. Billigere enn å parkere.

Handler inn mat for en uke. Det krever middagsplanlegging.enkelt når du først begynner.

Kjøper store pakninger på varer. Eks vaskepulver, kaffe osv

Begynner grønnsaker å bli visse,  så legger jeg de i isvann fremfor å kaste. 

Kaster lite. Nå etter jul er det mye rester som jeg har fryst ned. Nå beg epler å bli skrukkete, så i dag skal jeg bake en stor eplekake i den store formen i ovnen. Den deler jeg i fire og fryser.

 

Anonymkode: ea70e...cd0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- fast trekk til sparekonto samme dag som lønnen kommer på konto

- si opp abonnement på blader, klubber, aviser, strømmetjenester o.l. Jeg har Spotify og Netflix, det holder i massevis. Sa opp Tidal, Viaplay og kjøper kun Hbo for en mnd om gangen når jeg trenger det. 

- gjennomgå forsikringsavtaler og låneavtaler, mye å spare der.

- kjøp stort når det er på salg og frys ned i porsjoner

- planlegg innkjøp så du kan bruke like råvarer flere dager på rad, så ingenting blir kastet

- ta ut kontanter og bruk kun det på matvarer på en mnd, gjør det lettere å ha kontroll

- vask kun fulle maskiner med klær, bruk tørketrommel minst mulig

Anonymkode: 95518...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se över avtal på el, telefon, tv etc

spara automatiskt när lönen kommer, och till flera konton med olika sikt. Ferie. Ombyggnad. Ny bil om 3 år etc

Jag sparar "rökpengar", i två år har jag satt undan kostnad för ett paket cigaretter om dagen. Pengarna tog slut före lön men jag har sparat ca 70.000 kr på detta sätt.

Ta inte andra lån än bolån

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge ting man ikke bruker lenger på Finn er også en fin måte å få litt mer penger på. Mannen min og jeg har avtalt at alle pengene vi får inn slik skal puttes i en egen boks og brukes bare til hyggelige ting vi kan gjøre sammen, som barnevakt eller en kinotur. Dermed får vi motivasjon til å ta grep om alt som bare står og støver ned i boden!

En sykkel barna var blitt for store for var 500, en gammel fryser vi ikke lenger hadde bruk for var 1000 og for tre vinterjakker til 200 kroner stykket fikk vi 600 kroner! Alle monner drar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...