Gå til innhold

Bøker lest i 2016 :D


Gjest

Anbefalte innlegg

Bare for å få inspirasjon, og gi andre det. Har som mål på goodreads å lese minst 24 bøker i 2016, allerede lest ferdig Angelfall, og holder nå på med Evna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig! Disse trådene er så motiverende :) Hittil har jeg lest:

1. Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbaugh. Denne likte jeg dårlig. Hovedkarakteren var ufordragelig og historien var langtekkelig og kjedelig.

2. Doctor Who: The Dangerous Book of Monsters av BBC. Jeg elsker Doctor Who-universet, så denne boka var midt i blinken for meg! Kunne godt ha vært enda lenger og mer utfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Dødsskipet - Sigurdardóttir
 På Innsiden - Eirik Jensen.
 En sjøens helt - Jon Michelet
 Et hardt slag - Jan Mehlum

Anonymkode: 7e921...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(oppdatert ihht Sunhands' innlegg)
The Willows - Algernon Blackwood

Kort. Ekstremt levende naturskildringer, mye godt arbeid i stemningsoppbygging, litt antiklimaktisk slutt.

Starter på Ghost Story av Peter Straub nå. Forsåvidt andre boka med den tittelen jeg har lest på et halvt år. Virker god så langt. Litt tunglest sammenlignet med mye jeg har lest i det siste, men veldig godt skrevet så langt, gode, levende karakterer. Stort pluss for flere fortellerpersoner som er 70+ gamle, og at de likevel skildres som hele mennesker, ikke gamling-stereotyper. Kindle sier jeg har 11 timer igjen. Gjetter det blir litt mer.

+
A clockwork orange
Bok om ungdom, råskap, myndghetenes dillemmaer i håndtering av det og muligens en liten klype om det å vokse opp. Ingen selvsagt del av allmenndannelsen, fortjener heller ikke plass som det. Alt i alt ok.

Codex Alera (serie på seks bøker) av Jim Butcher.
Serien som oppstod da Butcher veddet på at han kunne lage bøker av dølle konsepter og fikk servert en forsvunnen romersk legion og pokemon. Kombinasjonen ble overraskende morsomme bøker, men serien starter bedre enn den slutter. Ville lest alt annet av Butcher først. Først og fremst the Dresden files. 

Shadowlands av Peter Straub
Bok om et par unge venner, skolen deres, magi og mareritt. Starter litt lovende, leverer ikke så godt. Straub er ingen dårlig forfatter, men boka er for lang og konklusjonene for svake. Styr unna denne.

The Great God Pan av Arthur Machen
Knakende godt første kapittel. Ellers skuffende. Machen har en viss kultstatus inne sjangeren "weird stories", kanskje først og fremst siden H. P. Lovecraft utnevnte ham som en av sine yndlingsforfattere. Ingen av dem har tålt tidens tann spesielt godt, selv om Machen heldigvis er en mer engasjerende forfatter enn Cthulhus opphavsmann (litt avsporing, men alle mulige skrekkforfattere/regissører osv oppgir Lovecraft som en inspirasjonskilde, har de egentlig lest noe av ham? Har de i så fall noen gang lest en god bok? Hvordan kan så elendig litteratur inspirere ting som faktisk kan likes?).

Kvinnen i buret og Fasandreperne av Jussi Adler-Olsen
De to første bøkene i den danske krimserien om avdeling q, type nordic noir om cold cases. Sjangerlitteratur av kioskkvalitet. Karakterene engasjerer i liten grad, hovedpersonen vekslende mellom veltalt diplomat og hulken ettersom hva plottet krever, assistenten hans en tydelig pekepinn på forfatterens rasisme. Bøkenes handling og lengde stemmer heller ikke overens. Mye fyllstoff som ødelegger spenningskurvene.

Endret av Utenegenart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med Evna i dag, begynner på bok nr to i Angelfall serien i dag :) Rimelig lettleste bøker så håper å være ferdig innen av uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette slenger jeg meg gjerne på! Jeg har satt målet mitt på goodreads til 30. Jeg har nok ikke så fryktelig mye tid til å lese som jeg skulle ønske, men jeg har vært såpass ambisiøs siden jeg har en del manga jeg har planer om å lese.

Men jeg holder på med Råta. Den er helt nydelig! Jeg har ikke planer om å skaffe meg Evna før den kommer i pocket. Jeg liker å ha alle bøker i en serie i lik utgave.

Endret av Persephone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Fint med sånne tråder, men mye morsommere om folk skriver noen ord om de forskjellige bøkene, om så bare yay or nay. :)

Elena Ferrante - Mi briljante venninne: Denne boka hadde jeg innbilt meg at var en form for kioskroman. Men den var godt skrevet og tidvis fengende. Likte hovedpersonen godt. 

Jonathan Franzen - Purity: Boka er delt inn i noen få lange kapitler som følger ulike personer. Forfatteren legger ikke noe i mellom, og det er en del ganske rå skildringer som nesten gjorde meg brydd, men boka var vanskelig å legge fra seg.

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser omkring 100 bøker i året, men i år har jeg bestemt meg for å bruke litt mer tid på serier og filmer - så da regner jeg med at lesemengden synker noe. 

Til nå i år har jeg lest: 
Haimennesket av Hans Olav Lahlum
Menneskebarnet av M.R. Carey (snart ferdig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest Brobyggerne av Jan Guillou og likte den veldig godt (selv om den tidvis var litt langdryg) så jeg kommer helt sikkert til å lese resten av serien også i løpet av året. Jeg har også lest Svin av Carl-Johan Vallgren, en thriller som på én måte var gjennomgående veldig spennende samtidig som den handlingsmessig var noe komplisert i forhold til plott og personer innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellowrose

Jeg har lest ferdig "drep ikke en sangfugl" og nå holder jeg på med "Lykke prosjektet" av Gretchen Rubin. Jeg håper at sistnevnte skal gi meg masse inspirasjon og lysten til å tenke nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mål om å lese 25 bøker i år, føler ikke at jeg har så mye tid til å sette meg ned med en god bok, så det er egentlig et litt ambisiøst prosjekt.

1 - The Likeness av Tana French. Veldig spennende krim, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbaugh.

2. Doctor Who: The Dangerous Book of Monsters av BBC.

3. En mann ved navn Ove av Fredrik Backmann. Rørende, morsom og trist. En av de beste bøkene jeg har lest!

4. Coraline av Neil Gaiman. Creepy! Stiller i samme liga som "The Graveyard Book" av samme forfatter som jeg leste i fjor. Denne ga meg nesten lyst til å formere meg så jeg kan lese den til mine barn.

5. Fortunately, the Milk... av Neil Gaiman. Denne var herlig vimsete og hadde flotte illustrasjoner av Chris Riddle.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Peter Clines - "14" - Definitivt en favoritt.

2. Peter Clines - "The Fold" - God og engasjerende, men noe drøy/urealistisk til tider (sier noe om en bok hvis hovedtema er parallelle dimensjoner)

3. Terry Hayes - "Jeg Er Pilgrim" - Leser denne nå. Veldig engasjerende, og en god oversettelse. Går noe tregere, ettersom den er på norsk, leser vanligvis utelukkende på engelsk.

Har ikke noe spesifikt mål på antall bøker, men lander vel på en 30 - 40 stk. ila. året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har lest Uten personlig ansvar, en bok som både var veldig morsom og en liten tankevekker og som jeg likte godt. Jeg har også lest Kjell Askildsens siste novellesamling som ikke falt helt i smak (mulig det ligger masse mellom linjene i disse novellene og at de etter tolkning kan forstås og lese på en helt annen måte men de traff altså ikke meg) og sist nå har jeg lest Djevelens giftering av Vidar Sundstøl, en klassisk, kløktig krim fra Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så langt i år:

Katherine Webb - Italienske netter

Tanja Wibe-Lund - Hopp da, så blir vi kvitt deg!

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Blomstenes hemmelige språk av Vanessa Diffenbaugh.

2. Doctor Who: The Dangerous Book of Monsters av BBC.

3. En mann ved navn Ove av Fredrik Backmann.

4. Coraline av Neil Gaiman.

5. Fortunately, the Milk... av Neil Gaiman.

6. Carry On av Rainbow Rowell. Minnet vel mye om Harry Potter i begynnelsen (jeg vet at det var meningen, men irriterte meg over det likevel), den bevegde seg heldigvis litt ifra dette og ble mer selvstendig etterhvert som historien utviklet seg.

7. Dumplin' av Julie Murphy. Feel good-bok. Verken mer eller mindre. Midt på treet.

8. Simon vs. the Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli. Veldig fin historie om å komme ut av skapet. Den varmet om hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...