Gå til innhold

Bor du i Ringsaker? Fortell hvorfor vi bør flytte dit! Moelv?


Aurora Borealis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, SonicUnleashed skrev:

Hvorden er det å bo i Gjøvik ?  Vi vurderer å jobbe der som sykepleiere, enten sykehus eller sykehjem (godt arbeidsmiljø?).  Lengter etter bedre matutvalg, spisesteder, aktivitetstilbud, koselige handlegater i byer ikke så veldig langt unna, kort reisetid til Gardermoen og kort vei til natur og friluftsliv.  En middels by med lite narkotika, lite kriminalitet der barn har et godt oppvekstmiljø og skoler som tar mobbing på alvor og respekt som nøkkelord.  Passer Gjøvik i dette bilde eller evt. andre steder i området ?   

Bortsett fra det med sykepleien så passer dette for oss også, du formulerte ønskene våre perfekt :) Vi leter rundt Lillehammer, Hamar, Gjøvik og Ringsaker. Føler det er litt "nåla i høystakken" akkurat nå og ingen plass er perfekte. Det gjleder å finne plassen som "ticks the most of the boxes". 
Jeg har lest meg mye opp på skolene, via udir.no etc. og ser at Hamar og Gjøvik generelt har bedre skolemiljø enn Lillehammer. Men det varierer fra skole til skole, selvfølgelig. Samtidig er Lillehammer den "peneste" byen, men samtidig mer kostbar å flytte til. 

Jeg er veldig glad i området rundt Lillehammer, det er jo et eldorado av opplevelser for både liten og stor. Har feriert mye rundt i området, men har aldri sett på noen av stedene med "mulig innflytter" briller før. 

Det er ikke lett - og det skal det heller ikke være i og med at det er så viktig. Skole/skolemiljø er det viktigste for oss og at vi lander en plass hvor vi trives i nærområdet og ikke må bruke halve dagen på pendling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg kommer fra Moelv, bodde andre steder i Norge i flere år pga jobb og studier, og flyttet tilbake som voksen. For meg er stedet helt fint å bo i. Jeg liker spesielt nærheten til et stort arbeidsmarked. Der ligger Moelv midt i smørøyet. Det tar en halvtime til Hamar og til Lillehammer, og mindre enn det til Gjøvik. Dessuten ligger det også ca en halv time unna Norges beste skiløyper på Sjusjøen. Helt utmerket. Sentrum er egentlig ganske koselig, synes jeg. Skikkelig fin julegate på vinteren og bra med blomsterdekorasjoner på sommeren. Utelivet er, vel... ikke så mye å skryte av. Jeg går sjelden ut "på byen» her. Da reiser jeg heller til de andre byene. Turområder i umiddelbar nærhet av de aller fleste boligområder, både på sommer og vinter. 
Det kommer helt ny barneskole i Moelv i 2017, og det blir sikkert veldig fint :) Barnehagene er også bra.

Boligprisene i Moelv ligger lavere enn i Lillehammer, Hamar, Gjøvik, eller i Brumunddal. Men de er høyere enn i bygdene rundt (sett i forhold til standard, størrelse og byggeår), som Næroset eller Gaupen. Som regel kommer man langt med 2,5-3 mill for en ok enebolig på romslig tomt. 

Generelt i området er det mange fritidsaktiviteter man kan finne på, enten man vil drive organisert aktivitet eller gjøre noe på egen hånd. Dessuten håper vi på at det blir ETT storsykehus ved Mjøsa en eller annen gang i framtida, og i og med at ingen av stedene med sykehus i dag unner «nabosykehuset» utbygging, så jobber mange seriøst for at det skal havne i Moelv ;) 

Anonymkode: aabfa...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opprinnelig fra plassen. Flyttet til og fra et par ganger.

Flyttet som 15-åring og skal ALDRI tilbake dit. Som innflytter er det nok litt avhengig av hvor du bosetter deg om hvordan det blir.

Rusmiljøet og det kriminelle miljøet den gangen var noe som holdt på å bli min bane. Hvordan det er i dag vet jeg ikke så mye om. Men det er vel ganske likt der som her jeg bor nå. Så lenge man kan ta toget til Oslo vil det eksistere narkotika. 

Ville heller sett på Biri/vingrom

Anonymkode: 7c783...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringsaker er ikke noe bra..både Moelv og Brumunddal er høl. For å si det mildt.Bygdedyret lever i beste velgående,fordomsfulle folk og nysgjerrige naboer. Aldri mer!

 

Lillehammer er fint da. 

Anonymkode: 6557c...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...