Gå til innhold

Bor du i Ringsaker? Fortell hvorfor vi bør flytte dit! Moelv?


Aurora Borealis

Anbefalte innlegg

Vi er på flyttefot og vurderer steder rundt Lillehammer, Hamar, Gjøvik på grunn av jobb. I går spurte jeg om Gausdal og fikk en del gode svar. 

Nå lurer vi på om det er mer taktisk å flytte litt mer sentralt og gjerne rundt toglinja. Har funnet fram til MOELV. 

Er det noen som bor i Ringsaker og kanskje også i Moelv? Jeg har tidligere hørt positive ting om skolene der, men lurer på hvordan det er ellers og om det er OK plass å komme som innflytter?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme.  Vi har også interesse i å flytte til Ringsaker regionen.  Følger tråden her ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Hva skal man si om Moelv. Stille og rolig, ja det er det. I sentrum bor det vel mest eldre folk, det er ikke uten grunn at Moelv blir kalt ''innlandets største aldershjem''. De har apotek, lege, skole, barnehage, x antall frisører og matbutikker, bibliotek + noen andre butikker. Så vidt jeg vet så finnes det ikke klesbutikker for voksne der foruten Zavannah & Svarstad. De hadde Cubus tidligere, men det er nedlagt.

Så selve Moelv sentrum er ikke akkurat verdens navle, men det ligger jo sentralt ifht Hamar, Gjøvik og Lillehammer. Brumunddal er nok bedre mtp utvalg av butikker hvis det veier tungt. Br.Dal er også nærmere Hamar, enn Moelv er Gjøvik og Lillehammer.

Begge byene ligger i tilknytting til Mjøsa og turmuligheter der.

Jeg har bodd i Br.dal, men dog uten barn, så hvordan man blir tatt i mot på den fronten kan jeg dessverre ikke svare på.
 

Anonymkode: d6251...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Er det noen koselige steder sentralt i Ringsaker? Tenker mer på smågater, koselige nabolag etc. At det er noenlunde "pent", om dere skjønner! 

Med 3 større steder rundt er jeg ikke avhengig av å ha shopping utforbi døra, det sosiale i nærområdet er viktigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller sett etter hus i Veldre eller Gaupen. Moelven er et trist sted. Antagligvis billigre da Moelv har blitt dyrt pgs bystatus.

Anonymkode: 442a6...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke går for en av byene?

Men tilbake til spørsmålet dit.Moelv er sikkert greit nok,men det kommer nok litt ann på hva du er vandt til fra før.Er man født og oppvokst duger det sikkert til sitt,men flytter man fra en litt større vil nok overgangen til Moelv blir alt for stor,o og jeg vil anta at man vil slite med å trives. Det samme vil gjelde Brummundal som jeg ser er nevnt.

Anonymkode: 4ae08...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Graciegirl skrev:

Tusen takk for svar. Er det noen koselige steder sentralt i Ringsaker? Tenker mer på smågater, koselige nabolag etc. At det er noenlunde "pent", om dere skjønner! 

Med 3 større steder rundt er jeg ikke avhengig av å ha shopping utforbi døra, det sosiale i nærområdet er viktigere. 

Sentralt og Ringsaker er selvmotsigelser.

Anonymkode: 7c64d...183

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...ok. Hvis du leser tråden så tenker jeg, blant annet, på sentralt i forhold til offentlig transport. Det klart at Moelv er mer sentralt enn Sjusjøen. Det forstår vi vel begge to?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bo sentralt ifht tog og buss, så bør du unngå steder som Gaupen og Veldre. Du skal ikke så veldig langt utenfor byene i Ringsaker og omegn, for å bo usentralt. Noen steder har dog bedre bussforbindelser. Men ja, det er billigere å bo utenfor byene. Moelv & Br.Dal har fått bystatus, som nevnt lengre opp.
Hamar er enda dyrere.

Når det kommer til koselig smågater og nabolag har jeg egentlig ikke noen gode svar. Jeg liker meg best usentralt, med naboen/e på litt avstand :) I Br.Dal er det vel ''Kongsvegen'' som er det ''fornemme'' strøket ( fra gammelt av ). Her er det en del eldre villaer/store fine hus.
Moelv sine gater/nabolag har jeg ikke så mye kjennskap til.

Så har du jo tettsteder som er knyttet opp mot Hamar også; Ridabu, Ottestad, Ingeberg, Stange f.eks

Nydal, Furnes - som blir Hamar/Br.Dal

Bussforbindelser mellom Gjøvik, Moelv, Br.Dal, Hamar, Løten, Elverum - Her går det vel buss én gang per time.
Bussforbindelser mellom Br.Dal og Hamar - Buss èn gang hver halvtime. ( Gjelder nok frem til et visst klokkeslett )
Bussfordbindelser mellom Hamar og Elverum - Buss én gang hver halvtime. ( Gjelder nok frem til et visst klokkeslett )

Bybussene i Hamar går vel hvert 15 min.

Har du tilgang til bil er det helt klart enklere :)

 

Anonymkode: d6251...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at du har opprettet flere tråder om dette, og hvor du i den ene tråden skriver at du/dere skal jobbe på Lillehammer. Da ville jeg heller ha bosatt meg i Lillehammer, om jeg var deg. Det går riktig nok tog mellom Moelv og Lillehammer, men bussavganger er det verre med ( det har i allefall vært det tidligere ).
Bussavganger mellom Gjøvik og Lillehammer er nok bedre sånn sett. Lillehammer er litt ''outsider'' når det kommer til forbindelse med Hamar. Det går tog, hvis det går.
Ellers er det jo Biri og Vingrom f.eks på den siden, som da vil være ''småsteder'' mellom Gjøvik og Lillehammer. Hvordan det er med buss her, det vet jeg ikke. Det går i allefall ikke tog.

Anonymkode: d6251...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser nå at du har opprettet flere tråder om dette, og hvor du i den ene tråden skriver at du/dere skal jobbe på Lillehammer. Da ville jeg heller ha bosatt meg i Lillehammer, om jeg var deg. Det går riktig nok tog mellom Moelv og Lillehammer, men bussavganger er det verre med ( det har i allefall vært det tidligere ).
Bussavganger mellom Gjøvik og Lillehammer er nok bedre sånn sett. Lillehammer er litt ''outsider'' når det kommer til forbindelse med Hamar. Det går tog, hvis det går.
Ellers er det jo Biri og Vingrom f.eks på den siden, som da vil være ''småsteder'' mellom Gjøvik og Lillehammer. Hvordan det er med buss her, det vet jeg ikke. Det går i allefall ikke tog.

Anonymkode: d6251...a85

Det går buss mellom gjøvik og lillehammer som stopper i vingrom på biri minst en gang i timen i 'normal arbeidstid'. Men den første går tidligere og den siste går vel 22-23-tida. Går også nattbuss i helger om jeg ikke husker feil. Måtte i en periode pendle mellom br.dal og lillehammer og det var et helvete med tanke på kollektivtrafikk.

Så om man skal jobbe på lillehammer så ville jeg helt klart ha bosatt meg mellom gjøvik og lillehammer et sted. Eventuelt opp mot øyer.

Men har også sett at ts har fryktelig mange tråder om dette og tydeligvis har bestemt seg for ringsaker. Greit om man skulle ha jobba i hamar kanskje, ikke fullt så greit når man skal jobbe i lillehammer er min mening. 

Anonymkode: 49b9b...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk, alle sammen! Som nevnt over så er jeg nok litt "rotete" i hvor vi kikker. Syns det er vanskelig å lande på et område, selv om vi er bundet av en jobb i Lillehammer. Vi har funnet ut at Ringsaker er rimeligere og et slags knutepunkt. I tillegg har jeg hørt en del negativt om Lillehammer, selv om jeg liker byen godt. Informasjon om heftig rusmiljø og vanskelig for innflyttere å bli kjent. 
Moelv er det logiske valget, rent geografisk. Men, jo mer jeg leter jo tristere syns jeg stedet virker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Moelv en liten periode i tenårene. Nå kan jeg bare snakke for meg selv og mine erfaringer, men vil på ingen måte anbefale stedet. Hvis du ikke ønsker å bo på Lillehammer grunnet rusmiljø, er ikke Moelv særlig mye bedre. Det er riktignok ikke like mye narkotika, men de på min alder drakk så mye at det ikke lignet grisen. Her snakker vi ikke cider, men hjemmebrent med svært høye alkoholprosenter. Jeg ville aldri latt barn vokse opp i et slikt miljø. Dessuten var det mye, og da snakker jeg MYE, rasisme og nesten reinspikka nynazisme ute og gikk. Det er et asylmottak der, og jeg ble helt sprø av å høre på mine bekjente snakke dritt om dem. Det var fælt å høre på. Mange der var også skeptiske til innflyttere. Hovedgrunnen til at vi flyttet var manglende sosiale relasjoner.

Det er helt sikkert mange som har helt andre erfaringer enn meg, men jeg ville aldri i livet flyttet dit, hvertfall ikke med barn. 

Anonymkode: e1810...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorden er det å bo i Gjøvik ?  Vi vurderer å jobbe der som sykepleiere, enten sykehus eller sykehjem (godt arbeidsmiljø?).  Lengter etter bedre matutvalg, spisesteder, aktivitetstilbud, koselige handlegater i byer ikke så veldig langt unna, kort reisetid til Gardermoen og kort vei til natur og friluftsliv.  En middels by med lite narkotika, lite kriminalitet der barn har et godt oppvekstmiljø og skoler som tar mobbing på alvor og respekt som nøkkelord.  Passer Gjøvik i dette bilde eller evt. andre steder i området ?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Graciegirl skrev:

Tusen takk, alle sammen! Som nevnt over så er jeg nok litt "rotete" i hvor vi kikker. Syns det er vanskelig å lande på et område, selv om vi er bundet av en jobb i Lillehammer. Vi har funnet ut at Ringsaker er rimeligere og et slags knutepunkt. I tillegg har jeg hørt en del negativt om Lillehammer, selv om jeg liker byen godt. Informasjon om heftig rusmiljø og vanskelig for innflyttere å bli kjent. 
Moelv er det logiske valget, rent geografisk. Men, jo mer jeg leter jo tristere syns jeg stedet virker. 

 

Det blir jo ikke et knutepunkt når kollektivtrafikken der er elendig!

Anonymkode: 49b9b...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten legge til at rusmiljøet i lillehammer rimelig tørka ut etter de store razziane og rettsakene hvor alt av bakmenn fikk fengselsstraffer.

Anonymkode: 49b9b...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Graciegirl skrev:

Tusen takk, alle sammen! Som nevnt over så er jeg nok litt "rotete" i hvor vi kikker. Syns det er vanskelig å lande på et område, selv om vi er bundet av en jobb i Lillehammer. Vi har funnet ut at Ringsaker er rimeligere og et slags knutepunkt. I tillegg har jeg hørt en del negativt om Lillehammer, selv om jeg liker byen godt. Informasjon om heftig rusmiljø og vanskelig for innflyttere å bli kjent. 
Moelv er det logiske valget, rent geografisk. Men, jo mer jeg leter jo tristere syns jeg stedet virker. 

 

Realiteten er at narkotika er å finne overalt.Man fant det for 20 år siden og man vil sikker finne det om 20 år. Skal man finne te sted uten får man flytte sammen reinsdyrene på vidda. 

Men når det er sagt er ikke rusmiljøet så voldsomt synlig.Jeg bor her og ser ikke så mye til det. Er innflytter og hadde ingen problemer med å bli kjent

Anonymkode: 4ae08...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hørt positivt om Lillehammer og det av flere. Det er mange fine gater og områder (eldre by, med fine bygninger) lett å bli kjent med folk (de jeg snakket med, de er i 30-årene med barn), flere gode resturanter og bra turmuligheter. Toget går to ganger i timen, ellers er det jo busser. Anbefaler uansett bil så fort man flytter ut av en småby.

Jeg ville ha gått for Lillehammer, men det er da min mening :)

Anonymkode: b0ad6...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...