Gå til innhold

Hårtap pga spiseforstyrrelse - kommer håret tilbake? Noen erfaringer med dette????


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en veldig frustrert jente på 17 år som har siden ifjor vår slitet med spiseforstyrrelse (startet med ortoreksi, så videre til anoreksi og nå begynner jeg å bli frisk etter en periode bulimi), og tror at jeg på grunn av denne påkjennelsen på kroppen av mistet mye av håret på hodet mitt. Vil dette vokse ut igjen når jeg får et normalt kosthold og forhold til mat?? Hadde såå tykt hår før, så føler jeg har lurt meg selv og min egen kropp :( Har noen andre erfaring med dette???

Anonymkode: 3b386...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det vil vokse ut og bli tykkere når du får kontroll på maten igjen, og ikke lengre er undervektig ELLER underernært. Men det vil ta lang tid. Kanskje et år eller mer. om det vil bli like tykt som før er det vanskelig å vite på. Mitt hår tok minst et år før det begynte se "ordentlig" ut igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pantora skrev:

Ja det vil vokse ut og bli tykkere når du får kontroll på maten igjen, og ikke lengre er undervektig ELLER underernært. Men det vil ta lang tid. Kanskje et år eller mer. om det vil bli like tykt som før er det vanskelig å vite på. Mitt hår tok minst et år før det begynte se "ordentlig" ut igjen!

Okei, takk for svar og ærlighet om egenerfaring! :-) Men det ble like tykt som det var, ikkesant? 

Anonymkode: 3b386...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann i samme situasjon som deg TS, ser at det vokser hår der det ikke var noe.. Men jeg vil tro det tar tid, minst ett år! 

Hårene som først vokser ut er dunhår, også blir det skikkelig hår etterhvert.

 

Anonymkode: fa4ee...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, takk for svar og ærlighet om egenerfaring! :-) Men det ble like tykt som det var, ikkesant? 

Anonymkode: 3b386...c01

Det ble tykkere enn det var da jeg var på mitt verste, men ikke like tykt som da jeg var yngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Får bare smøre meg med tålmodighet hehe..

Anonymkode: 3b386...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, pantora skrev:

Det ble tykkere enn det var da jeg var på mitt verste, men ikke like tykt som da jeg var yngre. 

Sikkert en genetisk årsak..

Anonymkode: fa4ee...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har verken hatt ortoreksi eller bulimi men har underspist i noen år. Røytet veldig mye på hodet men på kroppen kom det noen skikkelig lange tynne hår jeg ikke har hatt verken før eller siden. Fikk også mer hår på armene og leggene. 

Anonymkode: 4d066...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper håret vokser seg sunt igjen, men mitt har ikke gjort det... Var så ille at jeg var sykehusinnlagt pga næringsmangel, og mistet hår etter det. Er 2 år siden nå, og har fortsatt "viker" og veldig tynt hår.....

Anonymkode: 63bf8...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har verken hatt ortoreksi eller bulimi men har underspist i noen år. Røytet veldig mye på hodet men på kroppen kom det noen skikkelig lange tynne hår jeg ikke har hatt verken før eller siden. Fikk også mer hår på armene og leggene. 

Anonymkode: 4d066...642

Ok... Men fikk du tjukkere hår igjen ??

Anonymkode: fa4ee...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så tok det nesten to år etter behandling for sf. Mye av håret kom tilbake, men ikke like tykt og fint som før. Likevel er det en massiv forandring fra hvordan jeg så ut da jeg var på mitt sykeste. Du vil få håret ditt tilbake, men det krever nok næring og tålmodighet. 

Anonymkode: 44ac2...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert en genetisk årsak..

Anonymkode: fa4ee...93c

Stemmer det. Ikke alle som har tykt hår som barn og voksen vil fortsette å ha det når de blir voksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde anoreksi og bulimi mistet jeg over halvparten av håret. Jeg hadde tykt hår fra før jeg ble syk. Da jeg begynte spise det kroppen min trengte for å oppretteholde funksjonene sine, så grodde håret ut igjen. Jeg er nå hent frisk og har vært det siden 2012. Har like tynt hår som jeg hadde før jeg ble syk. Så det vil nok vokse ut igjen :) Hårvekst og hårtap er genetisk, men så er det ulike faktorer som spiller inn, ved graviditet mistet jeg ikke noe hår og det ble veldig tykt. Det som ikke str av i svangerskapet falt av etterpå. Samme er det når mn er syk, det du mister, vil komme tilbake så snart kroppen er i sitt "vanlige" jeg igjen. 

 

 

Anonymkode: 266f9...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg hadde anoreksi og bulimi mistet jeg over halvparten av håret. Jeg hadde tykt hår fra før jeg ble syk. Da jeg begynte spise det kroppen min trengte for å oppretteholde funksjonene sine, så grodde håret ut igjen. Jeg er nå hent frisk og har vært det siden 2012. Har like tynt hår som jeg hadde før jeg ble syk. Så det vil nok vokse ut igjen :) Hårvekst og hårtap er genetisk, men så er det ulike faktorer som spiller inn, ved graviditet mistet jeg ikke noe hår og det ble veldig tykt. Det som ikke str av i svangerskapet falt av etterpå. Samme er det når mn er syk, det du mister, vil komme tilbake så snart kroppen er i sitt "vanlige" jeg igjen. 

 

 

Anonymkode: 266f9...3fd

Ikke tynt, men tykt, hår som før jeg ble syk. Skulle det stå.

Anonymkode: 266f9...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, pantora skrev:

Stemmer det. Ikke alle som har tykt hår som barn og voksen vil fortsette å ha det når de blir voksen.

Jepp!

Anonymkode: fa4ee...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!! En smule lettere nå! :-)

Anonymkode: 3b386...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en veldig frustrert jente på 17 år som har siden ifjor vår slitet med spiseforstyrrelse (startet med ortoreksi, så videre til anoreksi og nå begynner jeg å bli frisk etter en periode bulimi), og tror at jeg på grunn av denne påkjennelsen på kroppen av mistet mye av håret på hodet mitt. Vil dette vokse ut igjen når jeg får et normalt kosthold og forhold til mat?? Hadde såå tykt hår før, så føler jeg har lurt meg selv og min egen kropp :( Har noen andre erfaring med dette???

Anonymkode: 3b386...c01

Det er bare hår ...det indre som teller vettu osv. 

Du kan lese om hva som sies her på #KG i tusenvis av tråder om folk som har mistet håret. 
Det betyr ingenting - personligheten, det indre som teller osv. 

 

Anonymkode: f51f6...b53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare hår ...det indre som teller vettu osv. 

Du kan lese om hva som sies her på #KG i tusenvis av tråder om folk som har mistet håret. 
Det betyr ingenting - personligheten, det indre som teller osv. 

 

Anonymkode: f51f6...b53

Dette!!!

Anonymkode: fa4ee...93c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det ?

Anonymkode: 335e6...b61

Er litt mer optimistisk nå, mister heller ikke like mye hår nå og ser at MASSE småhår vokser ut bak og foran :-) 

Anonymkode: 3b386...c01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...