Gå til innhold

Skravletråd, september/oktober 2016


N.Tonks

Anbefalte innlegg

@Hønselouisa, jeg hadde ikke gjort det ;) Både pga. god moral og fordi du mest sannsynlig ikke trenger dobbelt opp av alt som er i esken, i hvert fall ikke hvis du har mulighet til å kjøpe selv. Jeg hentet min i går (fint innhold :) ).

I går fikk jeg endelig somlet meg til å gå igjennom det jeg har av klær og utstyr. Status: Jeg har det aller meste, med unntak av bæresele (skal kjøpes) og ammepute. Jeg brukte bare en vanlig pute sist, så jeg vet ikke om det faktisk blir nødvendig med noen ekte ammepute? 

En del klær i de minste størrelsene, men må kanskje kjøpe litt ull i spedbarnsstørrelsene (hadde sommerbarn sist) og ev. noen bukser og sokker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Hønselouisa Her er jeg enig med @Harlekin og ville ikke gjort. Jeg er ekstremt skikkelig (blir dårlig bare noen tuller om å løpe fra regningen på restaurant), og mener at noen ting skal man kunne stole på at folk ikke utnytter. 

Tok en liten lur i sted for å lade batteriene. Trodde jeg hadde en liten rap på lur da jeg våknet, men gulpet det som føltes som ren magesyre opp i nesen. Den var ny :spy: Vil forresten anbefale den flytende gavisconen, følte tyggetablettene vokser sånn i munnen og blir kvalm av de, men den flytende er super (har en flaske på badet, en i vesken og en på jobb......)

3 dager igjen på jobb , nå er vi så nærmt at jeg kan lukte mållinjen (også kjent som babylukt):hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Harlekin Jeg har bestilt meg ergobaby 360 + hybridsjal. Er tilbud i de fleste barnebutikker nå :)

 

@BokdamenHeldig du er!! Har en nedtellingsapp på mobilen som teller ned dager til permisjon og det er over 50 dager igjen. Er litt lei av jobben nå :P Håper du får slappet godt av før fødsel :biggrin:

 

Hvilken bilsete har folk kjøpt forresten? 

Endret av Jessica Jones
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jessica Jones, jeg kjøpte en brukt Ergobaby original med spedbarnsinnlegg i går :) Satser på at den er ukomplisert nok for meg. Jeg må ha en enkel sele, ikke så mye knytting og styr ;) Når begynner permisjonen din? Jeg begynner 29. september. Det virker lenge til, men jeg tror nok det går fort likevel. I begynnelsen av september skal vikaren min begynne, og da går dagene med til opplæring. 

Vi kommer til å bruke bilsetet vi hadde sist. Det er riktignok 7,5 år gammelt, men det er fint og helt (har sjekket isoporen) og har aldri vært i kollisjon. Det er et ActaGraco med base, vi var veldig fornøyd med det. 

Tenk at det nærmer seg så mye for oss i september/oktober! Jeg har sneket endel i juli/august, og der har mange født nå. Nå er det snart vår tur! Jeg grugleder meg. Jeg var hos legen i går, og baby ligger med hodet ned. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag i permisjon i dag, og det føles litt absurd. Sov lenge og har ikke kommet lenger enn en dusj og frokost, men litt av poenget er vel at man ikke skal gjøre så mye? Tenker å bruke resten av dagen på å lese en bok.

Det var veldig merkelig å gå fra jobb i går og ikke skulle tilbake på 9 mnd. Har hele tiden hatt et eller annet delmål (2. trimester, OUL, sommerferie), men nå er det liksom bare fødselen igjen... Er mest spent på hvordan den blir, og gruer meg egentlig ikke.

Koser med også med juli-august @Harlekin og synes det er spennende å lese fødselshistoriene. Skrekkblandet fryd i forhold til at han faktisk kommer nå. Siden det er førstemann blir det en vanvittig forandring på livet uansett hvordan han er, men håper jo litt at han er i den enkle kategorien :P 

Regner med jeg går over termin, men foreløpig er jeg i grei form, ikke lei og vil gjerne ha litt tid til kos før han kommer. Dater med mannen og sosialt samvær med gode venner står høyt på ønskelisten. Så får vi se om han kommer i morgen eller om 5 uker ;)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå begynner det å nærme seg for mange her inne! 1. september er under 2 uker unna ;) Hvordan går det med deg, @Bokdamen? Du har vel termin tidlig i september? Merker du noe? Mange førstegangsfødende går jo over tiden, men det er slett ikke sikkert. Min datter ble født nøyaktig i uke 40, 2 dager før termin. Jeg lurer litt på hvordan det blir denne gangen. Blir man som en førstegangsfødende når det har gått over 7 år siden sist?

Jeg er i uke 32 i morgen, og er ikke i veldig god form. Alle prøver er fine, med unntak av jern (begynte på Niferex forrige uke), men jeg sliter med ryggen, pusten, nedpress, kynnere og så videre. Jeg føler meg egentlig ganske dårlig og utafor. Nå teller jeg ned til permisjonsstart, 5 og en halv uke igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Termin 1. september @Harlekin, og i morgen er jeg 39+0, så nå er vi helt på oppløpssiden :ohmy: Merker jeg begynner å bli litt urolig i kroppen mht fødselen, har tenkt minimalt på den til nå, men nå er det så snart at jeg ikke kan la være....

Har en del av det som jeg regner med er nedpress, spesielt om jeg er ute og går. Det kan komme kastet på og være ganske så ubehagelig, men det går alltid over ganske fort. Har fått en del vann i hender og føtter de siste dagene, veldig ubehagelig å våkne med stive hender 😣 Litt dårlig søvn (har min mann alltid snorket så mye?) og generelt sliten, men det går overraskende greit.

Merker kroppen trenger mye hvile, så her det går i en god miks av sosialt samvær (må benytte sjansen til å ha sammenhengende samtaler), kvalitetstid med mannen og søvn/sofa og Netflix. Og en dæsj baking og vasking ;)

Det verste er egentlig usikkerheten. Han kan komme i dag, eller jeg kan settes i gang om tre uker. Jeg er egentlig ganske glad i å planlegge, og nå må jeg bare ta det som det kommer :PDet resulterer i en del tanker av typen "hva gjør jeg om vannet på akkurat nå, midt på gaten/kafeen/bussen/butikken?" Menmen, han kommer når han er klar og sengen er ferdig redd 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen, skjønner at du er urolig i kroppen, det er jo unektelig en spennende tid! Det er vel sjeldent at alt vannet går sånn plutselig uten forvarsel, selv om det selvsagt kan skje. Her skjedde det ikke før på sykehuset, og da hadde jeg allerede hatt rier i et døgn. Jeg vet faktisk ikke om det gikk av seg selv eller om de tok det, var rimelig utenfor kan man si ;) 

Alt er klart hos deg høres det ut som :) Det er jo litt deilig at alt som må gjøres, er gjort. Det er klart man kan få ting gjort etter fødsel også, men etter min erfaring er det så kaotisk da og man er så sliten og forvirret, at det beste er om man slipper å tenke på andre ting.

Her begynner vi å komme i orden. Sengen er installert, madrass innkjøpt, kommode og stellebord satt sammen og klær fylt oppi. Jeg tror vi har det aller meste, det gjenstår bare litt vasking av bilstol, vogn og vognpose og innkjøp av litt stellesaker og et par pakker MME (til å ha i nøden den første tiden. Jeg håper på å få til amming.). Min mor skal fikse kurven lille skal sove i den første tiden, ellers regner jeg med det blir samsoving i begynnelsen. 

Stakkars storesøster, hun hørte feil i går og fikk det for seg at når lillebror kom, skulle hun ikke bo hos oss mer :( Hun var allerede lei seg for noe annet, så da var det tårefoss deluxe. Hun er blitt så stor at hun tenker på så mye som jeg ikke vet, selv om hun gleder seg til lillebror kommer, er det sikkert noen vanskelige tanker inni hodet hennes samtidig. Det blir viktig å ivareta henne fremover nå. 7 år er tross alt ikke så veldig gammelt det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Harlekin stakkars liten! Det er nok ikke så lett å skulle dele foreldrene sine etter 7 år, men det kommer nok til å bli mest stas. Har en niese som akkurat har blitt storesøster, og hun synes det er litt slitsomt at babyen "alltid" skal være med. Så dere får passe på at det blir litt én og én tid med henne (regner med dere har full kontroll). 

MME har jeg ikke tenkt på, kan jo være greit å ha tilgjengelig når vi kommer hjem. Heldigvis har vi et apotek rett borte i gaten ;)  Det er mange som kommenterer på at butikkene er åpen etter fødselen, men vil gjerne slippe å ha noe press om at vi MÅ ut og handle noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg gikk i dvale og ble liggende i sengen i flere uker...

Men jeg fødte i forrige uke :-) All good! 👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer @N.Tonks 🎉

Med 115 ting på agendaen hver dag (føles det ut som) så har jeg vært helt MIA her siste tiden. Termin nærmer seg (8. September) men har en feeling på at enten skjer det helt i starten av mnd nå, eller godt på overtid av en eller annen grunn. Styrer og sysler med barnerommet for tiden å føler dagene går litt fortere enn planlagt. 🙈

Håper det står bra til med alle sammen, kanskje noen er i gang med fødsel eller har fått. 1. September i morgen allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, N.Tonks skrev:

Jeg gikk i dvale og ble liggende i sengen i flere uker...

Men jeg fødte i forrige uke :-) All good! 👌🏻

Gratulerer :hoppendeglad: Alt vel med begge to? Hvordan starte fødselen? 

Jeg har termin i morgen og er klar som et egg! Har gått helt greit frem til helgen som var, men så ble jeg plutselig drit lei av å være gravid 😣 Kroppen driver og gjør seg klar til fødsel (kynnere, nedpress, må ofte på do ++) men det kan jo fortsatt ta sin tid. Like skuffet hver morgen over at ingenting startet i løpet av natten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kjenner så igjen de følelsene.. Jeg var så sint de siste dagene (og det med god tid til termin) for at ingenting skjedde. Det skjer jo plutselig, til slutt, men det er få ord og ting som hjelper på når man sitter der og venter  :/ 

Alt er veldig, veldig bra! :-) Vannavgang om natten, og så skjedde det ting først 12t senere :-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror søren meg han kommer i dag (på termin)! Våknet i firetiden av at jeg lakk, ikke mye, men nok til at det rant nedover beina da jeg løp på do. Kom ikke noe mer, men har kommet litt lyserødt i bindet i ettertid. Har hatt det jeg bare antar er rier (som vonde kynnere som bare blir sterkere), ganske nøyaktig hvert 7. minutt den siste halvannen timen. Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg mens jeg venter på at det tar seg opp (og samtidig frykter at det skal slutte igjen). Sa til mannen at han bare måtte sove videre, men er litt misunnelig på snorkingen jeg hører. Så her sitter, jeg lysvåken i stuen, har akkurat spist frokost, full av skrekkblandet fryd og en ubeskrivelselig glede over at jeg kanskje møte sønnen min idag. 

Ha en strålende dag damer, dette ser ut til å kunne bli en fantastisk en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende @Bokdamen! Håper det henter seg opp i løpet av dagen å at fødsel går knirkefritt! Spennende å høre hvordan det går, tror ikke jeg hadde klart å sove videre om jeg var mannen din for å si det slik 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@N.Tonks, gratulerer så mye! Var det gutt eller jente? Hvordan gikk fødselen? (not to worry, venter ikke svar før om en måned eller to ;) Jeg var selv ute av drift i lange tider etter min første fødsel ... )

@Bokdamen, så spennende! Hadde tenkt meg inn her i dag og annonsere at du har termin, og så kommer han når han skal ;) Gleder meg til oppdatering når det passer. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg blitt mamma til en helt perfekt liten gutt som kom til verden på termin. Det er fysisk og mentalt det verste og det beste jeg har vært med på, men jeg har nesten glemt alt annet enn følelsen av at han plutselig var ute og lå på magen min. Tenk at kroppen min har ruget frem et helt lite menneske med negler og hår og øyebryn og alt!

Jeg er dønn forelsket og verden har aldri vært flottere (selv om det bøtter ned utenfor). Lite skår i gleden at selv om vi fikk familierom første natten, måtte pappa reise hjem og komme tilbake til visitttid  (som er snart 💕). Men Haukeland skal spare penger, og da blir det sånn. Satser på at ammingen løsner så vi kommer oss hjem og kan være sammen hele familien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bokdamen, gratulerer så mye!! 

Håper det går greit uten pappa. Min mann ble også sendt hjem forrige gang, og jeg synes ikke det var noe kjekt. Men kan det være mulighet å flytte til barselhotellet? Ev. hvis det er plass, kan pappa få være på rommet hvis han betaler for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Bokdamen godt å høre at alt står bra til med dere alle!

Vet noen sykehus ikke har samme tilbud om barselhotell lenger, også hvor jeg skal føde. Utrolig dumt da dette gjør at far blir utelatt, så ta godt vare på hverandre når han er til stede, og forhåpentligvis kanskje det blir mulighet for ham å være der om det er kapasitet til det? På sykehuset vi hører til er det noen rom vertfall hvor en kan har partner på om det er kapasitet og lite fødende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @veaskriver @Harlekiner barselhotellet lagt ned, så det er ikke et alternativ lenger. Fødte på Storken og flyttet inn på famlierom der bare noen timer etter fødsel. Storken er imidlertid stengt i helgene (Haukeland sparer penger), så mini og jeg flyttet på barselavdelingen. Og når det er fullt i herberget må far hjem. Kom et par inn på rommet lørdag der det var snakk om et par timer siden fødsel. Far ble lempet ut med beskjed om å komme tilbake i visittiden. Det hadde vært brutalt for meg.... Var fantastisk å ha en far som var litt lett på foten første natten når mini kastet opp fostervann og jeg var støl til tusen. 

Men det er glemt, for nå ligger jeg i egen seng. Mini har akkurat sovnet ved puppen og mannen snorker ved siden av oss 😍 Helt fantastisk følelse å plutselig være tre i heimen. Mannen er min nye helt (kose, hente, bytte bleie, hva trenger du?, gå og legg deg) og vi er så forelsket i hverandre og mini at vi ikke klarer slutte å smile 😄 Tok bare noen timer hjemme før han hadde tisset på meg (mannen fikk en dusj allerede i går) og han er om mulig blitt enda søtere de første to døgnene.

Kommer en liten oppsummering av fødselen snart. Den var hard, men effektiv og blekner allerede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...