Gå til innhold

Kli prøver på sitt første frø!


Kli

Anbefalte innlegg

Etter å ha snoket i prøvedagbøker noen mnd er det vel på tide å lage sin egen 👨🏻👶🏼👧🏼

Kort om oss: jeg er 29 og mannen er 35. Vi har vært sammen i "årevis" og er godt gift 👫 vi har alltid pratet om at vi ønsker barn, men tenkt at ting må være på plass først. I fjor kjøpte vi oss en større leilighet med ekstra soverom, og vi har begge fast jobb. I vår ble vi enige om at tiden var inne!

Jeg sluttet på p-pillen i mai. De første mnd hadde jeg ekstremt ustabil syklus - den kunne vare alt fra 21 til 41 dager. Jeg logget alt av mens-symptomer o.l i en app (life heter den) og fikk etter hvert mer oversikt samtidig som syklusene stabiliserte seg. Siden sept-oktober har syklusene vart 29-30 dager. Har gått til innkjøp av eggløsningstester som jeg skal bruke hvis det ikke klaffet denne gangen heller 🙈

i følge appen hadde jeg eggløsning 29 eller 30. Desember (usikker fordi den har hopper att og frem i appen.. Så jeg har kalkulert med begge!)

mens er forventet 13. Januar.

har egentlig prøvd siden mai, så jeg regner dette som pp7, men siden jeg ikke har hatt sjans til å vite når jeg har hatt eggløsning så er det kanskje ikke så rart vi ikke har truffet.. Det trøster jeg meg med når angsten for å aldri bli gravid dukker opp!

Mannen er mer avslappet enn meg og har en mer "skjer det så skjer det"-holdning. Han kjenner nok ikke på frykten for å ikke bli gravid som jeg gjør. Jeg prøver å slappe mer av, og ikke stresse før det magiske året har gått, men det er jaggu ikke lett 🤐

ellers har jeg en krevende jobb som ikke er helt forenlig med graviditet og barn, så er spent på hvordan det best kan tilrettelegges om jeg først blir gravid. Tenker spesielt på de første 3 mnd da jeg ikke ønsker at sjefen og kollegaer skal vite at vi prøver eller er gravid før det er "sikkert". 

det er kun en venninne som vet at jeg har sluttet med prevansjon og at vi ønsker oss barn. Har ikke villet dele det med andre da jeg er veldig redd for at vi ikke kan få barn - og det ville i så fall vært så sårt at jeg ikke hadde orket at flere hadde visst det. Blir derfor fint å ha en anonym prøvedagbok der jeg kan lufte tankene 😅

nå krysser jeg fingrene for at det går denne gangen, og at det blir baby på oss også snart 🤗👶🏼🎈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg legger igjen en hilsen i boka di :) Det ser ut som det er noen likheter i situasjonene våre. Jeg har heller ikke fortalt om prøving til noen, med unntak av ei venninne. Og jeg har en mann (eller samboer da), som ikke vil planlegge og stresse. Han er med på å ikke bruke prevensjon, og se hva som skjer, men ikke aktiv prøving. 

Er det loggføringen av symptomer som gjør at eggløsning hopper fram og tilbake i appen din? Den hørtes litt spennende ut! Jeg bruker også en app for å ha litt oversikt, men den sier at el er 14 dager før neste mens hvis jeg ikke stiller den inn på noe annet selv.

Håper spiren sitter straks, og helst allerede nå! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen! Typisk menn å være avslappet! Det er nesten irriterende :fnise: Her vil jeg følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med noen hilsener 👋🏻

jeg vet ikke hva som er grunnen til at el hoppet mellom to dager i appen denne mnd, men jeg tror det er fordi den 'rekalibrerte' seg etter jeg la inn siste mens eller noe slikt 😊

Tok en graviditetstest på mandag (klarte ikke holde meg..) som var kritthvit. Litt irritert på meg selv for at jeg ble lei meg over den hvite testen - jeg testet jo tross alt aaaalt for tidlig (5/6 dpo). Lovet meg selv at jeg ikke skulle teste igjen før i dag, og den var like kritthvit i dag 10/11 dpo 😕 Får vel bare vente og se om tr kommer på onsdag eller ei. Jeg frykter det!

ganske ergelig for jeg følte vi virkelig gjorde en bra innsats denne mnd! Veldig greit siden vi hadde juleferie og alt ☺️ 

Er invitert i selskap i kveld og er usikker på om jeg skal ta meg et glass rødvin eller ikke. Hadde egentlig bestemt meg for å ikke gjøre det, men når jeg testet negativt igjen nå i dag så tenker jeg at det ikke blir noe denne mnd. Har teststrimler som skal slå ut positivt etter 9 dager.

samtidig har man jo hørt om dem som ikke tester positivt før etter mensen var ventet... Kanskje jeg holder meg til eplejuice likevel? Hehe, det skal ikke være lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5/6 DPO er veeeldig tidlig ;) 10/11 er også tidlig, men jeg har gått på den smellen selv. Hehe. Kan fortsatt være du får positiv test litt senere. Det er de som ikke tester positivt før IKM også!  Alt kan skje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har vært litt long gone en stund. Vært travelt på jobb med mye sykdom, så ukene har gått i ett! 

Det ble ikke noe frø i januar, og jeg ble utrolig skuffet. Ente med å kjøpe clear blue digital ovulation test (de rosa pinnene) for å faktisk finne ut når jeg har eggløsning. Har brukt disse i to mnd nå, og begge mnd har jeg fått eggløsning 11 dager før mens og ikke 14 som jeg har regnet med hele veien.

Lurt å systematisk teste etter eggløsning mao!

Den forrige syklusen traff vi ikke eggløsningen så godt da mannen var på reis med jobben, men denne syklusen (eggløsning for 1 uke siden) koste vi oss 3 dager før, 1 dag før og ca 12 timer etter :P

skal til legen i dag i forbindelse med noe annet, men tenkte samtidig si i fra at jeg er en prøver og be om å få sjekket opp i vitaminer/mineraler - jeg mistenker at jeg mangler diverse. Må ha med meg urinprøve til de andre testene jeg skal ta, så siden jeg uansett måtte ta en urinprøve i dag tidlig, tisset jeg litt ekstra for en graviditetstest.

Jaggu kom det ikke en svak rosa strek etter kort tid!! Ble så forfjamset, har jo aldri sett to streker på disse teststrimlene før, så jeg tok en til. Den var helt kritt hvit. 

Tenker ta en clear blue test i helgen, er jo tross alt bare en uke siden EL så det er mest sannsynlig en feil på testen. Fikk i alle fall opp spiriten som har vært ganske lav i det siste med mye stress og et enormt sterkt ønske om et barn! Mai begynner å nærme seg - da har vi prøvd i et år :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Legger igjen en liten hilsen. Det var veldig spennende det siste innlegget ditt. Fikk du tatt en ny test nå i helga? Krysser fingrene for hyggelig resultat! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Merker jeg er veldig av og på dette forumet - så til deg som spurte om jeg testet igjen: ja, det gjorde jeg. Om og om igjen. Like hvit, og TR kom når hun skulle. Sukk.

denne mnd testet jeg med de lilla EL-sticksene til Clear Blue, og makan til forvirrende opplegg! Fikk blinkesmiley dag 2-9 og holdt på å gå på veggen. Når den "faste" smilyen kom dag 10 (mandag) ble jeg mildt sagt beroliget :P 

dobbelsjekket også med billigsticks de siste par dagene, og jeg er ganske sikker på at EL var i går kveld.

vi har virkelig stått på sent og tidlig de siste dagene, så jeg har godfølelsen på at det funker :) krysser alle fingre!

var hos legen for å ta blodprøver i dag for å følge opp noe annet, og sa da at jeg ønsket å bli gravid. Hun ble så glad og var skikkelig søt :) så da testet vi jern, blodprosent, b12, D vitamin og litt slikt i samme slengen. Fortalte at vi hadde prøvd siden mai 2015, men hun mente jeg ikke trengte stresse siden jeg var så ung (30 år... Host...). Ble enig om at jeg kunne bestille meg ny time i mai/juni hvis ikke noe skjer for henvisning videre.

denne PP (vi har kommet til den 11 i rekken alt...) har jeg gått til innkjøp av wild yam etter å ha lest mye bra om det på nett. Er vist veldig viktig at det tas etter EL, så for å være heeeelt sikker på at EL er over, venter jeg til i morgen. Er spent på om det kan hjelpe i forhold til å få egget til å feste seg og kanskje utsette TR litt. 

Har litt kort lutealfase (11-12 dager) og i tillegg spotter jeg av og til mye før mens. Forrige mnd begynte jeg å spotte typ 6 dager etter EL, og det varte helt til TR. Skjønner jo at egget ikke får festet seg da...

alt i alt prøver jeg å leve som normalt, ikke stresse for mye med dette og gå helt i lås, men jeg håper virkelig at det går denne gangen! Merker jeg googler mer og er mer aktiv her i forumet dagene etter EL :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare sende deg noen lykkeønskninger! Denne prøvingen er tøff. Siden du har el litt seinere enn dere har regnet med, kan det jo hende at det er en del av grunnen til at det har gått et år, og nå er forutsetningene bedre :) Jeg likte det legen din sa, du er så ung at du ikke trenger å stresse (jeg er et år eldre enn deg, og har bekymret meg litt for alder). Håper denne perioden blir den dere har ventet på! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. april 2016 at 8.13, Illy skrev:

Jeg vil bare sende deg noen lykkeønskninger! Denne prøvingen er tøff. Siden du har el litt seinere enn dere har regnet med, kan det jo hende at det er en del av grunnen til at det har gått et år, og nå er forutsetningene bedre :) Jeg likte det legen din sa, du er så ung at du ikke trenger å stresse (jeg er et år eldre enn deg, og har bekymret meg litt for alder). Håper denne perioden blir den dere har ventet på! :)

Tusen takk, @Illy! :)

Enig, veldig betryggende med en "voksen" som er rolig og sier 'ikke stress, dette går fint!' Hun har nok vært borti stressa damer/par før, og sett at det har gått bra gang på gang :) 

jeg krysser fingrene for oss begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg vil meg selv så vondt... Det er 7 dager siden (antatt) EL og jeg tar meg selv i å tisse på en graviditetstest. Dette gjør jeg hver. Eneste. Måned. Tester for tidlig. Får hvit test. Blir skuffa.

hva tror jeg liksom skal skje? 🙈

nei, nå skal skal skal jeg ikke teste før til helgen! Bombesikker!

det skal sies at noe er annerledes denne gangen. Jeg har hatt noe som kan minne om milde menssmerter siden søndag. Det stikker liksom nederst i magen. Dette har jeg ikke opplevd før (uten om når jeg har mensen), så jeg krysser fingrene for at det er et lite mirakel som er i ferd med å skje langt, langt der inne 🐛😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia! Skjønner veldig godt at du ble skuffa, men det var jo veldig tidlig. Er ikm nå på tirsdag? Holder du ut fram til ikm? Skjønner det veldig godt hvis du er utålmodig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mannen til å gjemme testene mine. Veldig frustrerende akkurat når det kriblet i fingrene etter å teste, men samtidig greit å ikke ha kontroll liksom. Så slapp jeg den skuffelsen selv om jeg visste det var tidlig. Jeg gikk også på flere smeller med tidlig testing nemlig :( 

Prøv å hold ut til i alle fall 12 dager etter EL! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elphaba
Den 12. april 2016 at 19.54, Kli skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg vil meg selv så vondt... Det er 7 dager siden (antatt) EL og jeg tar meg selv i å tisse på en graviditetstest. Dette gjør jeg hver. Eneste. Måned. Tester for tidlig. Får hvit test. Blir skuffa.

hva tror jeg liksom skal skje? 🙈

nei, nå skal skal skal jeg ikke teste før til helgen! Bombesikker!

det skal sies at noe er annerledes denne gangen. Jeg har hatt noe som kan minne om milde menssmerter siden søndag. Det stikker liksom nederst i magen. Dette har jeg ikke opplevd før (uten om når jeg har mensen), så jeg krysser fingrene for at det er et lite mirakel som er i ferd med å skje langt, langt der inne 🐛😜

Så spennende! Vet du noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Som vanlig går det ganske nøyaktig 1 mnd mellom hvert innlegg her 💫

Eggløsning var forrige mandag (9.mai) (antar jeg etter meget sterke tester søndag og mandag, men en langt svakere test tirsdag)

forventet mens er nå fredag 20. mai.

siden sist har vi vært hos gynekolog for innledende samtale. Jeg har tatt blodprøve for å påvise eggløsning og mannen har levert spermprøve. Skal også ta en blodprøve 3-5 dager i neste syklus (med mindre jeg er gravid, da... 🙈). Har ikke fått resultat fra prøvene, men skal bestille ny time når alt er gjort slik at vi kan gå gjennom alt sammen. 

På den første undersøkelsen tok gynekologen også en innvendig undersøkelse av meg. Hun så mange egg i eggstokkene, livmoren så helt fin ut, og generelt så alt tipp topp ut. En utrolig lettelse - jeg har vært så overbevist om at det feiler meg noe.

Denne prøveperioden tar jeg, i likhet med den forrige, wild yam. I tillegg tar jeg det jeg alltid tar: omega3, folat, jern og D-vitamin. 

I går hadde jeg rosa slim på papiret etter toalettbesøk (beklaaaaager tmi..), så nå er jeg helt overbevist om at det var festeblødning! (Hurra! 🎉)

de siste dagene har jeg slitt veldig med oppblåst mage. Har vært på noen tilstelninger og slitt veldig med å finne pentøy i skapet... Har jo den kulemagen! Har gått og lurt på hva det er jeg kan ha reagert på, men etter å ha lest i noen tråder her (og påfølgende googling..) ser jeg det kan være et tidlig symptom på graviditet! Det er i så fall det eneste symptomet så langt 😊

Lurer forresten veldig på om jeg kommer til å få på meg bunaden over kulemagen på tirsdag..!

denne mnd skal jeg uansett ikke teste før fredags morgen. Kryss i taket, 10 fingre i halsen. Lei av å bli skuffet og av å lete etter streker. 2 ganger har jeg faktisk fått lyserosa streker på testene - så klare og tydelige at også mannen så dem + at jeg fikk fanget det på bilde. Men etter 20-30 sek har de forsvunnet igjen, og på kontrolltester (begge gangene har jeg skynder meg med å ta en ny test igjen med en gang) har det vært helt hvitt. Så skuffende hver gang!

nei, jeg krysser alt jeg kan krysse for at det går denne gangen! Jeg har - som vanlig - trua! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra frøfrabrikken!

status så langt er altså: EL 9/5, IKM 20/5 (jeg skal prøøøøøve å holde meg til IKM før jeg tester!)

tenkte å liste opp symptomer så langt:

- fremdeles ganske oppblåst (sukk!). Føler noen har pumpet luft inn i magen, så den står ut som en ballong!

- vonde, dype kviser siste uken (spesielt de siste 4-5 dagene). Jeg bruker få litt kviser før mens, men ikke så ille som dette!

- ømme bryster/brystvorter. Kjente det spesielt når jeg dusjet i går kveld. Litt usikker på om det var selve brystet som var ømt, eller om det kun var vortene. Tok minst mulig på dem, for å si det sånn! 

Gratulerer med dagen, alle sammen! I dag veiver jeg med flagget for alle oss som så inderlig ønsker seg barn! 😊🇳🇴

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette høres jo veldig spennende ut :) Så godt ha få bekreftet at alt ser flott ut! Og godt at du har trua. Det tror jeg er bra enten det går eller ikke (selv om en eventuell skuffelse etterpå gjør vondt). Symptomene dine høres lovende ut :)

 Gratulerer med dagen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17. mai 2016 at 13.41, Illy skrev:

Dette høres jo veldig spennende ut :) Så godt ha få bekreftet at alt ser flott ut! Og godt at du har trua. Det tror jeg er bra enten det går eller ikke (selv om en eventuell skuffelse etterpå gjør vondt). Symptomene dine høres lovende ut :)

 Gratulerer med dagen! 

Veldig fint å få tatt en slik undersøkelse, og å bli tatt på alvor! Gynekologen tittet nøye på alt mulig og stilte mange spm. Hun kunne ikke finne noe galt i alle fall! Hun sa også at hvis vi ikke ble gravide denne mnd heller kunne hun henvise oss til IVU hvis vi ønsket, slik at vi alle fall stiller oss i køen (selv om det er en kø jeg ikke har spesielt lyst å stå i!) 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det ikke går denne mnd heller, jeg føler meg null prosent gravid. Kan ikke forklare det (har jo aldri vært gravid før), men det er bare en følelse.

tror kanskje at det faktum at jeg ikke har tatt noen tester denne mnd har gjort at jeg kjenner mer etter på symptomer. Og det er jo ikke så mange å kjenne etter på.

har en liiiiten mistanke om at oppblåstheten (det er jeg ennå, ja!) og kvisene kommer av wild yamen. Jeg begynte å ta WY forrige torsdag kveld - omtrent samtidig som magen slo seg vrang og kvisene begynte å poppe frem.

jeg har IKM i morgen (det er hvis jeg går ut i fra en lutealfase på 11 dager, den kan også komme lørdag da jeg noen mnd har LF på 12 dager).

jeg tenker jeg tar en test i morgen for å sjekke, hvis ikke tanta har kommet ennå. Det er jo slett ikke sikkert testen blir positiv selv om jeg er gravid med tanke på at det er relativt kort tid etter EL, siden LF er kort.

ellers er siste blodprøve som skal tas på dag 3-5 i neste syklus (altså tidlig neste uke). Etter at de resultatene også har nådd gynekologen, kan vi få en time der vi setter oss ned og ser på alle blodprøvene jeg har tatt + spermprøven til mannen. Må si jeg gleder meg litt til dette - selv om jeg innser at gynekologen kanskje ikke har noen endelige svar til oss. Det kan jo være som sist: "alt ser bra ut!" Kunne ønske hun kunne gi meg en pille eller noe 😊 Bare sånn at jeg følte at nå gjorde vi en ting mer riktig enn sist vi prøvde.

denne mnd gjorde vi virkelig alt! Jeg drakk grapefrukt juice daglig i 8-9 dager, vi hoppet til køys ca annen hver dag uken før og til 2-3 dager etter EL (for å være heeeelt sikre). Prøvde spise sunt, prøvde slappe av. Merket at jeg faktisk var mer rolig denne mnd siden vi har kommet i gang med utredning. Lettelse!

Alt håp er kanskje ikke ute, men jeg føler meg virkelig ikke gravid, så jeg begynner nå å innstille meg på at det ikke gikk for å ikke bli aaalt for skuffet når TR kommer.

(og jeg dropper wild yamen neste mnd...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innså kl 23 at jeg ikke hadde tisset siden kl 18. Og at jeg heller ikke hadde drukket særlig mer enn et lite glass vann siden da. Så slo det meg "da er vel urinen såpass konsentrert at jeg kunne tatt en graviditetstest, faktisk"

så da gjorde jeg det.

etter ca 1 min dukket en svak rosa strek nummer to opp. Og den ble værende der helt til de 5 minuttene var gått! (altså ikke som tidligere der streker har dukket opp og forsvunnet igjen like raskt).

måtte hente mannen (som er sykt travel på jobb for tiden, og som derfor egentlig satt dypt begravet i macen.. Og egentlig ikke hadde tid til... Ja.. Å lete etter rosa streker).

han så også den svake streken. Så da tok vi og dyppet en ny test i glasset med urin, og sto sammen og så på den i 5 minutter. Kontrollstreken var veldig svak, men jeg syntes jeg såg en veeeeeldig svak rosa strek nr to. Mannen så den ikke.

så da tok vi en test til! Haha! Og sto og glodde på den også i 5 minutter. Her var nok en gang kontrollstreken utrolig svak, og på denne så ingen av oss en rosa teststrek.

men den første testen hadde fremdeles den tydelige (men svake! For all del!) streken. Den forsvant ikke! Selv ikke etter 20 minutter! 30 minutter! 40!

mannen måtte tilbake til arbeidet. Han mente jeg testet for tidlig, og han trodde ikke helt på at det kunne stemme. Han er realisten av oss... Jeg, derimot, gjentok: 'en strek er en strek! En strek er en strek!'

kanskje ikke like gyldig når kun 1 av 3 tester har tydelig strek.. Men! Det var kun den første testen som hadde en mørk rosa kontrollstrek - ergo stoler jeg mest på den!

og med det kryper jeg til køys. Kommer ikke til å få sove. Gleder meg til å våkne og ta en ny test i morgen!

i morgen er IKM (null tegn til TR ennå, btw!) og 12 DPO.

🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...