Gå til innhold

Fett hår etter 12-24 timer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter jeg har vasket håret (2 ganger sjampnering, 1 gang balsam kun i tupper) blir håret mitt fett etter kort stund. Som regel etter 12-24 timer. Dvs, hvis jeg vasker håret på morgenen, er det fett igjen på kvelden. Håret mitt har vært slik siden puberteten, ca 10 år nå..

Har prøvd utallige shampooer mot dette, ingenting har hjulpet. Leste at oversjamponering gjør at oljeprodukjsonen i hodebunnen blir forstyrret. Har derfor også prøvd å unngå å vaske håret i lengre perioder. Dette har heller ikke fungert på meg.

Nå er jeg så lei. Orker ikke vaske håret hver dag.. Går derfor med hale dagene mellom vask. Noen som har noen gode tips mot fett hår?

Jeg har langt, stritt, tykt hår og er 22 år. 

Anonymkode: 8b237...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvd å kutte ned til en sjamponering de gangene du vasker håret?

Ellers har jeg ingen tips, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask håret med så kaldt vann du orker, og ikke massér hodebunnen så kraftig. Ellers er volumsjampo, rensesjampo eller sjampo mot fet hodebunn fint å bruke. Tørrsjampo er også en fin løsning mellom vask. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta deg i hodebunnen  og ikke gre håret fra hodebunnen og ut. Vinterstid blir gjerne hodebunnen fortere fet pågrunn av kulden. 

Anonymkode: 7a574...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med lengre perioder? Jeg spør fordi de fleste som sier dette mener noen få mnd, noe som er langt i fra nok. Det er heller ikke slik at du bare skal unngå å vaske håret i flere dager fra begynnelsen av og tro at det vil gjøre underverker. Begynn med 2 hver dag i noen mnd, så hver 3 dag i noen mnd, så hver 4 dag. De fleste må stoppe her mens andre kan gå så langt som 1 gang i uken.

Ellers ting du må tenke på er:

Bruk god sjampo, ikke fra butikk. Eks; http://no.feelunique.com/p/Redken-Oil-Detox-Shampoo-300ml. Etterhvert som håret blir mindre fett så kan du gå over til mer vanlig sjampo (også frisørsjampo). Da kan det være lurt å velge en volumsjampo fordi de fjerner litt mer talg enn andre og løfter opp håret. Det er også ikke lurt å bytte sjampo for ofte. La den du velger få tid til å gjøre jobben sin (la hodebunnen bli vant til den) for du evt bytter hvis den ikke er den beste for deg.

Ikke vask håret 2 ganger. Det stripper hodebunnen for all fett og talgkjertlene begynner å jobbe på høygir for å tilføre fett.

Bruk tørrsjampo i de dagene mellom vask hvis håret blir for fett. Dette vil bli mindre nødvendig etterhvert.

Hvis du MÅ vaske håret innimellom de faste dagene, så bruk kun vann i hodebunnen.

Ha håret i hestehale eller lignende de dagene håret er for fett til å ha det løst.

Ikke ta deg i hodebunnen fordi det trigger talgproduksjonen.

 

Jeg har selv vært der men har ved å følge dette fått et mye bedre hår og vasker håret 1-2 ganger i uken :) Lykke til :)

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker normalt håret hver fjerde dag for å unngå at det blir for mye slitt, og dessuten at det blir for fort fett. Dersom jeg av en eller annen årsak må vaske håret mitt før det er gått fire dager siden sist, blir det sånn som ditt med en eneste gang. Så fort jeg har latt det gå bare en eller to dager mellom to vask ser håret mitt veldig raskt fett og skittent ut igjen bare en dag eller to etter siste vask.

Det som hjelper meg, er faktisk å farge, eller evt glansvaske håret. Det stripper håret for så mye fett og fuktighet at da kan jeg plutselig gå nesten en hel uke uten vask igjen, og håret ser fortsatt ikke fett ut. Så hver gang jeg har kommet i ulage med hårvasken og opplever at håret blir raskt fett igjen, tar jeg en glansvaske, så er jeg inne i den gamle rutinen med vask hver fjerde dag igjen!

Anonymkode: a1ef9...21f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fint, typisk nordisk hår og blir dermed fort fett i håret. Men Batiste tørrsjampo er redningen! 

Anonymkode: fcc24...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske håret uten shampoo hjalp mitt hår masse.

Når går det gjerne 3-4 måneder mellom hver shampoo, men det er kun på hotell da jeg ikke orker å pakke med meg utstyret :P

Vann og natron fungerer som gull. Søk på no poo, masse på youtube.

Trenger kun en teskje natron i 100 ml vann, holder til flere 'vask'.

Det tar ca 2 uker så er ikke håret fett lenger. Men før det skjer så blir det litt verre først. Men hold an av, det kommer det kommer :)

Anonymkode: 621d8...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Vet ike om jeg ville holde så lenge uten å vaske håret uten sjampo, er det mulig? Jeg har ganske normalt hår med tendens til å falle av. Jeg bruker sjampo som kan brukes veldig ofte, vivese senso duo heter serien.

Anonymkode: 52af3...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme som TS. Har vasket håret mitt hver 3. dag i ca et år nå, og bruker store mengder tørrshampo for å unngå at håret ser fett ut. Skulle gjerne sluppet dette. Har prøvd å bruke renseshampo og volumshampo i håp om at det skulle hjelpe, men den gang ei. Hvis noen har noen gode shampotips som gjør at man kan gå 2 dager før håret blir fett, blir det tatt i mot med et stort TAKK :)

Anonymkode: 8736d...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg sliter med det samme, og dette kan jeg anbefale: Sjamponer to ganger med Matrix Clean Reset Shampoo og deretter balsam på tuppene. Jeg vasker da håret på kvelden, og på morgenen påfører jeg dry shampoo med en gang. Dette gjør at fettet aldri kommer seg frem til hodebunnen din, og du kan gå 2 1/2 uten å vaske håret. Håper det fungerer på deg også :) Lykke til! Vet selv hvor frustrerende dette kan være.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Bruk lite shampo
-Ha 1:2 edikk og vann i en sprayflaske som du sprayer hodebunn med etter shamponering, rens ut etter 5-10 minutter 
-Vask håret 2 ganger i uken pluss minus 
-Bruk heller tørrshampo istedenfor å vaske dersom det er nødvendig 

Anonymkode: 7e7ad...78a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en flette med en gang det er tørt(vått går også) og ta den ikke ut før det har gått to dager, da er det lettere å "avvenne" deg av shampooen, da ser det heller ikke så fett ut. Ikke ta deg i håret(!). Børst det heller før du vasker det, enn etter. Natron, vann og eddik som balsam kan og funke. Jeg bruker nå en shampoo fra Lush og eddikk som balsam. Har hørt at hvis du har fett hår skal du bruke mer eddik, blande ut 1:3 eddik og vann f.eks.

Hvis du har tykt, stritt(krusete?) hår, burde du kunne vaske det sjelden. Jeg har omtrent samme og vasker det ca. en gang i uken, kanskje hver 5-6 dag hvis jeg trener mye.

Anonymkode: 0bb5f...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, slik hadde jeg også det. Tørrsjampo fungerte omtrent ikke. Brukte alle greier mot fett hår Om jeg kunne oppdrive -uten hell. 

Jeg ble mye bedre etter en isotretinoin kur. Slet nemlig også med acne. Hadde ikke så mye kviser, men sikkert 500 hvite nupper i hele panna. Hodebunnen er også hud. Mange kjenner seg sikkert igjen i å ha fet hud i ansiktet som ikke blir bedre uansett hvilke super produkter man bruker. Slik er det jo i hodebunnen også. Uansett, denne kuren endra hele systemet mitt. Jeg gikk fra å ha kjempe fet hud til å faktisk få tørr hud som trenger fett. Hodebunnen min ble også slik. 

 

Hvis du sliter med acne også kan du jo høre med legen din om du kan få hjelp? :) 

Anonymkode: 900d7...b40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hodebunnen din er tørr. Når du vasker det, og spesielt nå på vinteren blir hodebunnen som resten av huden, veldig tørr i forhold til på sommerstid. Det kommer av at hodebunnene naturlige fettlag vaskes bort, og talgproduksjonen stiger. Prøv ut en shampo for tørr hodebunn. Syns du frisørprodukter er dyrt så er head and shoulders kjempegrei til dette. Unngå å kjøpe shampo som inneholder silikoner 

Anonymkode: bf6ce...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også dette problemet før. Nå vasker jeg håret ca 2 ganger i uken pluss minus. Mitt hår blir fortsatt rimelig fett 2-3.dag, men etter dette blir det ikke verre frem til jeg vasker det nå. Unngår tørrsjampo, det funker ikke på meg. Bruk god sjampo som ikke er uttørkende. Jeg begynte å bruke olje i håret etter vask, og det hjalp også mye på det som fort ble krusete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...