Gå til innhold

Ruskefat/rattallik/bossefat/ræltællik, hva sier du?


melatonin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Vi har ikke noe eget fat til dette, det blir da ikke så mye til overs? Legger evt beina på en serviett hvis det ikke får plass på tallerkenen. Potetene skrelles på forhånd.

Anonymkode: b2e4b...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om navnene som blir nevnt her. Er det snakk om skål eller tallerken til potetskall,  bein og ting fra maten man ikke spiser som man vil legge på et annet sted enn på sin egen tallerken?

 

Er fra Oslo og har ikke noe ord på det..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grapsefat sitter igjen hos meg, da jeg lærte å snakke på Jæren. Men samboeren min synes det er så stygt at jeg vender meg til å si søppelfat istedet :ler: (og som den østlendingen jeg nå er, skal jeg si meg enig i det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tok litt tid før jeg i det hele tatt skjønte hva denne tråden handler om :fnise: jeg kommer fra Buskerud og har aldri hørt disse orda før. vi har også et lite fat til bein osv., men kaller det ikke for noe spesielt...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kaller det ikke noe spesielt, men det er skåla (type kaffeskål eller liten asjett) til bein/fett/flas (flas er skrell/skall). Vi sier skål, asjett og tallerken her da, fat er sånt man serverer maten på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, fresia skrev:

det tok litt tid før jeg i det hele tatt skjønte hva denne tråden handler om :fnise: jeg kommer fra Buskerud og har aldri hørt disse orda før. vi har også et lite fat til bein osv., men kaller det ikke for noe spesielt...

Samme her

Måtte lese meg gjennom tråden for å få et begrep om hva det var snakk om her. Har aldri hatt noe navn på slike ting. Til finere middager så setter vi ut skåler/fat til bein, skrell, skinn og annet søppel, men vi har ikke egne skåler kun for det, og dermed ikke noe navn på slikt heller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...