Gå til innhold

Illy venter på bolla


Illy

Anbefalte innlegg

Hei! Da er du på dag tre med dobbel dose pergo? Det er vel ikke utenkelig at bivirkningene på pergo blir betraktelig mer merkbare når dose dobles. Og det må være lov å være sint og utålmodig innimellom også. Du slår meg nemlig som en person som er det helt motsatte. :) Og det er alltid lov å klage her på KG. ;)

Så fint å høre at prøvingen ikke virker negativt på forholdet. Man trenger jo hverandre på en helt annen måte når man er oppi prøvingen, og da er det godt at dette funker i praksis også. Håper dere får muligheten til å kose dere masse nå framover i førjulstida. :xpb_knuddel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Snotra skrev:

Hei! Da er du på dag tre med dobbel dose pergo? Det er vel ikke utenkelig at bivirkningene på pergo blir betraktelig mer merkbare når dose dobles. Og det må være lov å være sint og utålmodig innimellom også. Du slår meg nemlig som en person som er det helt motsatte. :) Og det er alltid lov å klage her på KG. ;)

Så fint å høre at prøvingen ikke virker negativt på forholdet. Man trenger jo hverandre på en helt annen måte når man er oppi prøvingen, og da er det godt at dette funker i praksis også. Håper dere får muligheten til å kose dere masse nå framover i førjulstida. :xpb_knuddel:

Hei! Jeg har faktisk enkel dose denne gangen også. Selv om jeg ikke ble gravid sist, var legen fornøyd med virkningen. Jeg fikk to egg, og det var passelig. Så koselig at jeg ikke virker generelt sint og utålmodig selv når jeg klager litt her :)

Vi har en del fri samtidig i adventstida, så nå gleder jeg meg til det. Det blir mye spøk og humor rundt prøvingen hos oss, men også noen veldig gode samtaler om det som er vanskelig. Det lover godt for livet videre sammen, samme hvordan dette ender. Riktig god førjulstid til deg og, håper den bringer med seg håp og nytt mot, og aller helst en veldig positiv overraskelse om ikke så lenge! :xpb_knuddel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med litt fri under prøvetiden! Så kan dere ha litt staycation og prøve å gjøre det til kos og ikke til stress. Det gikk litt i bølgedaler for oss da vi var i prøve selv-modus hvor flinke vi var til akkurat dét. Hvilken syklusdag fikk du EL sist gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2016 den 19.38, miore skrev:

Deilig med litt fri under prøvetiden! Så kan dere ha litt staycation og prøve å gjøre det til kos og ikke til stress. Det gikk litt i bølgedaler for oss da vi var i prøve selv-modus hvor flinke vi var til akkurat dét. Hvilken syklusdag fikk du EL sist gang? 

Beklager at jeg er så treg med å svare, jeg er en blanding av litt overarbeidet og prøver å tenke litt mindre på prøving. Men nå har jeg fri, og det hjelper absolutt! Forrige pergosyklus fikk jeg EL på dag 13, pleier å få mellom dag 12 og 14. Denne gangen føler jeg på meg at kroppen er litt treig (og håper jeg tar feil, så jeg ikke rekker å reise bort på jobb innen eggene løsner).

Endret av Illy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og venter på ultralydtime. Målet for timen er å se minst to egg som har tenkt å løsne innen mandag. Og at jeg skal klare å få ut av legen hvor lenge han syns vi bør holde på med pergo. Han har sagt at neste steg er IVF, men ikke noe om tidsperspektiv. Jeg er utålmodig, ja... . Jeg vil jo helst at pergo skal virke, men jeg har liksom ikke helt trua (etter én negativ runde...). En skulle jo tro at å prøve på barn var utmerket trening for tålmodigheten, men det funker ikke helt sånn. Jo mer jeg øver meg på å vente, jo dårligere blir jeg på det. Men jeg gleder meg til å sitte i en gynekologstol nå da. Det er også noe, for det har alltid pleid å være verre enn tannlegen (og da er det ille).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir rimelig vant til å sprike foran fremmede etter hvert! Jeg telte etter tidligere i dag, faktisk, og i morgen blir 16. gang jeg får innvendig UL siden august :ler: Begynner å bli rimelig blasert nå, for å si det mildt. 

Gikk timen bra? Ser EL ut til å komme på tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Illy skrev:

Jeg sitter og venter på ultralydtime. Målet for timen er å se minst to egg som har tenkt å løsne innen mandag. Og at jeg skal klare å få ut av legen hvor lenge han syns vi bør holde på med pergo. Han har sagt at neste steg er IVF, men ikke noe om tidsperspektiv. Jeg er utålmodig, ja... . Jeg vil jo helst at pergo skal virke, men jeg har liksom ikke helt trua (etter én negativ runde...). En skulle jo tro at å prøve på barn var utmerket trening for tålmodigheten, men det funker ikke helt sånn. Jo mer jeg øver meg på å vente, jo dårligere blir jeg på det. Men jeg gleder meg til å sitte i en gynekologstol nå da. Det er også noe, for det har alltid pleid å være verre enn tannlegen (og da er det ille).

Hvordan gikk det? Håper det var perfekte egg klare for å droppes=) Syns det er flott at han følger opp med UL, min (offentlige) bare ga meg resept på 3 pakker og sa at vi snakkes om et halvt år hvis det ikke funker.

Hva sa han mtp pergo og ivf? Legen på privatklinikken hadde ikke troen på pergo (men han lever jo av å selge andre alternativer). Han mente det var for dem som ikke hadde EL på egenhånd, eller veldig uregelmessige sykluser. Og så nevnte han at Pergo skulle fases ut i Norge :klo: men den skjønner jeg ikke helt, for det er jo mye brukt, og må være dokumentert effekt siden det brukes så hyppig. Men nå viste det jo seg at mannen min har dårligere sædkvalitet enn først antatt, så vi må ha ICSI. Atlså er ikke pergo noe for oss uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har dokumentert effekt, men de som lager pergotime har problemer med produksjonen, så det fases ut 31.12.

http://www.vg.no/forbruker/helse/kreft/rekordmangel-paa-medisiner-i-norge/a/23830481/

Det finnes mange liknene produkter i utlandet (clomid er typisk), men det finnes ingen synonympreparater i Norge. Da må man eventuelt bruke Femar / Letrozol, som har et annet virkestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, miore skrev:

Man blir rimelig vant til å sprike foran fremmede etter hvert! Jeg telte etter tidligere i dag, faktisk, og i morgen blir 16. gang jeg får innvendig UL siden august :ler: Begynner å bli rimelig blasert nå, for å si det mildt. 

Gikk timen bra? Ser EL ut til å komme på tiden?

Det er bare å venne seg til sprikingen først som sist da, skjønner jeg. 16 faktisk, jeg er på 4 siden august, og syns at det er ganske mye. Timen gikk fint. Eggene er var faktisk litt treigere enn vanlig, som jeg trodde. Om ikke annet så blir jeg godt kjent med kroppen, og særlig puppene mine, av dette... Men jeg skal sette ovitrelle på lørdag, så da blir det EL søndag eller mandag. Og masse sengekos denne helga!

 

5 timer siden, LoveTrain skrev:

Hvordan gikk det? Håper det var perfekte egg klare for å droppes=) Syns det er flott at han følger opp med UL, min (offentlige) bare ga meg resept på 3 pakker og sa at vi snakkes om et halvt år hvis det ikke funker.

Hva sa han mtp pergo og ivf? Legen på privatklinikken hadde ikke troen på pergo (men han lever jo av å selge andre alternativer). Han mente det var for dem som ikke hadde EL på egenhånd, eller veldig uregelmessige sykluser. Og så nevnte han at Pergo skulle fases ut i Norge :klo: men den skjønner jeg ikke helt, for det er jo mye brukt, og må være dokumentert effekt siden det brukes så hyppig. Men nå viste det jo seg at mannen min har dårligere sædkvalitet enn først antatt, så vi må ha ICSI. Atlså er ikke pergo noe for oss uansett.

Jeg hadde ett egg på hver side :) Jeg gikk egentlig for tre denne gangen, men jeg skal si meg fornøyd med to, altså. Det er veldig fint med den oppfølginga. Denne gangen skal jeg ta eggløsningssprøyte i tillegg, så da måtte jeg ta UL for å finne ut når jeg kan sette den. Men sist hadde jeg UL bare for å sjekke hvordan pergoen virket.

Legen sa at hvis vi er utålmodige (noe vi er) syns han vi skal gå for IVF om det ikke skjer noe nå eller i pausemåneden. Men han sa også at det "burde absolutt kunne gå med pergo". Det er samme greia for oss, med dokumentert EL og regelmessige sykluser. Pergoen skal ikke gjøre annet enn å sørge for at det blir flere egg, eller "flere blinker for mannen å treffe", som legen liker å kalle det. Og så tar jeg progesteron etter EL, fordi jeg har hatt to kjemiske graviditeter. Det øker sikkert også sjansen littegrann. Hvorfor jeg egentlig skal ta det sprøyta, har jeg ikke skjønt. Men kanskje det er for å være sikker på at begge eggene løsner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som en god plan med IVF etter pausemåned:) Så får vi heller krysse fingrene for at du slipper å komme så langt! Tipper det er for å sikre at begge eggene løsner ja? Du har jo et skikkelig opplegg med Pergoen også, så jeg vil tro det er optimale forhold for at det skal klaffe nå, men to fine egg, og alle medisinene som skal hjelpe til. Var noe annet med min tullete gynekolog som ikke tilbyr oppfølgning i det hele tatt. Selv om jeg i grunn var veldig klar for et pergoforsøk før ivf. Kjenner at jeg føler meg mer sårbar nå, for dette er liksom siste utvei, og hva hvis det ikke funker? Selv om det er utrooolig deilig å være i gang med ett eller annet. Hadde mannen vært hjemme hele våren så hadde vi neppe hoppet i det uten å prøve pergo først. Litt motstridende følelser altså:fnise: Får skylde på hormonene.. Når skal du ta eggløsningssprøyten? Og klaffer det greit mtp jobb? Er så spennende å se om det virker:hoppe:

@mioreHelt utrolig hvor mye leveringsproblematikk det er på medisiner ja! Jeg har løpt fra apotek til apotek for å få tak diverse injeksjoner, og det er kaostilstander. Minner meg om smørkrisen før jul for et par år siden:fnise: Kanskje @Illy skal hamstre pergo hvis det blir et til forsøk? :P Merker det også godt på jobben, selv om sykehusene er prioritert så har vi mangel på flere viktige medisiner hos oss, og må virkelig spørre legene både to og tre ganger om pasientene absolutt MÅ ha den og den typen, da det for enkelte ikke finnes alternativer og de følgelig må prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LoveTrain haha, den sammenlikningen var fin :) Følte meg litt som en gal hamstredame da jeg kjørte til et apotek på andre siden av byen for å få tak i en av de ytterst få pakkene med sprøyter som var igjen i byen på det tidspunktet :fnise: 

Siden du jobber i helsevesenet: Aner du hvorfor det er leveringsproblemer på "alt"? Synes det bare blir verre og verre, jeg! Bruker vi mer medisiner enn før? Mer enn de klarer å lage? Det er jo litt nervepirrende når man ikke vet om man får tak i medisinen sin eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en kombinasjon av flere ting, @miore. En faktor tror jeg er de strenge kravene Norge har til hvordan medisiner lages, for enkelte varer kan vi bestille i utenlandsk utgave ved leveringsproblemer, mens andre er fy fy. Altså kan de ikke gå god for produksjonsprosessen. En annen grunn kan være at de får bedre betalt for samme vare i andre land, og når det da er kapasitetsproblemer så prioriteres landene som gir størst inntjening. Men jeg VET ikke, bare antakelser og sykehussnakkis. 
https://legemiddelverket.no/legemiddelmangel/legemiddelmangel-og-avregistreringer-2016-rad-til-apotek-og-helsepersonell Her er en grei oversikt forresten:) Det er lenker til flere dokumenter og sider der.

Sorry for kupping av dagbok @Illy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, LoveTrain skrev:

Jeg tror det er en kombinasjon av flere ting, @miore. En faktor tror jeg er de strenge kravene Norge har til hvordan medisiner lages, for enkelte varer kan vi bestille i utenlandsk utgave ved leveringsproblemer, mens andre er fy fy. Altså kan de ikke gå god for produksjonsprosessen. En annen grunn kan være at de får bedre betalt for samme vare i andre land, og når det da er kapasitetsproblemer så prioriteres landene som gir størst inntjening. Men jeg VET ikke, bare antakelser og sykehussnakkis. 
https://legemiddelverket.no/legemiddelmangel/legemiddelmangel-og-avregistreringer-2016-rad-til-apotek-og-helsepersonell Her er en grei oversikt forresten:) Det er lenker til flere dokumenter og sider der.

Sorry for kupping av dagbok @Illy!

 

2 timer siden, miore skrev:

Takk for info og sykehussnakkis @LoveTrain, og beklager dagbokkupping jeg også @Illy :) 

 

Ingen fare! Jeg setter pris på å bli litt bedre opplyst på dette området, lurte selv. Jeg vurderte å ta ut alt på alle reseptene mine i går, men kom fram til at jeg har nok. Jeg har gjemt alt av prøvergreier i undertøysskuffa i klesskapet mitt, tester og medisiner og vitaminer og alt. Det er rett og slett vanskelig å finne undertøy nå. Skal jeg begynne å hamstre, eller begynne med IVF, må jeg nok velge en annen skuff.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LoveTrain skrev:

Syns det høres ut som en god plan med IVF etter pausemåned:) Så får vi heller krysse fingrene for at du slipper å komme så langt! Tipper det er for å sikre at begge eggene løsner ja? Du har jo et skikkelig opplegg med Pergoen også, så jeg vil tro det er optimale forhold for at det skal klaffe nå, men to fine egg, og alle medisinene som skal hjelpe til. Var noe annet med min tullete gynekolog som ikke tilbyr oppfølgning i det hele tatt. Selv om jeg i grunn var veldig klar for et pergoforsøk før ivf. Kjenner at jeg føler meg mer sårbar nå, for dette er liksom siste utvei, og hva hvis det ikke funker? Selv om det er utrooolig deilig å være i gang med ett eller annet. Hadde mannen vært hjemme hele våren så hadde vi neppe hoppet i det uten å prøve pergo først. Litt motstridende følelser altså:fnise: Får skylde på hormonene.. Når skal du ta eggløsningssprøyten? Og klaffer det greit mtp jobb? Er så spennende å se om det virker:hoppe:

@mioreHelt utrolig hvor mye leveringsproblematikk det er på medisiner ja! Jeg har løpt fra apotek til apotek for å få tak diverse injeksjoner, og det er kaostilstander. Minner meg om smørkrisen før jul for et par år siden:fnise: Kanskje @Illy skal hamstre pergo hvis det blir et til forsøk? :P Merker det også godt på jobben, selv om sykehusene er prioritert så har vi mangel på flere viktige medisiner hos oss, og må virkelig spørre legene både to og tre ganger om pasientene absolutt MÅ ha den og den typen, da det for enkelte ikke finnes alternativer og de følgelig må prioriteres.

Ja, det er såpass mye opplegg rundt pergoen at den nesten føles som IVF light. Jeg har litt motstridende følelser selv, og skyller  på pergoen. Det er vel fordi flere sier som legen din, at pergo ikke funker når man har eggløsning fra før. Men nå virker vår lege positiv da. Mannen mener forresten at pergoen får meg til å prøve å analysere alt legen sier sier, og å dra slutninger om muligheten for å lykkes ut i fra det. Dette skal visstonk være veldig jentene ting å gjøre og jeg pleier vanligvis å være mer som en mann (takk for den, kanskje?) :P

Siden dere ikke fikk noe opplegg rundt pergoen, og ikke minst, at det ikke hadde klaffet med jobb i det hele tatt framover, høres IVF helt riktig ut. Jeg skjønner tankene om at dette er siste tingen å prøve, men forsøket er ikke siste utvei :) Det er bare et forsøk med større sjanse for å lykkes. Gode sjanser også, siden legen rådet dere til å kjøpe bare ett forsøk. Disse legene vet nok hva de snakker om :) Jeg skal ta sprøyta i morra (:sjokkbla: har ikke sprøyteskrekk til vanlig, men det er da litt naturstridig å stikke en så lang nål inn i seg selv?). Da passer det perfekt med jobb, vi rekker det akkurat :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått lest igjennom de siste oppdateringene i dagboka, Illy. :) 

Jøss, eggløsningssprøyte og to fine egg! Denne gangen høres det jo virkelig ut som at det skal være gode muligheter! Jeg sender alle gode tanker til dere, måtte denne gangen være deres! :biggrin:

Håper det gikk fint å sette sprøyte på seg selv. Jeg synes faktisk det høres litt småekkelt ut... En stor klem til deg! :klem:

 

Og jeg må innrømme at det med leveringsproblematikken tilknyttet medisiner, og avregistrering av pergotime var helt nytt for meg... Jeg hentet nettopp ut en dobbel dose med pergo selv, og er jo glad for at jeg fikk gjort det nå (selv om jeg er usikker på når jeg skal begynne på den). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Snotra skrev:

Da har jeg fått lest igjennom de siste oppdateringene i dagboka, Illy. :) 

Jøss, eggløsningssprøyte og to fine egg! Denne gangen høres det jo virkelig ut som at det skal være gode muligheter! Jeg sender alle gode tanker til dere, måtte denne gangen være deres! :biggrin:

Håper det gikk fint å sette sprøyte på seg selv. Jeg synes faktisk det høres litt småekkelt ut... En stor klem til deg! :klem:

 

Og jeg må innrømme at det med leveringsproblematikken tilknyttet medisiner, og avregistrering av pergotime var helt nytt for meg... Jeg hentet nettopp ut en dobbel dose med pergo selv, og er jo glad for at jeg fikk gjort det nå (selv om jeg er usikker på når jeg skal begynne på den). 

 

 

Tusen takk for gode og positive tanker, de kommer godt med! :)

 

Jeg var ikke veldig god på å sette sprøyte på meg selv. Først grudde jeg meg og utsatte det 5 ganger. Men så ville jeg jo virkelig at eggene skulle løsne før jeg reiser på jobb, så jeg klarte å hoppe i det til slutt. Det var komplisert, med kanylehetter og potensielle luftbobler og annet skummelt :sjokkbla: (alle tøffe IVFere har god grunn til å le av meg nå) Jeg klarte heller ikke å sprøyte inn innholdet på første forsøk, så jeg måtte stikke to ganger. Men det var, overraskende nok, ikke i nærheten av vondt en gang. For å være sikker på at jeg gjorde rett og at sprøyta virket, tok jeg en graviditetstest i morges (ok, det var mest fordi jeg liker og savner å se positive tester). I og med at sprøyta inneholder HCG ble den falskt knallpositiv. Så da traff jeg rett i hvert fall :)  Nå skal eggene løsne når som helst! IKM blir første- eller andre juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så spennende! Og jeg synes du høres drittøff ut med de sprøytene (selv med en diabetiker i hus som stikker seg flere ganger daglig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2016 den 20.30, Illy skrev:

Tusen takk for gode og positive tanker, de kommer godt med! :)

 

Jeg var ikke veldig god på å sette sprøyte på meg selv. Først grudde jeg meg og utsatte det 5 ganger. Men så ville jeg jo virkelig at eggene skulle løsne før jeg reiser på jobb, så jeg klarte å hoppe i det til slutt. Det var komplisert, med kanylehetter og potensielle luftbobler og annet skummelt :sjokkbla: (alle tøffe IVFere har god grunn til å le av meg nå) Jeg klarte heller ikke å sprøyte inn innholdet på første forsøk, så jeg måtte stikke to ganger. Men det var, overraskende nok, ikke i nærheten av vondt en gang. For å være sikker på at jeg gjorde rett og at sprøyta virket, tok jeg en graviditetstest i morges (ok, det var mest fordi jeg liker og savner å se positive tester). I og med at sprøyta inneholder HCG ble den falskt knallpositiv. Så da traff jeg rett i hvert fall :)  Nå skal eggene løsne når som helst! IKM blir første- eller andre juledag.

Så spennende!! Er du på jobb nå? Noen symptomer på gang? (litt vel tidlig, men man vet jo aldri:fnise:)  Håper så inderlig dere får full klaff nå! Hvilken sprøyte tok du? Regner meg jeg skal sette en selv ila uken, men har faktisk ikke lest meg opp på hvilke som er vanlige. 

PS. Luftbobler er ikke noe farlig når du setter sånne sprøyter ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...