Gå til innhold

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene?


ajarRun

Anbefalte innlegg

7 timer siden, debatant skrev:

Nå er universet et lukket system. Harvardprofessorer sier at loven og gjelder åpene systemer.

Solens energi er dødelig og destruktiv, og inneholder ikke informasjonen dna'et trenger, om det var det du mente??

Og i et lukket system kan entopi minke ett sted, selv om den øker totalt. Den ytterste konsekvensen av å nekte for dette er å nakte å innse at din egen kropp har vokst siden du var barn.

Ikke på den måten du mener at de gjør. Entropien trenger ikke å øke når det er ytre energipåvirkning.

det var ikke det jeg mente. Jeg motsa bare tullet ditt. Termodynamiklens andre lov motsier ikke evolusjon (eller all annen biologi som den ville gjort slik du misforstår den)

Anonymkode: d3937...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og i et lukket system kan entopi minke ett sted, selv om den øker totalt. Den ytterste konsekvensen av å nekte for dette er å nakte å innse at din egen kropp har vokst siden du var barn.

Ikke på den måten du mener at de gjør. Entropien trenger ikke å øke når det er ytre energipåvirkning.

det var ikke det jeg mente. Jeg motsa bare tullet ditt. Termodynamiklens andre lov motsier ikke evolusjon (eller all annen biologi som den ville gjort slik du misforstår den)

Anonymkode: d3937...8d7

Så du menere at solstråler som er dødlige, skaper celler og liv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, debatant skrev:

Alderen din er noe helt annet Sagan lærte oss var fakta på 80 tallet. Så dine "fakta" er rett og slett mdlertidlige. Sagans Big bang er det ingen som tror på lenger. Hvorfor ikke forkaste en selvmotsigende bb modell? Hawkings sier at det eneste vi kan si med sikkerhet er stjernenes farge :)

Fortell gjerne om et eksempel der ingenting er eksplosivt......

Fortell, please....Hvordan oppstod den første cellen!

Termodynamikkens 2 lov sier at entropien alltid stiger, Det betyr uordenen, nøyaktig det motsatte av hva evolusjonsteorien til Darwin sier. Der Darwin mener at liv blir mer og mer komplekst.

:skratte:

Også nevner han Hawkins rett etterpå. :skratte::skratte:

Du kan jo lese om hva Stephen Hawking mener om The Big Bang.

Anonymkode: b8abf...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Så du menere at solstråler som er dødlige, skaper celler og liv??

Teorien om livets opprinnelse og teorien om artenes opprinnelse  er ikke samme teori og de har ingenting med hverandre å gjøre! Dette er jeg 110% sikker på at du har blitt informert om et utall ganger tidligere. Jeg skrev at termodynamikkens andre lov ikke motsa evolusjon. Jeg har ikke sagt noen ting om abiogenese eller andre teorier om livets opprinnelse.

Sollys er ble helt nødvendig for å drive biologiske reaksjoner i planter, så det er ikke bare destruktivt, men det visste du vel?

Anonymkode: d3937...8d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

:skratte:

Også nevner han Hawkins rett etterpå. :skratte::skratte:

Du kan jo lese om hva Stephen Hawking mener om The Big Bang.

Anonymkode: b8abf...a56

Sagans bb er fremdeles fundamentalt annerledes enn Hawkings bb. Jeg trodde Hawkings var en autoritet i din lille verden.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, debatant skrev:

Sagans bb er fremdeles fundamentalt annerledes enn Hawkings bb. Jeg trodde Hawkings var en autoritet in din lille verden.

Da får du gjerne forklare på hvilken måte Sagans teori er fundamentalt annerledes enn Hawkings sin?

Anonymkode: b8abf...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du gjerne forklare på hvilken måte Sagans teori er fundamentalt annerledes enn Hawkings sin?

Anonymkode: b8abf...a56

På Sagans tid hadde en ikke inflasjon, sort energi, sort materie eller strengteori. Universet var og15 mrd år eldre for 25 år siden. Sagans og Hawkings bb'er er to helt forskjellige konsepter.

Det eneste de har til felles var at det var et stort bang, som vistnok ikke var bang :). Begge modellene forklarer selvfølgelig heller ikke hvorfor ingenting er eksplosivt. Noe en fem-åring burde vite.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skiller en vitenskapelig tilnærming fra religion er at man er åpen for ny kunnskap fremfor å knuge på en gammel bok. Men det du driver med er jo bare desperat plukk, miks og fornektelse av forskning og naturlover slik at verden skal stemme overens med den gamle boken din. 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Ateister er folk som ikke har noen religion og som ikke vil ha noe med religion å gjøre... Blir litt rart at ateister får sin egen religion kalt ateisme når de i bunn og grunn tar avstand fra alt som har med religion å gjøre...

Vet ikke om det er livssyn heller, men mer livssyn enn religion tenker jeg da... Så vidt jeg har forstått er livssyn synet en person har på livet, og ateister liker gjerne å tenke selv. Ikke at religiøse ikke tenker selv, men de følger regler som er skrevet ned for dem, ateister følger gjerne sine egne regler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.12.2015 at 1.32, ambivalentReaction skrev:

Er ateisme en religion, et livssyn eller ingen av delene? Begrunn svaret ditt. Jeg håper nesten at det ikke er noen av delene slik at det ikke er straffbart å komme med hatefulle ytringer mot dem.

Det er ingen av delene. Det er ganske enkelt fravær av troen på at det fins en gud. Det er såpass begrenset at det ikke kvalifiserer hverken til å kalles livssyn eller religion. Det er bare en enkel påstand om ett enkelt tema: Det finnes ingen gud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.1.2016 at 23.18, Mann 42 skrev:

Det er ingen av delene. Det er ganske enkelt fravær av troen på at det fins en gud. Det er såpass begrenset at det ikke kvalifiserer hverken til å kalles livssyn eller religion. Det er bare en enkel påstand om ett enkelt tema: Det finnes ingen gud.

Å tro det ikke finnes en gud er da vitterlig en tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror den store utfordringen i alle disse trådene er at de som stiller dette spørsmålet ikke aner hva et livssyn er.

Et livssyn er et sett med leveregler forankret i et verdisett. For noen er dette verdisettet forankret i et religiøst livssyn. For andre er det humanisme som er det grunnleggende verdisettet. Noen har et politisk ståsted som griper inn i deres verdisett.

Jeg er ateist. Dette påvirker ikke hvorvidt jeg skal stjele, drepe, ta abort, min arbeidsmoral, osv. Mitt verdisyn har jeg fått fra den oppdragelsen jeg fikk, min livserfaring (justeringer) og blir ikke påvirket av min manglende tro på Gud.

Det å tro på Gud sier egentlig ikke så mye om en persons livssyn heller, for det er da et vidt spekter fra ytterste ekstremisme (drep alle vantro) til svært liberalt. Riktignok har en valgt å tro på et fenomen, men det er også alt det sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det hvis man ikke er noe? Jeg tror ikke på noen guder eller spøkelser eller noe sånt, men føler ikke for å gå rundt og kalle meg ateist. Hvis noen spør så sier jeg bare at jeg er meg og jeg kategoriserer meg ikke som noe spesielt. Er jeg ateist likevel da? 

Jeg tenker at hvis det er forskjell på "ingenting" og ateist, så må jo en ateist være noe mer?

Anonymkode: 65d7e...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Å tro det ikke finnes en gud er da vitterlig en tro?

Han sier det jo veldig greit da; fravær av troen på at det fins en gud. Så noe tro finns ikke. 

Anonymkode: 65d7e...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Å tro det ikke finnes en gud er da vitterlig en tro?

Jeg tror du har misforstått det litt. Ateisme er FRAVÆR av tro på en Gud. Det er ikke så mye at ateister tror at det ikke fins en gud, som at ateister ikke tror at det fins en gud. En subtil forskjell, kanskje, men viktig.

Forøvrig er det et så begrenset utsagn at det ikke kan sammenlignes med religiøs tro på imaginære entiteter. DEN er jo veldig utbrodert og omfattende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Å tro det ikke finnes en gud er da vitterlig en tro?

Å ikke spille fotball er da vitterlig en sport?

Anonymkode: b3fdb...a45

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke spille fotball er da vitterlig en sport?

Anonymkode: b3fdb...a45

Perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det hvis man ikke er noe? Jeg tror ikke på noen guder eller spøkelser eller noe sånt, men føler ikke for å gå rundt og kalle meg ateist. Hvis noen spør så sier jeg bare at jeg er meg og jeg kategoriserer meg ikke som noe spesielt. Er jeg ateist likevel da? 

Jeg tenker at hvis det er forskjell på "ingenting" og ateist, så må jo en ateist være noe mer?

Anonymkode: 65d7e...a1b

Hvorfor føler du ikke for å gå rundt å kalle deg ateist? Er de fordi du føler du må forsvare dette, uten at du vil/kan? Eller det fordi du ikke vil assosiere deg med andre som kaller seg ateister? Assosiasjonen kan jo være at du synes de er noen påståelige, hensynsløse bråkebøtter som latterliggjør andres tro. 

Hvorfor må du kalle deg noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.12.2015 at 1.35, jabx skrev:

Ingen av delene. Ateisme betyr kun at man ikke tror på Gud.

I så fall er heller ikke buddhisme en religion heller, da det egentlig er en filosofi. Mayane tilba sola som gud. De hadde vel heller ingen religion da sola ikke har en personlighet?

Faktisk promoterer ateister en positiv vanntro, heller enn det at de ikke tror på Gud.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...